Name ship: BONAFIDE

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1960
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO number: 5504790
Nat. Official Number: 10761 Z ROTT 1960
Category: Cargo vessel
Propulsion: Motor Vessel
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Flush deck
Masts: Two masts
Rig: 4 derricks
Lift Capacity:
Material Hull: Steel
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: N.V. Noord-Nederlandsche Scheepswerven, Groningen, Netherlands
Yardnumber: 312
Date Laid Down:
Launch Date: 1960-08-27
Delivery Date: 1960-10-14
Technical Data

Engine Manufacturer: Klöckner-Humboldt-Deutz A.G., Cologne (Köln), Germany
Engine Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 750
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Deutz nr. 2751593/598 Type RBV6M545 (320x450) afgesteld op 660 PK.
Speed in knots: 11.00
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 499.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 303.00 Net tonnage
Deadweight: 950.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 41750 Cubic Feet
Bale: 38900 Cubic Feet
 
Length 1: 61.75 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 58.70 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 9.32 Meters Breadth, moulded
Depth: 3.08 Meters Depth, moulded
Draught: 3.53 Meters Draught, maximum
 
Configuration Changes

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1960-10-12 BONAFIDE
Manager: Dammers & Van der Heide's Scheepvaart- & Handelsbedrijf N.V., Rotterdam, Netherlands
Owner: Kustvaartbedrijf Mr. J.J. Oyevaar (Jan Johan Oyevaar), Leidschendam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Leidschendam / Netherlands
Callsign: PDEO
Additional info:

Ship Events Data

1960-08-29: NvhN 29-08-1960: Tewaterlating m.s. Bonafide. Bij de Noord Nederlandse Scheepswerven N.V. aan het Winschoterdiep te Groningen werd met goed gevolg te water gelaten het nieuwe motorkustvaartuig Bonafide, dat wordt gebouwd voor Nederlandse rekening. De Bonafide is van het gladdektype en meet 930 ton d.w. De voortstuwing zal geschieden door een 750 pk motor. De kiel zal binnenkort worden gelegd voor een gladdekcoaster, groot 360 ton d.w., eveneens voor Nederlandse rekening. Dit schip zal worden voorzien van een 400 pk motor.

1960-10-13: Op 13-10-1960 als BONAFIDE, zijnde een motorschip, metende 1415.87 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage no. 11950 d.d. 10-10-1960, liggende te Delfzijl, door M. Alberts, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 10761 Z ROTT 1960 op het achterschip aan B.B. zijde in het achterschot van het dekhuis op de het kampanjedek, 3.10 m. uit hekplaat, 1.35 m. uit lengteas en 1.50 m. uit dek.

1960-10-15: NvhN 15-10-1960: Proefvaart m.s. BONAFIDE. Op de Eems heeft de geslaagde proefvaart plaats gevonden van het nieuwe motorkustvaartuig Bonafide, dat werd gebouwd bij de Noord Nederlandse Scheepswerven N.V. te Groningen voor Nederlandse rekening.De Bonafide is van het gladdektype, meet 930 ton d.w. en heeft de volgende afmetingen: lengte over alles 62 meter, lengte tussen de loodlijnen 56 m., breedte 9.30 m. en holte 4.05 m. De voortstuwing geschiedt door een 750 p.k. motor (afgesteld op 660 p.k.) waarmee het schip tijdens de proefvaart een snelheid behaalde van ca. 11 1/2 knoop.De bouw geschiedde onder toezicht van Lloyd's Register of Shipping 100 A I en Scheepvaart Inspectie voor de onbeperkte vaart.

1968-01-11: Final Fate: NvhN 11-01-1968: Nederlandse coaster BONAFIDE vergaan. (Van een onzer verslaggevers) De in 1960 bij de Noord Nederlandse Scheepswerven in Groningen gebouwde coaster BONAFIDE van het kustvaartbedrijf van mr. J. J. Oyevaar uit Leidschendam is vanmorgen om kwart voor vier in de golf van Biscaye, even buiten Santander, gezonken. De Spaanse coaster "Punta Amer " 1951 ex Rubicon heeft de acht, bemanningsleden aan boord genomen en veilig naar de wal in Santander gebracht. De „Bonafide", die een draagvermogen heeft van 950 ton en vaart' bij Dammers en Van der Heide in Rotterdam, was met een lading baksteen van Bilbao op weg naar Santander. Het schip kreeg acht mijl buiten Cabo Major door nog onbekende oorzaak moeilijkheden.
Het Vrije volk 12-01-1968: Coaster BONAFIDE gezonken. 'Alleen het journaal hebben we kunnen redden'. (Van een onzer verslag-gevers.) De kapitein riep me naar boven. Ik schoot in de kleren en kon m'n ogen niet geloven zoveel slagzij als we maakten. ledereen kwam haast je-rep je aan dek en we schoten vuurpijlen af. Alles voltrok zich razendsnel. We moesten van boord met achterlating van alles. Alleen het journaal hebben we kunnen redden. Het Spaanse schip Punta Amer was dicht in de buurt en pikte ons op.' In sobere woorden schetst stuurman R. Treuren (27) uit Harskamp het vergaan van de Nederlandse kustvaarder Bonafide (499 ton) in de Golf van Biskaje bij Santander, donderdagmorgen vroeg. In Hotel Bahia in deze Noordspaanse havenplaats, kregen wij hem gistermiddag, bekomen van de spanning, aan de telefoon. 'Ook onze passen zijn weg. We hebben van de Nederlandse consul In Santander nieuwe papieren gekregen. Alle acht zijn we er gezond afgekomen. De Spaanse kustvaarder die ons redde, is nog een oud Hollands schip. Vroeger heette hij de Rubicon.
De Telegraaf 12-01-1968: Nederlandse kustvaarder gezonken. Van onze correspondent Madrid, donderdag: Acht Nederlandse zeelieden hebben vannacht in de Golf van Biscaye enkele angstige en koude uren doorgebracht op een rubbervlot, terwijl ze machteloos moesten toezien hoe hun schip, de Nederlandse kustvaarder „Bonafide" (900 ton), In de drie meter hoge golven verdween. Een Spaanse vrachtboot, de Punta Amer, trachtte het zwaar overhellende schip nog recht te trekken, maar het was niet meer te redden. Waarschijnlijk was de „Bonafide" niet goed geladen, en is de lading gaan schuiven, aldus kapitien Teunis Keus (44) uit Den Haag. Het schip zonk zo snel, dat er zelfs geen tijd meer was om persoonlijke bezittingen mee te nemen. Niemand raakte echter gewond.
Het Vrije Volk 12-01-1968: Coaster Bonafide gezonken. 'Alleen het journaal hebben we kunnen redden. (Van een onzer verslaggevers.) De kapitein riep me naar boven. Ik schoot in de kleren en kon m'n ogen niet geloven zoveel slagzij als we maakten. ledereen kwam haast je-rep je aan dek en we schoten vuurpijlen af. Alles voltrok zich razendsnel. We moesten van boord met achterlating van alles. Alleen het journaal hebben we kunnen redden. Het Spaanse schip Punta Amer was dicht in de buurt en pikte ons op. In sobere woorden schetst stuurman R. Treuren (27) uit Harskamp het vergaan van de Nederlandse kustvaarder Bonafide (499 ton) in de Golf van Biskaje bij Santander, donderdagmorgen vroeg. In Hotel Bahia in deze Noordspaanse havenplaats, kregen wij hem gistermiddag, bekomen van de spanning, aan de telefoon. 'Ook onze passen zijn weg. We hebben van de Nederlandse consul In Santander nieuwe papieren gekregen. Alle acht zijn we er gezond afgekomen. De Spaanse kustvaarder die ons redde, is nog een oud Hollands schip. Vroeger heette hij de Rubicon. Noorderstorm: De Bonafide was met een lading van 865 ton pyriet op weg van Santander naar Rochester In Engeland. Nog maar nauwelijks in volle zee, waar een noorderstorm spookte, begon de lading te schuiven. Kapitein T. Keus (44) uit Den Haag beval zijn mannen het schip te verlaten, omdat de slagzij in korte tijd angstwekkend groot werd. Toen de Punta Amer bij het zwaar hellende schip aankwam, zaten de Nederlandse zeelieden reeds in de reddingsboot. Stuurman Treuren; 'Aan boord van die Spanjool hebben we de Bonafide eerst nog op sleeptouw genomen, maar hij zakte steeds dieper weg, zodat we de verbinding hebben moeten verbreken. Kort daarop zonk hij, acht mijl ten noorden van Kaap Major. Hij ligt daar nu op een diepte van 160 meter.' De Bonafide, zeven jaar oud, is eigendom van het kustvaartbedrijf Mr. J. J. Oyevaar te Leidschendam. Het bij Lloyd's verzekerde schip was ruim een miljoen waard. De bemanning is inmiddels op weg naar huis. Donderdagavond vertrokken de acht zeelieden per trein van Santander naar Madrid, waar zij vanmiddag laat het vliegtuig naar Schiphol zullen nemen.
Het Vrije Volk 13-01-1968: Bemanning Bonafide weer thuis. (Van een onzer verslaggevers) „In een minuut of acht was-ie gezonken. Bang? Ik had niet eens tijd om bang te worden." Aldus gistermiddag op Schiphol de 19-jarige scheepsmaat Niels van der Bie uit Den Haag over zijn eerste grote zeereis: de reis met de kustvaarde Bonafide, die donderdagmorgen vroeg in de golven van de Golf van Biskaje verdween. Alle acht bemanningsleden landden gistermiddag omstreeks kwart voor vier veilig en wel met het lijntoestel van Iberia uit Madrid. Ook al omdat iedereen alles aan boord van het schip had moeten laten, zorgde de Rotterdamse reder Dammers en Van der Heide voor een verrassing: de hele bemanning kreeg na aankomst op de luchthaven 600 gulden. Kapitein Teunis Keus (44) wilde of kon nog niet zeggen, hoe het verschuiven van de lading pyriet (harde, zware steenklompen") tot de snelle ondergang van het 499 ton metende kustvaardertje hadden geleid. Er stond een flinke deining van de storm, die de vorige dag had gewoed. Om kwart voor negen donderdag was de Bonafide de Spaanse haven Santander uitgevaren, om vijf voor elf ontstond plotseling slagzij. De Spaanse kustvaarder Punta Amer kon kort daarna de mannen uit de reddlngsboot oppikken.

1968-05-00: De Raad voor de scheepvaart strafte de kapitein en de stuurman niet, want zo oordeelde de Raad men was onbekend met de lading. Pyrietas stond toen nog niet in het Handboek Gevaarlijke Stoffen. Nu bleek pyrietas geladen tijdens regen, dus nat, dezelfde eigenschappen te hebben als erts n.l. als zo’n lading vochtig is wordt het papperig en verplaatst het zich als water door het ruim. De Raad vond dat de lering die kan worden getrokken is dat bij onbekende ladingen de kapitein tijdig informaties moet inwinnen. Gelukkig liep deze ramp goed af, alle leden van de bemanning werden gered.

1968-07-24: Algemeen Handelsblad 24-07-1968: Lof voor kapitein. Onbekendheid met gevaarlijke stof oorzaak zinken. Onbekendheid met de lading pyriet-as, dat toen nog niet in het handboek gevaarlijke stoften was opgenomen, is volgens de inspecteur van de scheepvaart mr. K. de Waard de oorzaak geweest van het kapseizen en zinken van de Nederlandse kustvaarder Bonafide op 10 januari van dit jaar bij de noordkust van Spanje. Hij verzocht de Raad voor de Scheepvaart in Amsterdam, die een onderzoek instelde naar het vergaan van het schip, dan ook geen maatregelen te nemen tegen de kapitein en stuurman. Kapitein T. Keus uit Den Haag vertelde de raad dat zowel hij als de stuurman nog geprobeerd had iets over de lading te weten te komen. Pyriet stond wel in het handboek voor gevaarlijke stoffen, maar pyriet-as niet en de scheepsagent gaf hun de verzekering dat het ongevaarlijk was. Er werden dan ook geen speciale voorzieningen getroffen. Tien mijl buiten de haven Santander vertoonde het schip echter de neiging naar bakboord over te hellen. Pyriet-as bleek dezelfde eigenschappen te hebben als het erts. Als het te vochtig is, wordt het papperig. Waarschijnlijk is dit het geval geweest, daar het tijdens het laden regende. Pogingen om het schip weer recht te krijgen door het volpompen van een tank, slaagden niet. Binnen tien minuten nadat het schip de eerste tekenen vertoonde om over te hellen, was de slagzij zo groot dat de kapitein de opdracht gaf het schip te verlaten. De bemanning werd door een Spaanse kustvaarder opgepikt, die nog heeft getracht de Bonafide te slepen. Het schip zonk echter na enkele uren.

Ship Masters Data

Images


Description: 'Bonafide' (bj 1960)
Made By: © Lindenborn, M. (Marien)
Image type: Photo
Sources