Name ship: BRABANTIA

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1920
Classification Register:
IMO number:
Nat. Official Number:
Category: Passenger-/cargo vessel
Propulsion: Steamship
Type: Passenger-/cargovessel
Standard Ship Type:
Type Deck: Full scantling
Masts:
Rig:
Lift Capacity:
Material Hull:
Decks: 4
Construction Data

Shipbuilder: A.G. Weser, Werk Seebeck, Bremerhaven, German Federal Republic
Yardnumber: 193
Date Laid Down:
Launch Date: 1914-03-30
Delivery Date: 1920-07-28
Technical Data

Engine Manufacturer: A.G. Weser, Bremen, Germany
Engine Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 8
Power: 13600
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: 2 x 4 Cyl. (29 1/2 , 49 1/4 & 2 x53 1/4 - 59 + LD Stoomturbine)
Speed in knots: 16.75
Number of screws: 3
 
Gross Tonnage: 20200.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 10976.00 Net tonnage
Deadweight: 8845.00 tons deadweight (1016 kg)
Bale: 164000 Cubic Feet
 
Length 1: 590.40 Feet (British) Registered
Beam: 72.30 Feet (British) Registered
Depth: 40.20 Feet (British) Registered
Draught:
 
Passengers:
1st 2nd 3rd Steerage Deck Total
355 284 469 857 0 1965
Configuration Changes

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1920-07-28 BRABANTIA
Manager: N.V. Koninklijke Hollandsche Lloyd, Amsterdam, Netherlands
Owner: N.V. Koninklijke Hollandsche Lloyd, Amsterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1922-01-17 RESOLUTE
Manager: American Ship & Commerce Navigation Corporation Inc., New York (N.Y.), U.S.A.
Owner: American Ship & Commerce Navigation Corporation Inc., New York (N.Y.), U.S.A.
Shareholder:
Homeport / Flag: New York (N.Y.) / U.S.A.
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1922-11-00 RESOLUTE
Manager: American Mail Corp., Panama, Panama R.P.
Owner: American Mail Corp., Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1926-08-06 RESOLUTE
Manager: Hamburg-Amerikanische Packetfahrt A.G., Hamburg, Germany
Owner: Hamburg-Amerikanische Packetfahrt A.G., Hamburg, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Hamburg / Germany
Callsign: RFVL
Additional info:

Date/Name Ship 1935-08-22 LOMBARDIA
Manager: Flotte Riunite Cosulich-Lloyd Sabaudo-Nav. Gen. Italiana, Genova, Italy
Owner: Flotte Riunite Cosulich-Lloyd Sabaudo-Nav. Gen. Italiana, Genova, Italy
Shareholder:
Homeport / Flag: Genova / Italy
Callsign: IBVS
Additional info:

Date/Name Ship 1937-00-00 LOMBARDIA
Manager: Lloyd Triestino S.A. di Navigazione, Trieste, Italy
Owner: Lloyd Triestino S.A. di Navigazione, Trieste, Italy
Shareholder:
Homeport / Flag: Trieste / Italy
Callsign: IBVS
Additional info:

Ship Events Data

1914-00-00: Op 30 maart 1914 als WILLIAM O 'SWALD te water gelaten voor de Hamburg Amerikanische Packetfahrt A.G. Hamburg en bleef onvoltooid liggen. Op 8 juni 1916 met haar zusterschip aan de K.H.L. verkocht met conditie levering na beŽindiging van de oorlog. Verwikkelingen met de geallieerden over de oplevering. Pas op 28 juli 1920 door de K.H.L., na voltooing, van de bouwwerf overgenomen.

1920-07-28: 28-07-1920: Aankomst te IJmuiden van het nieuwe passagiersschip ss 'BRABANTIA' van de Koninklijke Hollandsche Lloyd van zijn proefvaart vanuit Bremen. Het schip zal, evenals de 'Limburgia', worden ingezet voor de dienst op Buenos Aires. De 'BRABANTIA' biedt plaats aan in totaal 1,430 passagiers, waarvan 900 als tussendekspassagiers in de derde klasse, zijnde de verblijven van de veelal uit Polen afkomstige landverhuizers met bestemming Zuid-Amerika.

1920-09-01: Vertrokken uit Amsterdam voor de eerste reis met bestemming Buenos Aires, ArgentiniŽ.

1926-08-10: Eerste reis voor de Hamburg-Amerika Lijn van Hamburg met bestemming New York.

1943-04-04: Final Fate: De ĎLOMBARDIAí, die te Napoli lag, werd daar op 4 april 1943, 13 mei 1943 en 4 augustus 1943 bij geallieerde luchtbombardementen zwaar beschadigd en brandde uit; het half gezonken wrak werd bij de overgang van ItaliŽ op 9 september 1943 door de Duitsers in beslag genomen en eind september 1943 door hen gebruikt ter blokkade van de haven van Napoli. In mei 1947 werd het wrak gelicht, naar La Spezia gesleept (waar zij op 1 juni 1947 arriveerde) en daar gesloopt.

Ship Masters Data

Images


Description:
Image type: Photo

Description:
Image type: Photo

Description:
Image type: Photo
Sources