Name ship: BOSCO

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1958
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO number: 5049049
Nat. Official Number: 10185 Z ROTT 1958
Category: Cargo vessel
Propulsion: Motor Vessel
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Shelterdeck open
Masts: Two masts
Rig: 6 derricks
Lift Capacity: 3-5 ton each
Material Hull: Steel
Decks: 2
Construction Data

Shipbuilder: Theodor Buschmann G.m.b.H. & Co. K.G., Hamburg, Germany
Yardnumber: 61
Date Laid Down:
Launch Date: 1957-12-19
Delivery Date: 1958-04-17
Technical Data

Engine Manufacturer: Klöckner-Humboldt-Deutz A.G., Cologne (Köln), Germany
Engine Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 7
Power: 1000
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Deutz Nr. 2179598-605 Type RBV8M545 (395x580)
Speed in knots: 10.00
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 499.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 240.00 Net tonnage
Deadweight: 915.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 69670 Cubic Feet
Bale: 66187 Cubic Feet
 
Length 1: 64.63 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 61.48 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 10.14 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.79 Meters Depth, moulded
Draught: 3.76 Meters Draught, maximum
 
Configuration Changes

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1958-03-28 BOSCO
Manager: P.A. van Es & Co. N.V., Rotterdam, Netherlands
Owner: Baltische & Overzeese Scheepvaart Maatschappij N.V., Rotterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PDFR
Additional info:

Date/Name Ship 1965-12-16 VATERLAND
Manager: A., H. & G. Luhrs, Hamburg, German Federal Republic
Owner: A., H. & G. Luhrs, Hamburg, German Federal Republic
Shareholder: A., H. & G. Luhrs, Hamburg
Homeport / Flag: Hamburg / German Federal Republic
Callsign: DAFF
Additional info:

Date/Name Ship 1982-00-00 VATERLAND
Manager: H. Knottemann, Hamburg, German Federal Republic
Owner: H. Knottemann, Hamburg, German Federal Republic
Shareholder:
Homeport / Flag: Hamburg / German Federal Republic
Callsign: DAFF
Additional info:

Date/Name Ship 1987-00-00 VATERLAND
Manager: H. Knottemann, Hamburg, Germany
Owner: H. Knottemann, Hamburg, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Hamburg /
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1988-00-00 CHA CHA
Manager: Unknown, San Lorenzo, Honduras
Owner: Unknown, San Lorenzo, Honduras
Shareholder:
Homeport / Flag: San Lorenzo / Honduras
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1989-00-00 HAITI EXPRESS
Manager: Malazim S.A., Corporación Haitiana, San Lorenzo, Honduras
Owner: Malazim S.A., Corporación Haitiana, San Lorenzo, Honduras
Shareholder:
Homeport / Flag: San Lorenzo / Honduras
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1996-01-00 ANDERSON
Manager: Machu Pichu Group S.A., Belize City, Belize (British Honduras)
Owner: Machu Pichu Group S.A., Belize City, Belize (British Honduras)
Shareholder:
Homeport / Flag: Belize City / Belize (British Honduras)
Callsign: V3RO9
Additional info:

Date/Name Ship 2001-00-00 JULIE ELIZABETH
Manager: Kapel Holdings Ltd., Belize City, Belize (British Honduras)
Owner: Kapel Holdings Ltd., Belize City, Belize (British Honduras)
Shareholder:
Homeport / Flag: Belize City / Belize (British Honduras)
Callsign:
Additional info:

Ship Events Data

1958-03-31: Op 31-03-1958 als BOSCO, zijnde een motorschip, metende 1415.71 m3 bruto inhoud, volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage no. 10928 d.d. 06-03-1958, liggende te Hamburg, door T. Tromp, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Rotterdam, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 10185 Z ROTT 1958 op het achterschip aan S.B. zijde in achterwand dekhuis op het shelterdek, 5.20 m. uit hekplaat, 0.30 m. uit lengteas en 1.65 m. uit dek.

1965-03-25: NvhN 25-03-1965: Sluisdeur werdstuk geslagen. Kustvaarder Bosco stortte 5 meter omlaag in sluis. (Van onze correspondent in Rotterdam).
„Het was verschrikkelijk. We waren verstijfd van schrik, toen we door die brekende sluisdeur werden gesleurd. Zoiets maak je maar eens in je leven mee en dan moet je nog lang leven ook." Dit verklaarde gisteren kapitein K. Zwartewaalsloot van de kustvaarder Bosco, toen hij met zijn scheepje in Bolnes kwam voor reparatie na een wel zeer merkwaardig ongeluk in de haven van Liverpool. Het was ongeveer half elf in de avond, dat de 499 brt. metende kustvaarder voor de sluis lag te wachten om geschut te worden. Aan de kop lag het schip gemeerd, van achteren werd bijgestuurd met de schroef. Het waterniveau stond op dat moment vijf meter boven het water in de sluiskolk. Plotseling voer in de sluis een coaster, de Peveril, door de sluisdeur en lichtte deze uit de hengsels. Het water buiten de sluis stortte zich met enorm geweld en geraas de kolk in. De Peveril werd al direct uit de sluis gestuwd. Door de zuiging werd de Bosco negentig graden gedraaid, met de steven omlaag getrokken en met een slagzij van vijfenveertig graden ook in de sluis „geperst." Het geluk zat wel mee. De trossen van drie duim dik knapten op het goede moment af. Was dit niet gebeurd, dan was de Bosco dwars voor de sluis gekomen met het watergeweld in de zij en was hij zeker gebroken. Met de grote watermassa werd de Bosco door de sluis „gespoeld." Op de rivier de Mersey botste de Bosco tegen de Peveril. Een flink beschadigde steven en ingedrukte bakboordboeing waren het gevolg hiervan.
Het Vrije Volk 25-03-1965: Losgeslagen na ongeluk in sluis. Coaster Bosco behouden uit gevaarlijk avontuur. (Van een onzer verslaggevers). De Nederlandse coaster Bosco is na een angstig avontuur behouden, zij het met een zwaar beschadigde voorsteven op een werf in Bolnes aangekomen. Het schip is onlangs bijna vergaan, bij een merkwaardig ongeluk in de haven van Liverpool. De Bosco lag voor een sluis in de rivier Mersey te wachten op een schutbeurt. Eerst moest het Britse schip, Peveril naar binnen. Dit schip kon, toen het in de sluis was gekomen, niet op tijd stoppen en voer prompt de sluisdeur uit de hengsels. Het gevolg was, dat een enorme watermassa zich door de sluiskolk perste. De Bosco, die met twee drieduimstrossen lag afgemeerd, werd losgeslagen, door de sluiskolk gestuwd en op de rivier tegen de Peveril gesmeten. Het schip maakte op een gegeven ogenblik een slagzij van bijna 40 graden. Zijn geluk was, dat het zich nog net op tijd oprichtte en ook niet dwars voor de sluiskolk terecht kwam. In dat geval was het zeker reddeloos verloren geweest en hadden de opvarenden geen kans gehad zich in veiligheid te stellen. Machteloos. Kapitein Zwartewaalsloot uit Vlaardingen, de gezagvoerder van de Bosco, was met zijn bemanning volslagen machteloos. Eén van de opvarenden stond, toen de Brit door de sluisdeur schoot, op de bak. Hij kon op het nippertje wegkomen, voordat de coaster op de Peveril botste. De Bosco kwam er achteraf bezien nog betrekkelijk goed af. Wel werd er flinke schade aangericht, maar een groot zeeschip, dat op de rivier lag, verspeelde zelfs een stuk van het achterschip. Kapitein Zwartewaalsloot zei: „We moeten er niet aan denken wat er zou zijn gebeurd, wanneer de trossen niet op het kritieke moment waren gebroken. Als we dwars voor de sluisdeur waren terecht- gekomen, was het schip volkomen gekraakt. Dat hadden we geen van allen overleefd." Na een voorlopig onderzoek van de schade bleek de Bosco de klap nog zo goed te hebben doorstaan, dat de coaster naar Nederland kon varen om te worden gerepareerd.
De Telegraaf 26-03-1965: Kok sliep door toen coaster sluis uit spoelde. Van onze correspondent Liverpool, donderdag. De Nederlandse kustvaarder „Bosco" spoelde, als een lucifer in een dakgoot bij stortregen, door een sluis bij Liverpool, toen een ander schip de sluisdeur had geramd. De kustvaarder maakte een val van vijf meter door het verschil in waterstand in de rivier de Mersey en het grote havenbassin waarin de „Bosco" gereed lag om geschut te worden. Niemand kon een vinger uitsteken, toen het schip, met een geschatte vaart van 25 a 30 mijl door de sluiskolk werd gesleurd en langs de sluismuur schuurde. Buiten de sluiskolk stootte het, op de rivier de Mersey, met volle kracht met de boeg tegen het Britse schip „Peveril", dat de sluisdeur kapot had gevaren. Dat schip was, vóór de Bosco uit, achterstevoren door de sluiskolk naar buiten gezogen. De „Bosco" ramde de „Peveril" in het sloependek en verspeelde daarbij bijna zijn hele voorsteven. Door het weglopen van het water in het havenbassin raakten vele andere schepen van hun trossen los en even later lag het havenbassin droog: alle water was eruit gelopen. „Ik ben nog nooit zo geschrokken en ik heb er nog hoofdpijn van", vertelde kapitein K. Zwartewaalsloot (30) uit Vlaardingen. Toen het schip op de werf kwam, bleek het behalve zijn neus kwijt te zijn, aan bakboordzijde over dertig meter te zijn opengescheurd en een gat in de dubbele bodem te hebben. Alle opvarenden van het schip waren aan dek, toen de ramp gebeurde, behalve de kok, die lag te slapen aan dezelfde kant waar de schade ontstond bij liet schuren langs de sluiswand. De kok bleef doorslapen. Het personeel aan dek liep geen verwondingen op.

1974-03-25: NvhN 25-03-1974: Ierland zoekt wapens op Duits schip. Politie en militairen houden sedert zaterdag in de lerse Republiek de wacht bij het vrachtschip Owen Kersten dat explosieven en wapens voor het Verboden lerse Republikeinse Leger (IRA) aan boord zou hebben. Het schip, geregistreerd in West- Duitsland, arriveerde uit Rotterdam in Greenore aan de lerse noordkust. De lerse veiligheidsdienst heeft de Owen Kersten gevolgd na het vertrek van het schip op woensdag uit de Nederlandse haven. De lerse politie onderzoekt ook de lading van een tweede Westduitse schip, Vaterland, dat in Cork aanlegde met een lading uit Antwerpen. Het doorzoeken van beide schepen kan nog dagen duren. Bijna een jaar geleden ontdekten drie lerse marineschepen (de hele vloot van de lerse marine) vijf ton wapens en explosieven aan boord van het Westduitse schip Claudia, bestemd voor de IRA.
De Telegraaf 26-03-1974: Partij „smokkelwapens” was Ierse bestelling. Dublin, dinsdag; Ierse troepen, die gisteren twee Westduitse vrachtschepen doorzochten op de aanwezigheid van verborgen wapentuig en op één van deze vaartuigen, de 500 ton metende Vaterland, 134 kratten met lichte wapens en munitie aantroffen, kwamen spoedig daarna tot de ontdekking, dat de zending door hun eigen regering in Dublin was besteld.
De Vaterland, afkomstig uit Antwerpen, ligt sinds zaterdag in de haven van Cork. De speurtocht was het gevolg van een tip. dat de Vaterland wapens vervoerde voor de militante de zgn. “provisionele" vleugel van de IRA. het Ierse geheime leger. Onmiddellijk na de vondst gaf het Ierse ministerie van Defensie een verklaring uit, waaruit blijkt, dat het van de wapenzending op de hoogte was. Aangenomen wordt, dat de tip afkomstig is van de politie in Antwerpen, die de wapens zag inladen en in de mening verkerend, dat het hier wapensmokkel betrof., via Interpol de autoriteiten in Dublin op de hoogte stelde. Door een misverstand zou de Ierse regering bevel hebben gegeven het schip te doorzoeken voor zij tot de ontdekking kwam dat zijzelf de wapens had besteld. Een onderzoek van het tweede verdachte Duitse schip, de 499 ton metende Owen Kersten, in de haven van Greenore aan de grens van Ulster, leverde gisteren niets op. De politie is thans bezig de 60 vrachtcontainers aan boord van de Owen Kersten te doorzoeken. In Cork staan Ierse militairen gereed om aan boord te gaan van een derde Westdultse vrachtvaarder, de Santa Maria, die vandaag in de haven wordt verwacht. (AP)
Limburgsch dagblad 26-03-1974: Wapens voor eigen leger. Heerlen- Ierse politieagenten en soldaten die sinds het weekend de van het in Cork voor anker gegane Westduitse schip „Vaterland" hebben doorzocht op smokkelwapens voor Noord-lerland, hebben maandag 134 kisten met handwapens en munitie gevonden. Maar de lading bleek niet voor het illegale Ierse Republiekeinse leger te zijn, maar voor het Ierse leger. De actie tegen het Duitse
schip werd ondernomen nadat de leren aanwijzingen hadden ontvangen dat een wapentransport voor de IRA onderweg was. Wat de oorzaak van het misverstand is geweest, is nog niet bekend. Wel blijft de controle van leger en politie op illegale wapenzendingen bestaan.

1988-02-00: Classed LR until 2/88.

2002-07-00: Final Fate: Op 03.07.2002, onderweg met een lading rollen papier van Puerto Cabello naar Trinidad, bij Turiamo brand in de machinekamer en de brug. Geassisteerd door de plaatselijke Coast Guard teruggebracht naar Puerto Cabello. Gelost en onder arrest geplaatst. 09.2002 CTL verklaart en in 2004 verkocht voor de sloop.

Ship Masters Data

Images


Description: Bosco 1958.
Image type: Photo

Description: Bosco 1958.
Image type: Photo

Description: Vaterland 1958 ex Bosco.
Image type: Photo
Sources