Name ship: BLIJDENDYK

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1921
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO number:
Nat. Official Number: 13826 ROTT 1921
Category: Cargo vessel
Propulsion: Steamship
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Shelterdeck closed
Masts:
Rig:
Lift Capacity:
Material Hull: Steel
Decks: 3
Construction Data

Shipbuilder: N.V. C. van der Giessen & Zonen's Scheepswerven, Krimpen aan den IJssel, Netherlands
Yardnumber: 484
Date Laid Down: 1920-08-22
Launch Date: 1921-05-04
Delivery Date: 1921-10-13
Technical Data

Engine Manufacturer: Harland & Wolff Ltd, Belfast, Great Britain
Engine Type: Steam, Turbine
Number of Cylinders:
Power: 3000
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Brown - Curtis
Speed in knots: 12.00
Number of screws:
 
Gross Tonnage: 6854.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 4219.00 Net tonnage
Deadweight: 9782.00 tons deadweight (1016 kg)
Grain: 527000 Cubic Feet
Bale: 478000 Cubic Feet
 
Length 1: 400.00 Feet (British) Registered
Beam: 54.30 Feet (British) Registered
Depth: 36.60 Feet (British) Registered
Draught:
 
Passengers:
1st 2nd 3rd Steerage Deck Total
3 0 0 0 0 3
Configuration Changes

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1921-10-16 BLIJDENDYK
Manager: N.V. Nederlandsch-Amerikaansche Stoomvaart Maatschappij 'Holland-Amerika Lijn', Rotterdam, Netherlands
Owner: N.V. Nederlandsch-Amerikaansche Stoomvaart Maatschappij 'Holland-Amerika Lijn', Rotterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: NHBL
Additional info:

Ship Events Data

1927-02-03: Op 03.02.1927 liggende te Rotterdam van een nieuw brandmerk voorzien: 477 Z ROTT 1926

1930-03-16: Final Fate: Op reis van Trandjong Priok naar Boston en New York met een lading rubber, sisal, palmolie en stukgoederen brak op 16 maart 1930 des middags omstreeks 17.30 uur in de Rode Zee (Golf van Suez), kort na het passeren van Ras Abu Deran, brand uit en bemerkte men brand in de ruimen of in de tussendekken V en VI. De brand breidde zich zeer snel uit. Alle mogelijke maatregelen ter bestrijding van de brand werden genomen, doch tevergeefs, zodat om 22.10 uur die dag besloten werd het schip te verlaten en over te gaan op een uit Suez te hulp gesnelde bergingssleepboot, en om 22.40 uur van 16 maart 1930 was de ‘BLIJDENDYK’, waarvan het gehele achterschip brandde, geheel verlaten. Op 17 maart 1930 werd het brandende wrak door een bergingsschip op sleeptouw genomen en om 09.30 uur die morgen aan de grond gezet in positie 29°48’NB. en 32°28’OL. ook de machinekamer, stookplaats en ruim III stonden toen aan brand, tot 21 maart 1930 stond de ‘BLIJDENDYK’ in brand, brandde geheel uit en werd ‘Constructive Total Loss’ verklaard, toen het na vlotgebracht te zijn, naar Suez was gesleept. Het wrak werd voor sloop naar Italië verkocht in october 1930 en arriveerde op 21 december 1930 aan de sloperswerf te Savona.

Ship Masters Data

Images


Description: Blijdendyk 1921.
Image type: Photo
Sources