Name ship: BORNEO

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1947
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO number: 5048863
Nat. Official Number: 92 Z MIDD 1941
Category: Cargo vessel
Propulsion: Motor Vessel
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Full scantling
Masts: Two masts
Rig:
Lift Capacity: Heavy lift derricks: 50 tons & 65 tons
Material Hull: Steel
Decks: 3
Construction Data

Shipbuilder: N.V. Koninklijke Maatschappij 'De Schelde'. Scheepswerf en Machinefabriek, Flushing (Vlissingen), Netherlands
Yardnumber: 216
Date Laid Down: 1940-11-05
Launch Date: 1943-06-09
Delivery Date: 1948-01-14
Technical Data

Engine Manufacturer: Werkspoor N.V., Amsterdam, Netherlands
Engine Type: Motor, Oil, 2-stroke single-acting
Number of Cylinders: 12
Power: 8000
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Sulzer - Diesel built in Amsterdam by Werkspoor.
Speed in knots: 16.00
Number of screws:
 
Gross Tonnage: 9506.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 5803.00 Net tonnage
Deadweight: 11999.00 tons deadweight (1016 kg)
Grain: 722510 Cubic Feet
Bale: 660330 Cubic Feet
Liquid: 5127 Cubic Feet
 
Length 1: 496.10 Feet (British) Registered
Beam: 63.30 Feet (British) Registered
Depth: 35.50 Feet (British) Registered
Draught:
 
Passengers:
1st 2nd 3rd Steerage Deck Total
0 0 0 0 0 32
Configuration Changes

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1941-08-12 BORNEO
Manager:
Owner:
Shareholder:
Homeport / Flag: Germany
Callsign:
Additional info: Seized by German occupier.

Date/Name Ship 1945-12-18 BORNEO
Manager: Vlissingen, Netherlands
Owner: Vlissingen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag:
Callsign:
Additional info: Refloated, handed over to builders, Kon. Mij. De Schelde

Date/Name Ship 1948-01-14 BORNEO
Manager: N.V. Stoomvaart Maatschappij 'Nederland', Amsterdam, Netherlands
Owner: N.V. Stoomvaart Maatschappij 'Nederland', Amsterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PDFE
Additional info: Delivered

Date/Name Ship 1963-00-00 BORNEO
Manager: Nedlloyd Lijnen B.V., Rotterdam, Netherlands
Owner: Nedlloyd Lijnen B.V., Rotterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PDFE
Additional info: Handed over

Date/Name Ship 1969-05-00 UNKNOWN
Manager: Athens, Greece
Owner: Unknown,
Shareholder:
Homeport / Flag:
Callsign:
Additional info: Sold, delivered June.

Date/Name Ship 1969-06-14 AZALEA
Manager: Azalea Shipping Co. Ltd., Famagusta, Cyprus
Owner: Azalea Shipping Co. Ltd., Famagusta, Cyprus
Shareholder:
Homeport / Flag: Famagusta / Cyprus
Callsign:
Additional info: Handed over at New Oleans (USA)

Date/Name Ship 1972-00-00 LU HAI 56
Manager: Unknown, China, People's Republic
Owner: Unknown, China, People's Republic
Shareholder:
Homeport / Flag: China, People's Republic
Callsign:
Additional info:

Ship Events Data

1941-00-00: Building data:

Length b.p. x B moulded x Depth: 490'0" x 69'6" x 39'0",

Ordered: December 1939,

Bunkers: 1343 tons Diesel Fuel,

Decks 2 tween decks, additional tween deck in holds I and IV,

Hatches: 6,


1941-08-21: De op de helling staande ‘BORNEO’ werd op 21 augustus 1941 door de Duitsers in beslag genomen. Zij zou in beheer komen bij de H.A.P.A.G., maar dit werd niet geëffectueerd.


1943-06-11: Op 11 juni 1943 te water gelaten en vervolgens op 11 juli 1943 naar Dordrecht gesleept.


1944-09-00: In september 1944 door de Duitsers in de Waalhaven tot zinken gebracht. Waarschijnlijk gebeurde dit na de bevrijding van zuid Nederland uit angst dat de geallieerden zouden doorstoten naar het noorden.


1946-01-00: Na de oorlog gelicht en terug gebracht naar Vlissingen voor afbouw.



1946-01-17: NRC 190146. De Nederlandse zeesleepboten ZWARTE ZEE en BLANKENBURG zijn donderdagmiddag (17/1=do.) uit de Nieuwe Waterweg naar Vlissingen vertrokken met het casco van het motorvrachtschip BORNEO op sleeptouw. De BORNEO bevond zich in mei 1940 bij de Koninklijke Maatschappij De Schelde te Vlissingen in aanbouw voor rekening van de Stoomvaart Maatschappij Nederland te Amsterdam. Het schip is tijdens de bezetting in niet afgebouwde toestand door de Duitsers als spervaartuig naar Dordrecht gebracht. Het was daarna naar Rotterdam gesleept. De BORNEO, die een laadvermogen heeft van 12.500 ton, zal thans bij de werf De Schelde geheel worden afgebouwd. Men verwacht, dat het schip in het voorjaar van 1946 in de vaart zal komen.


1962-08-00: During the summer months of 1962 the ship made some youth trips to the Norwegian fjords, as the TARAKAN did in the second half of the years '30.


1972-00-00: De ‘AZALEA’ is in het eerste kwartaal van 1972 voor sloop verkocht naar de Volksrepubliek China. Zij vertrok op of kort na 8 april 1972 op haar laatste reis van Hsinkang naar Shanghai (Volksrepubliek China), waar zij vóór 15 april 1972 arriveerde .

Pas veel later bleek, dat zij niet was gesloopt, maar als LU HAI 56 weer onder Chinese vlag in de vaart kwam. De foto dateert van 1973; wat er uiteindelijk met het schip is gebeurd, is nog (2010) onbekend.


Ship Masters Data

Images


Description:
Image type: Photo

Description:
Image type: Photo

Description:
Image type: Photo

Description:
Image type: Photo

Description:
Image type: Photo

Description: De BORNEO als Chinees schip LU HAI 56, foto vermoedelijk uit 1973
Image type: Photo
Sources