Name ship: BORNEO

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1937
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO number: 5224625
Nat. Official Number: 1816 Z GRON 1937
Category: Cargo vessel
Propulsion: Motor Vessel
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Raised quarter deck
Masts: One mast
Rig: 2 derricks
Lift Capacity: 2 ton each
Material Hull: Steel
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: N.V. Scheepswerf 'Vooruitgang' (L.J. Mulder & J. Suurmeijer) (1924 - 1940), Foxhol, Netherlands
Yardnumber: 96
Date Laid Down:
Launch Date: 1937-08-06
Delivery Date: 1937-11-27
Technical Data

Engine Manufacturer: Motoren Werke 'Mannheim' A.G. (MWM), Mannheim, Germany
Engine Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 320
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: MAK Type (290x420)
Speed in knots: 9.00
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 342.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 161.00 Net tonnage
Deadweight: 418.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 25000 Cubic Feet
Bale: 23500 Cubic Feet
 
Length 1: 43.50 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 41.14 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 7.34 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.97 Meters Depth, moulded
Draught: 2.44 Meters Draught, maximum
 
Configuration Changes

1952-01-00: Nieuwe hoofdmotor: 4tew 6 cil 390 PK MAK nr. 15164 Type MSU 423 (290x420) 10 Kn.

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1937-11-30 BORNEO
Manager: N.V. Wijnne & Barends' Cargadoors- en Agentuurkantoren, Groningen, Netherlands
Owner: Jan Westers Hzn., Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PDFB
Additional info:

Date/Name Ship 1951-01-22 BORNEO
Manager: N.V. Wijnne & Barends' Cargadoors- en Agentuurkantoren, Groningen, Netherlands
Owner: Jan Westers en zoon Hendrik Westers, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PDFB
Additional info:

Date/Name Ship 1951-11-18 BORNEO
Manager: N.V. Wijnne & Barends' Cargadoors- en Agentuurkantoren, Groningen, Netherlands
Owner: Erven Jan Westers Hzn. (Wed. Geesina Westers-Tulp, Hendrik W. Westers, Egbertha Hillechiena Dijkstra-Westers), Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PDFB
Additional info:

Date/Name Ship 1954-06-00 BORNEO
Manager: N.V. Wijnne & Barends' Cargadoors- en Agentuurkantoren, Groningen, Netherlands
Owner: Rederij 'Borneo', Groningen, Netherlands
Shareholder: Erven Jan Westers Hzn. (Wed. Geesina Westers-Tulp, Hendrik W. Westers, Egbertha Hillechiena Dijkstra-Westers), Groningen
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PDFB
Additional info:

Date/Name Ship 1959-05-00 BORNEO
Manager: Anton Häggblom, Mariehamn, Finland
Owner: Rederibolaget 'Borneo', Mariehamn, Finland
Shareholder:
Homeport / Flag: Mariehamn / Finland
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1960-02-00 MARINA
Manager: K.R. Johansson Partrederi, Skärhamn, Sweden
Owner: K.R. Johansson Partrederi, Skärhamn, Sweden
Shareholder:
Homeport / Flag: Skärhamn / Sweden
Callsign: SHYV
Additional info: Hfl. 219.000,--

Date/Name Ship 1965-00-00 BORNELAND
Manager: Jean Osborne Oscarsson Partrederi, Edshultshall, Sweden
Owner: Jean Osborne Oscarsson Partrederi, Edshultshall, Sweden
Shareholder:
Homeport / Flag: Edshultshall / Sweden
Callsign: SHYV
Additional info:

Date/Name Ship 1975-00-00 BRIO
Manager: Stig. H. Andersson, Bovallstrand, Sweden
Owner: Stig. H. Andersson, Bovallstrand, Sweden
Shareholder:
Homeport / Flag: Bovallstrand / Sweden
Callsign: SHYV
Additional info:

Date/Name Ship 1980-00-00 TOKERAU
Manager: Spinco Ltd. (South Pacific Import Network Company Ltd), Nuku 'Alofa, Tonga
Owner: Spinco Ltd. (South Pacific Import Network Company Ltd), Nuku 'Alofa, Tonga
Shareholder:
Homeport / Flag: Nuku 'Alofa / Tonga
Callsign:
Additional info:

Ship Events Data

1937-08-08: Het Vaderland 08.08.1937:
Het op de scheepswerf Vooruitgang v/h Mulder en Suurmeijer te Foxhol, voor rekening van J. Westers te Paterswolde in aanbouw zijnde m.s. 'BORNEO' is met goed gevolg te water gelaten. Het schip heeft een d.w. van ca. 400 ton en wordt voorzien van een Benz dieselmotor, met een capaciteit van 300 Pk.

1937-11-29: NvhN 29-11-1937: Delfzijl. Onder groote belangstelling vond op de Eems de goed geslaagde proefvaart plaats van het nieuwe m.s. „BORNEO", gebouwd bij de scheepswerf „Vooruitgang", fa. Mulder en Suurmeyer Foxhol, voor rekening van den heer J. Westers te Paterswolde, onder klasse British Corporation en Scheepvaart-Inspectie, Atlantische vaart. Het schip is gebouwd met raised-quarterdeck en is voorzien van een dubbelen bodem. De afmetingen zijn: 43.50 X 7.30 X 2.80 M. en holte tot verhoogd dek 3.90 M. Inhoud bruto 336, netto 164 Reg. ton, D.W. plm. 420 ton. De M. W. M. Benz patent motor van 306 p.k. gaf een proefsnelheid van ruim 10 mijl. Verder heeft het schip een Benz hulpmotor van 14 p.k., twee Benz motorlieren van 7 p.k. en een 7 p.k. Benz motor voor de ankerlier.

1937-11-30: Op 30-11-1937 als BORNEO, zijnde een stalen motorschip, groot 958.81 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief 's Gravenhage d.d. 11-11-1937 no. 5512, liggende te Delfzijl, door J. Gerrits, scheepsmeter te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 1816 Z GRON 1937 op het achterschip aan B.B. zijde in achterkant kombuis.

1938-10-00: De Eemsbode: .10.1938:
Naar wij vernemen, is het motorschip 'BORNEO', kapitein Havinga, op weg met een lading carton en meel van Delfzijl naar Grangemouth, op de Firth of Forth op de steenen gelopen. Het schip maakt water, terwijl een deel van de lading beschadigd is. De reparatie zal plm. 14 dagen in beslag nemen. De 'Borneo' heeft een geregelde vaart van Delfzijl naar Scotland.

1939-03-07: Nieuwsblad van het Noorden 07-03-1939: Stranding van de “BORNEO”. Stuurman voor een maand geschorst. Raad voor de Scheepvaart heeft uitspraak gedaan in zake de stranding van het m.s. “Borneo” op de Herwit Rock (Firth of Forth) op 17 October van het vorige jaar. De Raad heeft den stuurman van dit vaartuig gestraft met een schorsing voor den tijd van één maand. De stranding—zoo merkt de Raad in zijn uitspraak op—is toe te schrijven aan de schuld van den stuurman. Aangenomen moet worden, dat betrokkene niet voldoende heeft uitgekeken en tevens geen controle heeft gehouden op den door den roerganger gestuurden koers. Eenerzijds staat vast, dat de betrokkene heeft blijk gegeven van een ernstig tekort aan goede zeemanschap, anderzijds, dat de kapitein zich niet voldoende bewust is geweest van zijn verantwoordelijkheid en dientengevolge een taak heeft opgelegd aan betrokkene waarvoor deze, zooals de kapitein had kunnen begrijpen, niet geschikt was.

1940-03-05: Provinciale Overijsselsche en Zwolsche courant 05-03-1940. Stagnatie door lekkage. Op de kustvaarder “BORNEO” van den heer J. Westers te Groningen, welke deze week weer in de vaart gebracht zou worden, kwam de eigenaar tot de onaangename ontdekking dat de motorkamer onder water stond, doordat waarschijnlijk één der leidingen door de strenge vorst gesprongen was en nu bij dooi, het water vrij kon binnenstroomen. Met behulp van een motorspuit zal het water worden uitgepompt.

1940-05-16: Overgenomen door de Netherlands Shipping & Trading Committee, Londen, Engeland.

1948-04-06: Op 06-04-1948 als BORNEO, zijnde een stalen motorschip, groot 958.81 m3 bruto inhoud volgens meetbrief 's Gravenhage d.d. 11-11-1937 no. 5512, liggende te Harlingen, door J. Matthijssen, scheepsmeter te Groningen, opnieuw van hetzelfde brandmerk voorzien door het inbeitelen van 1816 Z GRON 1937 op het achterschip aan S.B. zijde in het achterschot van het dekhuis, 2.10 m. uit hekplaat, 0.10 m. uit lengteas en 1.58 m. boven dek. (Opm.: Bij onderzoek zijn geen andere merken van de teboekstelling ten hypotheekkantore of sporen daarvan gevonden.)

1948-09-12: Uitspraak Raad voor de Scheepvaart naar aanleiding van het aan de grond lopen van de BORNEO op 12 september 1948 tijdens reis van Sunderland naar Karlstad in het Venermeer, na het passeren van Mäkskär bij Hammarö Skage. Na het lossen van ongeveer twintig ton lading is het schip weer vlot gekomen en doorgevaren naar Karlstad. Oordeel van de Raad is o.a.: dat gebleken is dat aan boord van de Borneo zeer zorgeloos, of eigenlijk helemaal niet, is genavigeerd. Zowel de kapitein, dhr. H. Westers, als de stuurman, dhr. M. Tigchelaar worden schuldig verklaard aan het voorval. De kapitein krijgt drie weken ontneming van de bevoegdheid om als kapitein of stuurman te varen op een schip, als bedoeld in art.2 van de Schepenwet. De stuurman krijgt eenzelfde straf voor twee weken. Gepubliceerd in de Nederlandse Staatscourant op maandag 17 januari 1949.

1952-03-24: NvhN 24-03-1952: De BORNEO gestrand. Waakhonden beschermden schip tegen plundering. In de nacht van Vrijdag op Zaterdag is in een storm het Groninger kustvaartuig Borneo, 342 ton, bij Workington (Noord-West-Engeland) aan de grond gelopen. Zaterdagmiddag heeft de reddingboot van Workington de bemanning van zes personen en de vrouw van de kapitein van boord gehaald. De Borneo maakte water door gaten in de romp. Een zevende lid van de bemanning was na de stranding, omdat de noodsignalen van het schip door de zware mist niet opgemerkt werden, overboord gesprongen en naar de kust gezwommen. Na een wandeling van enige kilometers bereikte hij een huis. Hij wekte de bewoner en deze belde de kustwacht op. De kustwacht, die op geen andere wijze met de Borneo in contact kon komen, kalkte met grote letters op een muur „sleepboot onderweg” en de bemanning van het gestrande schip gaf door wuiven te kennen, dat de boodschap goed ontvangen was. Een sleepboot bevindt zich in de nabijheid van de Borneo, die met een lading fosfaat op weg was van Antwerpen naar Silloth bij Workington. De Borneo ligt recht. Zijn schroef en roerblad zitten echter klem tussen de rotsen en de machinekamer is onder water gelopen. De kustvaarder zal eerst tijdelijk moeten worden hersteld, voordat hij weer vlot kan worden gebracht en op sleeptouw genomen, om in de haven definitief hersteld te worden. Om het schip tegen plundering te beschermen, brengt men er ‘s nachts twee waakhonden aan boord. Verklaring van de Kapitein: Kapitein H. Westers verklaarde Zondag dat men alleen met luchttanks het schip zal kunnen behouden. Wanneer men dergelijke tanks aan weerskanten van het vaartuig aanbracht, zou het schip de 14 mijl naar de haven van Workington kunnen worden gesleept om daar te worden hersteld. De kustvaarder ligt op korte afstand van de kust ter hoogte van het plaatsje Netherton. Het vaartuig heeft vier gaten in de romp. Bij laag water zijn de uit zeven personen bestaande bemanning en de vrouw van de kapitein weer aan boord gegaan om zoveel mogelijk te redden.

1952-04-01: Leeuwarder Courant 01-04-1952: De Nederlandse kustvaarder „BORNEO"; (342 ton), die op 22 Maart voor de Cumberland strandde, is gisteren in Whitehaven binnengesleept. Hij zal in Liverpool of Glasgow definitief worden gerepareerd. De Nederlandse coaster „Globe"; die voor de zuidkust van Wales in nood verkeerde, is door een Britse sleepboot naar Falmouth (Zuid Engeland) gesleept.

1957-01-03: Door een privépersoon werd beslag op het schip gelegd dat eerst op 16 juni 1959 werd opgeheven. Direct daarna volgde de verkoop.

1980-12-24: Final Fate: Tijdens slecht weer gestrand op een rif van de Fiji eilanden, 23 mijl NNW van het eiland Yandua, ten zuidwesten van Vanva Levu. De bemanning kon na 36 uur door een sleepboot worden gered. 2 januari 1981 vlotgebracht en naar Suva gesleept. Total loss verklaard en in 1983 verkocht aan J.R. Jackson, Suva, Tonga die het schip op 16 november 1983 in brand heeft gestoken om het te reinigen en vervolgens met de sloop is begonnen. Op 31 december 1983 lag ze naast een groter schip ('North Sky', 1603 Brt van 1957) en werd ze tot op de waterlijn gesloopt. Het sloopafval kwam in het ruim van de 'North Sky', die op 10 augustus 1984 vertrok naar Taiwan om ook zelf gesloopt te worden.

Ship Masters Data

Images


Description: 'Borneo'
Image type: Photo

Description: Borneo 1937
Image type: Photo

Description: Borneo 1937 gestrand in 10.1938.
Image type: Photo

Description: 'Borneo'
Image type: Photo

Description: Marina 1937 ex Borneo.
Image type: Photo

Description: Borneland 1937 ex Marina ex Borneo.
Image type: Photo

Description: Brio 1937 ex Borneland ex Marina ex Borneo.
Image type: Photo
Sources