Name ship: BONAFIDE

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1960
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO number: 5504790
Nat. Official Number: 10761 Z ROTT 1960
Category: Cargo vessel
Propulsion: Motor Vessel
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Flush deck
Masts: Two masts
Rig: 4 derricks
Lift Capacity:
Material Hull: Steel
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: N.V. Noord-Nederlandsche Scheepswerven, Groningen, Netherlands
Yardnumber: 312
Date Laid Down:
Launch Date: 1960-08-27
Delivery Date: 1960-10-14
Technical Data

Engine Manufacturer: Klöckner-Humboldt-Deutz A.G., Cologne (Köln), Germany
Engine Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 750
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Deutz nr. 2751593/598 Type RBV6M545 (320x450) afgesteld op 660 PK.
Speed in knots: 11.00
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 499.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 303.00 Net tonnage
Deadweight: 950.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 41750 Cubic Feet
Bale: 38900 Cubic Feet
 
Length 1: 61.75 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 58.70 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 9.32 Meters Breadth, moulded
Depth: 3.08 Meters Depth, moulded
Draught: 3.53 Meters Draught, maximum
 
Configuration Changes

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1960-10-12 BONAFIDE
Manager: Dammers & Van der Heide's Scheepvaart- & Handelsbedrijf N.V., Rotterdam, Netherlands
Owner: Kustvaartbedrijf Mr. J.J. Oyevaar (Jan Johan Oyevaar), Leidschendam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Leidschendam / Netherlands
Callsign: PDEO
Additional info:

Ship Events Data

1960-08-29: NvhN 29-08-1960: Tewaterlating m.s. Bonafide. Bij de Noord Nederlandse Scheepswerven N.V. aan het Winschoterdiep te Groningen werd met goed gevolg te water gelaten het nieuwe motorkustvaartuig Bonafide, dat wordt gebouwd voor Nederlandse rekening. De Bonafide is van het gladdektype en meet 930 ton d.w. De voortstuwing zal geschieden door een 750 pk motor. De kiel zal binnenkort worden gelegd voor een gladdekcoaster, groot 360 ton d.w., eveneens voor Nederlandse rekening. Dit schip zal worden voorzien van een 400 pk motor.

1960-10-13: Op 13-10-1960 als BONAFIDE, zijnde een motorschip, metende 1415.87 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage no. 11950 d.d. 10-10-1960, liggende te Delfzijl, door M. Alberts, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 10761 Z ROTT 1960 op het achterschip aan B.B. zijde in het achterschot van het dekhuis op de het kampanjedek, 3.10 m. uit hekplaat, 1.35 m. uit lengteas en 1.50 m. uit dek.

1960-10-15: NvhN 15-10-1960: Proefvaart m.s. BONAFIDE. Op de Eems heeft de geslaagde proefvaart plaats gevonden van het nieuwe motorkustvaartuig Bonafide, dat werd gebouwd bij de Noord Nederlandse Scheepswerven N.V. te Groningen voor Nederlandse rekening.De Bonafide is van het gladdektype, meet 930 ton d.w. en heeft de volgende afmetingen: lengte over alles 62 meter, lengte tussen de loodlijnen 56 m., breedte 9.30 m. en holte 4.05 m. De voortstuwing geschiedt door een 750 p.k. motor (afgesteld op 660 p.k.) waarmee het schip tijdens de proefvaart een snelheid behaalde van ca. 11 1/2 knoop.De bouw geschiedde onder toezicht van Lloyd's Register of Shipping 100 A I en Scheepvaart Inspectie voor de onbeperkte vaart.

1968-01-11: Final Fate: NvhN 11-01-1968: Nederlandse coaster BONAFIDE vergaan. (Van een onzer verslaggevers) De in 1960 bij de Noord Nederlandse Scheepswerven in Groningen gebouwde coaster BONAFIDE van het kustvaartbedrijf van mr. J. J. Oyevaar uit Leidschendam is vanmorgen om kwart voor vier in de golf van Biscaye, even buiten Santander, gezonken. De Spaanse coaster "Punta Amer " 1951 ex Rubicon heeft de acht, bemanningsleden aan boord genomen en veilig naar de wal in Santander gebracht. De „Bonafide", die een draagvermogen heeft van 950 ton en vaart' bij Dammers en Van der Heide in Rotterdam, was met een lading baksteen van Bilbao op weg naar Santander. Het schip kreeg acht mijl buiten Cabo Major door nog onbekende oorzaak moeilijkheden.
Het Vrije volk 12-01-1968: Coaster BONAFIDE gezonken. 'Alleen het journaal hebben we kunnen redden'. (Van een onzer verslag-gevers.) De kapitein riep me naar boven. Ik schoot in de kleren en kon m'n ogen niet geloven zoveel slagzij als we maakten. ledereen kwam haast je-rep je aan dek en we schoten vuurpijlen af. Alles voltrok zich razendsnel. We moesten van boord met achterlating van alles. Alleen het journaal hebben we kunnen redden. Het Spaanse schip Punta Amer was dicht in de buurt en pikte ons op.' In sobere woorden schetst stuurman R. Treuren (27) uit Harskamp het vergaan van de Nederlandse kustvaarder Bonafide (499 ton) in de Golf van Biskaje bij Santander, donderdagmorgen vroeg. In Hotel Bahia in deze Noordspaanse havenplaats, kregen wij hem gistermiddag, bekomen van de spanning, aan de telefoon. 'Ook onze passen zijn weg. We hebben van de Nederlandse consul In Santander nieuwe papieren gekregen. Alle acht zijn we er gezond afgekomen. De Spaanse kustvaarder die ons redde, is nog een oud Hollands schip. Vroeger heette hij de Rubicon.'

1968-05-00: De Raad voor de scheepvaart strafte de kapitein en de stuurman niet, want zo oordeelde de Raad men was onbekend met de lading. Pyrietas stond toen nog niet in het Handboek Gevaarlijke Stoffen. Nu bleek pyrietas geladen tijdens regen, dus nat, dezelfde eigenschappen te hebben als erts n.l. als zo’n lading vochtig is wordt het papperig en verplaatst het zich als water door het ruim. De Raad vond dat de lering die kan worden getrokken is dat bij onbekende ladingen de kapitein tijdig informaties moet inwinnen. Gelukkig liep deze ramp goed af, alle leden van de bemanning werden gered.

Ship Masters Data

Images


Description: 'Bonafide' (bj 1960)
Made By: © Lindenborn, M. (Marien)
Image type: Photo
Sources