Name ship: BLOMMERSDYK

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1922
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO number: 5605757
Nat. Official Number: 14112 ROTT 1922
Category: Cargo vessel
Propulsion: Steamship
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Shelterdeck closed
Masts: Two masts
Rig:
Lift Capacity:
Material Hull: Steel
Decks: 3
Construction Data

Shipbuilder: N.V. C. van der Giessen & Zonen's Scheepswerven, Krimpen aan den IJssel, Netherlands
Yardnumber: 486
Date Laid Down: 1920-07-29
Launch Date: 1921-08-25
Delivery Date: 1922-04-12
Technical Data

Engine Manufacturer: Harland & Wolff Ltd, Belfast, Great Britain
Engine Type: Steam, Turbine
Number of Cylinders:
Power: 3000
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Brown - Curtis
Speed in knots: 12.00
Number of screws:
 
Gross Tonnage: 6855.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 4229.00 Net tonnage
Deadweight: 9700.00 tons deadweight (1016 kg)
Grain: 506000 Cubic Feet
Bale: 460000 Cubic Feet
 
Length 1: 400.00 Feet (British) Registered
Beam: 54.30 Feet (British) Registered
Depth: 36.60 Feet (British) Registered
Draught:
 
Passengers:
1st 2nd 3rd Steerage Deck Total
7 0 0 0 0 7
Configuration Changes

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1922-04-12 BLOMMERSDYK
Manager: N.V. Nederlandsch-Amerikaansche Stoomvaart Maatschappij 'Holland-Amerika Lijn', Rotterdam, Netherlands
Owner: N.V. Nederlandsch-Amerikaansche Stoomvaart Maatschappij 'Holland-Amerika Lijn', Rotterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: NHBM
Additional info: Call Sign 1934: PDDX

Date/Name Ship 1957-02-22 VIVARA
Manager: Pietro Longobardo, Catania, Italy
Owner: Società Ionica di Navigazione, Catania, Italy
Shareholder:
Homeport / Flag: Catania / Italy
Callsign:
Additional info:

Ship Events Data

1927-01-05: Op 05.01.1927 liggende te Rotterdam van een nieuw brandmerk voorzien: 483 Z ROTT 1926

1956-03-28: Het vrachtschip ss BLOMMERSDYK (1922) van de Holland-Amerika Lijn (HAL) komt op de Westerschelde in aanvaring met het Turkse vrachtschip ss. 'Sapanca', dat ter plaatse zinkt. Op 22 februari 1957 zal het schip, de gehele Tweede Wereldoorlog als geallieerd vrachtschip te hebben overleefd, worden verkocht aan Italië en als 'Vivara' weer in de vaart worden gebracht.

1959-09-15: Final Fate: De ‘VIVARA’ arriveerde op 15 september 1959 op haar laatste reis te Trieste op sleeptouw van de Italiaanse sleepboot ‘STRENUUS’. Zij werd aldaar voor sloop verkocht aan de Sidemar, die in maart 1960 te Trieste met het slopen begon.

Ship Masters Data

Images


Description: Blommersdyk 1922
Image type: Photo

Description: Blommersdyk 1922.
Image type: Photo

Description: Blommersdyk 1922.
Image type: Photo

Description:
Image type: Photo

Description: De BLOMMERSDYK bij Boston, Mass. op 23 mei 1949
Image type: Photo
Sources