Name ship: BORNRIF

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1940
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO number: 5423130
Nat. Official Number: 1962 Z GRON 1940
Category: Cargo vessel
Propulsion: Motor Vessel
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Flush deck
Masts: One mast
Rig: 2 derricks
Lift Capacity: 2 ton each
Material Hull: Steel
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: N.V. Noord-Nederlandsche Scheepswerven, Groningen, Netherlands
Yardnumber: 178
Date Laid Down:
Launch Date: 1940-02-28
Delivery Date: 1940-04-15
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Appingedammer Bronsmotorenfabriek, Appingedam, Netherlands
Engine Type: Motor, Oil, 2-stroke single-acting
Number of Cylinders: 4
Power: 195
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Brons Nr. 5789 Type T (240x360)
Speed in knots: 8.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 336.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 149.00 Net tonnage
Deadweight: 400.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 19800 Cubic Feet
Bale: 11700 Cubic Feet
 
Length 1: 43.15 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 39.12 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 6.98 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.66 Meters Depth, moulded
Draught:
 
Configuration Changes

1969-11-00: 11.1969 nieuwe hoofdmotor: 4tew 6 cil 230 Pk Scania Vabis nr. 852822 Type SDI-IIR'82ALR (127x145) 8,5 Kn.

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1940-04-15 BORNRIF
Manager: Carebeka N.V., Groningen, Netherlands
Owner: Roelof de Winter, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PDFH
Additional info:

Date/Name Ship 1949-08-10 BORNRIF
Manager: Carebeka N.V., Groningen, Netherlands
Owner: Erven Roelof de Winter (Rikstje de Winter-Brouwer en Jan de Winter), Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PDFH
Additional info: Resp. 3/4 en 1/4 deel.

Date/Name Ship 1954-07-09 EMINENT
Manager: N.V. Invoer- & Transportonderneming 'Invotra', Rotterdam, Netherlands
Owner: Willem Werkman, Amsterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PDXM
Additional info:

Date/Name Ship 1956-07-24 PROGRESS
Manager: N.V. Scheepvaartbedrijf Poseidon, Delfzijl, Netherlands
Owner: Rederij 'Progress', Delfzijl, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PGWL
Additional info: August 1960 homeport Delfzijl

Date/Name Ship 1960-08-24 PROGRESS
Manager: Beck's Scheepvaartkantoor N.V., Groningen, Netherlands
Owner: Pieter Tonnis Burema, Delfzijl, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PGWL
Additional info:

Date/Name Ship 1961-06-21 PROGRESS
Manager: Beck's Scheepvaartkantoor N.V., Groningen, Netherlands
Owner: Hindrik Klinge, Delfzijl, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PGWL
Additional info:

Date/Name Ship 1963-09-10 ZWARTEWATER
Manager: Scheepvaartkantoor Holwerda, Heerenveen, Netherlands
Owner: Red. P. & J. Slurink, Zwartsluis, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Zwartsluis / Netherlands
Callsign: PIZM
Additional info: Pouwel en Jacobus Slurink, elk 1/2 deel.

Date/Name Ship 1966-06-10 ZWARTEWATER
Manager: Scheepvaartkantoor Holwerda, Heerenveen, Netherlands
Owner: Jacobus Slurink, Zwartsluis, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Zwartsluis / Netherlands
Callsign: PIZM
Additional info:

Ship Events Data

1940-02-28: Te water gelaten voor Hendrik Salomons, Groningen. Na proefvaart verkocht aan De Winter.

1940-03-21: Op 21-03-1940 als BORNRIF, zijnde een motorschip, metende 951.92 m3 bruto inhoud, volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage no. 6179 d.d. 12-03-1940, liggende te Groningen, door A. Kraaijema, scheepsmeter te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 1962 Z GRON 1940 op het achterschip aan B.B. zijde in achterkant dekhuis op verhoogd achterdek, 2.70 m. uit hekplaat, 1.20 m. uit lengteas en 1.60 m. boven het dek.

1940-05-16: Overgenomen door de Netherlands Shipping & Trading Committee, Londen, Engeland. 24 mei 1940 in timecharter bij Ministry of Shipping, Londen. Heeft van 26 mei tot 1 juni deelgenomen aan de evacuatie van Duinkerken (Operatie 'Dynamo') en redde 146 personen. Was in de oorlog in Engeland met nog vijf andere Nederlandse coasters (de 'Birmingham', 'Glory', 'Kaap Falga', 'Narwal' en de 'Virgo') ingericht als drijvende graanelevator. De door de bekende Engelse machinefabriek Henry Simon Ltd. te Cheadby Heath bij Manchester geleverde installatie was zodanig in het ruim opgesteld dat het graan zonodig in een hoogliggend zeeschip kon worden overgeladen. Deze varende elevatoren waren daarbij volkomen zeewaardig en konden op eigen kracht naar verschillende losplaatsen varen. De installaties aan boord van de 'Birmingham' en de 'Virgo' hadden een capaciteit van 240 ton per uur, de andere vier een capaciteit van 100 tot 120 ton per uur.

1956-03-16: Op 16 maart 1956, onderweg van Plymouth naar Par in ballast, kreeg de 'Eminent' ernstige motorschade, door een explosie in de machinekamer geraakte de machinist C.W. Hendriks uit Groningen zwaar gewond. Het schip werd op sleeptouw genomen door de sleepboot 'Zwarte Zee' en naar Falmouth gebracht.
De Tijd 17-03-1956: Explosie aan boord van Nederlands schip. Machinist ernstig gewond. Op het Nederlandse schip EMINENT heelt zich op de Noordzee in de machinekamer een explosie voorgedaan, waardoor de machinist C. Hendriks uit Groningen vrij ernstig gewond is geraakt en tengevolge waarvan het schip in moeilijkheden kwam te verkeren. Een reddingboot heeft de machinist van boord gehaald en overgebracht naar een ziekenhuis in Korvey. De Nederlandse sleepboot Zwarte Zee heeft de Eminent naar de haven van Falmout gesleept.

1956-10-18: Op 18-10-1956 eigendom van de N.V. Progress te Delfzijl, waarvan de vennoten zijn: Johannes Christoffel Muller, scheepskapitein, gedom. Groningen 5/24, Harm de Jonge, schipper, gedom. Musselkanaal 10/24, Pieter Tonnis Burema, fouragehandelaar Usquert 5/24 en Hindrik Klinge, schipper, Delfzijl 4/24 deel.

1972-11-00: Final Fate: Op 24-08-1972 verkocht aan Marinus Johannes Walstra, koopman te Hasselt. Begonnen met sloop door J.A. Walstra & Zn. te Hasselt. In 01-1973 sloop gereed. De teboekstelling wordt op 13-02-1973 doorgehaald.

Ship Masters Data

Images


Description: 15.04.1940 - proefvaart en oplevering 'Bornrif'
Image type: Photo

Description: 'Bornrif'
Image type: Photo

Description: 'Eminent' (ex 'Bornrif')
Image type: Photo

Description: 'Progress' (ex 'Bornrif')
Image type: Photo

Description: 'Zwartewater' (ex 'Bornrif')
Image type: Photo
Sources