Name ship: BORCULO

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1952
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO number: 5048277
Nat. Official Number: 2724 Z AMST 1952
Category: Cargo vessel
Propulsion: Motor Vessel
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Flush deck
Masts: Two masts
Rig: 2 derricks, 2 winches
Lift Capacity: 2 ton each
Material Hull: Steel
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: N.V. Scheepswerven Gebr. van Diepen, Waterhuizen, Netherlands
Yardnumber: 920
Date Laid Down:
Launch Date: 1952-05-21
Delivery Date: 1952-07-26
Technical Data

Engine Manufacturer: Maschinenfabrik Augsburg-Nürnberg A.G., Augsburg, German Federal Republic
Engine Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 750
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Man Type (16 3/4x23 5/8)
Speed in knots: 11.00
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 499.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 290.00 Net tonnage
Deadweight: 935.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 38000 Cubic Feet
Bale: 35000 Cubic Feet
 
Length 1: 61.20 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 58.22 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 9.25 Meters Breadth, moulded
Depth: 3.31 Meters Depth, moulded
Draught: 3.66 Meters Draught, maximum
 
Configuration Changes

1957-00-00: In 1957 nieuwe hoofdmotor: 4tew 6 cil. 750 Pk Deutz Nr. 2082585/90 Type RBV6M545 (320x450) 11 Kn.

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1952-07-17 BORCULO
Manager: N.V. Gebr. Scheuer, Amsterdam, Netherlands
Owner: N.V. Stoomvaart Maatschappij 'Noordzee', Amsterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PDEV
Additional info:

Date/Name Ship 1964-10-22 ROTT
Manager: Arnold Myrdal & Per Sanne, Sandnes, Norway
Owner: Rederiet Rott (Arnold Myrdal), Sandnes, Norway
Shareholder:
Homeport / Flag: Sandnes / Norway
Callsign: LLMR
Additional info: Nok. 1.250.000,--

Date/Name Ship 1969-00-00 ROTT
Manager: Arnold Myrdal, Sandnes, Norway
Owner: Rederiet Rott (Arnold Myrdal), Sandnes, Norway
Shareholder:
Homeport / Flag: Sandnes / Norway
Callsign: LLMR
Additional info:

Date/Name Ship 1974-01-00 MOI
Manager: Arnold Myrdal, Sandnes, Norway
Owner: Rederiet Rott (Arnold Myrdal), Sandnes, Norway
Shareholder:
Homeport / Flag: Sandnes / Norway
Callsign: LLMR
Additional info:

Ship Events Data

1952-05-23: NvhN 23-05-1952: Tewaterlating m.s. Borculo. Bij de N.V. Scheepswerven Gebrs. Van Diepen te Waterhuizen werd met goed gevolg te water gelaten het nieuwe motorkustvaartuig Borculo, dat wordt gebouwd voor rekening van de N.V. Stoomvaart Maatschappij „Noordzee" te Amsterdam. De Borculo is van het gladdektype, meet 950 ton d.w. (499 brt.) en heeft de volgende afmetingen: lengte over alles 60 m., lengte tussen de loodlijnen 56j m breedte 9.20 m. en hoogte 4.16 m. De beladen diepgang bedraagt 3.70 m. Het schip zal worden voorzien van een 750 p.k. motor. In de machinekamer, zullen twee hulpmotoren van 30 pk worden geplaatst. Aan dek zullen drie hulpmotoren van 16 p.k. worden geplaatst. De Borculo wordt gebouwd onder klasse Lloyds met certificaat Scheepvaartinspectie voor de Atlantische vaart. Op de vrijgekomen helling wordt de kiel gelegd voor een coaster van 850 ton d.w. voor rekening van de Zuid-Hollandse Scheepvaart Maatschappij te Rotterdam. Dit schip zal worden uitgerust met een 650 p.k motor.

1952-07-21: Op 21-07-1952 als BORCULO, zijnde een motorschip, metende 1415.46 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage no. 8822 d.d. 15-07-1952, liggende te Waterhuizen, door A. Kraaijema, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 2724 Z AMST 1952 op het achterschip aan S.B. zijde in achterkant dekhuis op kampanje, 3.90 m. uit hekplaat, 0.70 m. uit lengteas en 1.48 m. uit dek.

1952-07-28: NvhN 28-07-1952: Proefvaart m.s. Borculo. Op de Eems heeft de goed geslaagde proefvaart plaats gevonden van het nieuwe motorkustvaartuig Borculo, dat bij de N.V. Scheepswerven Gebr. van Diepen te Waterhuizen (Gr.) werd gebouwd voor rekening van de N.V. Stoomvaart Mij. „Noordzee" te Amsterdam. De Borculo is van het gladdektype, meet 925 ton d.w. en is uitgerust met een 750 P.K. motor, waarmede het schip tijdens de proefvaart een snelheid behaalde van 11.7 mijl. Het schip is gebouwd onder klasse Lloyd's met certificaat Scheepvaart Inspectie voor de Atlantische vaart en speciaal certificaat voor de houtvaart. De Borculo is in ballast naar Rotterdam vertrokken.

1975-01-03: Final Fate: Onderweg met een lading van 900 ton dolomiet van Hammerfall naar Knarrevik tijdens zwaar weer op de rotsen gelopen en een dag later gezonken bij Maltsekken bij Stokksund in de Linesfjord, Noorwegen.

Ship Masters Data

Images


Description: De proefvaart en oplevering van de Borculo op 26 juli 1952.
Image type: Photo

Description:
Image type: Photo

Description: Borculo (bj 1952)
Image type: Photo

Description:
Image type: Photo
Sources