Name ship: AALSDYK

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1944
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO number:
Nat. Official Number: 6864 Z ROTT 1947
Category: Cargo vessel
Propulsion: Steamship
Type: General Cargo
Standard Ship Type: Victory VC2-S-AP3
Type Deck: Full scantling
Masts: Three masts
Rig: 16 derricks
Lift Capacity:
Material Hull: Steel
Decks: 3
Construction Data

Shipbuilder: Permanente Metals Corporation Inc. Shipyard No. 1, Richmond (Cal.), U.S.A.
Yardnumber: 533
Date Laid Down: 1944-05-01
Launch Date: 1944-07-13
Delivery Date: 1944-09-06
Technical Data

Engine Manufacturer: General Electric Company Inc., Lynn (Mass.), U.S.A.
Engine Type: Steam, Turbine
Number of Cylinders:
Power: 8500
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: 2 Steamturbines , DR
Speed in knots: 17.00
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 7645.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 4635.00 Net tonnage
Deadweight: 10769.00 tons deadweight (1016 kg)
Grain: 524000 Cubic Feet
Bale: 454000 Cubic Feet
 
Length 1: 138.76 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 133.04 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 18.90 Meters Registered
Depth: 11.56 Meters Registered
Draught: 8.71 Meters Registered
 
Configuration Changes

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1944-09-06 GUATEMALA VICTORY
Manager: American-Hawaiian Steamship Company Inc., New York (N.Y.), U.S.A.
Owner: United States War Shipping Administration, Washington (D.C.), U.S.A.
Shareholder:
Homeport / Flag: San Francisco (Cal.) / U.S.A.
Callsign: WSSL
Additional info:

Date/Name Ship 1946-09-00 GUATEMALA VICTORY
Manager: American-Hawaiian Steamship Company Inc., New York (N.Y.), U.S.A.
Owner: United States Maritime Commission, Washington (D.C.), U.S.A.
Shareholder:
Homeport / Flag: San Francisco (Cal.) / U.S.A.
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1946-11-07 AALSDYK
Manager: N.V. Nederlandsch-Amerikaansche Stoomvaart Maatschappij 'Holland-Amerika Lijn', Rotterdam, Netherlands
Owner: N.V. Nederlandsch-Amerikaansche Stoomvaart Maatschappij 'Holland-Amerika Lijn', Rotterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PCAK
Additional info: Oktober gekocht door Ned. regering

Date/Name Ship 1960-11-21 HONGKONG MANUFACTURER
Manager: Pacific Union Lines Ltd., Hong Kong, Hong Kong
Owner: Overseas Maritime Company Inc., Monrovia, Liberia
Shareholder: C.Y. Tung, Taipeh
Homeport / Flag: Monrovia / Liberia
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1961-03-00 HONGKONG CLIPPER
Manager: Pacific Union Lines Ltd., Hong Kong, Hong Kong
Owner: Overseas Maritime Company Inc., Monrovia, Liberia
Shareholder: C.Y. Tung, Taipeh
Homeport / Flag: Monrovia / Liberia
Callsign: 5MIC
Additional info:

Date/Name Ship 1964-00-00 HONGKONG CLIPPER
Manager: Island Navigation Corporation Ltd (C.Y. Tung), Taipeh, Taiwan
Owner: Overseas Maritime Company Inc., Monrovia, Liberia
Shareholder: C.Y. Tung, Taipeh
Homeport / Flag: Monrovia / Liberia
Callsign:
Additional info:

Ship Events Data

1955-06-02: NvhN 02-06-1955: Staking op de „AALSDIJK”. Scheepsleiding hield zich niet aan afspraak. ROTTERDAM, 2 Juni. — De bemanning, die tot de dekdienst van de „AALSDIJK", een schip van de Holland—Amerika Lijn, behoort, is tijdens de Pinksterdagen in Bremen in staking gegaan. Gedurende de reis van Hamburg naar Bremen had het dekdienstpersoneel ruim 5 schoongemaakt en was daarmede 16 uur in touw geweest. Beloofd werd, dat tijdens de ligdagen te Bremen niet gewerkt behoefde te worden. Toen toch werk werd opgedragen hebben de zeelieden dit eenparig geweigerd. De scheepsleiding wilde daarna de matrozen zonder reisgeld aan wal zetten. Dit gelukte eerst, nadat de Havenpolitie er aan te pas gekomen was en de gezagvoerder zich bereid toonde reisgeld te verstrekken. De matrozen van de „AALSDIJK" hebben de overige zeelieden van de HAL tot solidariteit opgeroepen. Niemand anders dan de oude dekdienst monsteren op de ondertussen naar Rotterdam opgestoomde „AALSDIJK" is het parool, dat werd uitgegeven.

1974-04-29: Final Fate: De HONGKONG CLIPPER is in het voorjaar van 1974 voor sloop verkocht naar Taiwan. Zij arriveerde op 29 april 1974 op haar laatste reis te Kaohsiung, waar zij op 3 mei 1974 werd opgeleverd aan de Chin Shun Hwa Steel Co.; doorverkocht aan de Kwa Eng Copper & Iron Industrial Co., die 6 juni 1974 te Kaohsiung met het slopen begon. Op 3 juni 1974 was het slopen voltooid.

Ship Masters Data

Images


Description: Aalsdyk 1944 (ex Guatemala Victory)
Image type: Photo

Description:
Image type: Photo
Sources