Name ship: BOETON

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1913
Classification Register:
IMO number:
Nat. Official Number:
Category: Cargo vessel
Propulsion: Steamship
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Shelterdeck closed
Masts:
Rig:
Lift Capacity:
Material Hull:
Decks: 3
Construction Data

Shipbuilder: Wm. Gray & Co. Ltd., West Hartlepool, Great Britain
Yardnumber: 816
Date Laid Down:
Launch Date: 1912-11-07
Delivery Date: 1913-02-24
Technical Data

Engine Manufacturer: Central Marine Engine Works (Wm. Gray & Co. Ltd.), West Hartlepool, Great Britain
Engine Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Power: 3600
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: (28 , 46 & 77 - 48)
Speed in knots: 12.00
Number of screws:
 
Gross Tonnage: 6403.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 4055.00 Net tonnage
Deadweight: 9635.00 tons deadweight (1016 kg)
Bale: 457000 Cubic Feet
 
Length 1: 400.00 Feet (British) ***Unknown***
Beam: 53.50 Feet (British) Registered
Depth: 34.60 Feet (British) Registered
Draught:
 
Passengers:
1st 2nd 3rd Steerage Deck Total
0 0 0 0 0 0
Configuration Changes

1921-00-00: De BOETON werd in 1921 ? verbouwd, waarbij onder meer een bak op het shelterdek en een navigatiebrug op het brugdekhuis werd geplaatst.

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1913-02-24 BOETON
Manager: N.V. Stoomvaart Maatschappij 'Nederland', Amsterdam, Netherlands
Owner: N.V. Stoomvaart Maatschappij 'Nederland', Amsterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: NHBW
Additional info:

Date/Name Ship 1927-03-31 TJIMENTENG
Manager: N.V. Java-China-Japan Lijn , Batavia, Netherlands East Indies
Owner: N.V. Java-China-Japan Lijn , Batavia, Netherlands East Indies
Shareholder:
Homeport / Flag: Batavia / Netherlands East Indies
Callsign: THMB
Additional info:

Date/Name Ship 1932-12-00 POSTYSHEV
Manager: Vastokrybo, Vladivostok, USSR
Owner: Vastokrybo, Vladivostok, USSR
Shareholder:
Homeport / Flag: Vladivostok / USSR
Callsign:
Additional info:

Ship Events Data

1912-00-00: Bouwcontract voorjaar 1912 overgenomen van F.C. Strick & Co., London (U.K.)

1915-12-03: Het vrachtschip ss. 'Boeton' (1913), onder kapitein C.H.J. van Benthem Jutting, weet op 112 mijl ten oostzuidoosten van Malta 50 opvarenden van het Britse ss. 'Umeta' te redden, dat op 1 december werd getorpedeerd door de Duitse onderzeeboot 'U 33'.

1921-00-00: De ‘BOETON’ werd 1921 verbouwd, waarbij onder meer een bak op het shelterdek en navigatiebrug op het brugdekhuis werd geplaatst.

1926-02-18: Aan boord van het vrachtschip ss. 'Boeton' (1913) van de Stoomvaart Maatschappij 'Nederland' (SMN), op weg van Tandjong Priok naar Amsterdam, breekt op 60 zeemijl van Brest brand uit in een van de ruimen. Door de Franse sleepboten 'L'Iroise' en 'Resistente' kan het schip bij de Franse kustplaats op een zandbank worden gezet, waarna de ruimen volgepompt worden. Als de brand geblust is kan door het schip, na ontballasting, verder koers worden gezet naar Amsterdam. Het schip heeft daarbij een aanzienlijke schade opgelopen. Nog datzelfde jaar zal de 'Boeton' worden verkocht aan de Java-China-Japan Lijn en worden herdoopt in 'Tjimenteng'.

1926-10-28: Op 28 oktober 1926 verkocht aan J.C.J.L., 31 maart 1927 overgedragen en in Oktober 1927 herdoopt als TJIMENTENG.

1927-06-03: Op 03.06.1927 liggende te Tandjong Priok voorzien van een nieuw brandmerk: 461 Z AMST 1927

1932-03-00: De TJIMENTENG werd op 27 april 1932 voor GBP 7.800 verkocht aan Japanse scheepsslopers te Osaka met oplevering te Japan en bestemd voor de sloop. De Japanse slopers verkochten haar echter in december 1932 voor de vaart naar de U.S.S.R.

1933-05-11: Final Fate: De POSTYSHEV is op 11 mei 1933 bij Horomushiro (Chishima-Archipel) gestrand en totaal verloren gegaan.

Ship Masters Data

Images


Description:
Image type: Photo

Description:
Image type: Photo
Sources