Name ship: BOEZEMSINGEL

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1961
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO number: 5047259
Nat. Official Number: 1789 Z LEID 1961
Category: Cargo vessel
Propulsion: Motor Vessel
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Raised quarter deck
Masts: One mast
Rig: 2 derricks, 2 winches
Lift Capacity: 2 ton each
Material Hull: Steel
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: D. & Joh. Boot N.V., Scheepsbouwwerf 'De Vooruitgang', Alphen aan den Rijn, Netherlands
Yardnumber: 1267
Date Laid Down:
Launch Date: 1961-08-03
Delivery Date: 1961-09-30
Technical Data

Engine Manufacturer: D. & Joh. Boot N.V., Motorenfabriek 'De Industrie', Alphen aan den Rijn, Netherlands
Engine Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 450
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Industrie nr. 4207 Type 6D7ZO (305x460)
Speed in knots: 9.00
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 400.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 213.00 Net tonnage
Deadweight: 551.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 27980 Cubic Feet
Bale: 26180 Cubic Feet
 
Length 1: 48.59 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 45.86 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 8.19 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.74 Meters Depth, moulded
Draught: 3.23 Meters Draught, maximum
 
Configuration Changes

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1961-06-17 BOEZEMSINGEL
Manager: N.V. Invoer- & Transportonderneming 'Invotra', Rotterdam, Netherlands
Owner: Scheepvaart Maatschappij Boezemsingel, Rotterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PDEN
Additional info: Arie Cornelis Neleman.

Date/Name Ship 1962-05-15 BOEZEMSINGEL
Manager: P.A. van Es & Co., Rotterdam, Netherlands
Owner: P.A. van Es & Co., Rotterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PDEN
Additional info:

Date/Name Ship 1966-02-02 AI SOKULA
Manager: Island Industries Ltd., Suva, Fiji
Owner: Island Industries Ltd., Suva, Fiji
Shareholder:
Homeport / Flag: Suva / Great Britain
Callsign: ZGNA
Additional info:

Date/Name Ship 1970-00-00 AI SOKULA
Manager: Island Transport Ltd., Suva, Fiji
Owner: Island Transport Ltd., Suva, Fiji
Shareholder:
Homeport / Flag: Suva / Fiji
Callsign: 3DNQ
Additional info:

Date/Name Ship 1976-00-00 AI SOKULA
Manager: Rabi Holdings Ltd., Suva, Fiji
Owner: Rabi Holdings Ltd., Suva, Fiji
Shareholder:
Homeport / Flag: Suva / Fiji
Callsign: 3DNQ
Additional info:

Ship Events Data

1961-06-19: Het schip in aanbouw wordt op 17-06-1961 bij het Kadaster teboek gesteld als BOEZEMSINGEL, eigendom van Arie Cornelis Neleman, h.o.d.n. Kustvaartexploitatie onderneming Boezemsingel. Voltooid op 20-09-1961.

1961-06-23: Op 23-06-1961 als BOEZEMSINGEL, Bouwnummer 1267 Scheepswerf "De Vooruitgang" D. & Joh. Boot, Alphen a/d Rijn, zijnde een stalen motorschip in aanbouw, nog niet gemeten, liggende te Alphen a/d Rijn, door E. Konijn, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Amsterdam, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 1789 Z LEID 1961 op het achterschip aan S.B. zijde in achterkant dekhuis op kampanje, 2.63 m. uit hekplaat, 0.75 m. uit lengteas en 1.40 m. uit dek.

1961-12-05: Het Vrije Volk 05-12-1961: De nieuwe kustvaarder Boezemsingel van de Rotterdamse rederij Invotra heeft omstreeks het middaguur enige moeilijke ogenblikken gehad. Het schip bad toen op een mijl ten noordoosten van het lichtschip Westhinder zware slagzij. De Boezemsingel verspeelde een deel van de deklast, maar gelukkig liep daardoor de slagzij terug tot slechts vijftien graden. Om tien voor half een kon de kapitein aan Oostende-radio melden, dat alle gevaar geweken was. Het schip was op weg naar Zeebrugge.
Leeuwarder courant 06-12-1961: Schepen in nood door storm. De westerstorm, die in de loop van de nacht tot windkracht 10 aanwakkerde, is er oorzaak van geweest, dat schepen met ernstige moeilijkheden te kampen hebben gekregen. De Noorse tanker „Sigdal", groot 20.000 ton, is gistermiddag bij de Wandelaar voor Oostende (België) aan de grond gelopen. Het schip wist op eigen kracht vlot te komen. De Nederlandse kustvaarder „BOEZEMSINGEL" moest nabij het lichtschip „Westhinder" de deklast overboord zetten. Daardoor wist men de slagzij terug te brengen tot ongeveer vijftien graden. De Nederlandse coaster de „MICHEL SWENDEN" liep in de storm op de rotsen ter hoogte van het eiland Mutton, in de baai van Galway aan de lerse Westkust. Het schip wist later op eigen kracht vlot te komen.

1962-02-02: De Tijd 02-02-1962: Nederlandse zeeman poogt vergeefs lerse vrouw te redden. Shannon, 2 febr. (Reuter) — Een 24-jarige Nederlandse zeeman van de „BOEZEMSINGEL" uit Rotterdam, wiens naam wordt opgegeven als Sake Schringa, ligt in een ernstige toestand in een ziekenhnis alhier na een vergeefse poging om een 26-jarige lerse vrouw, die tussen het schip en de kade in het water was gevallen, te redden. De zeeman sprong haar onmiddellijk na, maar raakte zowel het schip als de kademuur. Hij slaagde erin een touw om de vrouw te bevestigen, maar deze bleek later dood te zijn.
De Telegraaf 02-02-1962: Bijreddingspoging ernstig gewond. Shannon, Ierland, vrijdag De 25-jarige Nederlandse zeeman S. Schuringa uit Zwjjndrecht, stuurman van het m.s. „Boezemsingel" uit Rotterdam, is ter observatie in een ziekenhuis in Shannon opgenomen. Schuringa had tevergeefs getracht een 26-jarige Ierse vrouw, die tussen het schip en de kade in het water was gevallen, te redden. Hij sprong haar na, maar raakte hierbij zowel de scheepswand als de kademuur. Toch slaagde hij er in een touw om de vrouw te bevestigen; deze bleek echter reeds dood te zijn. (Reuter)

1962-05-30: Het Vrije Volk 30-05-1962: Glasscherven in motor. Kapitein van kustvaarder voorgeleid. (Van een onzer verslaggevers) Glasscherven, gevonden in het carter van de hoofdmotor van de Nederlandse kustvaarder Boezemsingel, zijn voor de Rotterdamse rivierpolitie aanleiding geweest een onderzoek in te stellen. Dat heeft tot gevolg gehad, dat de 46-jarige kapitein W. B. vandaag aan de officier van Justitie is voorgeleid. Het bleek de politie, dat enkele opvarenden in maart van dit jaar met medeweten van de kapitein een paar flessen jenever in het carter verborgen hadden. Het schip lag toen in een buitenlandse haven. Toen het vertrok, vergat men de flessen er weer uit te halen, zodat ze werden fijn gemalen. Hierdoor had schade aan de motor kunnen ontstaan. De kapitein heeft van het voorval niets in het scheepsdagboek vermeld en ook zijn rederij niet ingelicht.

1963-12-24: Leeuwarder courant 24-12-1963: Pakistanen trachten coasters te kopen. De Pakistaanse regering tracht in Nederland twintig kustvaarders aan te kopen. Aangekocht werden al de „Hennie" van rederij Frisia te Harlingen. de „Carmen" van rederij Bonnema te Groningen (het eerste schip dat op de werf „Harlingen" werd gebouwd) en de „Boezemsingel". Alle drie aankopen zijn echter weer ongedaan gemaakt, omdat er nog geen deugdelijke betalingsregeling is.


1981-02-00: Final Fate: Op 26.02.1981 gestrand op een rif bij de Fakaofo Atoll van de Tokelau Eilanden in pos. 09.19.55.Z - 171.12.9. W. Pogingen om het schip te bergen werden opgegeven. Door de lokale bevolking geplunderd en total loss.

Ship Masters Data

Images


Description: Boezemsingel 1961
Image type: Photo

Description: Boezemsingel 1961
Image type: Photo

Description: Boezemsingel 1961
Image type: Photo

Description: Boezemsingel 1961

Image type: Photo
Sources