Name ship: BOTTENVIKEN

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1977
Classification Register: Germanischer Lloyd (GL)
IMO number: 7613480
Nat. Official Number: 4806 Z GRON 1977
Category: Cargo vessel
Propulsion: Motor Vessel
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Flush deck
Masts: Gearless
Rig:
Lift Capacity:
Material Hull: Steel
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: Scheepswerf & Machinefabriek Amels B.V., Makkum, Netherlands
Yardnumber: 361
Date Laid Down:
Launch Date: 1976-12-10
Delivery Date: 1977-01-27
Technical Data

Engine Manufacturer: Motoren Werke 'Mannheim' A.G. (MWM), Mannheim, Germany
Engine Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 2500
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: MWM nr. 510.06.01.003 Type TBD510 SU ( 330x360)
Speed in knots: 12.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 1596.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 1128.00 Net tonnage
Deadweight: 3100.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 112000 Cubic Feet
 
Length 1: 81.01 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 74.81 Meters Registered
Beam: 13.81 Meters Registered
Depth: 6.46 Meters Breadth, moulded
Draught: 5.33 Meters Other
 
Configuration Changes

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1977-01-26 BOTTENVIKEN
Manager: Scheepvaartbedrijf Noordlijn B.V., Rotterdam, Netherlands
Owner: Scheepvaartbedrijf Noordlijn B.V., Rotterdam, Netherlands
Shareholder: Intersee Schiffahrtsgesellschaft m.b.H. & Co K.G., Haren/Ems
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PDFT
Additional info:

Date/Name Ship 1980-06-16 BOTTENVIKEN
Manager: Noordlijn Deltasee B.V., Rotterdam, Netherlands
Owner: Noordlijn Deltasee B.V., Rotterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PDFT
Additional info:

Date/Name Ship 1983-03-07 REGULUS
Manager: Regulus Shipping B.V., Rotterdam, Netherlands
Owner: Regulus Shipping B.V., Rotterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PGZI
Additional info:

Date/Name Ship 1985-11-05 REGULUS
Manager: Stichting Interim Beheer Zeeschepen, Rotterdam, Netherlands
Owner: Stichting Interim Beheer Zeeschepen, Rotterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PGZI
Additional info:

Date/Name Ship 1986-06-11 BOTTENVIKEN
Manager: Seamoor Marine Ltd., Limassol, Cyprus
Owner: Seamoor Marine Ltd., Limassol, Cyprus
Shareholder:
Homeport / Flag: Limassol / Cyprus
Callsign: G4GG
Additional info:

Date/Name Ship 1988-00-00 ARPA SUN
Manager: B.A.S. Shipping Ltd., Valletta, Malta
Owner: B.A.S. Shipping Ltd., Valletta, Malta
Shareholder:
Homeport / Flag: Valletta / Malta
Callsign: 9H2794
Additional info:

Date/Name Ship 1992-00-00 ZWANET
Manager: Sandfirden B.V., Haren, Netherlands
Owner: Mariship Company N.V., Willemstad (NA), Netherlands Antilles
Shareholder: Klaas Mos, Groningen
Homeport / Flag: Willemstad (NA) / Netherlands Antilles
Callsign: PJOC
Additional info:

Ship Events Data

1977-00-00: 1977 te water als Deltasee'.

1977-01-28: Op 28-01-1977 als BOTTENVIKEN, zijnde een motorschip, metende 4522,35 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage no. 17968 d.d. 24-01-1977, liggende te Makkum, door C.J.A. Matthijssen, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 4806 Z GRON 1977 op het achterschip in het achterschot van het dekhuis op de kampanje, 4.10 m. uit hekplaat, 0.0 m. uit lengteas en 1.42 m. uit dek.

1985-10-23: Te Rotterdam executoriaal geveild en gekocht door de Stichting Interim Beheer Zeeschepen, Rotterdam. Bleef opgelegd. In de zomer van 1986 doorverkocht en pas in oktober vetrokken.

1994-08-20: Final Fate: Ten noorden van Portugal in internationale wateren voor Galicia in pos. 40.39 N. aangehouden door de Spaanse Guardia Civil i.v.m. cocainesmokkel en opgebracht naar Vigo, onder arrest en opgelegd. De bemanning werd gearresteerd. De cocaïne was waarschijnlijk in Suriname aan boord gebracht. Op 18 juni 1999 in inmiddels vervallen staat verkocht aanViguesa de Chatarra S.A. Vigo, Spanje, die met de sloop begon.

Nieuwsblad van Friesland 24-08-1994: Arrestatie verbijstert ouders kapitein. Delfzijl - Wat heeft de 35- jarige kapitein en rederszoon, maar ook echtgenoot en vader K.M. uit Delfzijl in 's hemelsnaam bewogen. Die vraag houdt scheepvaartkringen in Delfzijl bezig sinds zondagavond, toen de arrestatie van M. wegens cocaïnesmokkel op het tv-journaal werd uitgezonden. Hij werd door andere Delfzijlsters meteen herkend als de man die in de Spaanse vissershaven van Vigo geboeid van het schip werd gehaald. Zijn ouders," met stomheid geslagen door het slechte nieuws, hoorden het van derden. "Gelukkig hebben we de uitzending gemist," zeggen ze. "Die beelden hoeven we ook nooit te zien." Vader M. zit sinds zondagavond met roodomrande ogen bij det telefoon te wachten op nieuws uit Spanje. Wat de ouders van de Delfzijlster kapitein weten, hebben ze gehoord op de radio, in de krant gelezen of van journalisten gehoord. Een Nederlandse advocaat van de verzekeringsmaatschappij van het schip is maandag naar Spanje gereisd en heeft het echtpaar M. beloofd zo snel mogelijk van zich te laten horen. Het nieuws, dat de ouders vol onbegrip proberen te verwerken, sijpelt langzaam door vanuit Madrid. Ze twijfelen aan het bericht dat er 20 bemanningsleden aan boord zijn geweest. "De bemanning van het schip bestond uit de kapitein, een stuurman, twee machinisten, een kok en twee matrozen. Er waren 13 slaapplaatsen. Als er 20 man aan boord waren - wie dat dan ook geweest mogen zijn - hebben sommigen in de gang moeten slapen." Kapitein M., die is geboren en getogen in Delfzijl, voer sinds twee jaar op de kustvaarder Zwanet. Het schip werd genoemd naar zijn vrouw en is eigendom van Mariship, een BV geregistreerd in Willemstad op de Nederlandse Antillen. Delfzijl - Wie eigenaar is van Mariship BV - waarvoor de cocaïne transporterende Zwanet voer - wil vader M. niet zeggen. Hij behartigt als gepensioneerd zeeman met een goede naam en veel kennis van zaken de belangen van de BV. "Ik weet niet wie er geld in heeft gestoken. Ik weet alleen dat die mensen geen verstand van scheepvaart hebben. Omdat mijn zoon op het schip vaart, regel ik de nodige dingen." Daardoor was het M. sr. bekend dat de Zwanet in juli van Las Palmas zou vertrekken naar de west. In scheepvaartkringen baarde die tocht opzien, omdat het schip - rond Pinksteren gerenoveerd in Hansweert - zonder lading vertrok. Het gebeurt zelden dat schepen leeg aan de circa 15- daagse overtocht beginnen. De vertrekplaats was wel heel gewoon. Bijna alle schepen bunkeren in Las Palmas voordat ze aan de oversteek beginnen. Het was voor het schip de eerste grote zeereis onder de naam Zwanet. "Eerder heeft het schip regelmatig op Canada gevaren, het was de grote plas dus wel over geweest," aldus M. Sr. De Zwanet is een bulkcarrier die in 1977 in Makkum werd gebouwd. De kustvaarder voer onder de namen Deltasee, Arpa Sun, Bottenviken en Regulus. Ze vervoerde van alles, van ijzer tot kunstmest. Vanuit Las Palmas vroeg M. jr. in juli of hij aan een andere klus kon beginnen: het ophalen van metalen constructiewerken in Zuid- Amerika: Vader M.: "Volgens de tekeningen pasten de buizen precies in de laadruimte. Omdat het erg moeilijk was andere lading te vinden voor het schip, heb ik gezegd: doe het maar. Voor zover ik weet is mijn zoon vertrokken met een stuurman uit Doetinchem, een matroos uit de regio Rotterdam en vier Polen. Het was niet de vaste bemanning waarmee hij de afgelopen jaren vrijwel steeds heeft gevaren." M. sr. zegt niet te weten in welk land de constructie, bestemd voor Spanje, zou worden opgehaald. "Ik heb Mexico gehoord,' en een eilandengroep daar in de buurt. Ik heb mijn zoon op het hart gedrukt de lading - de staalconstructie en 17 broodjes edelmetaal - goed te controleren op de aanwezigheid van verdovende! middelenen beslist niets mee te nemen. En nu lezen we dat de Nederlanders een bekentenis hebben afgelegd. Ik weet het niet. Het is gebeurd, laten we dat maar aannemen. Maar hoe is het precies gegaan..." ' In scheepvaartkringen wordt het vrijwel uitgesloten geacht dat een kapitein geen weet heeft van z'on grote hoeveelheid cocaïne als de Spaanse politie op de Zwanet heeft gevonden: 1100 kilogram cocaïne met een straatwaarde yan 500 miljoen gulden. Die hoeveelheid levert vermoedelijk al gauw een beloning op van een miljoen gulden. Uit Spanje komen'berichten dat het schip in Suriname is geweest en voor de kust van Venezuela de drugs uit Colombia aan boord heeft genomen. Familieleden en collega's snappen er niets van dat M. medewerking zou hebben verleend, en hopen op een bericht dat hij tot zijn medewerking is gedwongen. "Je kunt beter drank smokkelen en je hele schip volladen, dan 1 ton cocaïne,"; aldus een zegsman. "Voor het smokkelen van dat soort gigantische hoeveelheden is geen pardon. Je riskeert alles watje hebt." Voor de kapitein uit Delfzijlziet het er voorlopig niet gunstig uit. Hij werd door de Spaanse autoriteiten, die niet wilden wachten tot het schip in Spanje was, al in internationale wateren geënterd.' De autoriteiten waren de Zwanet op het spoor gekomen na een onderzoek naar een ander schip. De bemanning daarvan werd betrapt heeft het de naam op volle zee overschilderde in Remundial. Het werd op 30 juli overgebracht naar Portugal en bleek 1500 kilo cocaïne aan boord te hebben. Bij de aanhouding van de Zwanet werd de douane beschoten. Het zal de betrokkenen de Spaanse politie trof ook nog Spanjaarden en tenminste één Colombiaan op het schip aan - vermoedelijk zwaar worden aangerekend. Justitie in Spanje vermoedt dat de smokkel plaats had op initiatief van Spanjaarden uit Galicië en Baskenland. Het is nog onduidelijk of het schip verbeurd wordt verklaard. Dat gebeurt vaak wel als er geen (grote) reder is die kan aantonen dat het misdrijf op initiatief van en door de bemanning is gepleegd. M. is de tweede kapitein uit Delfzijl die betrokken is bij een grote drugssmokkel. In 1989 werd een andere Delfzijlster door de Britse kustwacht aangehouden wegens de smokkel van enige tonnen aan softdrugs.
NvhN 03-09-1994: Voor Klaas M. begint het lange wachten. Aan de overkant van de rivier is een processie gaande. De dorpelingen van Carigas schuifelen achter pastoor en Jezusbeeld langs het water. Ze bidden voor het welzijn van hun vissers en de kleine handelsvaart. Heel even zwenken Jezusbeeld en wijwater-, kwast in de richting van het blauwe vrachtschip, dat in een afgelegen deel van de haven ligt. Het schip is verlaten, de kapitein en bemanning zijn verdwenen. De bede van de dorpelingen gaat naar alle zeelui ' uit, dus ook naar de bemanning van de Zwanet... Ruim 600 kilometer verderop. In het kale landschap even ten oosten van de hoofdstad Madrid ligt één van de grootste gevangeniscomplexen van Spanje. Alcala Meco herbergt in zes verschillende gevan- ' genissen naar schatting tweeduizend gedetineerden. Onder hen bevindt zich een nieuwkomer. Klaas M. uit Delfzijl. De 35-jarige kapitein van het vrachtschip Zwa-. net werd op 20 augustus op volle zee betrapt op het transport van meer dan 1000 kilogram cocaïne met een straatwaarde die in de tientallen miljoenen guldens loopt. Een zwaar vergrijp in Spanje. Als 'zware jongen' is hij daarom ondergebracht in hetzelfde zwaarbewaakte complex waar ook een vleugel is voor ETA-terroristen. De Delfzijlster kapitein heeft in Spanje naam gemaakt als hoofdrolspeler in één van de meest spectaculaire politie-acties tegen drugsbendes van de afgelopen jaren. De Spaanse drugsbestrijdingsorganisatie spreekt zelfs van een supervangst', omdat met één-en-dezelfde operatie een internationale bende werd opgerold die niet alleen de Zwanet, maar ook het schip Remundial in de vaart had. Op dit laatste schip, dat was vertrokken uit Paramaribo, werd op 30 juli in Lissabon 1438 kilogram cocaïne gevonden. De Spaanse autoriteiten combineerden de namen REmundial en zwaNET en noemden hun operatie RENET. Die naam keert nu regelmatig in de kranten terug als de politie-operatie van deze zolang het vooronderzoek nog, niet is afgerond, kan Klaas M.. alleen maar wachten op wat er gaat gebeuren. Dat wachten kan nog wel even duren, vermoedt advocaat Marcos Garcia Montes. De beroemde Madrileense strafpleiter is door de kapitein en het enige Spaanse bemanningslid van de Zwanet aangetrokken. Montes, in 1987 advocaat van oud-bokser Rudi L. die toen wegens smokkel van verdovende middelen in Portugal vast zat, verwacht niet eerder een rechtszaak dan eind volgend jaar. De operatie-Renet is volgens justitie een zeer ingewikkelde zaak die een tijdrovend vooronderzoek vergt. In bijzondere gevallen kan zon onderzoek zelfs uitlopen tot 2 a 4 jaar. Dat de Spaanse justitie veel belang hecht aan de affaire, blijkt uit het feit dat het vooronderzoek wordt uitgevoerd door de vermaarde rechter Carlos Bueren van de eerste kamer van de Audiencia Nacional. Bueren is een soort veredelde rechter-commissaris bij de rechtbank die alle grote, landelijke justitie-onderzoeken begeleidt. De nationale rechtbank houdt zich bezig met terrorisme, handel in verdovende middelen en valsemunterij. Hoewel de autoriteiten zwijgen over de achtergronden van de smokkel en niet willen zeggen hoe de Delfzijlster kapitein bij de affaire betrokken is geraakt, wordt hij als baas op het schip verantwoordelijk gesteld voor het transport. De smokkelbende, waarvoor Klaas M. optrad, werd geleid door inwoners van Galicië in Noord-Spanje. In deze streek, met ruige kalkrotsformaties en diepe inhammen langs de kust, verdienen veel mensen van oudsher hun boterham met de (mossel)visserij. En met het vervoer van contrabande. De grillige kust van Galicië staat sinds jaar en dag bekend als thuishaven van vrijbuiters en smokkelaars. De bevolking heeft er een beetje een naam mee op te houden. "En ze doen dat soms met ingehouden trots," vertelt Javier Soriano Ortiz-Echagüe. Hij is chef van de Servicio Vigilancia Aduanera, de douanerecherche, in Vigo. In déze grote havenstad, vlak boven de grens met Portugal, ligt sinds 20 augustus de Zwanet aan de ketting. Op de televisie wordt het smokkelen nog wel eens opgehemeld als een sprookje. Dan wordt er gezegd dat er goede en slechte smokkelaars zijn. Goede voor de tabak én slechte voor de verdovende middelen. Die verschillen zijn er misschien wel geweest, maar ze bestaan niet meer. De infrastructuur van de smokkelbendes werkt natuurlijk net zo goed voor drugs.y v Acht jaar geleden werd hier alleen tabak gesmokkeld, nu is het één pot. De douanerecherche in Vigo heeft de Zwanet op een rustig plekje in de haven van Bouzas aan de ketting gelegd. Buiten de handelshaven en de vissershaven, in een hoek waar al jaren geen vrachtschepen meer worden gelost of geladen. Vissers gebruiken de lege kade om netten te boeten. Oude schepen wachten er op betere tijden, andere worden opgeknapt en er liggen een paar schepen voor wetenschappelijk maritiem onderzoek. Alleen grote autoboten zorgen even verderop voor enige bedrijvigheid: ze vervoeren de produkten van de plaatselijke Citroen-fabriek. De 82 meter lange Zwanet, met de 'M' van eigenaar Mariship bv op Willemstad nog trots op de blauwe schoorsteen, wordt nu permanent bewaakt door de douane. In de stuurhut en de bemanningsverblijven, waarvan de gordijnen zijn gesloten, zijn de sporen van het politie-optreden te zien. Een brandblusapparaat ligt op de; grond, deuren staan open, lakens. zijn van de bedden gehaald, tientallen sleutels uit de sleutelkast liggen op een tafel. De luiken onder de , commandobrug zijn weggehaald en in een van de hutten liggen stapels kleren op een hoop. Het pas nog blauw geschilderde; schip was in april nog de haven van Vigo binnengelopen om graniet te laden met bestemming Rotterdam. Nu, tijdens zijn tweede - gedwongen - verblijf, helt het enigszins achterover en naar rechts. Een probleem met de ballast-tanks, vertelt een douanier die er verder ook geen verstand van heeft. Technici zijn druk bezig het euvel te verhelpen, want de douane heeft niks aan een schip dat niet in orde is, zegt hij. " Maar of de Spaanse autoriteiten zich werkelijk bekommeren om de toestand van de Zwanet, is onduidelijk. Mogelijk zal de Spaanse overheid het schip gaat verhuren, zolang de rechter nog geen beslissing heeft genomen over eventuele teruggave of verbeurd-verklaring. In het laatste' geval zou er een openbare verkoping kunnen volgen, maar dan moet de Zwanet - wil het nog wat opbrengen - wel in goede staat verkeren. En een vrachtschip dat een paar jaar stil ligt en waarvan de motor al die tijd niet heeft gedraaid, verkeert nooit in een goede staat. Het bewijs daarvan ligt vlak vóór de Zwanet. De sleepboot Strande ligt al enkele jaren tevergeefs op betere tijden te wachten. De Strande werd in 1991 met 1000 kilo cocaïne opgebracht en is inmiddels door-en-door verroest.

Ship Masters Data

Images


Description: Bottenviken 1977
Image type: Photo

Description: 'Regulus' bj 1977 (ex 'Bottenviken') - foto: Rotterdam, 1984
Made By: © Johannes, L.M. (Leo)
Image type: Photo

Description: Zwanet 1977 ex Arpa Sun ex Bottenviken ex Regulus ex Bottenviken at Harlingen on 26-07-1992.
Made By: © Bolhuis, R.J. van (Riemer)
Image type: Photo
Sources