Name ship: BRASTAGI

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1937
Classification Register:
IMO number:
Nat. Official Number: 5810 Z ROTT 1937
Category: Cargo vessel
Propulsion: Motor Vessel
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Shelterdeck closed
Masts:
Rig:
Lift Capacity:
Material Hull: Steel
Decks: 3
Construction Data

Shipbuilder: N.V. Koninklijke Maatschappij 'De Schelde'. Scheepswerf en Machinefabriek, Flushing (Vlissingen), Netherlands
Yardnumber: 203
Date Laid Down: 1936-02-19
Launch Date: 1937-02-06
Delivery Date: 1937-04-06
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Koninklijke Maatschappij 'De Schelde', Flushing (Vlissingen), Netherlands
Engine Type: Motor, Oil, 2-stroke single-acting
Number of Cylinders: 16
Power: 8000
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: 2 x 8 Cyl. Sulzer Diesels (25 9/16 - 47 1/4)
Speed in knots: 16.00
Number of screws: 2
 
Gross Tonnage: 9246.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 5561.00 Net tonnage
Deadweight: 11700.00 tons deadweight (1016 kg)
Grain: 633000 Cubic Feet
Bale: 557000 Cubic Feet
 
Length 1: 483.40 Feet (British) Registered
Beam: 62.80 Feet (British) Registered
Depth: 37.90 Feet (British) Registered
Draught:
 
Passengers:
1st 2nd 3rd Steerage Deck Total
12 0 0 0 0 12
Configuration Changes

1942-00-00: In 1942? verbouwd tot troepentransportschip met een capaciteit van 1.100 man, in 1947 weer tot normaal vrachtschip verbouwd.

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1937-05-01 BRASTAGI
Manager: Firma Wm Ruys & Zonen, Rotterdam, Netherlands
Owner: N.V. Rotterdamsche Lloyd, Rotterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PDGF
Additional info:

Ship Events Data

1947-10-31: Final Fate: Op reis van Seattle via Zuid- en Oost Afrika naar Calcutta was de BRASTAGI op reis van Laurenzo Marques naar Dar Es Salaam, slechts gedeeltelijk beladen met machines, vaten olie en gebundeld hout, toen men op 31 oktober 1947 te 03.15 uur des morgens bij mooi weer en helder zicht plotseling aan bakboord een kustlicht zag en men stelde vast, dat dit van Point Caldeira was. Het schip was veel dichter bij de kust dan in de bedoeling lag. Om 03.23 zag men in het water een lichte streep van land of branding. Achteruitslaan hielp niet meer en om 03.25 uur in de ochtend van 31 oktober 1947 liep de BRASTAGI aan de grond en bleek tot aan de motorkamer vast te zitten toen het laag water was. (De stranding vond die nacht plaats bij hooghwaterspringtij.) Het schip zat op een rif aan de zuidoostkant van het eiland Caldaira, 60 mijl ten zuiden van Ihla Mozambique. Pas op 14 november 1947 arriveerde het bergingsvaartuig BRITON. Op 20 november 1947, tijdens de bergingswerkzaamheden, brak plotseling brand uit in een van de ruimen, die door de BRITON en de inmiddels gearriveerde sleepboot THAMES pas kon worden geblust toen het gehele voorschip was uitgebrand. De BRASTAGI was nu het bergen niet meer waard en werd op 25 november 12947 als total loss geabandoneerd.(Berisping gezagvoerder wegens onvoldoende voorzichtige navigatie.)

Ship Masters Data

Images


Description: m.s. BRASTAGI
Image type: Photo

Description: m.s. BRASTAGI
Image type: Photo
Sources