Name ship: BOTHNIA

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1937
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO number: 5063083
Nat. Official Number: 5830 Z ROTT 1937
Category: Cargo vessel
Propulsion: Motor Vessel
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Flush deck
Masts:
Rig:
Lift Capacity:
Material Hull:
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: N.V. Scheepswerf v/h. Jan Smit Czn., Alblasserdam, Netherlands
Yardnumber: 521
Date Laid Down:
Launch Date: 1937-05-05
Delivery Date: 1937-06-08
Technical Data

Engine Manufacturer: Humboldt-Deutz Motoren A.G., Cologne (Köln), Germany
Engine Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 8
Power: 400
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Deutz Type (280x450)
Speed in knots: 8.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 494.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 251.00 Net tonnage
Deadweight: 650.00 tons deadweight (1016 kg)
Grain: 32018 Cubic Feet
Bale: 29944 Cubic Feet
 
Length 1: 51.62 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 47.99 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 8.31 Meters Breadth, moulded
Depth: 3.48 Meters Depth, moulded
Draught: 3.21 Meters Draught, maximum
 
Configuration Changes

1961-00-00: 1961 nieuwe hoofdmotor: 4tew 6 cil 500 Pk Deutz (1950) Type (320x450) 9 Kn.

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1937-06-08 BOTHNIA
Manager: Firma J.J. Onnes, Cargadoors-, Scheepvaart- en Bevrachtingsbedrijf, Groningen, Netherlands
Owner: Motorvrachtvaart OKE, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PDFV
Additional info:

Date/Name Ship 1938-12-12 MOGHREB
Manager: Compagnie Chérifienne d' Armement, Casablanca, Morocco
Owner: Compagnie Chérifienne d' Armement, Casablanca, Morocco
Shareholder:
Homeport / Flag: Casablanca / Morocco
Callsign: CNAG
Additional info:

Date/Name Ship 1940-00-00 MAGHREB
Manager: Compagnie Chérifienne d' Armement, Casablanca, Morocco
Owner: Compagnie Chérifienne d' Armement, Casablanca, Morocco
Shareholder:
Homeport / Flag: Casablanca / Morocco
Callsign: CNAG
Additional info:

Date/Name Ship 1961-00-00 CARACAS
Manager: Francesco Esposito, Naples, Italy
Owner: Francesco Esposito, Naples, Italy
Shareholder:
Homeport / Flag: Naples / Italy
Callsign: ILCK
Additional info:

Ship Events Data

1937-06-08: Op 08-06-1937 als BOTHNIA, zijnde een zeemotorvrachtschip, metende 1933.05 m3 bruto inhoud, liggende te Alblasserdam, door K. Melchers, scheepsmeter te Rotterdam, ten verzoeke van de N.V. Motorvrachtvaart Oke te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 5830 Z ROTT 1937 op het achterschip midden in het achterschot van het dekhuis op verhoogd achterdek.

1937-06-18: De Banier 18-06-1937: Alblasserdam. — Na een goed geslaagde proeftocht werd door de N.V. Scheepswerf Jan Smit Czn. alhier, aan de heeren Lettinga en Sjouwke te Heemstede (Opm.: Moet zijn: N.V. Motorvrachtvaart Oke te Groningen.) afgeleverd het zeemotorvrachtschip „BOTHNIA", groot 630 ton deadwelght. Het schip heeft de volgende hoofdafmetingen: lengte 48 M., breeddte 8.30 M., holte 3.55 M. De voortstuwing geschiedt door middel van een 400/480 P.K. Deutz Compressorlooze Dieselmotor. Deze motor werd in het schip gemonteerd door de machinefabriek J. H. Keller te Kralingsche Veer. Voorts werd aan boord nog geplaatst een hulpmotor van 36 P.K. voor aandrijving van de dynamo die den stroom moet leveren voor de electrisch gedreven lieren en de verlichting. Het is uitgerust met twee masten met ieder twee Mannesmannlaadboomen, waarbij electrische lieren zijn geplaatst. Op het voordek staat een electrisch gedreven ankerlier. Tevens heeft het een electrischen kaapopstand, fabr. v. d. Giessen. De verblijven der bemanning zijn in het achterschip ondergebracht en zijn centraal verwarmd. De bouw geschiedde volgens klasse Lloyds 100 A 1 en Scheepvaartinspectie.

1938-06-21: De Telegraaf 04-03-1939: Buitenboord afsluiter open gelaten. Amsterdam, 3 Maart. -De Raad voor de scheepvaart heeft heden uitspraak gedaan inzake het water maken van de motorkamer van het motorschip “BOTHNIA”, liggende in de haven van Aalborg, op 21 Juni 1938. De Raad is van oordeel, dat dit ongeval aan de schuld van den betrokkene, den eersten machinist is te wijten. Het is altijd onverantwoordelijk, zonder onmiddelijk toezicht, buitenboordafsluiters te laten openstaan. De betrokkene geeft dit dan ook toe. Het is den Raad bekend, dat het euvel van het zonder controle open laten staan van buitenboordafsluiters zich meermalen voordoet. De Raad wilde thans nog met een berisping volstaan.

1938-12-01: Algemeen Handelsblad 01-12-1938: Verkochte Schepen. Door bemiddeling van de makelaars Jacq. Pierot Jr. & Zn. te Rotterdam, is het Nederlandsche zeemotorvrachtschip “Bothnia”, 650 dwt., gebouwd in 1937 door J.Smit Czn. te Alblasserdam, voorzien van 400-480 I Pk 8 cylinder de Deutz-dieselmotor en toebehoorende aan de N.V. Motorvrachtvaart “Oke” te Groningen, naar Marokko verkocht.

1973-02-00: Gesloopt te Baia door Cantiere Nettuno.

Ship Masters Data

Images


Description: Tewaterlating Bothnia 5 mei 1937
Image type: Photo
Sources