Name ship: BREDA

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1921
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO number: 5605266
Nat. Official Number:
Category: Cargo vessel
Propulsion: Steamship
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Shelterdeck closed
Masts: Two masts
Rig:
Lift Capacity:
Material Hull:
Decks: 3
Construction Data

Shipbuilder: Scheepsbouw-Maatschappij 'Nieuwe Waterweg' N.V., Schiedam, Netherlands
Yardnumber: 107
Date Laid Down:
Launch Date: 1921-07-02
Delivery Date: 1921-12-10
Technical Data

Engine Manufacturer: Metropolitan Vickers Electrical Company Ltd., Manchester, Great Britain
Engine Type: Steam, Turbine
Number of Cylinders:
Power: 3000
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: turbines type Curtis.
Speed in knots: 12.5
Number of screws:
 
Gross Tonnage: 6941.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 4387.00 Net tonnage
Deadweight: 9695.00 tons deadweight (1016 kg)
Grain: 481000 Cubic Feet
Bale: 445000 Cubic Feet
 
Length 1: 402.6 Feet (British) Registered
Beam: 58.3 Feet (British) Registered
Depth: 34.7 Feet (British) Registered
Draught:
 
Passengers:
1st 2nd 3rd Steerage Deck Total
10 0 0 0 0 10
Configuration Changes

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1921-12-10 BREDA
Manager: Koninklijke Nederlandsche Stoomboot-Maatschappij N.V., Amsterdam, Netherlands
Owner: Koninklijke Nederlandsche Stoomboot-Maatschappij N.V., Amsterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: NHGD
Additional info: PDGH

Ship Events Data

1927-04-25: Op 25.04.1927 liggende te Amsterdam voorzien van een nieuw brandmerk: 520 Z AMST 1927

1940-12-23: Final Fate: Het vrachtschip ss. 'BREDA' (1921) van de KNSM, op weg van Londen naar de Verenigde Staten, onder kapitein J. Tooi, wordt in de baai van Oban (Schotland, op positie 56.29 N / 05.25 W) als gevolg van een luchtaanval door enkele Duitse Heinket bommenwerpers tot zinken gebracht. De bemanning en 12 passagiers weten zich te redden. 10 racepaarden (waarschijnlijk bestemd voor de Aga Khan), die in boxen aan dek stonden kunnen nog worden losgelaten en weten de Schotse wal zwemmend te bereiken. Pas in 06.1951 zal het wrak worden gelicht en in Peterhead door Peterhead Shipbreaking worden gesloopt.


Ship Masters Data

Images


Description:
Image type: Photo

Description:
Image type: Photo
Sources