Name ship: BORNRIF

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1940
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO number: 5423130
Nat. Official Number: 1962 Z GRON 1940
Category: Cargo vessel
Propulsion: Motor Vessel
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Flush deck
Masts: One mast
Rig: 2 derricks
Lift Capacity: 2 ton each
Material Hull: Steel
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: N.V. Noord-Nederlandsche Scheepswerven, Groningen, Netherlands
Yardnumber: 178
Date Laid Down:
Launch Date: 1940-02-28
Delivery Date: 1940-04-15
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Appingedammer Bronsmotorenfabriek, Appingedam, Netherlands
Engine Type: Motor, Oil, 2-stroke single-acting
Number of Cylinders: 4
Power: 195
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Brons Nr. 5789 Type T (240x360)
Speed in knots: 8.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 336.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 149.00 Net tonnage
Deadweight: 400.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 19800 Cubic Feet
Bale: 11700 Cubic Feet
 
Length 1: 43.15 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 39.12 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 6.98 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.66 Meters Depth, moulded
Draught:
 
Configuration Changes

1969-11-00: 11.1969 nieuwe hoofdmotor: 4tew 6 cil 230 Pk Scania Vabis nr. 852822 Type SDI-IIR'82ALR (127x145) 8,5 Kn.

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1940-04-15 BORNRIF
Manager: Carebeka N.V., Groningen, Netherlands
Owner: Roelof de Winter, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PDFH
Additional info:

Date/Name Ship 1949-08-10 BORNRIF
Manager: Carebeka N.V., Groningen, Netherlands
Owner: Erven Roelof de Winter (Rikstje de Winter-Brouwer en Jan de Winter), Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PDFH
Additional info: Resp. 3/4 en 1/4 deel.

Date/Name Ship 1954-07-09 EMINENT
Manager: N.V. Invoer- & Transportonderneming 'Invotra', Rotterdam, Netherlands
Owner: Willem Werkman, Amsterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PDXM
Additional info:

Date/Name Ship 1956-07-24 PROGRESS
Manager: N.V. Scheepvaartbedrijf Poseidon, Delfzijl, Netherlands
Owner: Rederij 'Progress', Delfzijl, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PGWL
Additional info: August 1960 homeport Delfzijl

Date/Name Ship 1960-08-24 PROGRESS
Manager: Beck's Scheepvaartkantoor N.V., Groningen, Netherlands
Owner: Pieter Tonnis Burema, Delfzijl, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PGWL
Additional info:

Date/Name Ship 1961-06-21 PROGRESS
Manager: Beck's Scheepvaartkantoor N.V., Groningen, Netherlands
Owner: Hindrik Klinge, Delfzijl, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PGWL
Additional info:

Date/Name Ship 1963-09-10 ZWARTEWATER
Manager: Scheepvaartkantoor Holwerda, Heerenveen, Netherlands
Owner: Red. P. & J. Slurink, Zwartsluis, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Zwartsluis / Netherlands
Callsign: PIZM
Additional info: Pouwel en Jacobus Slurink, elk 1/2 deel.

Date/Name Ship 1966-06-10 ZWARTEWATER
Manager: Scheepvaartkantoor Holwerda, Heerenveen, Netherlands
Owner: Jacobus Slurink, Zwartsluis, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Zwartsluis / Netherlands
Callsign: PIZM
Additional info:

Ship Events Data

1940-02-28: Te water gelaten voor Hendrik Salomons, Groningen. Na proefvaart verkocht aan De Winter.

1940-03-21: Op 21-03-1940 als BORNRIF, zijnde een motorschip, metende 951.92 m3 bruto inhoud, volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage no. 6179 d.d. 12-03-1940, liggende te Groningen, door A. Kraaijema, scheepsmeter te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 1962 Z GRON 1940 op het achterschip aan B.B. zijde in achterkant dekhuis op verhoogd achterdek, 2.70 m. uit hekplaat, 1.20 m. uit lengteas en 1.60 m. boven het dek.

1940-05-16: Overgenomen door de Netherlands Shipping & Trading Committee, Londen, Engeland. 24 mei 1940 in timecharter bij Ministry of Shipping, Londen. Heeft van 26 mei tot 1 juni deelgenomen aan de evacuatie van Duinkerken (Operatie 'Dynamo') en redde 146 personen. Was in de oorlog in Engeland met nog vijf andere Nederlandse coasters (de 'Birmingham', 'Glory', 'Kaap Falga', 'Narwal' en de 'Virgo') ingericht als drijvende graanelevator. De door de bekende Engelse machinefabriek Henry Simon Ltd. te Cheadby Heath bij Manchester geleverde installatie was zodanig in het ruim opgesteld dat het graan zonodig in een hoogliggend zeeschip kon worden overgeladen. Deze varende elevatoren waren daarbij volkomen zeewaardig en konden op eigen kracht naar verschillende losplaatsen varen. De installaties aan boord van de 'Birmingham' en de 'Virgo' hadden een capaciteit van 240 ton per uur, de andere vier een capaciteit van 100 tot 120 ton per uur.

1945-11-00: De graanelevator installatie verwijderd te Cardiff en weer ingericht voor de kustvaart. Daarna overgedragen aan de oorspronkelijke eigenaars.

1951-04-27: Het Vrije Volk 27-04-1951: 4000ste schip tien dagen eerder dan verleden jaar. Vanmorgen om halftwaalf arriveerde het 4000ste schip in de Rotterdamse haven. Het was het 336 - b.r.t. metende Nederlandse kustvaartuig „Bornrif" van de heer De Winter uit Groningen. De „Bornrif", die ledig van Londen kwam, koos ligplaats aan de Parkkade. Vorig jaar kwam het 4000ste schip op 7 Mei binnen.

1951-07-31: NvhN 31-07-1951: Oneerlijke zeelieden op Groninger kustvaarder. Bemanning van de Bornrif ging uit stelen. De controle van de rechercheurs van de Amsterdamse politie bij de opkopers van oude metalen heeft een diefstal van enkele zeelieden, in Zweden gepleegd, aan het licht gebracht.
Ongeveer twee maanden geleden lagen in een Zweedse haven broederlijk naast elkaar de Groninger kustvaarders Bornrif en de Aegir. De laatste had een lading koperen staven aan boord. Twee matrozen van de Bornrif klommen aan boord van de Aegir en namen enkele staven met een gewicht van 200 kilo weg. De stuurman en later ook de machinist kwamen in het complot en toen tenslotte de Bornrif in Rotterdam kwam, vervoerde de machinist tezamen met een kennis, de buit naar Amsterdam, waar deze werd verkocht. Zodra de hoofdstedelijke recherche ontdekte, dat het een scheepsdiefstal was, werd de hulp van de Rijkspolitie te water ingeroepen en deze arresteerde Zaterdagmiddag de machinist. Zondag volgde de arrestatie van de beide matrozen en gisteren werd ook de stuurman gepakt. De kennis van de machinist zal worden vervolgd wegens heling. De vier arrestanten zijn ter beschikking van de officier van justitie gesteld.

1954-07-06: NvhN 06-07-1954: Bornrif wordt Eminent. Het motorschip Bornrif, groot 360 ton d.w. en 336 bruto ton, dat tot dusver het eigendom was van mevrouw De Winter te Groningen en de heer W. Werkman te Rotterdam, is thans het alleen- eigendom van de heer Werkman. De Bornrif krijgt de naam van Eminent, naar een vroeger schip dat kapitein Werkman in bezit heeft gehad.

1956-03-16: Op 16 maart 1956, onderweg van Plymouth naar Par in ballast, kreeg de 'Eminent' ernstige motorschade, door een explosie in de machinekamer geraakte de machinist C.W. Hendriks uit Groningen zwaar gewond. Het schip werd op sleeptouw genomen door de sleepboot 'Zwarte Zee' en naar Falmouth gebracht.
De Tijd 17-03-1956: Explosie aan boord van Nederlands schip. Machinist ernstig gewond. Op het Nederlandse schip EMINENT heelt zich op de Noordzee in de machinekamer een explosie voorgedaan, waardoor de machinist C. Hendriks uit Groningen vrij ernstig gewond is geraakt en tengevolge waarvan het schip in moeilijkheden kwam te verkeren. Een reddingboot heeft de machinist van boord gehaald en overgebracht naar een ziekenhuis in Korvey. De Nederlandse sleepboot Zwarte Zee heeft de Eminent naar de haven van Falmout gesleept.
NvhN 16-03-1956: Explosie op kustvaarder In moeilijkheden bij Engelse kust. De Nederlandse coaster Eminent (336 ton), afkomstig uit Amsterdam, geraakte vanmorgen in grote moeilijkheden bij de kust van Cornwall in Engeland. De sleepboot Zwarte Zee is er later in geslaagd verbinding tot stand te brengen met de Eminent. Het willoze schip wordt nu door de sleepboot naar Falmouth gebracht. Uit Dublin wordt vernomen, dat een explosie in de machinekamer van de Eminent de oorzaak van de zware motorschade is. De kustvaarder was in ballast op weg van Plymouth naar Par in Cornwall, om daar te laden. Met de kapitein en de zes opvarenden is alles wel. Het ergste gevaar voor de bemanning is nu geweken.
Leeuwarder courant 16-03-1956: Nederlandse kustvaarder in nood aan Engelse kust. De Amsterdamse kustvaarder „Eminent" (336) ton) is aan de zuidkust van Engeland tijdens een hevige zuidwesterstorm in moeilijkheden gekomen, naar uit Dublin wordt bericht als gevolg van een explosie in de machinekamer. Voordat de „Eminent" op de rotsen werd geworpen, had de toevallig in de haven van Falmouth liggende Nederlandse sleepboot „Zwarte Zee" verbinding gemaakt met het schip. De sleper brengt, de „Eminent", die in ballast op weg was van Plymouth naar Par in Cornwall, waar de haven van Falmouth. Kapitein Jonk en de overige zes opvarenden bevinden zich in goede welstand.

1956-07-27: NvhN 27-07-1956: M.s. Eminent verkocht. Het motorkustvaartuig Eminent is door bemiddeling van Hesseling's Scheepvaart- en Handelsbedrijf in Groningen door de heer W. Werkmarn te Rotterdam verkocht aan een combinatie in Groningen. Het schip, dat als thuishaven Delfzijl krijgt, zal onder de nieuwe naam Progress in de vaart komen.

1956-10-18: Op 18-10-1956 eigendom van de N.V. Progress te Delfzijl, waarvan de vennoten zijn: Johannes Christoffel Muller, scheepskapitein, gedom. Groningen 5/24, Harm de Jonge, schipper, gedom. Musselkanaal 10/24, Pieter Tonnis Burema, fouragehandelaar Usquert 5/24 en Hindrik Klinge, schipper, Delfzijl 4/24 deel.

1961-01-19: NvhN 19-01-1961: Progress verkocht naar Delfzijl. De rederij J. C. Muller e.a. te Groningen heeft het 400 ton d.w. metende motorkustvaartuig Progress verkocht aan de heer P. Burema te Delfzijl, die het schip onder dezelfde naam zal laten varen met als thuishaven Delfzijl. De Progress heeft eerder gevaren onder de namen Eminent en Bornrif en werd in 1940 gebouwd bij de N.V. Noord Nederlandse Scheepswerven te Groningen.

1961-10-09: NvhN 09-10-1961: Enorme drukte te Delfzijl. Veem-en Factorbedrijf liet Deventenaren aanrukken. (Van één onzer verslaggevers). De drukte in de Delfzijlster havens, die de vorige week reeds grote omvang had aangenomen, is vandaag nog toegenomen. Behalve vele schepen, die aan de kaden
laden en lossen, liggen er schepen aan de steigers op lossing te wachten. Door deze enorme drukte komt men in de haven uiteraard handen te kort. Het Veem- en Factorbedrijf heeft voor het lossen van Cubaanse suiker zelfs havenwerkers uit Deventer gehaald.. Gewoonlijk werkt dit bedrijf bij het laden en lossen van de aan haar adres komende schepen met eigen personeel uit Delfzijl en Groningen en met mensen van de Delfzijlster stuwadoorsmij. Omdat deze maatschappij door geweldige drukte geen personeel beschikbaar had, moest het Veem en Factorbedrijf mensen van elders aantrekken. Per bus liet zij vanochtend twintig havenarbeiders uit Deventer aanrukken, die zullen assisteren bij het lossen van het 8.000 ton metende m.s.”Iserlohn”, dat 2.000 ton Cubaanse suiker aanvoerde. In de buitenhaven liggen verder de lijnboten Patria (Zweden), Stafan (Zweden) en Bolt (Noorwegen), die stukgoederen lossen en laden. De Delfzijlster coaster Aegir lost kalk terwijl de Thalassa en de Rini, beide ook coasters uit Delfzijl, respectievelijk waterglas en strokarton laden. In de balkenhaven vinden veel handen werk bij het lossen van kapbalken uit het 2400 ton metende Delfzijlster m.s.”Balticborg”. Verder liggen er in het Eemskanaal nog enkele schepen gezaagd hout te lossen. Aan de steigers liggen de op lossing te wachten de coasters Progress (gezaagd hout), de Holwierde (hardboard), de Lutetia met kalk en de Rhino met 580 ton leiplaten. De drukte zal zich naar men verwacht deze week nog voortzetten.

1962-11-14: NvhN 14-11-1962: In Harlingen Groninger coaster op nieuwe hellingbanen. Op de scheepswerf Welgelegen te Harlingen zijn vijf van de acht nieuwe hellingbanen in gebruik genomen. De eerste kustvaarder, de Progress uit Groningen, werd er gisteren op drooggezet. In de loop van de volgende week komen ook de drie andere banen klaar en kan worden begonnen met het afbreken van het oude hellinggedeelte, waar eveneens acht nieuwe banen zullen worden gemaakt. De ingebruikneming van het nieuwe gedeelte werd in de eerste week van juli zeer ernstig gestagneerd omdat de in de Zuiderhaven gebouwde bouwput toen instortte. Gelukkig zonder slachtoffers te maken, omdat het werfpersoneel in verband met de kermiskaatspartij vrijaf had. De put werd niet herbouwd. Het nog resterende werk aan de banen werd door duikers afgemaakt. Het karwei, dat binnen een week klaar had kunnen zijn, werd daardoor met bijna vijf maanden verlengd.

1972-11-00: Final Fate: Op 24-08-1972 verkocht aan Marinus Johannes Walstra, koopman te Hasselt. Begonnen met sloop door J.A. Walstra & Zn. te Hasselt. In 01-1973 sloop gereed. De teboekstelling wordt op 13-02-1973 doorgehaald.

Ship Masters Data

Images


Description: 15.04.1940 - proefvaart en oplevering 'Bornrif'
Image type: Photo

Description: 'Bornrif'
Image type: Photo

Description: 'Eminent' (ex 'Bornrif')
Image type: Photo

Description: 'Progress' (ex 'Bornrif')
Image type: Photo

Description: 'Zwartewater' (ex 'Bornrif')
Image type: Photo
Sources