Name ship: AGATHA

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1892
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO number:
Nat. Official Number: 4643 GRON 1892
Category: Cargo vessel
Propulsion: Sailing Vessel
Type: Schooner
Standard Ship Type:
Type Deck:
Masts: Two masts
Rig:
Lift Capacity:
Material Hull: Iron
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: Niestern & te Velde, Martenshoek, Netherlands
Yardnumber:
Date Laid Down:
Launch Date: 1892-02-13
Delivery Date: 1892-05-10
Technical Data

Engine Manufacturer:
Engine Type:
Number of Cylinders:
Power:
Power Unit:
Eng. additional info: 0
Speed in knots:
Number of screws:
 
Gross Tonnage: 126.97 Gross tonnage
Net Tonnage: 122.10 Net tonnage
Deadweight: 150.00 tons deadweight (1016 kg)
 
Length 1: 29.77 Meters Length overall (Loa)
Beam: 5.92 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.44 Meters Depth, moulded
Draught:
 
Configuration Changes

1924-00-00: 1924: Motor ingebouwd, 1-cil. 2-takt van Höivolds Motor & M.V., Kristiansand, 40 pk. Afmetingen nu 121g, 91n, …d. (Andere bronnen: Wichmann gloeikop 1 cyl 2 tact 40 pk)

1930-00-00: 1930: Hoofdmotor vervangen door een 2-cil. 2-takt e.w. motor van M. Haldorsen & Son, 64 rpk.

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1892-05-00 AGATHA
Manager: Jan Gerrits Mulder, Groningen, Netherlands
Owner: Jan Gerrits Mulder, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: NBSC
Additional info:

Date/Name Ship 1898-11-23 AGATHA
Manager: Roelf Buisman, Groningen, Netherlands
Owner: Roelf Buisman, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: NBSC
Additional info:

Date/Name Ship 1916-07-00 AGATHA
Manager: Skibs A/S Olsen, Kristiansand, Norway
Owner: Skibs A/S Olsen, Kristiansand, Norway
Shareholder:
Homeport / Flag: Kristiansand / Norway
Callsign: KGDJ
Additional info:

Date/Name Ship 1917-01-00 AGATHA
Manager: M. Wennesland, Kristiansand, Norway
Owner: M. Wennesland, Kristiansand, Norway
Shareholder:
Homeport / Flag: Kristiansand / Norway
Callsign: KGDJ
Additional info: Kapitein Tönnesen

Date/Name Ship 1921-00-00 AGATHA
Manager: L. Olsen, Kristiansand, Norway
Owner: Sibs A/S Agatha, Kristiansand, Norway
Shareholder:
Homeport / Flag: Kristiansand / Norway
Callsign: KGDJ
Additional info: Kapitein R. Knudsen

Date/Name Ship 1922-04-00 AGATHA
Manager: L. Larsen, Kristiania (Oslo), Norway
Owner: L. Larsen, Kristiania (Oslo), Norway
Shareholder:
Homeport / Flag: Kristiania (Oslo) / Norway
Callsign: KGDJ
Additional info:

Date/Name Ship 1924-10-00 AGATHA
Manager: A.l. Langfeldt & Co., Kristiansand, Norway
Owner: A/S. Motorseil, Lillesand, Norway
Shareholder:
Homeport / Flag: Kristiansand / Norway
Callsign: KGDJ
Additional info: Kapitein Larsen.

Date/Name Ship 1925-00-00 ASP
Manager: Fridtjof Utne, Kristiansand, Norway
Owner: Fridtjof Utne, Kristiansand, Norway
Shareholder:
Homeport / Flag: Kristiansand / Norway
Callsign: KGDJ
Additional info:

Date/Name Ship 1929-00-00 ASP
Manager: Fridtjof Utne, Singapore, Singapore
Owner: Fridtjof Utne, Kristiansand, Norway
Shareholder:
Homeport / Flag: Kristiansand / Norway
Callsign: KGDJ
Additional info:

Date/Name Ship 1930-00-00 ASP
Manager: Fridtjof Utne, Singapore, Singapore
Owner: P/R Futua, Kristiansand, Norway
Shareholder:
Homeport / Flag: Kristiansand / Norway
Callsign: KGDJ
Additional info:

Ship Events Data

1892-02-15: NRC 17-02-1892: Martenshoek, 15 februari. Zaterdag 11 februari is met goed gevolg van de werf der scheepsbouwmeesters Niestern & Te Velde alhier te water gelaten het ijzeren schoenerschip AGATHA, groot ± 110 register ton, zullende bevaren worden door kapt. J.G. Mulder. (De AGATHA was het eerste ijzeren zeeschip dat door deze werf werd gebouwd.)

1932-08-00: Final Fate: Op 08.08.1932, tijdens zeer dicht mist in de Straat van Malacca overvaren door onbekend schip en gelijk daarna gezonken. De bemanning werd na 30 uren in de reddingboot gezeten te hebben gered door een plaatselijke visserman.

2012-00-00: Zie ook de beschrijving op blz. 51 in het boek "De Schippers Mulder" van G.J. Mulder.

2017-01-01: Documentatie beschikbaar gesteld uit de collectie Suijk Smit Hoedemaker door de Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarders.

Ship Masters Data

Date from: 1892
Captain: Mulder, J.G.
College:
Flagnumber: 0
Other information: 0

Date from: 1898
Captain: Buisman, R.
College:
Flagnumber: 0
Other information: 0

Images


Description:
Image type: Painting

Description: Op de voorgrond de AGATHA, te Newport Mon. binnenlopend in augustus 1909. De brik naast de AGATHA is onbekend. De AGATHA zou spoedig na 22 augustus 1909 van Newport Mon. vertrekken naar Plymouth.
Image type: Photo
Sources


Year: 2002-05-00
Source: Book
Description: De Schippers Mulder - Hun schepen en hun stamboom - door G.J. Mulder.
technische realisatie Uitgeverij Pirola - ISBN: 90 6455 389 0
General information regarding this ship

AH 010310
Bremen, 28 februari. De Nederlandse schoener AGATHE, kapt. Buisman, van Emden naar Londen, is met lekkage, schade over dek en verlies van een boot te Bremerhaven binnengelopen. De lading zal moeten worden gelost. (opm.: bedoeld wordt de schoener AGATHA, gebouwd in 1892, kapt. Roelf Buisman)

Passage uit boek DE SCHIPPERS MULDER:

Roelf Buisman verkocht de ‘Agatha’ in juli 1916. Maar de uitschrijving uit het kadaster vond pas op 18 februari 1919 plaats. De reden van de min of meer gedwongen verkoop is trouwens vrij uniek. Roelf voer in die tijd van de Grote Oorlog veel met zijn schip op Engeland, waarbij sommige soorten lading door de Duitsers als contrabande werden beschouwd. Daardoor werd de neutraliteit van de Nederlandse vlag geschonden waardoor de Duitsers het recht hadden deze schepen aan te vallen. Op zekere dag werd de ‘Agatha’ door een Duitse oorlogsbodem gepraaid en kreeg zij opdracht bij te draaien. De Duitse commandant herkende de schoener en liet zich aan boord zetten. Daar aangekomen bleek hij de kapitein, Roelf Buisman, ook te kennen; hij was zelf namelijk een zoon van een Hamburgse reder die een zakenrelatie van Roelf was. De Duitser waarschuwde Roelf dat diens schoener op zijn lijst stond van te vernietigen schepen, maar hij liet hem gaan. Wel raadde hij Roelf aan het schip snel te verkopen. De koper van de ‘Agatha’ werd Skibs A/S Olsen in Kristiansand, Noorwegen. Het was vooral de Noorse vloot die ten gevolge van de oorlog zware verliezen leed. Het was dan ook niet verwonderlijk dat verkoop naar dit land plaats vond, zoals Denemarken en Zweden ook zeer in de aankoop van schepen waren geïnteresseerd. Omdat deze landen door Duitsland nauwelijks meer als neutraal werden beschouwd oefende de Duitse regering sinds de zomer van 1916 echter grote druk uit op Nederland om de export naar Denemarken en Scandinavië niet meer toe te staan. Mocht Nederland aan dit Duitse ‘verlangen’ niet tegemoetkomen dan dreigde Duitsland de export van materialen naar Nederland stop te zetten.De Noren handhaafden de scheepsnaam ‘Agatha’.  Maar omdat deze naam bij de Duitsers gesignaleerd stond is het niet waarschijnlijk dat de schoener de vaart op Groot-Brittannië heeft voortgezet. In januari 1917 werd het schip door Olsen verkocht aan plaatsgenoot M. Wennesland. Onder kapitein Tönnesen behield het schip nog steeds de naam ‘Agatha’. In 1921 kwam het schip in handen van Skibs A/S Agatha in Xiansand, manager J. Olsen; de kapitein werd toen R. Knudsen. Reeds in april 1922 kreeg de ‘Agatha’ weer een nieuwe baas: kapitein-eigenaar L. Larsen, met thuishaven Christiani­a.
In oktober 1924 kwam er nog eens een nieuwe eigenaar in de registers, A/S Motorseil, en toen werd de thuishaven Xiansand. Het schip werd nu ook uitgerust met een motor, een 1 cil. 40 pk Höivolds, en kreeg voor het eerst een andere naam: ‘Asp’. Kapitein Larsen bleef gezagvoerder en was mogelijk de eigenaar van de A/S Motorseil. Het management kwam in handen van A.I. Langfeldt & Co. Vanaf 1928 was Fridtjof Utne in Singapore de manager van het schip. In 1930 werd er in de schoener een nieuwe motor geplaatst, een 2 cil. 64 pk Höivolds. Op 8 augustus 1932 zonk de ‘Asp’ na een aanvaring in de Straat van Malakka. De voormalige ‘Agatha’ had er toen ruim veertig jaren vaartijd opzitten.