Name ship: BOGOR

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1898
Classification Register:
IMO number:
Nat. Official Number:
Category: Cargo vessel
Propulsion: Steamship
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Spar deck
Masts:
Rig:
Lift Capacity:
Material Hull:
Decks: 3
Construction Data

Shipbuilder: Blohm & Voss, K.G.a.A., Hamburg, Germany
Yardnumber: 129
Date Laid Down:
Launch Date: 1898-07-16
Delivery Date: 1898-08-29
Technical Data

Engine Manufacturer: K.G.a.A. Blohm & Voss, Hamburg, Germany
Engine Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Power: 1500
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: (23 , 37 1/2 & 63 - 48)
Speed in knots: 10.00
Number of screws:
 
Gross Tonnage: 3621.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 2306.00 Net tonnage
Deadweight: 5200.00 tons deadweight (1016 kg)
 
Length 1: 330.10 Feet (British) Registered
Beam: 44.60 Feet (British) Registered
Depth: 28.40 Feet (British) Registered
Draught:
 
Passengers:
1st 2nd 3rd Steerage Deck Total
0 0 0 0 0 0
Configuration Changes

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1898-08-29 BOGOR
Manager: Firma Wm Ruys & Zoon, Rotterdam, Netherlands
Owner: N.V. Rotterdamsche Lloyd, Rotterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: NHCG
Additional info:

Ship Events Data

1897-12-00: In December 1897 bouw opdracht verstrekt.

1898-09-25: Op 25 september 1898 aanvang van de eerste reis.

1914-12-13: Final Fate: Het vrachtschip ss. 'BOGOR' (1898) van de Rotterdamsche Lloyd, onderweg van Amsterdam naar Santos (Zuid-Amerika), loopt tijdens zwaar weer 10 mijl ten noorden van Leixoes op de rotsen en breekt doormidden. Hierbij komen 33 opvarenden om het leven; slechts vijf man kunnen worden gered.
Op reis met een lading stukgoederen van Amsterdam naar Zuid-Amerikaanse havens met als laatste bestemming Buenos Aires, in charter van de N.V. Koninklijke Hollandsche Lloyd, kwam de BOGOR op 12 december 1914 in de ochtend voor de haven van Leixoes (Portugal). Van de haven werd geseind, dat men niet binnen kon lopen en dat de BOGOR op zee moest blijven. Het weer werd gaande weg slechter en in de nacht van 12 op 13 december stond er een hevige storm met zware regenbuien en zeer donker weer. Om 03.30 uur in de morgen van 13 december stootte het schip plotseling hevig en bleef zitten. Nog twee zware stoten volgden, waarna het schip op 5 mijl ten noorden van Leixeos (bij Mindelo) dwars sloeg en met stuurboordzijde tegen de rotsen geraakte. Plotseling brak de BOGOR achter de schoorsteen in tweeŽn en geraakten voor- en achterschip van elkaar verwijderd. De brug sloeg weg met allen, die zich erop bevonden. Geweldige zeeŽn sloegen over de delen van het schip en aan het uitbrengen van de sloepen viel niet te denken. De BOGOR had 38 opvarenden aan boord, waarvan slechts vijf personen er het leven afbrachten, doordat zij over boord waren geslagen of gesprongen en land wisten te bereiken. Bij de ramp verloren dus 33 personen het leven. DE BOGOR sloeg totaal wrak. Aangezien alle verantwoordelijke personen het leven hadden verloren, kon de Raad voor de Scheepvaart geen oordeel over de ramp vellen.


Ship Masters Data

Date from: 1913
Captain: Ruhaak, G.H.
College:
Flagnumber: 0
Other information: 0

Date from: 1914
Captain: Lucas, Johannus Franciscus
College:
Flagnumber: 0
Other information: Op 13 dec. 1914 omgekomen bij de scheepsramp met het s.s. BOGOR nabij Leixoes, Portugal in de leeftijd van 35 jaar.

Images


Description: Bogor 1898
Image type: Photo

Description: Bogor 1898
Image type: Photo
Sources

General information regarding this ship

NRC 020111
Southampton, 31 december 1910. Volgens rapport van het stoomschip KINFAUNS CASTLE heeft dit schip het stoomschip BOGOR gepraaid op 45º N en 08º W. Het deelde per morsesignalen mede, dat het 5 man van een wrak geslagen schoener had opgepikt en aan boord had. (De BOGOR arriveerde 1 januari te Rotterdam en had toen aan boord vijf man van de Spaanse schoener AVILES, die ter hoogte van Oporto waren gered. De AVILES, die mastloos was, dreef gevaarlijk voor de scheepvaart)

NNO 020111
Rotterdam, 2 januari. Door het stoomschip BOGOR van de Rott. Lloyd zijn heden  aangebracht vijf schipbreukelingen, Spanjaarden, die 28 december op het wrak van het schoenerscheepje JAVIER bij kaap Finisterre ronddreven. Met moeite gered, zijn zij hier naar het Spaanse consulaat gebracht.

RN 151214
De BOGOR gestrand. Een Reuter telegram uit Oporto meldt ons, dat het stoomschip BOGOR van de Rotterdamsche Lloyd tien mijlen ten noorden van Leixoes op de Portugese kust is gestrand, dat het schip totaal wrak is en dat van het scheepsvolk vier man gered en vier-en-twintig verdronken zijn. Dit is een scheepsramp die Rotterdam in het bijzonder treft. Het Rotterdamse schip, dat door de Hollandsche Lloyd te Amsterdam gecharterd was om stukgoederen voor die maatschappij naar Buenos Aires te brengen en graan voor de Regering te halen, had een nagenoeg uitsluitend Rotterdamse bemanning van 35 koppen, waarvan er slechts vier zeker in veiligheid zouden zijn. Het schip, onder bevel van kapitein J.M. Lucas, die bij het aanvaarden van deze reis de gezagvoerder G.H. Ruhaak, die op de BESOEKI van dezelfde rederij is overgegaan, verving, werd in 1898 te Hamburg gebouwd, is 3.621 register ton groot en diende voor de vrachtvaart van de Rotterd. Lloyd. Het was voor zijn waarde 250 à 300.000 gulden door de drie maatschappijen: Lloyd, Nederland en West-Indische Maildienst, onderling verzekerd. De oorzaak van de ramp is ons onbekend. Leixoes. waar zij geschiedde, is de voorhaven van de bekende Portugese wijnstad Oporto, aangelegd, omdat de rivier de Douro vóór Oporto geheel verzandde, 6 km. ten noorden van die stad. Ook bij de Rotterd. Lloyd is van de ramp geen enkele bijzonderheid bekend. Hij ontving uit Oporto een telegram, waarin verminkt, vier namen van de geredden zijn opgenomen. Het zijn de namen vermoedelijk van twee matrozen en twee stokers.