Name ship: BRANDARIS

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1938
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO number: 5019197
Nat. Official Number: 1124 Z LEID 1938
Category: Cargo vessel
Propulsion: Motor Vessel
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Flush deck
Masts: One mast
Rig: 2 derricks, 2 winches
Lift Capacity: 2 ton each
Material Hull: Steel
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: D. & Joh. Boot N.V., Scheepsbouwwerf 'De Vooruitgang', Alphen aan den Rijn, Netherlands
Yardnumber: 1114
Date Laid Down:
Launch Date: 1938-07-20
Delivery Date: 1938-09-13
Technical Data

Engine Manufacturer: D. & Joh. Boot N.V., Motorenfabriek 'De Industrie', Alphen aan den Rijn, Netherlands
Engine Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 3
Power: 180
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Industrie no. 3123 Type (305x450)
Speed in knots: 9.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 248.97 Gross tonnage
Net Tonnage: 116.00 Net tonnage
Deadweight: 320.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 15360 Cubic Feet
Bale: 14600 Cubic Feet
 
Length 1: 39.00 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 36.75 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 7.17 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.59 Meters Depth, moulded
Draught: 2.95 Meters Draught, maximum
 
Configuration Changes

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1938-09-13 BRANDARIS
Manager: W.F. Kampman's Bevrachtings- & Controlebedrijf, Amsterdam, Netherlands
Owner: Johannes Jacobus Tuil, Delfzijl, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PDGC
Additional info:

Date/Name Ship 1954-06-03 ANNIE G
Manager: N.V. Wijnne & Barends' Cargadoors- en Agentuurkantoren, Delfzijl, Netherlands
Owner: Rederij motorkustschip 'Annie-G', Delfzijl, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PCRT
Additional info:

Date/Name Ship 1955-06-18 ANNIE G
Manager: N.V. Wijnne & Barends' Cargadoors- en Agentuurkantoren, Delfzijl, Netherlands
Owner: Johannes Groenewold, Hoogezand, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PCRT
Additional info:

Date/Name Ship 1970-07-17 EDNA B
Manager: Van Broek Marine (Shipping) Ltd., London, Great Britain
Owner: Van Broek Marine (Shipping) Ltd., London, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: London / Great Britain
Callsign: GOQR
Additional info:

Ship Events Data

1938-07-21: Algemeen Handelsblad 21-07-1938: Scheepsbouw. M.s. „BRANDARIS". Gisteren is van de scheepswerf „De Vooruitgang" van D. & Joh. Boot N.V. te Alphen a. dv Rijn te water gelaten de motorkustboot „Brandaris", gebouwd voor rekening van kapt Joh. J. Tuil van Delfzijl. Het schip, bestemd voor de algemeene vrachtvaart, is voorzien van een sterk hellende plaatsteven en achter van een kruiserhek. De voortstuwing zal geschieden door een 180/ 198 pk 3 cyl. compressorlooze 4 tact „Industrie" Dieselmotor, te leveren door de Motorenfabriek „De Industrie" te Alphen a. d. Rijn.

1938-09-12: Op 12-09-1938 als BRANDARIS, zijnde een motorkustschip, groot 705.30m3 of 248.97 reg. ton bruto inhoud volgens meetbrief 's Gravenhage d.d. 02-09-1938 no. 5781, liggende te Amsterdam, door H. ter Haar, scheepsmeter te Amsterdam, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 1124 Z LEID 1938 op het achterschip aan BB zijde in het voorschot v/h verhoogd achterdek.

1938-09-13: NvhN 13-09-1938: Alphen aan de Rijn. Op het IJsselmeer vond de in alle opzichten uitstekend geslaagde proefvaart plaats van het nieuwe m.s. „BRANDARIS", gebouwd door D. en Joh. Boot N.V., Scheepsbouwwerf „De Vooruitgang" te Alphen a. d. Rijn voor rekening van kapt. Joh. J. Tuil van Delfzijl, onder klasse Bureau Veritas en Scheepvaart-Inspectie voor de groote kustvaart. De afmetingen van het schip zijn. 39 x 7.10 x 2.75 M. In de motorkamer is voor voortstuwing geplaatst een 3 cyl. 180-196 P.K."Industrie" Scheepsdieselmotor. Voor aandrijving van hulpwerktuigen dient een 8 PK. stat. dieselmotor. Het schip heeft 1 Mannesmann mast en 2 dito laadboomen elk voor 2 ton. Bij elke laadboom een motorwinch met 8 P.K. Dieselmotor. Het geheele laad- en losgerei is geleverd met certificaat Havenarbeid-inspectie. Het geheel is modern ingericht met centraleverwarming, electrische lichtinstallatie en badkamer. De besturing geschiedt door een handstuurmachine.

1939-03-21: De Maasbode 20-03-1939: Noodseinen van een kustvaarder. Motorschip „Brandaris" met slagzij dwars van Ameland ?
Reddingsbooten onverrichter zake teruggekeerd. Zondagavond omstreeks acht uur zijn ten Noorden van den vuurtoren bij Hollum op Ameland, ongeveer zes zeemijl uit de kust noodseinen waargenomen. Volgens een bericht waren deze afkomstig van het motorschip „Brandaris", een Nederlandsche kustvaarder. De .Brandaris" zou slagszij maken en had dringend om hulp verzocht. Onmiddellijk zijn van Terschelling de motorreddingboot „Brandaris" van de NoordZuid-Hollandsche reddingmaatschappij en de sleepboot ,,Holland" van de reederij Doeksen vertrokken. Voorts is de motorreddingsboot „Insulinde" van Oostmahorn ter assistentie uitgevaren. Van het eiland Borkum heeft een sleepboot van „Bugsier" koers gezet naar de aangegeven plaats. Later werd gemeld, dat de „Brandaris" zich dwars van Ameland bevond. Een Poolsch stoomschip had draadloos van de noodsignalen melding gemaakt. De uitgevaren redding- en sleepbooten waren er tegen middernacht, nadat zij ruim een uur de omgeving hadden afgezocht, nog niet in geslaagd het in nood verkeerende motorschip „Brandaris" te ontdekken. Er stond een stevige Noordenwind en de zee was vrij onstuimig. Ook op het eiland, waar men tusschen half acht en half negen lïchtkogels had waargenomen, heeft men na dien tijd geen enkel signaal meer gezien. Aan boord van de „Brandaris" bevinden zich waarschijnlijk vier opvarenden. Reddingbooten onverrichterzake teruggekeerd. De Duitsche sleepboot van de reederij „Bugsier", afkomstig van het eiland Borkum, en de reddingbooten „Insulinde" van Oostmahorn en „Brandaris" van Terschelling, die Zondagavond ter assistentie waren uitgevaren zijn hedenochtend onverrichter zake teruggekeerd. Genoemde booten hebben geen spoor van de „Brandaris" gevonden. „De „Brandaris ' opgepikt. Nader meldt men ons: De sleepboot „Witte Zee" welke was uitgevaren naar de in nood verkeerende „Brandaris", heeft deze boot op de Noordzee opgepikt. De „Brandaris" is op weg naar Delfzijl.
De Indische courant 21-03-1939: Kustvaarder in Nood. Assistentie uitgevaren. Hollum, 19 maart (Aneta A.N.P.) Het Nederlandsche kustvaarder-motorschip 'BRANDARIS' zond, ten Noorden van den vuurtoren van Ameland, noodseinen uit. Het verzocht hulp, daar het slagzij maakte. De motorreddingsboot 'Brandaris', de sleepboot van Doeksen en de motorreddingsboot 'Insulinde' zijn ter assistentie uitgevaren. 21-03-1939. Kustvaarder in nood. Reddingsbooten hebben niets gevonden. Gisteravond omstreeks acht uur zijn ten Noorden van den vuurtoren bij Hollum op Ameland, ongeveer zes zeemijl uit de kust noodseinen waargenomen. Volgens een nader bericht waren deze afkomstig van het motorschip 'Brandaris', een Nederlandsche kustvaarder, die vermoedelijk te Groningen thuis hoort. De 'Brandaris' zou slagzij maken en heeft dringend om hulp verzocht. Onmiddelijk zijn van Terschelling de motorreddingboot 'Brandaris' van de Noord-Zuid-Hollandsche reddingmaatschappij en de sleepboot ''Holland'' van reederij Doeksen vertrokken. Reddingboten onverrichter zake teruggekeerd. De Duitse sleepboot van de reederij Bugsier, afkomstig van het eiland Borkum, en de redding-booten 'Insulinde' van Oostmahorn en 'Brandaris' van Terschelling, die gisterenavond ter assistentie waren uitgevaren, zijn hedenochtend onverrichter zake teruggekeerd. Genoemde booten hebben geen spoor van de 'Brandaris', die vier man aan boord had, gevonden. Nader wordt ons gemeld, dat de sleepboot 'Witte Zee' welke eveneens was uitgevaren naar de in nood verkerende 'Brandaris', deze boot op de Noordzee heeft opgepikt. De 'Brandaris' is op weg naar Delfzijl.(FO)

1940-04-16: Overgenomen door de Netherlands Shipping & Trading Committee, Londen, Engeland. Was deelnemer aan de Operatie 'Dynamo' (Evacuatie van Duinkerken) en redde 330 personen. Deed in de oorlog dienst als Barrage Balloon Vessel in de Thames bij Londen.

1949-11-22: Op 22 november 1949 strandde het m.s. BRANDARIS van Joh. J. Tuil op Idö nabij Västervik. Het kon echter op eigen kracht weer vlot komen.
(bron: boek 'Vereniging Oranje 1905-1965')

1954-05-18: NvhN 18-05-1954: M.s. BRANDARIS verkocht. Het motorschip Brandaris van de heer J. J. Tuil te Delfzijl is verkocht aan kapitein J. Groenewold te Delfzijl, die het schip in de vaart zal brengen onder de nieuwe naam Annie-G. Het schip werd in 1938 gebouwd bij de Scheepswerf D. & Joh. Boot te Alphen a. d. Rijn en meet 320 ton d.w. In de machinekamer staat een 180 P.K. motor opgesteld.

1954-06-03: 03-06-1954: De leden van de Rederij motorkustschip Annie G, gevestigd te Delfzijl, zijn: Johannes Groenewold, scheepskapitein te Delfzijl en E.J. Hijlkema N.V. Scheepswerf Voorwaarts v/h gev. te Hoogezand.

1963-01-11: NvhN 11-01-1963: Annie deed het zonder hulp... De Delfzijlster kustvaarder Annie G. is gisteren de Groninger zeehaven binnengelopen. Het had daarmee een lange reis van de Finse havenplaats Rafsö in het noorden van de Botnische Golf achter de rug. De Annie G. meet 300 ton d.w. Het motorvermogen is niet dat van een ijsbreker, die heel wat meer paardekrachten in de machinekamer heeft huizen dan de 200 van de Annie G. „En toch", zei kapitein-eigenaar J. Groenewold, „hebben we het helemaal zonder hulp van ijsbrekers en sleepboten gefikst". De tocht duurde een week, dat is twee dagen langer dan normaal. In het noorden viel het allemaal nog wel mee met het ijs, maar in het Noord-Oostzeekanaal, op de Eems en in het Eemskanaal speelde het ijs de Annie G. wel degelijk parten. Op de Eems raakte het scheepje zelfs een paar keer vast in het opkruiende ijs. „Het enige wat je dan kunt doen", vertelde de heer Groenewold, „is rustig wachten tot het ijs weer van je weg drijft". Of het inderdaad allemaal zo eenvoudig is weten we niet, maar dat kapitein Groenewold het nogal kalm opvat, wordt begrijpelijk wanneer men weet dat hij in de zestig is en zijn hele leven op zee heeft doorgebracht. Hij is zelfs op het water geboren. Alsof er geen ijs bestond ligt nu de 24 jaar oude Annie G. in de Oosterhaven te Groningen — in open water waar de damp afslaat dankzij het P.E.B. — en is men bezig met het lossen van de lading hout. En de heer Groenewold stapte in de trein naar Delfzijl, waar zijn gezin hem wachtte.

1964-05-01: NvhN 01-05-1964: Verstekeling naar Zweden in Harlingen aan wal. De Delfzijlster kustvaarder Annie G. kapitein J. Groenewold, leverde bij aankomst in Harlingen de 22-jarige O. H. uit Zeist aan de politie af. De jongeman was met een ander schip als verstekeling naar Zweden gereisd, was daar zonder middelen van bestaan en zonder papieren aan de wal gestapt en werd daarna spoedig door de politie aangehouden, die hem het land uitwees. De kapitein van de Annie G. verklaarde hem mee te willen nemen. De Harlinger politie heeft zich in verbinding gesteld met zijn ouders, die erg blij waren toen ze hoorden, dat hun zoon veilig en wel in Harlingen was. Sinds hij verdween, had men nog niets over hem gehoord.

1964-09-04: Friese koerier 04-09-1964: Zeeman stal geld van kapitein en bemanning. Harlingen— Op een klacht van de kapitein van de „Annie G", een kustvaarder met hout op weg van Hamina naar Zwolle, haalde de politie te Harlingen de 28-jarige opvarende M. H. uit Surhuisterveen gisteren van boord en sloot hem in. De man had van kapitein en bemanningsleden een flinke hoeveelheid buitenlands en Nederlands geld gestolen, hij legde een volledige bekentenis af en vertelde de politie waar hij het gestolene aan boord had verborgen. Hij werd daarna voor de officier van justitie te Leeuwarden geleid.

1973-10-20: Onderweg in ballast van Rye naar Keulen, voor anker liggend bij Emmerich op de Rijn door brand zwaar beschadigd. In januari 1974 verkocht aan Haagse Metaalhandel B.V. en naar Krimpen a/d Lek verhaald. In de zomer lag ze daar nog en het is mogelijk dat het casco is verbouwd tot beunschip (binnenvaart).


Ship Masters Data

Images


Description: 'Brandaris' (bj 1938)
Image type: Photo

Description: Verklaring van eigendom van 17-09-1938 (1)
Image type: Photo

Description: Verklaring van eigendom van 17-09-1938 (2)
Image type: Photo

Description: Verklaring van eigendom van 17-09-1938 (3)
Image type: Photo

Description: De ANNIE-G in een Scandinavische haven.
Image type: Photo

Description: 'Annie G' (ex 'Brandaris')
Image type: Photo

Description: 'Edna-B' 1938 (ex 'Brandaris')
Image type: Photo
Sources