Name ship: BOTHNIABORG

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1960
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO number: 5049532
Nat. Official Number: 3729 Z GRON 1960
Category: Cargo vessel
Propulsion: Motor Vessel
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Flush deck
Masts: Five masts
Rig: 8 derricks, 8 winches.
Lift Capacity: 4 3-5 ton, 4 3 ton each.
Material Hull: Steel
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: Firma C. Amels Zoon, Scheepswerf & Machinefabriek 'Welgelegen', Makkum, Netherlands
Yardnumber: 214
Date Laid Down:
Launch Date: 1960-08-06
Delivery Date: 1960-10-25
Technical Data

Engine Manufacturer: Werkspoor N.V., Amsterdam, Netherlands
Engine Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 1260
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Werkspoor nr. 2140 Type TMABS 396 (390x680)
Speed in knots: 11.00
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 1577.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 882.00 Net tonnage
Deadweight: 2577.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 114600 Cubic Feet
Bale: 106300 Cubic Feet
 
Length 1: 80.88 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 76.42 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 12.40 Meters Breadth, extreme
Depth: 5.70 Meters Depth, moulded
Draught: 5.02 Meters Draught, maximum
 
Configuration Changes

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1960-10-20 BOTHNIABORG
Manager: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl, Netherlands
Owner: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PDFV
Additional info:

Date/Name Ship 1973-02-02 BOTHNIABORG
Manager: Wagenborg Scheepvaart B.V., Delfzijl, Netherlands
Owner: Wagenborg Scheepvaart B.V., Delfzijl, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PDFV
Additional info:

Date/Name Ship 1980-11-25 ARGYRO M
Manager: Nicolaos Manolis & Co., Piraeus, Greece
Owner: Nicolaos Manolis & Co., Piraeus, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Piraeus / Greece
Callsign: SV3291
Additional info:

Date/Name Ship 1981-04-00 ARGYRO M
Manager: Argyro M Shipping Company Ltd., Piraeus, Greece
Owner: Argyro M Shipping Company Ltd., Piraeus, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Piraeus / Greece
Callsign: SV3291
Additional info:

Date/Name Ship 1983-06-00 PANAGIA M
Manager: Ikarian Moon Shipping Co. S.A., Panama R.P.
Owner: Ikarian Moon Shipping Co. S.A., Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign: HO2224
Additional info:

Date/Name Ship 1984-00-00 JAEL O
Manager: Caribe Dolphin Embarques S.A., Panama R.P.
Owner: Caribe Dolphin Embarques S.A., Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign: HO2224
Additional info:

Date/Name Ship 1985-00-00 JANE K
Manager: Gaona Holdings Inc., Panama R.P.
Owner: Gaona Holdings Inc., Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign: HO2224
Additional info:

Date/Name Ship 1988-00-00 B.H.A. EXPRESS
Manager: Unknown, San Lorenzo, Honduras
Owner: Unknown, San Lorenzo, Honduras
Shareholder:
Homeport / Flag: San Lorenzo / Honduras
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1993-00-00 B.H.A. EXPRESS
Manager: B.H.A. Investment Corp., San Lorenzo, Honduras
Owner: B.H.A. Investment Corp., San Lorenzo, Honduras
Shareholder:
Homeport / Flag: San Lorenzo / Honduras
Callsign:
Additional info:

Ship Events Data

1960-08-08: Leeuwarder Courant 08-08-1960: Duizenden genoten van stapelloop te Makkum. Telkens weer blijkt, dat de tewaterlating van een schip grote belangstelling trekt. Niet alleen van de bij de scheepsbouw betrokkenen, doch ook en vooral van volkomen leken. De tewaterlating van de „BOTHNIABORG" op de scheepswerf Welgelegen van de firma C. Amels en Zoon te Makkum maakte daarop geen uitzondering. Drommen toeschouwers, misschien wel enkele duizenden, volgden gespannen het gebeuren op de werf, waar de mensen van Amels de laatste beletselen wegnamen onder de scheepsromp vandaan. Tien minuten voor twaalf was alles klaar voor de stapelloop van „bouw-nummer 214". Slechts enkele steunpunten nog hielden de „Bothniaborg" op de helling. „Dr maar in!" zeiden een paar ongeduldige gasten van de werfdirectie. De heer D. Amels wiens echtgenote, mevrouw U. Amels-Couperus, de doop zou verrichten keek eens op zijn horloge. „Twaalf uur is de tijd," zei hij onvermurwbaar en hij keek naar de overkant van de haven, waar op de kade bij de visafslag en op de dijk het publiek samenstroomde om te genieten van het komende schouwspel, dat slechts enkele seconden zou duren. De gasten van de directeuren W. en D. Amels bestegen enkele minuten voor het grote moment de eretribune. De seconden verstreken. De fotografen stelden hun toestellen in. Toen sloeg mevrouw U. Amels de lijn door, die de fles champagne vasthield. De fles versplinterde tegen de zwarte, hoog oprijzende boeg. Beheerst wrikten de mensen van de werf nog enkele stutten weg, draaiden aan dommekrachten en haalden de hefbomen over, waarmee ze het schip de vrije loop gaven. De zeildoeken die de naam bedekten, werden losgerukt. Langzaam schoof het schip weg. Terwijl de hellingbalken omhoog schoten en het houtwerk onder de kolossale druk van het zeeschip wegspatte, gleed de „Bothniaborg", zijdelings overhellend en een grote golf opwerpend in haar element. Toen richtte ze zich fier op en dreef, lichtelijk naschommelend, in de haven. Het publiek, dat intens meeleefde, zeker niet minder dan de direct bij de stapelloop betrokkenen — zoals de directieleden van rederij Wagenborg uit Delfzijl, voor wie het schip is bestemd — juichten enthousiast en klapten spontaan in de handen. De sirenes van de assisterende sleepboten loeiden. Daarna was het voor degenen, die laag onder aan de dijk of aan de rand van de kade stonden, „weg wezen" geblazen, want de door het schip opgestuwde golven sloegen hoog bij de wal op. Voor de zeer vele vacantiegangers, die zich onder het publiek bevonden en van wie de meesten waarschijnlijk nog nimmer tevoren een stapelloop hadden gezien, was het een sensationeel gebeuren dat nog aan waarde won door het prachtige weer. Enkelen hadden tevoren in Lemmer, waar de „Berkelborg" ontijdig en ongedoopt te water ging — wij schreven hierover reeds in ons nummer van de afgelopen zaterdag — eenzelfde schouwspel gezien en vonden, dat ze maar wat een buitengewone dag hadden: twee tewaterlatingen binnen de drie uren. De „Bothniaborg", waarvan wij al eerder enkele technische gegevens vermeldden, zal nu verder worden afgebouwd. Het schip krijgt drie masten, elk met twee laadbomen van elk vijf ton draagvermogen. Daarenboven komen er nog twee laadpalen voor de brug, elk met een boom, eveneens van vijf ton hefvermogen. Het schip is vooral bestemd voor houtvervoer. Het heeft, en dat is een bijzonderheid, slechts één ruim, dat 57.80 meter lang is. Het kan 840 standaards hout laden. De snelheid van het schip dat 2500 ton dead weight meet, zal ongeveer 8 1/2 mijl bedragen, als het beladen is. Leeg loopt het zo'n elf mijl. Half oktober moet deze houtvrachter gereed zijn. Er worden op de werf van Amels inmiddels de kielen gelegd voor twee kustvaarders van 500 ton d.w., ook voor Wagenborg en zusterscheepjes van de „Berkelborg", zoals die te Lemmer te water ging.

1960-10-21: Op 21-10-1960 als BOTHNIABORG, zijnde een motorschip, metende 4467.94 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage no. 11959 d.d. 1-10-1960, liggende te Makkum, door C.J. Manneke, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 3729 Z GRON 1960 op het achterschip aan S.B. zijde in achterschot van het dekhuis op kampanje, 3.10 m. uit hekplaat, 1.45 m. uit lengteas en 1.43 m. uit dek.

1960-10-26: Leeuwarder Courant 26-10-1960: ,BOTHNIABORG' maakte van Harlingen uit proefvaart. Tiende Wagenborg-borg in Makkum gebouwd is grootste van allemaal. Met een forse stoot op de donkertonige sirene gaf kapitein Sikke Bakker gistermorgen om 9.38 uur te kennen, dat de „Bothniaborg" de haven van Harlingen kon verlaten. Wat hem dan betreft, want officieel had deze 35-jarige Nijlander op dit gloednieuwe schip niets te vertellen.. Op een technische proefvaart zijn er altijd vele bazen aan boord, maar de uiteindelijke baas is de scheepsbouwer. In dit geval de firma C. Amels & Zn. van de werf „Welgelegen" in Makkum. Morgen zal het schip op de Eems aan de n.v. Wagenborg's Scheepvaarten Expeditiebedrijf te Delfzijl worden overgedragen. Tot zo lang is de bouwer baas van het schip, dat tot dan ook de vlag van de werf en het Friese dundoek zal voeren. Met ere, want de „Bothniaborg" voldeed tijdens de bijna tien uur durende vaart aan alle strenge eisen, die allerlei strenge deskundigen stelden. Morgen gaat de rederijvlag in top, met de Groninger kleuren. Kapitein Bakker vaart daar erg plezierig onder. Met de „pompeblędden" aan de voormast verkeert hij echter altijd in een ietwat feestelijke stemming, al is zo'n technische proefvaart voor een gezagvoerder nu juist niet het grootste feest. De „skeane banen" geven hem echter het gevoel thuis te zijn, al voelt hij zich waar ook ter wereld thuis. Zijn echte thuis is in de veertien jaar die hij — na zijn opleiding voor de grote vaart — de zeeën heeft bevaren, altijd Nijland gebleven. Daar is hij opgegroeid en daar wonen nu ook zijn vrouw er vier kinderen. Zijn tweede thuis is van nu af aan de „Bothniaborg." Het schip komt hem eigen aan, omdat het de grotere zus van de „Balticborg" is. Drie en een half jaar geleden heeft hij die 1375 tonner uit Makkum gehaald. Hij was toen stuurman, maar op de eerste reis werd hij al kapitein. De „Bothniaborg" is tweehonderd brt groter. Het schip is 81 meter lang, 2.35 breed en heeft een diepgang van 5.02 meter. Een 2400 ton lading kan worden meegenomen. Elke lading is welkom, al is het schip vooral ingericht voor het vervoer van hout, waarvan het 870 stander kan bergen.
De 1260 paardekrachten stuwden het schip gisteren met een snelheid van elf mijl per uur over de in nevelen gehulde Waddenzee buitengaats. Geen nood, want loods A. S. Horrei kent de verraderlijke ondiepten van het Wad als zijn broekzak. Elegant wiegend doorsneed de „Bothniaborg" de lange deining van de Noordzee, die vlak bij de eilanden zo gemeen kan spoken. Nu was er geen vuiltje aan de lucht. Cirkels en achten werden gedraaid, het kompas gesteld, radio en ankers gecontroleerd tot iedereen tevreden was.

1963-10-20: Leeuwarder Courant 21-10-1963: De kustvaarder „Bothniaborg" van de rederij Wagenborg te Delfzijl is zondagmorgen om vijf uur in het Kielerkanaal aangevaren door een Zweedse boot van de Svea-lijn. De Zweed liep uit het roer en voer in op de boeg van de „Bothniaborg." Deze raakte lek en moest aan de grond gezet worden. Niemand van de 23 bemanningsleden van het Delfzijlster schip is gewond geraakt. Zij zijn van boord gegaan toen de „Bothniaborg" langzaam begon te zinken. Het schip stond vanmorgen tot het sloependek onder water.
NvhN 22-10-1963: Na een aanvaring in het Kielerkanaal moest, het 1577 ton metende Nederlandse schip Bothniaborg met zware schade aan de grond worden gezet. Het achterschip ligt onder water. Bij het ongeluk liep niemand van de opvarenden letsel op. De Bothniaborg was in botsing gekomen met het 1530 brt. metende Zweedse schip Vidra (opm.: moet zijn Fidra), dat op eigen kracht naar Brunsbuttelkoog kon varen.
NvhN 11-11-1963: Het Delfzijlster vrachtschip Bothniaborg van de rederij Wagenborg, dat op 20 oktober na een aanvaring in het Kielerkanaal zonk, is weer vlot gekomen. De bergingsfirma Bugsier uit Hamburg heeft het schip gelicht. De Bothniaborg ligt thans bij de werf Nobiskrug te Rendsburg voor een noodreparatie. Vandaar zullen later Nederlandse sleepboten het schip naar Rotterdam slepen. Vermoedelijk zal dat het eind van deze week gebeuren. Het is nog niet bekend op welke Nederlandse werf de herstellingen zullen worden uitgevoerd. (Opm.: Arriveerde 27-11-1963, gesleept door de sleepboot Groningen, te Rotterdam.)
Het Vrije Volk 16-12-1963: Westland Producer in reparatie bij werf in Slikkerveer. Opnieuw heeft de scheepswerf v/h De Groot en Van Vliet in Slikkerveer een belangrijke order gekregen. De werf kreeg al eerder van een rederij in Delfzijl de opdracht het motorschip Bothniaborg te herstellen, dat 24 oktober zonk na een aanvaring met het Zweedse motorschip Frida (opm.: moet zijn Fidra) in het Kielerkanaal.

1964-05-00: Op 28.05.1964 lag men in de haven van Delfzijl zodanig dat de bemanning er met een boot op en af moest. Gedurende een van die tochten kwam op volle snelheid de "Merweborg" aangevaren. Men werd in de boot bang voor een aanvaring en alle zeven de bemannigsleden sprongen in het water. Ze bereikten zwemmend en zonder letsel de wal.

1980-11-00: DS 01-12-1980: In de haven van Vlaardingen is vorige week het Nederlandse m.s. BOTHNIABORG door Wagenborg Scheepvaart B.V. te Delfzijl overgedragen aan de nieuwe eigenaar Argyro M Shipping Co. uit Piraeus. De transactie kwam tot stand door bemiddeling van Supervision Shipping & Trading Company te Rotterdam. Als ARGYRO M zal het schip voortbestaan.

1995-07-00: Final Fate: Op 27-07-1995 te Cartagena (Colombia) aangekomen om gesloopt te worden door Sipsa.

Ship Masters Data

Images


Description: Bothniaborg 1960 te water op 06.08.1960.
Image type: Photo

Description: De doopster Mevr. U. Amels-Couperus, samen met Dhr. & Mevr. Vuursteen en Dhr. en Mevr. Amels
Image type: Photo

Description: Bothniaborg 1960.
Image type: Photo

Description: Bothniaborg 1960.
Image type: Photo

Description: Bothniaborg 1960.
Image type: Photo

Description: Panagia M. 1960 (ex Bothniaborg)
Image type: Photo

Description: 'Jael O.' (ex 'Bothniaborg')
Image type: Photo

Description: Jane K 1960 ex Jael O ex Panagia M ex Argyro M ex Bothniaborg.
Image type: Photo

Description: B.H.A. Express 1960 ex Jane K ex Jael O ex Panagia M ex Argyro M ex Bothniaborg in 1993 on Rio Magdalena.
Image type: Photo
Sources