Name ship: BOTHNIA

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1964
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO number: 6417839
Nat. Official Number: 679 Z LEEUW 1964
Category: Cargo vessel
Propulsion: Motor Vessel
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Flush deck
Masts: Two masts
Rig: 2 derricks, 2 winches
Lift Capacity: 2 ton each.
Material Hull: Steel
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: N.V. Scheepswerf- en Reparatiebedrijf 'Harlingen', Harlingen, Netherlands
Yardnumber: 25
Date Laid Down:
Launch Date: 1964-07-16
Delivery Date: 1964-09-24
Technical Data

Engine Manufacturer: D. & Joh. Boot N.V., Motorenfabriek 'De Industrie', Alphen aan den Rijn, Netherlands
Engine Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 7
Power: 595
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Industrie nr. 4377 Type 7D70 (305x460)
Speed in knots: 10.00
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 499.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 318.00 Net tonnage
Deadweight: 805.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 37200 Cubic Feet
Bale: 34900 Cubic Feet
 
Length 1: 55.75 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 53.41 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 9.04 Meters Breadth, moulded
Depth: 3.71 Meters Depth, moulded
Draught: 3.372 Meters Draught, maximum
 
Configuration Changes

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1964-07-22 BOTHNIA
Manager: C. Kuhlman Jzn & Zn., Harlingen, Netherlands
Owner: Rederij 'Bothnia', Harlingen, Netherlands
Shareholder: Johannes Hendrikus van der Meer, Klaas, Marten en Willem Harmen de Jong en Hendrik Kelder, Harlingen
Homeport / Flag: Harlingen / Netherlands
Callsign: PDFU
Additional info:

Date/Name Ship 1977-10-07 GRIEND
Manager: Scheepvaartbedrijf Gouwens, Krimpen aan den IJssel, Netherlands
Owner: Promar Shipping Co. S.A., Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign: HO8047
Additional info: B.V. Scheepvaartbedrijf Gouwens

Date/Name Ship 1980-00-00 FRIEND
Manager: D.B.H. Shipping of Bristol, Dublin, Irish Republic
Owner: D.B.H. Shipping of Bristol, Dublin, Irish Republic
Shareholder:
Homeport / Flag: Dublin / Irish Republic
Callsign: EINL
Additional info:

Date/Name Ship 1982-00-00 FRIEND
Manager: Birtrain Ltd., Amapala, Honduras
Owner: Birtrain Ltd., Amapala, Honduras
Shareholder:
Homeport / Flag: Amapala / Honduras
Callsign: HQBG
Additional info:

Date/Name Ship 1984-00-00 ORIEND
Manager: Kisaoli Commerial Inc., Amapala, Honduras
Owner: Kisaoli Commerial Inc., Amapala, Honduras
Shareholder:
Homeport / Flag: Amapala / Honduras
Callsign: HQBG
Additional info:

Date/Name Ship 1992-00-00 ORIEND
Manager: Raphael, Laurel, Nichol, Edison & Robert Bethel, St. George's, Grenada
Owner: Raphael, Laurel, Nichol, Edison & Robert Bethel, St. George's, Grenada
Shareholder: Raphael, Laurel, Nichol, Edison & Robert Bethel, Belize City
Homeport / Flag: St. George's / Grenada
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1994-00-00 LAUREL MARIA B II
Manager: Raphael, Laurel, Nichol, Edison & Robert Bethel, Belize City, Belize (British Honduras)
Owner: Raphael, Laurel, Nichol, Edison & Robert Bethel, Belize City, Belize (British Honduras)
Shareholder:
Homeport / Flag: Belize City / Belize (British Honduras)
Callsign: V3OT9
Additional info:

Date/Name Ship 2002-01-00 LAUREL MARIA B II
Manager:
Owner:
Shareholder:
Homeport / Flag:
Callsign:
Additional info:

Ship Events Data

1964-07-16: Leeuwarder Courant 17-07-1964: Coaster „Bothnia" in Harlingen te water. Gistermiddag om tien over drie is op werf „Harlingen" te Harlingen het voor rekening van rederij „Frisia" aldaar gebouwde m.s „Bothnia" met goed gevolg te water gelaten. Mevrouw M. de Jong, de echtgenote van een der reders, verrichtte de doopplechtigheid.

1964-07-17: Friese koerier 17-07-1964: Harlinger coastervloot uitgebreid. Harlingen — Onder grote belangstelling werd gistermiddag de bij scheepswerf Harlingen gebouwde kustvaarder Bothnia te water gelaten. De doopplechtigheid werd verricht door een der redersvouwen, mevr. M. de Jong- Kune. Het vaartuig werd gebouwd voor rekening van rederij Frisia te Harlingen en is reeds het derde schip, dat bij Harlingen voor deze rederij werd gebouwd. De Bothnia, die men eind augustus-begin september vaarklaar hoopt te hebben is 55;95 meter lang, 9-10 m breed en heeft een holte van 3,75 meter De coaster wordt uitgerust met een Industrie Dieselmotor van 560 pk. Verder met hydraulische lieren, radar, richtingzoeker, echolood en radio-telefonie. Het vaartuig zal centraal worden verwarmd. De kustvaarder meet 800 dw ton en is gebouwd met speciaal houtvaarteertificaat, onder hoogste klasse Veritas en scheepvaartinspectie. Kapitein wordt de heer H. Kelder uit Harlingen. De eerste reis van de Bothnia wordt een reis naar Finland, om een lading hout te halen voor Swaay Gips te Harlingen. Op de vrij gekomen werf werd direkt de kiel gelegd van bouwnummer 27, een kempenaar van 600 ton.

1964-07-18: NvhN 18-07-1964: M.s. Bothnia. Bij de scheepswerf Harlingen heeft de geslaagde stapelloop plaats gehad van het nieuwe motorkustvaartuig Bothnia, dat wordt gebouwd voor de rederij Bothnia te Harlingen. De Bothnia (bouwnummer 25) is van het gladdektype, meet 805 ton d.w. en heeft de volgende afmetingen: lengte over alles 55.90 m., lengte tussen de loodlijnen 51 m., breedte 9,10 m en holte 3,70 m. De beladen diepgang is 3,37 m. De voortstuwing zal geschieden door een Industrie motor van 560 pk bij 375 omw.-min. De Bothnia wordt gebouwd onder toezicht van Klasse Bureau Veritas en Scheepvaart Inspectie voor de onbeperkte vaart met speciaal certificaat voor de houtvaart. De kiel wordt gelegd voor een kempenaar van 600 ton voor binnenlandse rekening.

1964-07-30: Op 30-07-1964 als BOTHNIA, bouwno. 25 van Scheepswerf en Reparatiebedrijf Harlingen te Harlingen, zijnde een motorschip in aanbouw, nog niet gemeten, liggende te Harlingen, door M. Alberts, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 679 Z LEEUW 1964 op het achterschip aan B.B. zijde in het achterschot van het dekhuis op het verhoogd achterdek, 2.70 m. uit hekplaat, 1.25 m. uit lengteas en 1.34 m. uit dek.

1964-09-18: NvhN 18-09-1964: Bothnia, grootste Friese coaster, in de vaart. Met de kustvaarder Bothnia die gistermiddag haar touwen losgooide voor een eerste reis naar Stettin in Polen, nadat woensdag een technische proefvaart had plaats gehad, bracht Harlingen het grootste schip van de Friese kustvaart in de vaart. De Bothnia meet 499.99 bruto registerton. Het dead weight bedraagt 800 ton. Het schip is 55.90 m. lang, 9.10 breed, en heeft een diepgang van 3.35 m. Het schip werd gebouwd door de scheepswerf Harlingen. De voortstuwing geschiedt door een 7 cil Industriemotor van 600 pk.

1964-09-19: Friese koerier 19-09-1964: Nu 18 kustvaarders met thuishaven Harlingen. Harlingen — Met de kustvaarder Bothnia, die donderdagmiddag haar touwen losgooide voor een eerste reis naar Stettin in Polen, brengt Harlingen niet alleen een bijna volmaakte nieuwe kustvaarder in de vaart, de 18e in de reeks der kustvaarders met Harlingen als thuishaven, maar tevens ook het grootste schip van de Friese kustvaart. De Bothnia meet 499.99 bruto registerton, het maximum dat haalbaar is om nog binnen de Nederlandse normen van de kustvaarder te blijven. De Bothnia vaart in een eigen rederij die gevormd wordt door de gebroeders K. en M. de Jong, de heer W.de Jong, de heer J. H. v. d. Meer en kapitein, de heer H. Kelder. Kapitein Kelder heeft zijn sporen op het gebied van de kustvaart reeds verdiend. Hij voer voorheen ook reeds als kapitein op de Frisia en de Coenraad K. Zijn eerste stuurman is zijn medereder de heer Willem de Jong. Het schip werd gebouwd door scheepswerf „Harlingen" naar een ontwerp van het scheepsbouwkundig bureau Naval te Groningen en verwierf van bureau Veritas plaatsing in de hoogste klasse, zodat het onbeperkte vaart heeft over alle zeven wereldzeeën. De totale bouwkosten van het schip belopen bijna een miljoen gulden. In Stettin zullen kolen worden geladen voor Helsinki; vervolgens wordt Hamina (Finland) rondhout geladen met bestemming Swaay Gips te Harlingen, zodat de Bothnia met een week of drie weer in de Harlinger haven zal rugkeren. Hoewel houtvaart wel een belangrijk onderdeel voor de Bothnia zal blijven is het beslist niet onmogelijk, dat het ook in chartervaart naar andere wereldelen zal gaan varen.

1966-04-27: Friese koerier 27-04-1966: Wakkere politie was te laat. Harlingen — Aan de Harlinger politie was indertijd opsporing en voorgeleide verzocht van zekere E. H. uit Groningen, varende op de kustvaarder Bothnia, die nog enige weken hechtenis te goed had. Toen de Bothnia gisteren de haven van Harlingen binnenvoer stond de politie H. op te wachten. Doch tot ieders verbazing kon die de agenten een vrijstellingsbewijs tonen. Hij had inmiddels gratie gekregen vanwege het huwelijk van prinses Bearix. „Ik vind 't maar een jofel stel", zei H. grijnzend.

1969-12-03: De Tijd 03-12-1969: Amok op schip uit Nederland. Karlstad, 3 dec. — Gewapend met twee messen heeft de stuurman van het Nederlandse schip Bothnia gisteren op het Vaenernmeer in West- Zweden zijn kapitein aangevallen. Met hulp van twee bemanningsleden wist de kapitein hem te ontwapenen en met een touw vast te binden. Daarop waarschuwde hij via de scheepsradio de politie die het schip in Skoghall opwachte en de stuurman in hechtenis nam. (ANP)

1971-06-30: Leeuwarder courant 30-06-1971: Brutale diefstal aan boord van Harlinger coaster. Aan boord van de Harlinger kustvaarder Bothnia van de gelijknamige rederij is een brutale diefstal gepleegd, waarbij ongeveer duizend gulden werd ontvreemd. De dief heeft zelfs met de zestienjarige dochter van de kapitein en met een matroos gesproken, toen hij hun hutten was binnengedrongen. Hij verontschuldigde zich bij het meisje, dat wakker was geworden toen hij het licht aanknipte, met de mededeling dat hij het mannenverblijf zocht omdat er gewekt moest worden. De man — een donker matroos deelde hij mee, dat hij wachtsman was en kwam meedelen dat het opstaan geblazen was en dat er gelest moest worden. De man — een donker type, wellicht uit het Midden- of Verre Oosten — was naar schatting 1.75 meter lang en slank van gestalte. Hij sprak wat gebroken Nederlands. Naderhand bleek dat de dief, die ongemerkt aan boord was gekomen (het schip lag aam de Willemskade in Harlingen) en de hut van de 29-jarige eerste machinist A. B. Blankenvoort uit Oosterend op Texel was binnen gegaan uit een portemommaie op het bureau zeshonderd gulden had weggenomen. Uit een portefeuille, in een jasje van de eerste stuurman J. Van der Veen uit Parrega, eigende hij zich vierhonderd gulden en enkele papieren toe. Er werd aangifte gedaan bij de politie. Het is al vaker voorgekomen, dat er aan boord van coasters diefstallen zijn gepleegd en daarom raadt de politie aan geld en waardevolle papierengoed op te bergen. Aan boord van het Amerikaanse bevoorradingsschip Mamoth in de Zuiderhaven werd gereedschap gestolen. Er werd echter geen aangifte gedaan. Van de onbeheerd in de Zuiderhaven liggende kust vaarder Ramona (vroeger eigendom van de Harlinger rederij Van der Schoot, doch enige maanden geleden verkocht aan de rederij Saltirex te Den Haag) werd een koperen log gestolen en de koperen sluitingen van de patrijspoorten werden ontvreemd, zo meldde de rederij aan de politie.

1972-10-00: Op 29.10.1972 in de Straat van Dover in aanvaring met het Zweedse m.s. “Sea Swan”

1976-01-06: Op 06-01-1976 gaat het het deel van Klaas de Jong over naar zijn weduwe Neeltje Elizabeth van der Woord.

1983-12-27: Het Vrije Volk 27-12-1983. Man raakt been kwijt bij draaien van schip. (Van een onzer verslaggevers) Rotterdam — Bij een arbeidsongeval aan boord van het onder de vlag van Honduras varende schip "Friend" heeft de Rotterdammer S.A. Lopez zondagavond een been verloren, De man was aan het werk op het achterschip van de "Friend", die aan de Parkkade afgemeerd lag. Het schip zou in opdracht van de Kapitein rondgaan op de ebstroom. Lopez raakte met het rechterbeen bekneld in een kabel, die werd aangetrokken toen het schip langzaam vooruit begon te varen. Hoewel de kapitein van de "Friend" de machines onmiddellijk stilzette moest in het Academisch Ziekenhuis Dijkzigt het been worden afgezet.

1998-03-00: Op 04.03.1998 tijdens de reis van St. Vincent (Vct) naar Barbados (Brb) te Basse Terre, St.Kitts aangekomen met een gebroken as van de hoofdkoelwaterpomp. Op 09.03. 1998 Reserve onderdelen koelwaterpomp a.b. 15.03.1998. Na reperatie koelwaterpomp vertrokken uit Basse Terre met bestemming Barbados. Op 28.10.1999 vertrokken van Barbados naar Grenada.

199?: Final Fate: In ??? stranded on Falcon - Venezuela. (Latitud 11° 29' 22'' - Longitud -69° 6' 14''.)

2012-01-19: No Longer updated by (LRF) IHSF (since 19/01/2012)

Ship Masters Data

Images


Description: Bothnia 1964
Image type: Photo

Description: 'Bothnia'
Image type: Photo

Description: Bothnia 1964 TE-route North Sea in 1976.
Made By: © Olinga, F.J. (Frits)
Image type: Photo

Description: Griend 1964 ex Bothnia
Image type: Photo

Description: Oriend 1964 ex Friend ex Griend ex Bothnia on 16-08-1988, Maassluis.
Made By: © Zee, T. van der (Teun)
Image type: Photo

Description: Laurel Maria B II 1964 ex Oriend ex Friend ex Griend ex Bothnia in 02.1998 at St. Maarten (N.A.)
Made By: © Wagenborg, Drs. E. (Bert)
Image type: Photo

Description: Laurel Maria B II 1964 ex Oriend ex Friend ex Griend ex Bothnia in 02.1998 at St. Maarten (N.A.)
Made By: © Wagenborg, Drs. E. (Bert)
Image type: Photo

Description: Remains of the Laurel Maria B II 1964 ex Oriend ex Friend ex Griend ex Bothnia in 2009 on Falcon, Venezuela. (Latitud 11° 29' 22'' - Longitud -69° 6' 14'')
Image type: Photo

Description: Remains of the Laurel Maria B II 1964 ex Oriend ex Friend ex Griend ex Bothnia in 2009 on Falcon, Venezuela. (Latitud 11° 29' 22'' - Longitud -69° 6' 14'')
Image type: Photo
Sources