Name ship: BORNRIF

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1956
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO number: 5048928
Nat. Official Number: 3425 Z GRON 1956
Category: Cargo vessel
Propulsion: Motor Vessel
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Flush deck
Masts: Two masts
Rig: 3 derricks
Lift Capacity: 3 ton each
Material Hull: Steel
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: N.V. Noord-Nederlandsche Scheepswerven, Groningen, Netherlands
Yardnumber: 279
Date Laid Down:
Launch Date: 1956-04-07
Delivery Date: 1956-06-06
Technical Data

Engine Manufacturer: Klöckner-Humboldt-Deutz A.G., Cologne (Köln), Germany
Engine Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 8
Power: 660
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Deutz nr. 1772191/98 Type RV8M545 (320x450)
Speed in knots: 10.00
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 497.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 305.00 Net tonnage
Deadweight: 940.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 40979 Cubic Feet
Bale: 38010 Cubic Feet
 
Length 1: 61.77 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 58.71 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 9.35 Meters Breadth, moulded
Depth: 3.07 Meters Depth, moulded
Draught: 3.51 Meters Draught, maximum
 
Configuration Changes

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1956-06-06 BORNRIF
Manager: Carebeka N.V., Groningen, Netherlands
Owner: Kustvaartrederij m.s. Bornrif, Groningen, Netherlands
Shareholder: Harm Salomons Wzn., N.V. Zeevaart Maatschappij 'Hoornsche Diep' en Derk van Dijken, Groningen, Gasselternijveen
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PDFG
Additional info: Elk 1/3 deel.

Date/Name Ship 1963-01-08 BORNRIF
Manager: J. de Winter's Scheepvaartbedrijf, Groningen, Netherlands
Owner: Wed. Rikstje de Winter-Brouwer, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PDFG
Additional info:

Date/Name Ship 1969-06-02 BORNRIF
Manager: Antonio Colandrea fu Gennaro, Naples, Italy
Owner: Antonio Colandrea fu Gennaro, Naples, Italy
Shareholder:
Homeport / Flag: Naples / Italy
Callsign: IKBT
Additional info:

Date/Name Ship 1976-00-00 BORNRIF
Manager: Gennaro Pasquale Colandrea, Naples, Italy
Owner: Gennaro Pasquale Colandrea, Naples, Italy
Shareholder:
Homeport / Flag: Naples / Italy
Callsign: IKBT
Additional info:

Date/Name Ship 1978-00-00 BORNRIF
Manager: Michele Schiano di Scioarro, Naples, Italy
Owner: Michele Schiano di Scioarro, Naples, Italy
Shareholder:
Homeport / Flag: Naples / Italy
Callsign: IKBT
Additional info:

Ship Events Data

1956-04-07: NvhN 07-04-1956: Tewaterlating m.s. Bornrif. Bij de Noord-Nederlandse Scheepswerven N.V. aan het Winschoterdiep te Groningen werd met goed gevolg te water gelaten het nieuwe motorkustvaartuig Bornrif, dat wordt gebouwd voor rekening van de heren H. Salomons en D. van Dijken, resp. te Gasselternijveen en Groningen. De Bornrif is van het gladdektype, meet ± 940 ton d.w. en zal worden uitgerust met een 650 pk motor. De bouw geschiedt onder toezicht van Lloyds Register of Shipping (100 A-l) en Scheepvaartinspectie. Op de vrijgekomen helling zal de kiel worden gelegd voor een zusterschip van het m.s. Bornrif voor rekening van de rederij Dammers en Van der Heide te Rotterdam.

1956-06-02: Op 02-06-1956 als BORNRIF, zijnde een motorschip, metende 1408.24 m3 bruto inhoud, volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage no. 10250 d.d. 26-05-1956, liggende te Groningen, door A. Jonkers, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 3425 Z GRON 1956 op het achterschip aan B.B. zijde in het achterschot van het kant dekhuis op de kampanje, 3.26 m. uit hekplaat, 0.85 m. uit lengteas en 1.36 m. uit dek.

1956-06-07: NvhN 07-06-1956: Proefvaart m.s. Bornrif. Op de Eems heeft een geslaagde proefvaart plaats gevonden van het nieuwe motorkustvaartuig Bornrif, dat bij de Noord Nederlandse Scheepswerven n.v. aan het Winschoterdiep te Groningen werd gebouwd voor de Kustvaartrederij Motorschip Bornrif te Groningen. De Bornrif (bouwno. 279) is van het gladdektype, meet plm. 958 ton d.w. en is uitgerust met een 650 pk. motor, waarmede het schip tijdens de proefvaart een snelheid behaalde van ca. 11 knoop. De bouw geschiedde onder toezicht van Lloyd's Register of Shipping (100 A I) en Scheepvaart Inspectie voor de onbeperkte vaart.

1960-09-10: Leeuwarder courant 10-09-1960: Zeeman te Harlingen gearresteerd. Te Harlingen werd gisteren de dertigjarige zeeman W. R uit Amsterdam gearresteerd wegens het plegen van ontucht met minderjarige jongens. R. behoorde tot de bemanning van de te Harlingen in reparatie liggende kustvaarder “Bornrif". De zeeman is in verzekerde bewaring gesteld en zal vandaag voor de officier van justitie te Leeuwarden worden geleid.

1963-02-14: Friese koerier 14-02-1963: Vele coasters veranderden van eigenaar. De laatste dagen is een uitverkoop in coasters gehouden. Diverse Nederlandse rederijen hebben hun vaartuigen naar het buitenland verkocht. Er zijn ook schepen, die van binnenlandse reder zijn veranderd. De Da Capo, 800 dw ton, van rederij F. v. d. Laan te Groningen is verkocht aan de heren Oldenburger en Braam te Groningen. De nieuwe naam wordt Dolores. De 925 dw ton metende Bornrif, rederij Hoornsediep te Gasselternijveen, is verkocht aan het scheepvaartbedrijf J. de Winter te Groningen; het vaartuig blijft onder dezelfde naam varen. De Bacarole, 425 dw ton, rederij Klompien te Delfzijl blijft ook in Nederland en is verkocht aan redrij A. J. Verbrugge te Poortugal. De naam blijft hetzelfde. Rederij Kleine Beer te Zaandam heeft de 820 ton metende Kleine Beer naar Malta verkocht en krijgt La Valetta als thuishaven. Het schip is thans eigendom van de Middenlandsezee vrachtvaart en gaat onder de naam La Valetta varen. De bijna duizend ton metende Arak wordt Tria en is door de rederij E. N. A. Scheer te Amsterdam verkocht aan Schepers Rheni-Seeline te Hamburg. De 740 dw ton metende Tromp is door de rederij Noord te Alblasserdam naar Frankrijk verkocht. De nieuwe naam wordt Gascogne, eigenaar Transport Maritime Sud-Ouest te Bordeaux. Rederij Fekkes te Delfzijl heeft de 480 ton metende Rigel verkocht aan rederij E. Jansen te Ost Rauderfehn. (Dld.). Nieuwe naam niet bekend. De Lijnbaansgracht, 680 dw ton gaat naar Jersey en is verkocht door de rederij Spliethoff te Amsterdam aan de Jersey Lines Limited. De naam wordt veranderd in Trevesco. De meeste van deze schepen waren geregelde bezoekers van de Harlinger haven of werden bij de scheepswerf Welgelegen gerepareerd.

1970-05-00: Classed LR until 5/70, then RI

1980-08-27: Final Fate: In een zware storm, ten gevolge van lekkage in de machinekamer gezonken 20 mijl ten zuiden van Scoglio 'd Africa (ten zuiden van Elba). Ze was onderweg van Porto Empedocle naar Livorno met een lading van 440 ton zout. De acht bemanningsleden werden onder moeilijke omstandigheden door een Italiaanse helicopter gered en op Corsica aan land gezet.

Ship Masters Data

Images


Description: Bornrif 1956
Image type: Photo

Description: 'Bornrif' - bj 1956
Image type: Photo

Description: 'Bornrif'
Image type: Photo

Description: De Bornrif onder Italiaanse vlag.
Image type: Photo
Sources