Name ship: BORAX TRADER

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1962
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO number: 5211501
Nat. Official Number: 14701 Z ROTT 1977
Category: Cargo vessel
Propulsion: Motor Vessel
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Flush deck
Masts: Two masts
Rig: 2 derricks, 2 winches
Lift Capacity: 2 ton each
Material Hull: Steel
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: A/S Nordsovarvet, Ringkobing, Norway
Yardnumber: 7
Date Laid Down:
Launch Date: 1961-10-31
Delivery Date: 1962-01-29
Technical Data

Engine Manufacturer: Alpha Diesel A/S, Frederikshavn, Denmark
Engine Type: Motor, Oil, 2-stroke single-acting
Number of Cylinders: 4
Power: 280
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Alpha nr. 8954 Type 404VO (230x400) 375 rpm.
Speed in knots: 9.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 294.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 158.00 Net tonnage
Deadweight: 460.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 21000 Cubic Feet
Bale: 19000 Cubic Feet
 
Length 1: 43.92 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 39.01 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 7.62 Meters Breadth, moulded
Depth: 3.20 Meters Depth, moulded
Draught: 3.00 Meters Draught, maximum
 
Configuration Changes

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1962-01-29 LONELIL
Manager: J. Lauritzens Eftf. A/S, Esbjerg, Denmark
Owner: I/S 'Lonelill', Esbjerg, Denmark
Shareholder:
Homeport / Flag: Esbjerg / Denmark
Callsign: OZMA
Additional info:

Date/Name Ship 1963-11-21 LONELIL
Manager: J. Lauritzens Eftf. A/S, Esbjerg, Denmark
Owner: P/R Union II (Fru K.A.C. Ron, Anders Nielsen Svarrer e.a.), Esbjerg, Denmark
Shareholder:
Homeport / Flag: Esbjerg / Denmark
Callsign: OZMA
Additional info:

Date/Name Ship 1977-01-20 BORAX TRADER
Manager: Amons & Co., Zaandam, Netherlands
Owner: Jacob Jan Leonard Lettinga, Hoogvliet, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Zaandam / Netherlands
Callsign: PDFF
Additional info:

Date/Name Ship 1978-08-29 BORAX TRADER
Manager: Amons & Co., Zaandam, Netherlands
Owner: Yasmin S.A., Panama, Panama R.P.
Shareholder: Jacob Jan Leonard Lettinga, Hoogvliet
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign: HO9957
Additional info:

Date/Name Ship 1989-00-00 NOVA CURA
Manager: Oceano Nox Co. Ltd., Kingstown, St. Vincent (and Grenadines)
Owner: Oceano Nox Co. Ltd., Kingstown, St. Vincent (and Grenadines)
Shareholder:
Homeport / Flag: Kingstown / St. Vincent (and Grenadines)
Callsign:
Additional info:

Ship Events Data

1977-01-21: Op 21-01-1977 als BORAX TRADER ex Lonelil, zijnde een motorvrachtschip, metende 849.84 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven in Denemarken no. D 957 d.d. 1-04-1976, liggende te Zaandam, door P.D. Langebaerd, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Amsterdam, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 14071 Z ROTT 1977 op het achterschip aan S.B. zijde in achterwand dekhuis, 6.35 m. uit hekplaat, 1.85 m. uit lengteas en 1.45 m. uit dek.

1984-09-22: De Telegraaf 22-09-1984: Coaster gaat voor de wind. Van onze redactie Vaarkrant. Rotterdam, zaterdag. Het gaat kapitein/eigenaar J. Lettinga van de coaster 'BORAX TRADER' voor de wind, sinds hij zijn motor-schip heeft uitgerust met drie zeilen. „Sneller én goedkoper" is de nuchtere uitleg, die een woordvoerder van scheepsagent Oost Atlantic BV in Rotterdam geeft. „De Borax vaart op Londen en legt bij gunstige wind in de zeilen de afstand anderhalf uur sneller af dan voorheen. En zolang de dollar blijft stijgen en de olieprijs dus omhoog gaat, wordt het alleen maar aantrekkelijker". De Oost Atlantic Line heeft nog een schip varen, dat door motor én zeil wordt voortgedreven. „Het systeem, dat nog nauwelijks navolging heeft gekregen, gaat een goede toekomst tegemoet, want behalve dat de investering zich snel heeft terugverdiend, blijken de zeilen ook nog eens de stabiliteit van het schip te bevorden", aldus de Oost Atlantic Line.

1990-07-09: Onderweg met een lading visafval van Beverwijk naar Hirtshals, door schuiven van de lading tijdens storm zware slagzij en door de bemanning verlaten. Gekapseisd in pos. 53.30.N - 04.43. O. Geborgen en arriveerde op 11 augustus gesleept in de Nieuwe Waterweg.

1990-07-10: Leeuwarder Courant 10-07-1990: Bemanning gered van zinkend schip boven Vlieland. Van een onzer redacteuren Vlieland - De drie bemanningsleden van de met graan geladen Britse coaster NOVA CURA zijn gistermiddag op de Noordzee ten noorden van Vlieland met een helikopter gered. De vrachtvaarder eigendom van het Urkse bedrijf Oceano Nox Company, maakte zwaar slagzij, nadat een van de tussenschotten was gebroken. De kustwacht Brandaris op Terschelling kreeg rond half drie de melding dat de coaster 20 graden overhelde. De kapitein probeerde door het Schuitegat Vlieland te bereiken, maar verzocht later om hulp van een reddingboot. Korte tijd daarna zag de Urkse bemanning zich genoodzaakt het schip met een opblaasbaar vlot te verlaten. De kustwacht kreeg na drie uur geen contact meer met de vrachtvaarder het schip. Daarna zijn marinehelikopters van de basis Den Helder en de SAR in Leeuwarden en de reddingboot Carlot op Terscheling gewaarschuwd. De stuurhut van de NOVA CUA lag al gedeeltelijk onder water, toen de helikopter van Den Helder bij het schip aankwam. Er stond op dat moment een west-zuidwestenwind van windkracht 7 tot 8. De bemanning dreef in de buurt van het schip op hun vlot. De marinevliegers hebben het drietal in de helikopter gehesen en overgevlogen naar Texel. Het was hun honderdste redding dit jaar. De Carlot en de betonningsboot van Terschelling zijn doorgevaren naar het zinkende schip. De NOVA CURA is volgens de registratie afkomstig van St. Vincent, een van de Kleine Antillen. Het schip is inmiddels gezonken en zal onder de wrakkenwet worden geplaatst. De vrachtvaarder NOVA CURA raakte gistermiddag op de Noordzee in moeilijkheden. Het schip maakte slagzij door schuivende lading en zonk daarna. De bemanning werd gered.

1990-08-10: Leeuwarder Courant 10-08-1990: Coaster NOVA CURA voorspoedig gelicht. Vlieland - De Britse coaster NPVA CURA is gistermiddag omstreeks vier uur volgens verwachting van de Noordzeebodem gehaald door de zelf varende bok Norma van Tijdelijke Vereniging Bergingswerken (TVB) uit Zeebrugge. Het wrak lag op 16 mijl ten noorden van Vlieland. TVB heeft het 41 meter lange schip, dat op 9 juli was gezonken, terstond naar Den Helder gesleept. Vanavond komt het wrak in Hoek van Holland aan, waar het door Rijkswaterstaat als oud roest per opbod wordt verkocht.

1990-08-15: Final Fate: Op 15 augustus van Rozenburg naar Hendrik Ido Ambacht gesleept om gesloopt te worden door Vomatec B.V. In februari 1993 in Dordrecht gesignaleerd en bleek te zijn gekocht met oogmerk haar te restaureren. In augustus 1994 als wrak vertrokken uit Maassluis, na roerproblemen teruggesleept naar Maassluis en weer opgelegd. Na in juni 1995 in de Handelshaven te Zwijndrecht te zijn gesignaleerd werd ze in de zomer van 1997 verhaald naar het Spui, een watertje tussen Hekelingen en Oud-Beijerland. In 1997 gesloopt te 's Gravendeel.

Ship Masters Data

Images


Description: Borax Trader 1962 ex Lonelil
Image type: Photo

Description: Borax Trader 1962 ex Lonelil
Image type: Photo

Description: Nova Cura 1962 ex Borax Trader ex Lonelil te 's Gravendeel in 1997.
Made By: © Zee, T. van der (Teun)
Image type: Photo
Sources