Name ship: BONAIRE

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1950
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO number: 5047912
Nat. Official Number: 2589 Z GRON 1950
Category: Cargo vessel
Propulsion: Motor Vessel
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Flush deck
Masts: Two masts
Rig: 2 derricks, 2 winches
Lift Capacity:
Material Hull: Steel
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: Gebr. Suurmeijer, N.V. Scheepswerf 'Vooruitgang', Foxhol, Netherlands
Yardnumber: 169
Date Laid Down:
Launch Date: 1950-10-24
Delivery Date: 1950-12-28
Technical Data

Engine Manufacturer: D. & Joh. Boot N.V., Motorenfabriek 'De Industrie', Alphen aan den Rijn, Netherlands
Engine Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 360
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Industrie Type 6VD7 Nr. 3473 (305x450)
Speed in knots: 9.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 400.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 247.00 Net tonnage
Deadweight: 600.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 28000 Cubic Feet
Bale: 26500 Cubic Feet
 
Length 1: 51.20 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 47.01 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 8.19 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.99 Meters Depth, moulded
Draught: 3.30 Meters Draught, maximum
 
Configuration Changes

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1950-12-28 BONAIRE
Manager: N.V. Wijnne & Barends' Cargadoors- en Agentuurkantoren, Groningen, Netherlands
Owner: Jan Westers Hzn., Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PDES
Additional info:

Date/Name Ship 1951-11-18 BONAIRE
Manager: N.V. Wijnne & Barends' Cargadoors- en Agentuurkantoren, Groningen, Netherlands
Owner: Erven Jan Westers Hzn. (Wed. Geesina Westers-Tulp, Hendrik W. Westers, Egbertha Hillechiena Dijkstra-Westers), Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PDES
Additional info: Wed. G. Westers-Tulp 2/3 deel, Hendrik Westers 1/6 deel en Egbertha Hillechiena Dijkstra-Westers 1/6

Ship Events Data

1950-10-24: NvhN 24-10-1950: Tewaterlating m.s. BONAIRE. Bij de scheepswerf Vooruitgang van Gebr. Suurmeyer te Foxhol werd hedenmiddag met goed gevolg te water gelaten het stalen motorkustvaartuig Bonaire, dat wordt gebouwd voor rekening van de rederij J. Westers te Groningen. De Bonaire is van het gladdecktype en heeft de volgende afmetingen: lengte over alles 51.20 m., lengte tussen de loodlijnen 46.30 m., breedte 8.15 m., holte 3.60 m. Het schip meet 600 ton d.w. en zal worden voorzien van een 360 pk dieselmotor; voorts wordt de Bonaire uitgerust met twee masten met twee drietons laadbomen, radio, telefonie en peilinrichting. Aan dek worden 3 hulpmotoren van 12 pk opgesteld terwijl in de machinekamer twee hulpmotoren resp. van 22 en 12 pk worden geplaatst. De Bonaire wordt gebouwd onder klasse Lloyd's en S.I. voor de Atlantische vaart. De kiel zal worden gelegd voor een gladdeckschip van 925 ton d.w. voor rekening van de heer L. Schothorst te Hoogezand en E. Houwerzijl te Groningen.

1950-12-19: Op 19-12-1950 als BONAIRE, zijnde een stalen motorschip, groot 1132.21 m3 bruto inhoud volgens meetbrief 's Gravenhage d.d. 19-12-1950 no. 8319, liggende te Foxhol, door J. Frik, scheepsmeter te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 2589 Z GRON 1950 op het achterschip aan S.B. zijde in het achterkant dekhuis op het verhoogd achterdek, 3.05 m. uit de hekplaat, 1.10 m. uit de lengteas, 1.45 m. boven dek.

1950-12-29: NvhN 29-12-1950: Proefvaart m.s. BONAIRE. Op de Eems heeft Donderdag de goed geslaagde proefvaart plaats gehad van het nieuwe motorkustvaartuig Bonaire, gebouwd bij de Scheepswerf „Vooruitgang" van Gebr. Suurmeyer te Foxhol voor rekening van de rederij J. Westers te Groningen. Het schip meet 600 ton d.w. en is uitgerust met een 360 p.k. dieselmotor, waarmede op de proefvaart een snelheid werd behaald van ca. 10 mijl.

1951-03-19: In ballast onderweg van Londen naar Bayonne, brak ter hoogte van Start Point, na twee ontploffingen brand uit in de machinekamer**. De bemanning probeerde met twee 'extincteurs' het vuur te doven maar slaagde daarin niet. Wel lukte het de motor te stoppen. Door de neerstromende brandende olie lukte het niet de brandblus-pomp aan te zetten. Weldra bereikte de brand de verblijven en hulp werd ingeroepen. De bemanning ging in de reddingsboot en werd opgepikt door de Noorse tanker 'K.J. Knudsen' die hen in Pernis aan wal zette. De Franse trawler 'Tarana' maakte vast aan de 'Bonaire', maar moest vanwege de zware zee de sleeptros weer losmaken. Meerdere schepen kwamen op het brandende schip af waaronder de Nederlandse torpedobootjager 'Hr. Ms. Marnix' en de onderzeeboot 'Hr. Ms. ”Zeehond'. Beide schepen trachtten langzij te komen van de 'Bonaire' om de brand te blussen maar werden gehinderd door de Franse vissersman die zijn buit verdedigde. De Engelse marinesleepboot 'Freeboter' bluste tenslotte de brand en bracht het schip naar Plymouth. Het achterschip was volledig uitgebrand. Het werd vervolgens naar Capelle a/d IJssel gesleept en door Scheepswerf Vuyk hersteld.

** Een door de Scheepvaart Inspectie ingesteld onderzoek wees uit dat de 1e machinist verzuimd had de pomp die olie naar de dagtank moest pompen af te zetten. Omdat de dagtank (zonder lekbak) boven de motor hing en een zelfsluitende kraan niet als zodanig functioneerde kon olie door het (aan de bovenzijde open) peilglas op de lucht aanzuigkorf van een cilinder lekken. Deze constructie fouten hadden fatale gevolgen.

1957-10-00: Zware bodemschade opgelopen in de haven van Civitavecchia in Italië. De schade werd door Scheepswerf 'Welgelegen' te Harlingen gerepareerd van 1 augustus tot 2 oktober.

1957-10-11: Op haar 1e reis na herstel bij Scheepswerf 'Welgelegen' van Mantyluoto naar Rotterdam, met een lading houtpulp bij een van de Aland-eilanden op de stenen gelopen. De schade bleef nu beperkt tot een lek in het voorschip.

1971-11-00: Final Fate: Aangemeld voor de sloopregeling en gesloopt te Nieuw Lekkerland door Scheepssloperij 'De Koophandel', waarmee op 3 januari 1972 werd begonnen.

Ship Masters Data

Images


Description: Proefvaart en oplevering 'Bonaire' - 28.12.1950
Image type: Photo

Description: Bonaire 1950 on fire 19.03.1951
Image type: Photo

Description: Bonaire 1950
Image type: Photo

Description: 'Bonaire'
Image type: Photo
Sources

General information regarding this ship

 

NvhN 120857
BONAIRE  heeft bodemschade.
De 600 ton d.w. metende kustvaarder BONAIRE van de rederij Erven Westers te Groningen,  welke kortgeleden voor onderzoek aan de scheepswerf Welgelegen te Harlingen arriveerde,  heeft bij een stranding in de haven van Porto Vecchio op het eiland Corsica vrij belangrijke bodemschade opgelopen. Er zullen tal van nieuwe platen worden aangebracht.