Name ship: BREE-HELLE

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1962
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO number: 5051028
Nat. Official Number: 11194 Z ROTT 1962
Category: Cargo vessel
Propulsion: Motor Vessel
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Flush deck
Masts: Two masts
Rig: 2 winches, 2 derricks
Lift Capacity: 3 ton each
Material Hull: Steel
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: N.V. Scheepswerven Gebr. van Diepen, Waterhuizen, Netherlands
Yardnumber: 970
Date Laid Down:
Launch Date: 1962-02-17
Delivery Date: 1962-04-12
Technical Data

Engine Manufacturer: Werkspoor N.V., Amsterdam, Netherlands
Engine Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 750
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Werkspoor nr. 2336 Type TMABS276 (270x500)
Speed in knots: 11.00
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 499.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 322.00 Net tonnage
Deadweight: 951.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 39820 Cubic Feet
Bale: 35548 Cubic Feet
 
Length 1: 61.04 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 55.61 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 9.30 Meters Breadth, extreme
Depth: 4.04 Meters Breadth, moulded
Draught: 3.645 Meters Draught, maximum
 
Configuration Changes

1990-08-00: Omgebouwd tot cement-schip.

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1962-04-04 BREEHELLE
Manager: P.A. van Es & Co. N.V., Rotterdam, Netherlands
Owner: P.A. van Es & Co. N.V., Rotterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PDGM
Additional info:

Date/Name Ship 1972-04-18 LA PAIMPOLAISE
Manager: Agence Maritime de l' Ouest, Dunkirk, France
Owner: Agence Maritime de l' Ouest, Dunkirk, France
Shareholder:
Homeport / Flag: Dunkirk / France
Callsign: FSJB
Additional info:

Date/Name Ship 1973-00-00 CAP FENO
Manager: Société Méditerranéenne de Cabotage (SOMECA), Nice, France
Owner: Société Méditerranéenne de Cabotage (SOMECA), Nice, France
Shareholder:
Homeport / Flag: Nice / France
Callsign: FSJB
Additional info:

Date/Name Ship 1989-00-00 CEMENT ONE
Manager: Societa Italiana di Navigazione S. r.L., Naples, Italy
Owner: Societa Italiana di Navigazione S. r.L., Naples, Italy
Shareholder:
Homeport / Flag: Naples / Italy
Callsign: IVTU
Additional info:

Ship Events Data

1962-04-05: Op 05-04-1962 als BREE - HELLE, zijnde een motorschip, metende 1412.69 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage no. 12482 d.d. 02-04-1962, liggende te Waterhuizen, door J. Spakman, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 11194 Z ROTT 1962 op het achterschip aan S.B. zijde in het achterschot van het dekhuis op het verhoogd achterdek, 3.75 m. uit hekplaat, 0.70 m. uit lengteas en 1.35 m. uit dek.

1962-04-13: NvhN 13-04-1962: Proefvaart m.s. Bree-Helle. Op de Eems heeft de geslaagde proefvaart plaats gevonden van het nieuwe motorkustvaartuig Bree-Helle, dat werd gebouwd bij de N.V. Scheepswerven Gebr van Diepen te Waterhuizen (Gr.) voor rekening van de firma P. A. van Es en Co. te Rotterdam. De Bree-Helle is van het gladdektype met verzonken campagne en meet 965 ton d.w. De voortstuwing geschiedt door een 750 P.K.-motor, waarmee het schip tijdens de proefvaart een snelheid behaalde van ca. 11 ½ knoop.

1963-03-12: Bij Kaap Finisterre deklading verloren. Het schip kreeg lekkage. Er werd om assistentie gevraagd maar de bemanning verliet het schip. Door een Spaanse vissersboot opgepikt en naar Vigo gesleept voor reparatie.
Algemeen Handelsblad 12-03-1963: Nederlandse kustvaarder verging bij Portugal. Bemanning in veiligheid. (Van een onzer verslaggevers) De Nederlandse kustvaarder Bree-Helle (499 ton) van de rederij P. A. van Es en Co. N.V, te Rotterdam, is vannacht op ongeveer tien mijl van de haven van Vigo op de NW-punt van Portugal op de rotsen te pletter geslagen. De tien bemanningsleden hadden zich echter tevoren in veiligheid kunnen stellen. Zij werden opgepikt door een Deens schip. De Bree- Helle was onderweg van Bayonne in de bocht van de Golf van Biscaye naar Casablanca. Het schip had een deklading hout aan boord. Als gevolg van zeer slecht weer langs de Portugese kust begon het vaartuig gisteren zo hevig te slingeren, dat de deklast verschoof. De verschansing werd ontzet, het hout sloeg overboord. Het schip kon de reis, zij het langzaam, nog enige tijd voortzetten, maar toen het grootste deel van de deklading verloren was gegaan en de Bree-Helle water maakte, zond men noodseinen uit. Via de radio werd om assistentie verzocht, ten einde de haven van Vigo te kunnen binnenlopen. Later op de avond was de bemanning genoodzaakt van boord te gaan. De kapitein en zijn mede-opvarenden werden door het Deense schip Biscaya overgenomen. De Bree- Helle was op dat moment zinkende. Het Nederlandse schip Tubal, dat in de nabijheid verkeerde, werd verzocht naar het in nood verkerende schip uit te zien. Omdat van de Bree-Helle geen spoor meer werd gevonden, neemt men thans in Rotterdam aan, dat het schip verloren is. Hoe het mogelijk is, dat de deklading van de Bree-Helle is gaan schuiven, is nog niet bekend. Men zal eerst de kapitein moeten horen, zo zei ons vanochtend een woordvoerder van de rederij. Deze wist nog niet naar welke haven de Biscaya koers heeft gezet. Uit andere bron vernemen wij, dat. de Deen opstoomt naar Lissabon.
De Tijd 12-03-1963: Op varenden zinkende „Bree-Helle" gered. Den Haag. 12 maart. — De 499 ton metende Nederlandse kustvaarder “Bree-Helle" heeft gisteravond noodseinen uitgezonden en om sleepboothulp gevraagd. De „Bree-Helle" die zich twaalf mijl ten zuiden van Kaap Flnesterre bevond, meldde deklading te zijn kwijt geraakt en water te maken. Het Deense schip Biscaya nam de kapitein en bemanning over. Kort daarna was de Bree- Helle zinkende.
De waarheid 12-03-1963: Kustvaarder „Bree-Helle” gezonken, bemanning gered. De 499 ton metende Nederlandse kustvaarder „Bree-Helle", van de rederij P. A. van Es en Co N.V. te Rotterdam, heeft maandagavond om even over tien uur noodseinen uitgezonden en om sleep- boothulp en een loods gevraagd. De „Bree-Helle", die zich omstreeks twaalf mijl ten zuiden van Kaap Finisterre bevond, meldde deklading te zijn kwijt geraakt en water te maken. Het schip staat radiografisch in verbinding met Radio Vigo en met de Nederlandse sleepboot „Utrecht". Radio Vigo meldde later, dat de bemanning van de „Bree-Helle" het schip had verlaten en zich thans op het Deense schip Biscaya bevond.
De gezagvoerder van de „Bree- Helle", die zich eveneens aan boord van het Deense schip bevond, berichtte dat al zijn mensen zich aan boord van de Biscaya bevonden. De „Bree-Helle" was zinkende.
NvhN 12-03-1963: Schip zinkende. Nederlandse coaster in moeilijkheden. Bemanning overgestapt op Deens schip. De 499 ton metende Nederlandse kustvaarder Bree-Helle, van de rederij P. A. van Es en Co N.V. te Rotterdam, heeft gisteravond noodseinen uitgezonden en om sleepboothulp en een loods gevraagd. De Bree-Helle, die zich omstreeks twaalf mijl ten zuiden van Kaap Finisterre bevond, meldde deklading te zijn kwijt geraakt en water te maken. Radio Vigo waarmee het schip in verbinding stond, meldde later, dat de bemanning van de Bree-Helle het schip had verlaten en zich op het Deense schip Biscaya bevond. De gezagvoerder van de Bree-Helle, die zich eveneens aar. boord van het Deense schip bevond, heeft noa bevestigd, dat al zijn mensen zich aan boord van de Biscaya bevonden. De Bree-Helle was zinkende.
Het Vrije Volk 13-03-1963: Coaster vergaan - bemanning gered. (Van een onzer verslaggevers) De Nederlandse kustvaarder Bree-Helle (499 ton) van de rederij P. A. van Es en Co. N.V. in Rotterdam is maandagavond ongeveer twaalf mijl ten zuiden van, Kaap Finisterre door nog onbekende oorzaak gekapseisd en hoogstwaarschijnlijk gezonken. Definitieve berichten daaromtrent had de directie van de rederij dinsdagmiddag nog niet ontvangen. Zij neemt echter aan dat het vaartuig als verloren moet worden beschouwd.
De kapitein en de negen overige opvarenden zijn in veiligheid. De bemanning begaf zich in de reddingsvlotten en is later aan boord genomen van het Deense schip Biscaya. De Biscaya werd dinsdagmiddag omstreeks vijf uur in Lissabon verwacht, waarheen het schip koers zette. De bemanning van de Bree- Helle zal in Lissabon aan land worden gezet.
De Bree-Helle had een nog onbekende hoeveelheid hout als deklading aan boord. Verder vervoerde het schip ongeveer twintig ton stukgoed. De deklading was bestemd voor Marokko. De Bree-Helle was op weg van Bayonne naar Mohammedia, een haven vlak bij Casablanca. Het vaartuig zond maandagavond omstreeks tien uur noodseinen uit. Het vroeg sleepbootassistentie en een loods. De Bree-Helle bevond zich toen ongeveer twaalf mijl ten zuiden van Kaap Finisterre. De Bree-Helle zou snel zware slagzij hebben gemaakt. De deklading schoof over boord en het schip maakte water. De gezagvoerder bleef tot het laatste moment radiografisch in contact met radio Vigo en met de Nederlandse sleepboot Utrecht van Wijsmuller in IJmuiden. Te hulp gesneld. De Nederlandse koopvaarders Salatiga van de Rotterdamse Lloyd, en de Heemraadssingel van de rederij P. A. van Es en Co. N.V. begaven zich onmiddellijk naar de onheilsplaats. Later koerste het schip Tubo eveneens naar de plaats waar de Bree-Helle in moeilijkheden was geraakt. Toen de Tubo de kustvaarder peilde, was deze zinkende. Dinsdagmiddag omstreeks twaalf uur ontving de rederij Van Es bericht van de Tubo, dat het schip de Bree-Helle uit het oog had verloren. De rederij trok daaruit de conclusie dat de kustvaarder in de golven was ondergegaan. Omtrent de oorzaak van het ongeval tastte de directie van de rederij P. A. van Es nog in het duister. De directie hoopte nog dinsdagavond contact te kunnen krijgen met de gezagvoerder van het vermoedelijk vergane schip. Voor zover bekend verkeren de opvarenden in goede gezondheid. De bemanning van de Bree-Helle bestond uit gezagvoerder C. Antheunisse (33 jaar) uit Haarlem, stuurman J. L. Henzen (24 jaar) uit Rhenen,eerste machinist D. Dijkstra (34 jaar) uit Britsum, tweede machinist C. van den Bogaerde (22 jaar) uit Alkmaar, assistent machinist H. J. J. Brasser (22 jaar) uit Beverwijk, kok J. Wildeman (35 jaar) uit Rotterdam en vier Spaanse matrozen. De directie van de rederij Van Es zal ten aanzien van de bemanning beslissen welke maatregelen zullen worden genomen, zodra zij verbinding heeft gehad met gezagvoerder Antheunisse. Vermoedelijk zullen de opvarenden. wel zo spoedig mogelijk naar Nederland worden gevlogen.
Leeuwarder courant 13-03-1963: Spaanse vissers pikten verlaten „Bree-Helle" op. Een Spaanse vissersboot is er gisteren in geslaagd, de door de bemanning verlaten Rotterdamse kustvaarder „Bree-Helle" (499 ton, rederij P. A. van Es en Co) in de Spaanse haven Vigo binnen te slepen. De „Bree- Helle" was bij Kaap Finisterre in een storm in moeilijkeden gekomen; de deklast hout ging verloren, het schip maakte water en kapitein Anton Hiffen (33) uit Den Helder besloot dat men het schip zou verlaten. De tien opvarenden (vier Spanjaarden en zes Nederlanders, onder wie tweede macninist D. Dijkstra uit Britsum) gingen in de boten en werden later opgepikt door de Deense kustvaarder “Biscaya"; zij zijn in Lissabon aan land gezet. De Spaanse vissersboot “Toralla" wist later de zware slagzij makende „Bree-Helle" op sleeptouw te nemen en binnen te brengen in Vigo. Volgens de zeewet zijn de Spaanse vissers nu eigenaar van het schip. De waarde zou volgens Spaanse berichten meer dan een miljoen zijn. De „Bree-Helle"' was met hout op weg van Bayonne naar Fedala in Marokko.
Het Vrije Volk 15-03-1963: Bemanning van Bree Helle weer aan boord. (Van een onzer verslaggevers) De bemanning van de Nederlandse kustvaarder Bree Helle die de vorige week bij Kaap Finisterre in een hevige storm in moeilijkheden kwam, heeft zich in de Spaanse haven Vigo weer aan boord van het schip begeven. De Bree Helle blijkt geen noemenswaardige schade te hebben opgelopen. De kustvaarder zal binnenkort de reis naar Mohammedia bij Casablanca vervolgen. De tien opvarenden verlieten, zoals gemeld, het schip toen het ten gevolge van storm veel water maakten en de deklading verspeeld had. De bemanning is later opgepikt door het Deense schip Biscaya en in Lissabon aan land gezet. De Bree Helle werd door een Spaanse treiler de haven van Vigo binnengesleept. Zodra de lichte herstelwerkzaamheden aan boord van de kustvaarder zijn verricht zal de Bree Helle vaarklaar worden gemaakt en zijn reis vervolgen. De Rotterdamse rederij P. A. van Es N.V. verwacht, dat een en ander enkele dagen in beslag zal nemen. Alvorens de reparaties kunnen worden uitgevoerd moet de lading van ongeveer twintig ton stukgoed worden gelost en tot slot weer worden ingescheept. De Bree Helle is een goed jaar oud. Het schip is in Waterhuizen in Groningen gebouwd.

1968-08-12: Het Vrije Volk 12-08-1968: Kustvaarder weer vlot. (Van een onzer verslaggevers) Het Nederlandse vrachtschip Bree Helle (499 brt) van de N.V. P. A. van Es & Co. te Rotterdam is vanmorgen op eigen kracht los gekomen van een ondiepte bij de Engelse havenplaats Berwick. Het schip, dat met een lading timmerhout op weg was van Archangel naar de stad aan de Tween, liep zondagmiddag in de monding van deze rivier aan de grond. De 10 koppen tellende bemanning bleef aan boord.

1995-08-05: Final Fate: Reeds tot op de dubbele bodem gesloopt in Baia (Italië) door Cant. Nettuno.



Ship Masters Data

Images


Description: 'Bree-Helle' (bj 1962)
Image type: Photo

Description: 'La Paimpolaise' 1962 (ex 'Bree-Helle')
Image type: Photo
Sources