Name ship: BORELLI

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1940
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO number: 5018040
Nat. Official Number: 1963 Z GRON 1940
Category: Cargo vessel
Propulsion: Motor Vessel
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Flush deck
Masts: One mast
Rig: 2 derricks
Lift Capacity:
Material Hull: Steel
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: D. & Joh. Boot N.V., Scheepsbouwwerf 'De Vooruitgang', Alphen aan den Rijn, Netherlands
Yardnumber: 1129
Date Laid Down:
Launch Date: 1940-03-02
Delivery Date: 1940-03-28
Technical Data

Engine Manufacturer: D. & Joh. Boot N.V., Motorenfabriek 'De Industrie', Alphen aan den Rijn, Netherlands
Engine Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 3
Power: 165
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Industrie nr. 3145 Type 3VD6A (280x400)
Speed in knots: 9.00
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 219.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 101.00 Net tonnage
Deadweight: 270.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 1:
Length 2: 34.87 Meters Registered
Beam: 6.84 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.27 Meters Depth, moulded
Draught:
 
Configuration Changes

1951-00-00: Begin 1951 verlengd door Scheepswerf 'Het Westerdok', Amsterdam. Brt 262, Nrt 126, Dwat 325 Ll 40,76 Grain 14000 Bale 13200.

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1940-03-26 BORELLI
Manager: N.V. Wijnne & Barends' Cargadoors- en Agentuurkantoren, Delfzijl, Netherlands
Owner: Klaas de Vries, Zuidbroek, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PDEZ
Additional info:

Date/Name Ship 1955-01-24 ANJA
Manager: Firma J.J. Onnes, Cargadoors-, Scheepvaart- en Bevrachtingsbedrijf, Groningen, Netherlands
Owner: Rederij 'Anja', Foxhol, Netherlands
Shareholder: Johann Wilhelm Pohlmann e.a., later A. Pohlmann-Doddema, Foxhol
Homeport / Flag: Foxhol / Netherlands
Callsign: PCQY
Additional info:

Date/Name Ship 1960-11-09 ANJA
Manager: Firma J.J. Onnes, Cargadoors-, Scheepvaart- en Bevrachtingsbedrijf, Groningen, Netherlands
Owner: Jan de Vries, Appingedam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Appingedam / Netherlands
Callsign: PCQY
Additional info: Mei 1966 thuishaven Groningen.

Date/Name Ship 1969-10-23 ANJA
Manager: N.V. Scheepvaartbedrijf "Gruno", Groningen, Netherlands
Owner: Willem Wester, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PCQY
Additional info: Fl. 65.000

Ship Events Data

1940-03-28: Op 28-03-1940 als BORELLI, zijnde een motorschip, metende 619.69 m3 bruto inhoud, volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage no. 6184 d.d. 18-03-1940, liggende te Gouwsluis, door D. Loorbach, scheepsmeter te Amsterdam, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 1963 Z GRON 1940 op het achterschip in achterschot dekhuis (WC), 4.95 m. uit hekplaat, 0.00 m. uit lengteas en 1.65 m. boven het dek.

1940-05-16: Overgenomen door de Netherlands Shipping & Trading Committee, Londen. Op 1 juni 1945 terug aan de eigenaar.

1949-07-02: Leeuwarder courant 02-07-1949: Lijk van verdronken zeeman opgehaald.De rijkspolitie te water heeft uit de Coenhaven te Amsterdam het lijk opgehaald van de 21-jarige kok van de kustvaarder „Borelli", M. F. Beekman uit Goutum, die ongeveer een week geleden in de haven verdronk.

1951-06-30: NvhN 30-06-1951: Ook op zee spaart men mee! De stuurman van de kustvaarder .Borelli, Germ Tuil, kwam een van onze lezeressen een mooi voorraadje zilverpapier brengen. „Voor Dr. Denker van het Nieuwsblad", zei hij. De bemanning van 7 man had dit op een reis van 5 weken gespaard. „Elk ogenblik stopte een van de matrozen een stukje zilverpapier uit een sigarettendoosje in m'n zak",' vertelde stuurman Tuil. Hulde, mannen van de Borelli! Ik hoop, dat uw actie een voorbeeld zal zijn voor de bemanningen van vele andere schepen. De scholen blijven trouw meewerken.

1954-06-29: Op 29-06-1954, tijdens de reis van Rotterdam naar Odense(Dnk) met een lading van 380 ton glas in de Odense fjord, aan de grond gelopen.
m.s. BORELLI af Delfzijl, 262 B. R. T. På rejse fra Rotterdam til Odense. Grundstødt d. 29/6 54 i Odense Fjord. Strandingsindberetning dat. 1/7 54.
Kl. 1220 grundstødte B. under en VNV.-lig brise med udgående strøm ved Sorte Ø. Skibet er senere kommet flot ved fremmed hjælp, efter at en del af ladningen var blevet lægtret. Anm. Årsagen til grundstødningen angives at være forveksling af farvandsafmærkningen.

1954-12-18: Leeuwarder Courant 18-12-1954: Politierechter. Na een moeilyke jeugd was dan de thans negentienjarige Adr. van der B., zonder vaste woonplaats, als lichtmatroos op de kustvaarder „Borelli" terechtgekomen. Op zyn eerste reis, naar Zweden, was hij echter bezweken voor de verleiding, die een gouden polshorloge op hem uitoefende. Zonder vragen of betalen eigende hij zich dat toe en voor dat feit had hij zich gisteren voor de Leeuwarder politierechter te verantwoorden. Deze veroordeelde hem tot een gevangenisstraf van zes weken, waarvan vier voorwaardelyk met aftrek van het voorarrest sedert 11 December en een proeftijd van twee jaar.
NvhN 18-12-1954: Politierechter Leeuwarden Matroos bestal makker. De 19-jarige lichtmatroos Adriaan v. d. B., afkomstig uit Leeuwarden, zonder vaste woonplaats, maakte op de coaster Borelli een reis naar Zweden. De jongeman, die nooit weelde heeft gekend, zag in de gemeenschappelijke hut, dat de kok een gouden polshorloge tussen zijn kleren legde. Voor hij afmonsterde eigende hij zich dat horloge toe. De Officier van Justitie eiste 6 weken waarvan 3 voorwaardelijk met onmiddellijke gevangenneming; De Politierechter maakte er na het pleidooi van de verdediger, mr Beek, die de verdachte met een ekster vergeleek die op iets blinkends was afgevlogen, 6 weken met aftrek van, waarvan 4 wkn voorwaardelijk met onmiddellijke gevangenneming.

1955-01-24: Op 24-01-1955 "Anja", eigendom van: Johan Wilhelm Pohlman, reder te Foxhol 1/2, Jan de Vries, bankwerker te Appingedam 1/4, Kornelis Hendrik Doddema, scheepskapitein gedom. te Foxhol 1/8, Eildert Dijkema, hoofd ener school te Foxhol 1/10 en Afiena de Vries, huishoudster te Appingedam 1/40 deel.

1961-02-13: Brand uitgebroken aan boord ter hoogte van Start Point. De 'Frans van Seumeren' sleepte het schip naar Dartmouth. Onderweg werden nog brandweerploegen van de Britse torpedojager 'Diana' aan boord gezet. De brandweer van Dartmouth bluste uiteindelijk het vuur. Het achterschip werd daarna gedeeltelijk vernieuwd.
De Telegraaf 14-02-1961: Vloot redt brandende coaster „Anja". Van een speciale verslaggever Dartmouth, dinsoag Een kleine armada van koopvaardijschepen en Britse marineschepen snelde gisteravond de Nederlandse coaster “Anja" te hulp, vlak voor de Zuidengelse kust, ongeveer 10 km van Start Point. Op de „Anja" was brard uitgebroken en de zes bemanningsleden bleken niet in staat te zijn het vuur te blussen. Even later ving de Britse marine het noodsein „Mayday" van de „Anja" op en twee fregatten, de „Pellew" en de „Diana" kregen opdracht koers te zetten naar het Nederlandse schip. De reddingboot van Torbay, de baai van het bekende vakantieoord Torquay, voer eveneens ter assistentie uit, omdat de bemanning de „Anja" zou hebben verlaten. Twaalf andere koopvaardijschepen in de buurt van de „Anja" stoomden eveneens op. Het was ten slotte een andere Nederlandse kuster, de „Frans van Seumeren", die de „Anja" het eerst bereikte. Even later kwam ook de reddingboot langszij en toen begon het gevecht tegen de brand, welke door de zware rookontwikkeling kilometers ver in de omtrek te zien was. Het bleek, dat de opvarenden van de „Anja" in de boten waren gegaan, omdat zij vreesden, dat ieder moment de stookolietank zou kunnen exploderen. Volgens een later radiobericht van de reddingboot was men er gezamenlijk in geslaagd de brand meester te worden en had de „Frans van Seumeren" de „Anja" op sleeptouw genomen naar Dartmouth.
De Waarheid 14-02-1961: Veel hulp voor brandende „Anja”. In angstige spanning heeft binnen en buitenland gisteravond de verontrustende berichten gehoord over de brand aan boord van de Nederlandse kustvaarder „Anja" in het Engelse Kanaal. In de late avond kwam het nieuws, dat de brand bedwongen was en niemand van de bemanning gewond. De eveneens Nederlandse kustvaarder Frans van Seumeren heeft „Anja" naar Engeland gesleept. Om half zeven gisteravond meldde de kapitein van de „Anja", dat men het vuur niet meer in bedwang had. De bemanning wilde het schip verlaten. Het kustvaartuig was met kolen geladen. Schepen voeren ter assistentie uit, o.a. Engelse oorlogsschepen. De „Frans van Seumeren" is langszij gekomen en heeft geholpen de brand te blussen. Bijna zes uur na het uitbreken van de brand is de „Anja" veilig de haven van Dartmouth binnengesleept. De brug was ernstig beschadigd. Tijdens de sleepreis is de tros tweemaal gebroken.
Het Vrije Volk 14-02-1961:Coaster. (Vervolg van voorpagina) Het vuur vrat nog steeds verder om zich heen, maar terwijl Engelse persbureaus berichtten dat de bemanning het schip verlaten had, vertelde kapitein Van der Toren ons kort na negenen niet zonder trots: “ Ik geloof dat wij het halen, wij zitten nog een mijl of drie uit de kust en op de Anja vechten ze door." Over deze drie mijl heeft hij bijna drie uur gedaan, maar kort na elf uur kon hij melden dat de Anja zo goed als zeker behouden was. Men was de brand meester en de kleine haven van Dartmouth, waar honderden mensen in ademloze spanning wachtten, was in zicht. Om half twaalf zagen zij het nog zwaar rokende schip opdoemen en even later was het karwei geklaard. Er zijn aan boord van de Anja geen persoonlijke ongelukken gebeurd. Het schip is eigendom van de weduwe J. W. Pohlmann e.a. te Foxhol. Het is in 1940 als Borelli in de vaart gekomen. De Anja zal voorlopig voor reparatie in Dartmouth blijven. De schade is het grootst in de verblijven van de bemanning. De kombuis en de slaapverblijven zijn uitgebrand en de hut van de kapitein en het stuurhuis werden ernstig beschadigd.

1969-11-24: Het Vrije Volk 24-11-1969: Drie coasters verkocht. (Van een onzer verslaggevers) Rotterdam — Drie Nederlandse kustvaarders zijn in de afgelopen weken van eigenaar veranderd. Twee ervan werden door toedoen van Supervision Shipping and Trading Cy. in Rotterdam naar het buitenland. verkocht, de derde bleef in Nederland. De 925 dw. ton metende Zus gaat naar Italië en zal onder de naam Emival opnieuw in de vaart worden gebracht. Het schip werd in 1955 in Nederland gebouwd. De kustvaarder Lise (1060 dw. ton), in Nederland gebouwd in 1962, zal voortaan onder Duitse vlag varen. De nieuwe naam: Langstedt. De Anja, 340 dw. ton groot, is in handen van een Groningse kustvaartreder overgegaan. Het schip dateert uit 1940. De naam wordt niet veranderd.

1972-04-22: Final Fate: Gesaneerd en verkocht voor de sloop aan van Simmeren, Groningen maar gesloopt door 'De Koophandel' te Lekkerkerk.

Ship Masters Data

Images


Description: Borelli 1940
Image type: Photo

Description: Anja 1940 ex Borelli
Image type: Photo

Description: 'Anja' (ex 'Borelli')
Image type: Photo

Description: 'Anja' (ex 'Borelli')
Image type: Photo
Sources