Name ship: BRAM

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1955
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO number: 5050220
Nat. Official Number: 3377 Z GRON 1955
Category: Cargo vessel
Propulsion: Motor Vessel
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Raised quarter deck
Masts: Two masts
Rig: 2 winches 2 derricks
Lift Capacity: 2 ton each
Material Hull: Steel
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: N.V. G.J. van der Werff's Scheepsbouw, Westerbroek, Netherlands
Yardnumber: 275
Date Laid Down:
Launch Date: 1955-10-29
Delivery Date: 1955-12-00
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Appingedammer Bronsmotorenfabriek, Appingedam, Netherlands
Engine Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 395
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Brons Nr. 10203 Type 6ED (290x450)
Speed in knots: 9.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 398.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 224.00 Net tonnage
Deadweight: 565.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 29000 Cubic Feet
Bale: 27500 Cubic Feet
 
Length 1: 49.50 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 47.32 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 8.20 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.60 Meters Depth, moulded
Draught: 3.15 Meters Draught, maximum
 
Configuration Changes

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1955-11-16 BRAM
Manager: Firma J.J. Onnes, Cargadoors-, Scheepvaart- en Bevrachtingsbedrijf, Groningen, Netherlands
Owner: Bontko Everhardus Bontkes Gosselaar e.a., Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PDGA
Additional info:

Date/Name Ship 1966-00-00 BRAM
Manager: Carebeka N.V., Groningen, Netherlands
Owner: Bontko Everhardus Bontkes Gosselaar e.a., Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PDGA
Additional info:

Date/Name Ship 1972-06-19 BRAM
Manager: Ripmeester & Co N.V., Rotterdam, Netherlands
Owner: Roelof Adrianus Jongejan & Udo Horst Blank, Rotterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PDGA
Additional info:

Date/Name Ship 1973-11-23 BRAM
Manager: Ripmeester & Co N.V., Rotterdam, Netherlands
Owner: Roelof Adrianus Jongejan, The Hague, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PDGA
Additional info:

Date/Name Ship 1976-09-28 BRAM
Manager: Hendrik Dirk van Vliet, Papendrecht, Netherlands
Owner: Hendrik Dirk van Vliet, Papendrecht, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Papendrecht / Netherlands
Callsign: PDGA
Additional info: 08-10-1976 onder Panama vlag.

Date/Name Ship 1976-10-08 ARMAGHAN
Manager: Mohammed B. Morsheddi, Khorramshahr, Iran
Owner: Mohammed B. Morsheddi, Khorramshahr, Iran
Shareholder:
Homeport / Flag: Khorramshahr / Iran
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1980-00-00 AL TOUFIK
Manager: Yunus Ali Yunus, Ajman, United Arab Emirates
Owner: Yunus Ali Yunus, Ajman, United Arab Emirates
Shareholder:
Homeport / Flag: Ajman / United Arab Emirates
Callsign: A6E2085
Additional info:

Date/Name Ship 1986-07-00 TAISIR
Manager: Al Jowder Int. Shipping Agency, Dubai, United Arab Emirates
Owner: Al Jowder Int. Shipping Agency, Dubai, United Arab Emirates
Shareholder:
Homeport / Flag: Dubai / United Arab Emirates
Callsign: A6E2085
Additional info:

Date/Name Ship 1990-00-00 TAISIR
Manager: Unknown, Ajman, United Arab Emirates
Owner: Unknown, Ajman, United Arab Emirates
Shareholder:
Homeport / Flag: Ajman / United Arab Emirates
Callsign: A6E2085
Additional info:

Ship Events Data

1955-10-29: NvhN 29-10-1955: Tewaterlating m.s. Bram. Bij de N.V. G. J. van der Werff's Scheepsbouw te Westerbroek werd met goed gevolg te water gelaten het nieuwe motorkustvaartuig Bram, dat wordt gebouwd voor een Groninger combinatie. De Bram (bouwn. 275) is van het raised quarterdektype, meet 565 ton d.w. en zal worden uitgerust met een 375 pk. motor. De bouw geschiedt onder toezicht van Lloyds Register of Shipping met Scheepvaart Inspectie voor de onbeperkte vaart. Op de vrijgekomen helling zal de kiel worden gelegd voor een coaster van het gladdektype, groot 550 ton d.w. voor rekening van de rederij Energie te Amsterdam. Het schip zal worden uitgerust met een 375 pk. motor

1955-11-08: Het schip in aanbouw wordt op 08-11-1955 bij het Kadaster teboekgesteld als BRAM. Eigendom van de N.V. G.J. v.d. Werff's Scheepsbouw, gev. te Westerbroek. Op 16-11-1955 eigendom van Bontko Everhardus Bontkes Gosselaar, landbouwer te Finsterwolde 2/5, Abraham van Dijk, beŽdigd ijkopnemer, Groningen 2/5 en Jurjen de Vries, scheepsbevrachter te Groningen 1/5 deel. Voltooid op 14-12-1955. Op 19-06-1972 van Roelof Adrianus Jongejan, kapitein te 's Gravenhage 2/3 en Udo Horst Blank, kapitein te Harlingen 1/3 deel, tezamen handelend onder de naam "Rederij Bram". Op 23-11-1973 van Roelof Adrianus Jongejan, kapitein te 's Gravenhage. Op 28-09-1976 van Hendrik Dirk van Vliet, dir. scheepvaartbedrijf te Papendrecht.

1955-11-10: Op 10-11-1955 als BRAM, zijnde een motorschip in aanbouw, nog niet gemeten, liggende te Westerbroek, door J.D.J. Postma, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 3377 Z GRON 1955 op het achterschip aan B.B. zijde in zijkant dekhuis op het verhoogd achterdek, 3.85 m. uit hekplaat, 1.20 m. uit lengteas en 1.36 m. uit dek.

1956-01-05: NvhN 05-01-1956: Proefvaart m.s. Bram. Op de Eerns heeft de goed geslaagde proefvaart plaats gevonden van het nieuwe motorkustvaartuig Bram, dat werd gebouwd bij de N.V. G. J. van der Werff's Scheepsbouw te Westerbroek (Gr.) voor rekening van een Groninger combinatie. De Bram is van het raised quarterdektype, meet 565 ton d.w. en is uitgerust met een 375 pk motor, waarmede het schip tijdens de proefvaart een snelheid behaalde van 10} knoop. De bouw geschiedde onder toezicht van Lloyd's Register of Shipping en Scheepvaart Inspectie

1960-07-01: Aanvaring met de Nederlandse tanker 'KABYLIA' (12,097/ 55) in het Manchester Ship Canal en er ontstond huidschade.

1966-03-23: Aan de grond op een zandbank, 20 mijl west van Cape Episel, Portugal, onderweg van Engeland naar Lissabon en Huelva. Ze werd vlotgebracht door een sleepboot en naar Lissabon gesleept.

1977-11-11: Surveys overdue - class suspended 11/11/1977.

1984-10-24: Classed LR until 24/10/84.

1996-00-00: Lloyd's laat de registratie vervallen omdat het nog bestaan van het schip twijfelachtig is.

Ship Masters Data

Images


Description: Proefvaart en oplevering 'Bram' - dec. 1955.
Image type: Photo

Description: Bram 1955
Image type: Photo

Description: Bram 1955
Image type: Photo

Description: The 'Bram' sailing from Avonmouth - April 7, 1975
Image type: Photo

Description: 'Taisir' (ex 'Bram')
Image type: Photo
Sources