Name ship: BATJAN

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1882
Classification Register:
IMO number:
Nat. Official Number:
Category: Cargo vessel
Propulsion: Steamship
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck:
Masts:
Rig:
Lift Capacity:
Material Hull: Iron
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: D. Goedkoop Jr. - Werf 't Kromhout', Amsterdam, Netherlands
Yardnumber: 162
Sub-contractor Hull: none,
Date Laid Down:
Launch Date: 1882-06-19
Delivery Date: 1882-07-00
Technical Data

Engine Manufacturer: Machinefabriek Gebr. Stork & Co., Hengelo, Netherlands
Engine Type: Steam, Compound
Number of Cylinders: 2
Power: 125
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: 12ľ"& 19 3/4" - 19 3/4"
Speed in knots:
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 143.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 87.90 Net tonnage
Deadweight:
Deadweight 2: 65.00 cargo capacity 1000 kg.
 
Length 1: 91.7 Feet (British) Registered
Beam: 18.1 Feet (British) Registered
Depth: 8.9 Feet (British) Registered
Draught:
 
Passengers:
1st 2nd 3rd Steerage Deck Total
0 0 0 0 0 0
Configuration Changes

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1882-07-00 BATJAN
Manager: N.V Batjan Maatschappij, The Hague, Netherlands
Owner: N.V Batjan Maatschappij, The Hague, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Ternate / Netherlands East Indies
Callsign: TBVF
Additional info:

Date/Name Ship 1888-00-00 TSUTO MARU
Manager: Tsuji Matsumojo, Hakodate, Japan
Owner: Tsuji Matsumojo, Hakodate, Japan
Shareholder:
Homeport / Flag: Hakodate / Japan
Callsign: HGNR
Additional info: off.no. 1069

Date/Name Ship 1900-00-00 TSUTO MARU
Manager: Kajiwara Inosuke, Hakodate, Japan
Owner: Kajiwara Inosuke, Hakodate, Japan
Shareholder:
Homeport / Flag: Hakodate / Japan
Callsign: HGNR
Additional info: off.no. 1069

Ship Events Data

1882-07-00: De BATJAN werd gebouwd als bouwnummer 162 van de firma D. Goedkoop Jr., Werf 't Kromhout, te Amsterdam voor de door Elout van Soeterwoude opgerichte Batjan-Maatschappij en moest in de Molukken dienst doen voor het vervoer van de op de concessies der genoemde maatschappij gewonnen produkten en van consumptie-artikelen en bouwmaterialen. In Juli 1882 afgeleverd heeft zij vervolgens geheel op eigen gelegenheid de overtocht naar Indie volbracht. (bron: Kagen, Clippers, Werven en Motoren door Dr. J.C. Westermann, uitg.1942)

1901-02-06: Final Fate: De TSUTO MARU is, op reis in ballast van Chefoo naar Longku, op 6 februari 1901 verongelukt in de baai van Pechili (bron: Lloyds Casualty Return over 1901)

Ship Masters Data

Images


Description: De BATJAN te Amsterdam, klaar voor het vertrek naar Nederlands-IndiŽ
Image type: Photo
Sources