Name ship: BOVENKARSPEL

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1919
Classification Register:
IMO number:
Nat. Official Number: 9512 GRON 1919
Category: Cargo vessel
Propulsion: Aux. Sailing Vessel
Type: Aux. Schooner
Standard Ship Type:
Type Deck:
Masts: Four masts
Rig:
Lift Capacity:
Material Hull: Steel
Decks:
Construction Data

Shipbuilder: Firma Wortelboer & Co., Westerbroek, Netherlands
Yardnumber: 88
Date Laid Down:
Launch Date: 1919-00-00
Delivery Date: 1919-00-00
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Kromhout Motoren Fabriek D. Goedkoop Jr., Amsterdam, Netherlands
Engine Type:
Number of Cylinders: 4
Power: 180
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Kromhout type ( x )
Speed in knots:
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 615.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 451.46 Net tonnage
Deadweight: 950.00
 
Length 1: 49.60 Meters ***Unknown***
Beam: 8.60 Meters ***Unknown***
Depth: 4.40 Meters ***Unknown***
Draught:
 
Configuration Changes

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1919-05-17 BOVENKARSPEL
Manager: N.V. Scheepvaart Maatschappij Europa, Amsterdam, Netherlands
Owner: N.V. Scheepvaart Maatschappij Europa, Amsterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: NHFS
Additional info:

Date/Name Ship 1926-01-18 TINA
Manager: L. Ghirandi, Genoa, Italy
Owner: L. Ghirandi, Genoa, Italy
Shareholder:
Homeport / Flag: Genoa / Italy
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1929-00-00 NOTRE DAME DU SALUT
Manager: Soc. Pêcheries du Labrador, St. Pierre, France
Owner: Soc. Pêcheries du Labrador, St. Pierre, France
Shareholder:
Homeport / Flag: St. Pierre / France
Callsign:
Additional info:

Ship Events Data

1919-00-00: Op stapel gezet als "Martha".

1919-05-17: Dagregister deel 22, no. 144, den negentienden Mei 1900 en negentien. Eigendomsverklaring. De ondergeteekende Naamlooze Vennootschap Scheepvaartmaatschappij “Europa”, gevestigd te Amsterdam, opgericht bij acte van 3 December 1917 verleden voor de destijds te Dordrecht resideerenden notaris Willem Hendrik van Bilderbeek en goedgekeurd bij Koninklijk besluit van 9 November 1917 no. 61 verklaart dat zij de eenige eigenaresse is van het in het Koninkrijk der Nederlanden thuisbehoorende stalen viermastmotorschoenerschip genaamd “Martha” in het jaar 1919 volbouwd en te water gelaten van de werf van de firma Wortelboer en Co. te Westerbroek, groot volgens meetbrief 2272 afgegeven door den scheepsmeter te Amsterdam en Groningen den 12 Maart 1919 bruto 1742 22/100 m3 of 615 ton van 2.83 m3 en netto 1278 91/100 of 451 46/100 tonnen van 2.83 m3. Dat dit aan haar toebehoorende schip voortaan zal dragen den naam van “Bovenkarspel”. Groningen 17 Mei 1919. N.V. Scheepvaartmaatschappij “Europa”. R. Bernhard, gedel. Commissaris. (In de kantlijn staat bijgeschreven: Blijkens verklaring van den scheepsmeter te Groningen d.d. 19 Mei 1919 nr. 92 is nevens vermeld vaartuig gebrand met het merk 9512 GRON 1919. In de ander kantlijn staat bijgeschreven: Blijkens verklaring alhier overgeschreven deel 47 no. 11456 is nevens vermeld schip buitenlands aan een buitenlander verkocht en wordt hetzelve dientengevolge zoveel noodig hier uitgeboekt. Groningen 18 Januari 1926. De Bewaarder.)

1921-00-00: Op 17-05-1921 en op 06-06-1921 wordt door de Algemene Groninger Scheepshypotheekbank beslag op het schip gelegd. Op 12-02-1924 wordt het beslag opgeheven.

1930-06-24: Final Fate: Op reis met een lading zout en overige goederen van St. Servan naar Sydney C.B. (Canada) gestrand op de Mouge Island en wrak geslagen

Ship Masters Data

Images


Description: De Bovenkarspel 1919, liggende te Groningen.
Image type: Photo

Description: Bovenkarspel 1919.
Image type: Photo

Description: Verklaring d.d. 23-05-1921.
Image type: Photo

Description: Opheffing inbeslagname d.d. 12-02-1924.
Image type: Photo
Sources