Name ship: BLOEMFONTEIN

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1934
Classification Register:
IMO number:
Nat. Official Number: 1557 Z AMST 1934
Category: Passenger-/cargo vessel
Propulsion: Motor Vessel
Type: Passenger-/cargovessel
Standard Ship Type:
Type Deck: Full scantling
Masts: Two masts
Rig:
Lift Capacity:
Material Hull: Steel
Decks: 3
Construction Data

Shipbuilder: N.V. Nederlandsche Scheepsbouw-Maatschappij, Amsterdam, Netherlands
Yardnumber: 228
Date Laid Down: 1933-08-26
Launch Date: 1934-06-16
Delivery Date: 1934-10-20
Technical Data

Engine Manufacturer: Machinefabriek Gebr. Stork & Co. N.V., Hengelo, Netherlands
Engine Type: Motor, Oil, 2-stroke single-acting
Number of Cylinders: 12
Power: 8300
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Two 6 CYL A.E.G. - Hesselman - Diesels (23 5/8 - 43 5/16)
Speed in knots: 16.00
Number of screws: 2
 
Gross Tonnage: 10473.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 6315.00 Net tonnage
Deadweight: 10090.00 tons deadweight (1016 kg)
Grain: 531000 Cubic Feet
Bale: 478000 Cubic Feet
 
Length 1: 457.10 Feet (British) Registered
Beam: 63.30 Feet (British) Registered
Depth: 34.90 Feet (British) Registered
Draught:
 
Passengers:
1st 2nd 3rd Steerage Deck Total
120 0 66 0 0 186
Configuration Changes

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1934-10-20 BLOEMFONTEIN
Manager: N.V. Vereenigde Nederlandsche Scheepvaartmaatschappij, The Hague, Netherlands
Owner: N.V. Vereenigde Nederlandsche Scheepvaartmaatschappij, The Hague, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: The Hague / Netherlands
Callsign: PDDV
Additional info:

Ship Events Data

1934-10-20: Overdracht van en proefvaart met het ms 'BLOEMFONTEIN', gebouwd op de werf van de Nederlandsche Scheepsbouw Maatschappij in Amsterdam, bestemd voor de Vereenigde Nederlandsche Scheepvaartmaatschappij (VNS).

1936-03-06: NvhN 07-03-1936: Amsterdam, 6 Maart. Het ms. „BLOEMFONTEIN", van de Ver. Nederl. Scheepv. Mij., dat op de thuisreis van Afrika hedenochtend 11 u. te Antwerpen arriveerde, is tijdens mist op de Schelde in aanvaring geweest met een Engelsch stoomschip. De „Bloemfontein" bekwam vermoedelijk lichte schade, doch zal de reis hedenavond 12 u. naar Rotterdam voortzetten.

1947-00-00: De ‘BLOEMFONTEIN’, die tussen 1942 en 1947 als troepentransportschip dienst deed, werd in het tweede en derde kwartaal van 1947 bij de Nederlandsche Dok. & Scheepsbouw Maatschappij V.o.f. te Amsterdam werd tot passagiersschip ingericht, waarbij het brugdek werd verlengd en de Passagiersaccommodatie werd uitgebreid zij kwam op 13 september 1947 weer in dienst. (Vóór 1942: 10.081b/6.160n/10.565dw.; p: 93I /32III.).

1959-02-00: Final Fate: De ‘BLOEMFONTEIN’ werd in februari 1959 voor sloop verkocht naar Hong Kong. Zij arriveerde op 8 augustus 1959 op haar laatste reis te Hong Kong, alwaar zij aan de slopers, Patt, Manfield & Co. Ltd., werd overgedragen, die in september 1959 te Hong Kong met het slopen begonnen.


Ship Masters Data

Images


Description:
Image type: Photo

Description: De BLOEMFONTEIN, kort na de oorlog in het ijs bij Amsterdam (vermoedelijk winter 1946/47)
Image type: Photo

Description:
Image type: Photo

Description: Bloemfontein 1934
Image type: Photo

Description:
Image type: Photo

Description: Bloemfontein 1934
Image type: Photo
Sources