Familiegegevens en opleiding
Jan Gijsbert werd geboren op 26 februari 1864 te Appingedam als zoon van Jan Jans Smit en Hiekje Westra van den Broek.
Hij trouwde op 26 oktober 1894 te Delfzijl als scheepskapitein met Annechien Schenkel, geboren op 25 januari 1873 te Farmsum als dochter van Hindrik Schenkel en Geertje Pilon. Annechien hertrouwde op 28 september 1921 te Delfzijl met de “leeraar der zee” Omgo Smit, die op 24 juni 1935 te Farmsum overleed.
Annechien overleed op 13 januari 1941 te Farmsum/Delfzijl, 67 jaar.
Jan Gijsbert overleed op 04 januari 1896 te Delfzijl, 31 jaar.
In het tijdschrift “De Zee” jg.11, p.180, 1889 staat een uitslag van in maart gehouden examens. Daarin de mededeling dat het Diploma tweede stuurman op de groote zeilvaart is uitgereikt aan J.G.Smit.
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
J.G.Smit was effectief lid van het zeemanscollege “De Vereeniging” te Delfzijl met vlagnummer 27 in de periode 1894 t/m 1896.
Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)
Geen
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt J.G.Smit als gezagvoerder gedurende:
-
* 1893 t/m 1895 van de bark “Nijenstein” ex Confidenza, gebouwd in 1869 te Varazza, 524 ton o.m., varend voor S.Barends te Delfzijl.
Monsterrol uit het Gemeentearchief van Delfzijl
Monsterrol 1877-57, 26 maart 1877, bark “Ems”, kapitein Sjouke Wortel, 50 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Cornelis Klein, 25 jaar uit Vlieland, kok, 4 matrozen, lichtmatroos en de kajuitwachter Jan Smit, 13 jaar uit Appingedam;
Monsterrol 1880-3, 27 februari 1880, galjoot “Burgemeester van Setten”, kapitein Johannes Stenger, 55 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Hendrik Brakke, 51 jaar uit Farmsum, kok Jan Gijsbert Smit, 16 jaar uit Farmsum en een matroos;
Monsterrol 1880-145, 1 december 1880, bark “San Francisco”, kapitein Albertus Arkema, 37 jaar uit Delfzijl. Voorts 1ste stuurman Jaccob Burma, 34 jaar uit Harlingen, 2de stuurman Adde Hazewinkel, 25 jaar uit Muntendam, kok, zeilmaker, 3 matrozen, 3 lichtmatrozen en de kajuitwachter Jan Smit, 16 jaar uit Farmsum;
Monsterrol 1882-137, 07 september 1882, brik “Ster”, kapitein Willem Jans van der Heer, 54 jaar uit Harlingen. Voorts stuurman Pieter Fopper, 30 jaar uit Schiermonnikoog, 2 matrozen en de lichtmatroos, Jan Gijsbert Smit, 18 jaar uit Farmsum;
Monsterrol 1886-40, 22 mei 1886, bark “Jean Baptist”, kapitein Gerrit Bruyn, 36 jaar van Vlieland. Voorts 1ste stuurman Gool Pieters Johannes Visser, 28 jaar uit Vlieland, 2de stuurman Derk van der Wal, 19 jaar uit Delfzijl, kok, zeilmaker, timmerman, 6 matrozen waaronder Jan Gijsbert Smit, 22 jaar uit Appingedam en 4 lichtmatrozen;
Monsterrol 1888-42, 26 mei 1888, schoener “Confiance”, kapitein Klaas de Groot, 46 jaar uit Nieuwe Pekela. Voorts stuurman Johanns Henderikus Slinger, 25 jaar uit Nieuwe Pekela, kok, en 2 matrozen waaronder Jan Gijsbert Smit, 24 jaar uit Farmsum;
Monsterrol 1888-47, 26 mei 1888, brik “Victoria”, kapitein Klaas de Groot, 46 jaar uit Nieuwe Pekela. Voorts stuurman Johannes Henderikus, Slinger, 25 jaar uit Nieuwe Pekela, kok, matroos Jan Gijsbert Smit, 24 jaar uit Farmsum en een lichtmatroos;
Monsterrol 1889-25, 12 maart 1889, bark “Jean Babtist”, kapitein Gerrit Bruijn, geen leeftijd vermeld uit Vlieland. Voorts matroos Jan Gijsbert Smit, geen leeftijd vermeld uit Appingedam;
Monsterrol 1889-32, 26 maart 1889, bark “Amanda”, kapitein Pieter Gransbergen, 33 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Jan Gijsbert Smit, 25 jaar uit Farmsum, kok, 2 matrozen, 2 lichtmatrozen en een dekjongen;
Monsterrol 1889-84b, 15 juli 1889, schoener “Johanna Geertruida”, kapitein Harko Kaijzer, 33 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Jan Gijsbert Smit, 25 jaar uit Farmsum, bootsman, kok, 2 matrozen, lichtmatroos, dekjongen en de kapiteinsvrouw;
Monsterrol 1889-133, 11 november 1889, schoener “Moree”, kapitein Gerhardus Hoberg, 49 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Jan Gijsbert Smit, 25 jaar uit Farmsum, kok, 2 matrozen, 2 lichtmatrozen en een dekjongen;
Monsterrol 1892-69, 26 juli 1892, bark “Nijenstein”, kapitein Jan Smit, 29 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Luitje de Vries, 22 jaar uit Groningen, bootsman, kok, 5 matrozen, 2 lichtmatrozen en een dekjongen;
Monsterrol 1893-20, 16 maart 1893, bark “Neijenstein”, kapitein Jan Smit, 29 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Pieter Jansen, 20 jaar uit Farmsum, bootsman, kok, 5 matrozen, 2 lichtmatrozen en een dekjongen;
Monsterrol 1894-8, 15 februari 1894, bark “Neijenstein”, kapitein Jan Smit, geen leeftijd vermeld uit Farmsum. Voorts een niet met rang aangeduid bemanningslid;
Monsterrol 1894-17, 13 maart 1894, bark “Nijenstein”, kapitein Jan Smit, 30 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Luitje de Vries, 23 jaar uit Groningen, bootsman, kok, matroos/zeilmaker, 3 matrozen, 3 lichtmatrozen en een kajuitwachter;
Monsterrol 1894-77, 30 juli 1894, bark “Neijenstein”, kapitein Jan Smit, geen leeftijd vermeld uit Farmsum. Voorts een niet met rang aangeduid bemanningslid;
Monsterrol 1894-105, 02 november 1894, bark “Neijenstein”, kapitein Jan Smit, geen leeftijd vermeld uit Farmsum. Voorts een niet met rang aangeduid bemanningslid;
Monsterrol 1902-56b, 28 oktober 1902, bark “Neijenstein”, kapitein Jan Smit, geen leeftijd vermeld uit Farmsum. Voorts een niet met rang aangeduid bemanningslid;
Overzicht van de monsterrollen
-
Jan Gijsbert wordt in de monsterrollen ook vermeld als Jan.
-
Er zijn in totsaal 18 monsterrollen met de naam van Jan Gijsbert Smit op de website van het Noordelijk Scheepvaartmuseum te Groningen alle afkomstig uit het Gemeentearchief van Delfzijl.
-
De monsterrollen zijn gedateerd van 1877 t/m 1894 met als leeftijden 13 t/m 30 jaar. De zeemanscarriére van Jan Gijsbert heeft derhalve minstens 17 jaar geduurd. Er is ook een monsterrol uit 1902 waarin Jan Smit als kapitein van de “Neijnenstein” wordt genoemd, maar dat moet fout zijn, daar hij in 1896 is overleden
-
Als woonplaatsen zijn in de subalterne periodeAppingedam en Farmsum genoemd, maar ten tijde van zijn gezzagvoerderschap woonde hij in Farmsum.
-
Het overzicht van de Monsterrollen luidt:
* 1877 kajuitwachter op de bark “Ems”, kapt. Sjouke Wortel 13 jaar
* 1880 kok op de galjoot “Burgemeester van Setten”, kapt. Johannes Stenger 16 jaar
* 1880 kajuitwachter op de bark “San Francisco”, kapt. Albertus Arkema 16 jaar
* 1882 lichtmatroos op de brik “Ster”, kapt. Willem J. van der Heer 18 jaar
* 1886 matroos op de bark “Jean Baptist”, kapt. Gerrit Bruyn 22 jaar
* 1888 matroos op de schoener “Confiance”, kapt. Klaas de Groot 24 jaar
* 1888 matroos op de brik “Victoria”, kapt. Klaas de Groot 24 jaar
* 1889 matroos op de bark “Jean Baptist”, kapt. Gerrit Bruijn 25 jaar
* 1889 stuurman op de bark “Amanda”, kapt. Pieter Gransbergen 25 jaar
* 1889 stuurman op de schoener “Johanna Geertruida”, kapt. Harko Kaijzer 25 jaar
* 1889 stuurman op de schoener “Moree”, kapt. Gerhardus Hoberg 25 jaar
* 1892-1894 kapitein op de bark “Neijenstein” 29-30 jaar
Overige bijzonderheden
In Mast097 is een tabel vermeld uit het Jaarverslag van de Kamer van Koophandel te Delfzijl uit 1891, waarin schepen met verdere bijzonderheden zijn vermeld.
“Nijenstein J.Smit bark 558 brt gebouwd in 1869 varend voor S.Barends te Delfzijl.”
Provinciale Groninger Courant 13 november 1893114
Delfzijl, 9 november. Het hier thuisbehorende barkschip NIJENSTEIN, kapt. J.Smit, van Sundsvall herwaarts, is bij Borkum gestrand. Het stoomschip THYRA, van Riga naar hier bestemd, verleent assistentie. De sleepboot MARTIN POPELAU is van hier naar de strandingsplek vertrokken.
Provinciale Groninger Courant 13 november 1893114
Delfzijl, 10 nov.Het schip NIJENSTEIN, kapt. J. Smit, van Sundsvall herwaarts, bij Borkum gestrand, is door het stoomschip THYRA en de sleepboot MARTIN POPELAU vlot en hier binnengesleept.