Name ship: AFIENA

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1911
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO number: 5175563
Nat. Official Number: 10714 GRON 1923
Category: Cargo vessel
Propulsion: Motor Vessel
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Flush deck
Masts: One mast
Rig: 2 derricks
Lift Capacity:
Material Hull: Steel
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: E.J. Smit & Zoon, Hoogezand, Netherlands
Yardnumber: 476
Date Laid Down:
Launch Date: 1911-08-02
Delivery Date: 1911-09-18
Technical Data

Engine Manufacturer: Benz & Co., Mannheim, Germany
Engine Type: Motor, Oil, 2-stroke single-acting
Number of Cylinders: 4
Power: 120
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: 0
Speed in knots: 7.00
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 167.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 87.00 Net tonnage
Deadweight: 200.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 10900 Cubic Feet
Bale: 10000 Cubic Feet
 
Length 1:
Length 2: 30.86 Meters Registered
Beam: 6.01 Meters Registered
Depth: 2.37 Meters Depth, moulded
Draught:
 
Configuration Changes

1912-03-00: Motor: 4-cyl. 2-tact Hesselman Diesel 8 1/2-12 5/8, Benz & Co, Mannheim. 120 RPK, 6 mijl.

1923-00-00: Van sleeplichter verbouwd tot coaster bij Scheepswerf J. van Symonsbergen te Amsterdam.

1933-11-00: 11.1933 te Alphen a/d Rijn een nieuwe hoofdmotor: 4tew 2 cil 120 Pk Industrie Type (305x450) 7 Kn.

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1911-09-18 BETTY
Manager: Geolf Bellhorn, Hamburg, Germany
Owner: Geolf Bellhorn, Hamburg, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Hamburg / Germany
Callsign:
Additional info: Zeelichter

Date/Name Ship 1912-02-01 BETTY
Manager: F.H.W. Joost, Hamburg, Germany
Owner: F.H.W. Joost, Hamburg, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Hamburg / Germany
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1918-12-19 SIEGFRIED WAGNER
Manager: Siegfried Wagner, Hamburg, Germany
Owner: Siegfried Wagner, Hamburg, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Hamburg / Germany
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1920-04-03 NORA
Manager: Wilhelm Boelster & Co. G.m.b.H., Hamburg, Germany
Owner: Wilhelm Boelster & Co. G.m.b.H., Hamburg, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Hamburg / Germany
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1920-06-11 NORA II
Manager: Reederei Nora, Brake, Germany
Owner: Reederei Nora, Brake, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Brake / Germany
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1920-10-04 NORA
Manager: Reederei Nora, Brake, Germany
Owner: Reederei Nora, Brake, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Brake / Germany
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1923-06-26 AFIENA
Manager: Hendrik Groen, Groningen, Netherlands
Owner: Hendrik Groen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: NBPJ
Additional info: 1934 call sign PCEH

Date/Name Ship 1937-00-00 AFIENA
Manager: N.V. Scheepvaartbedrijf 'Gruno', Amsterdam, Netherlands
Owner: Hendrik Groen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PCEH
Additional info:

Date/Name Ship 1960-06-02 AFIENA
Manager: N.V. Scheepvaartbedrijf 'Gruno', Amsterdam, Netherlands
Owner: Erven Hendrik Groen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PCEH
Additional info:

Date/Name Ship 1961-09-29 JOSÉ H
Manager: N.V. Scheepvaartbedrijf 'Gruno', Amsterdam, Netherlands
Owner: Scheepswerf Voorwaarts E.J. Hylkema, Hoogezand, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Hoogezand / Netherlands
Callsign: PFFK
Additional info:

Date/Name Ship 1962-06-05 JOSEPH
Manager: Joseph Psachoulakis, Mogadishu, Somali Republic
Owner: Joseph Psachoulakis, Mogadishu, Somali Republic
Shareholder:
Homeport / Flag: Mogadishu / Somali Republic
Callsign:
Additional info:

Ship Events Data

1911-00-00: In 1911 als zeelichter op stapel gezet voor Klaas Deen Kzn. te Terneuzen en Andries Johannes Lever te Antwerpen. Bedoeld voor dienst Antwerpen-Rotterdam. Tijdens de bouw geannuleerd.

1923-06-26: Dagregister deel 23 nummer 919 zes en twintig Juli 1900 drieentwintig. Eigendomsverklaring. De ondergetekende Hendrik Groen, schipper wonende te Groningen, verklaart te zijn de eenige eigenaar van het stalen motorschip genaamd “Afiena” in het jaar 1911 te Hoogezand gebouwd, groot ongeveer 132 Register ton met opgoed en toebehooren. Groningen, 26 Juni 1923. H. Groen. (In de kantlijn staat bijgeschreven: Blijkens verklaring van den scheepsmeter te Rotterdam d.d. 1 Oct. 1924 is nevens vermeld schip gebrand met het merk 10714 GRON 1923 en opnieuw gebrand 1469 Z.)

1929-10-31: NRC 01.11.1929: Londen, 31 october: De te Groningen thuisbehorende motoschoener 'AFIENA' is gisteravond tijdens stormweer in de haven van Margate met kracht tegen de pier gedreven. Van de 'Afiena' werden de bakboorzijde platen, de verschansing en het opperdek beschadigd.

1931-04-30: Op 30.04.1931 als AFIENA, zijnde een stalen motorschip, groot 464.52 m3, liggende te Terneuzen, door Pieter van Wouwe, scheepsmeter te Vlissingen, ten verzoeke van Hendrik Groen, schipper te Groningen, van een nieuw brandmerk voorzien door het inbeitelen van 1469 Z GRON 1931 op de lichtkap van de motorkamer op het achterschip aan bakboordzijde. (Opm. De merken van vorige branding zijnde : 10714 GRON 1913 zijn vernietigd.)

1933-11-27: NRC 271133
Alphen a/d Rijn, 25 november 1933. Deze week heeft de proefvaart plaatsgevonden van het ms. AFIENA, kapt. H. Groen te Groningen, welk schip van een 2-cil. Industrie-diesel van 120/130 PK is voorzien. De snelheid bedraagt 8˝ mijl. (opm.: 25 nov. 1933 was een Zaterdag). Inmiddels is zij van Zaandam vertrokken met een lading lijnkoeken naar Denemarken.

1935-01-15: 15.01.1935 door de 'Spes Salutis' Delfzijl binnengesleept nadat ze 20 mijl buiten de Westereems 2 bladen van de schroef was verloren. Nadat een nieuwe schroef was geďnstalleerd kon ze haar reis naar Hamburg vervolgen.

1940-05-17: Kwam op 17 mei 1940 uit Vlissingen in Poole (Engeland) aan en ingeschreven bij the Netherlands’ Shipping & Trading Committee.

1941-05-23: 23 mei 1941 bij de ingang van Ayr Harbour aan de grond gelopen op de St. Nicolas Rocks. Zwaar beschading en de bemanning werd aan land gebracht. 26 mei 1941 met assistentie vlot gebracht en naar Ayr voor reparaties. Deed daarna dienst als Balloon barrage schip op de Clyde. De rest van de oorlog in geallieerde dienst.

1947-04-00: Pas in april 1947 terug aan de eigenaar. Bij Scheepswerf Industrie te Alphen a/d Rijn hesteld.

1955-02-03: Onderweg van Londen naar Alphen a/d Rijn met machineproblemen door de sleepboot 'Hector' naar Rotterdam gesleept.

1955-09-10: Onderweg met een lading hout van Karlstad naar Duisburg bij km 76 in het Kieler kanaal aanzienlijke schade opgelopen na een aanvaring met het Nederlandse m.s. 'Plato'. Naar Rendsburg gebracht, de deklading werd gelost en ze werd gerepareerd.

1961-09-00: Verkocht aan Scheepswerf Voorwaarts E.J. Hijlkema, Hoogezand als inruil op de nieuw te bouwen 'Afiena' (Bnr. 184).

1966-11-02: Final Fate: Onderweg naar Djibouti met een lading zout ten gevolge van zwaar weer lekgeraakt, slagzij gemaakt en gezonken in de Golf van Aden in pos. 12.29. N. - 43.20. O. in ondiep water. De pompen konden het schip niet drijvend houden en het schip zonk nadat de bemanning het schip had verlaten.

Ship Masters Data

Images


Description: Afiena 1911 ex Nora ex Siegfried Wagner ex Betty
Image type: Photo

Description: Joseph 1911 ex José H ex Afiena ex Nora ex Siegfried Wagner ex Betty
Image type: Photo
Sources

General information regarding this ship

 

NNO 130439
Een aanvaring op de IJssel tussen twee kustvaarders - Onderzoek door de Raad voor de Scheepvaart.
De Raad voor de Scheepvaart zette gistermiddag het onderzoek naar de oorzaak van de aanvaring op de Gelderse IJssel op 23 augustus jl. tussen het motorschip GERMAAN en het Groninger motorschip AFIENA, beide kustvaarders, voort. Als getuige werd de gezagvoerder van de AFIENA gehoord. Hij verklaarde 's morgens uit Kampen vertrokken te zijn. De aanvaring had om ongeveer acht uur plaats gevonden. De gezagvoerder, die met zijn zoon in de stuurhut stond, had de GERMAAN zien aankomen. Toen dit schip op korte afstand was genaderd, werd de AFIENA aan bakboord achterzijde aangevaren door het oplopende motorschip ENERGIE, dat getracht had de AFIENA te passeren, doch waarschijnlijk door de zuiging met de AFIENA in aanraking was gekomen. „Mijn schip" — aldus de getuige — „draaide daardoor met den neus naar bakboord en hoewel wij hard stuurboord gaven en de motor op volle kracht zetten, kon de aanvaring niet meer voorkomen worden. Wij hadden het Duitse schip niet zien aankomen. Het gaf geen seinen en het uitzicht naar achteren is in onze stuurhut zeer gebrekkig. Het weer was handzaam. Op een vraag van de Inspecteur-Generaal, waarom niet of de kapitein of zijn zoon buiten de hut waren gaan staan, teneinde wel een goed uitzicht te hebben, antwoordde de getuige, dat het te koud was. De Inspecteur-Generaal: „Te koud in augustus?" De getuige, „Ja, mijnheer". De Inspecteur-Generaal zei in zijn toelichting, dat hij van mening was, dat deze aanvaring in de eerste plaats te wijten was aan het Duitse schip, dat gehandeld heeft in strijd met het binnen aanvaringsreglement. Indien echter aan boord van de AFIENA voldoende uitzicht naar achteren was geweest of iemand op den uitkijk had gestaan, had waarschijnlijk tijdig gestopt kunnen worden. Uitspraak volgt later. 

NNO 130639
Uitspraak Raad voor de Scheepvaart. Betreffende de AFIENA en GERMAAN.
 Verder heeft de Raad uitspraak gedaan inzake de aanvaring van het m.s. GERMAAN met het m.s. AFIENA op de Gelderse IJsel nabij km. 98 op 23 augustus 1938. De aanvaring is, naar de mening van de Raad, hieraan toe te schrijven, dat de oplopende ENERGIE in het nauwe vaarwater de AFIENA aan de verkeerde zijde heeft willen voorbijvaren, zonder dat blijkt, dat de omstandigheden dit noodzakelijk maakten en bovendien zonder dat de ENERGIE door de daartoe voorgeschreven seinen te geven, haar wens om voorbij te varen, heeft te kennen gegeven. Dientengevolge heeft de AFIENA, die de nadering van de ENERGIE niet had bemerkt, geen vaart verminderd en heeft de zuiging van de beide naast elkaar varende schepen ten gevolge gehad, dat de ENERGIE tegen de AFIENA is aangekomen, waardoor de AFIENA onverwachts een scherpe zwenking naar bakboord maakte, zodat de voorsteven van de AFIENA dwars tegen het midden van de b.b.-zijde van de GERMAAN is aangekomen. Aan de GERMAAN valt generlei verwijt te maken. Ware voldoende uitkijk op de AFIENA gehouden dan zou op het schip tijdig vaart zijn verminderd en had de aanvaring met de ENERGIE en alle gevolgen van dien kunnen worden vermeden.