Name ship: BREEVOORT

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1965
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO number: 6515394
Nat. Official Number: 12958 Z ROTT 1970
Category: Cargo vessel
Propulsion: Motor Vessel
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Flush deck
Masts: Three masts
Rig: 4 derricks
Lift Capacity: 2 of 5 tons 2 of 3 tons
Material Hull: Steel
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: E.J. Smit & Zoon's Scheepswerven N.V., Westerbroek, Netherlands
Yardnumber: 777
Date Laid Down: 1964-12-18
Launch Date: 1965-06-01
Delivery Date: 1965-09-23
Technical Data

Engine Manufacturer: Maschinenbau Kiel A.G., Kiel, German Federal Republic
Engine Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 1500
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: MAK nr. 10819 Type MSU582AK (385x580) 315 rpm.
Speed in knots: 12.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 1409.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 743.00 Net tonnage
Deadweight: 2184.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 98000 Cubic Feet
Bale: 93000 Cubic Feet
 
Length 1: 80.76 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 71.20 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 11.80 Meters Breadth, moulded
Depth: 5.70 Meters Depth, moulded
Draught: 4.98 Meters Draught, maximum
 
Configuration Changes

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1965-09-23 FLYNDERBORG
Manager: C.K. Hansen, Copenhagen, Denmark
Owner: A/S Dampskibsselskabet 'Vendila', Copenhagen, Denmark
Shareholder:
Homeport / Flag: Copenhagen / Denmark
Callsign: DZKA
Additional info:

Date/Name Ship 1967-00-00 FLYNDERBORG
Manager: Weco-Shipping I/S, Copenhagen, Denmark
Owner: A/S Dampskibsselskabet 'Vendila', Copenhagen, Denmark
Shareholder:
Homeport / Flag: Copenhagen / Denmark
Callsign: DZKA
Additional info:

Date/Name Ship 1970-06-25 BREEVOORT
Manager: P.A. van Es & Co. N.V., Rotterdam, Netherlands
Owner: P.A. van Es & Co. N.V., Rotterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PDGK
Additional info:

Date/Name Ship 1973-01-23 BREEVOORT
Manager: P.A. van Es & Co. B.V., Rotterdam, Netherlands
Owner: P.A. van Es & Co. B.V., Rotterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PDGK
Additional info:

Date/Name Ship 1977-08-19 ARISTOTELIS
Manager: Halkis Shipping Ltd., Piraeus, Greece
Owner: Halkis Shipping Ltd., Piraeus, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Piraeus / Greece
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1986-00-00 STORM ONE
Manager: Storm Shipping Company Ltd., Valletta, Malta
Owner: Storm Shipping Company Ltd., Valletta, Malta
Shareholder:
Homeport / Flag: Valletta / Malta
Callsign:
Additional info:

Ship Events Data

1965-09-29: NvhN 29-09-1965: Proefvaart Flynderborg. Op de Eems heeft de proefvaart plaats gevonden van het motorvrachtschip Flynderborg, dat bij E. J. Smit en Zn's Scheepswerven N.V. te Westerbroek werd gebouwd voor rekening van D-S Vendila te Kopenhagen. De Flynderborg is van het gladdektype en meet 2185 ton d.w. De voortstuwing geschiedt door een M.A.K. dieselmotor van 1500 pk, waarmee tijdens de proefvaart een snelheid werd behaald van 13,65 mijl. De Flynderborg vertrekt één dezer dagen voor een reis naar Noord Amerika.

1970-06-26: Op 26-06-1970 als BREEVOORT, zijnde een stalen motorvrachtschip, metende 3992.74 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage no. 15626 d.d. 29-06-1970, liggende te Bolnes, door A. Tromp, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Rotterdam, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 12958 Z ROTT 1970 op het achterschip aan S.B. zijde in achterwand dekhuis op kampanje, 7.55 m. uit hekplaat, 3.15 m. uit lengteas en 1.50 m. uit dek.

1977-08-16: Het Vrije Volk 16-08-1977: Schepen ontwijken rovers voor kust van Nigeria. Den Haag — Nederlandse schepen moeten enige mijlen uit de kust van Nigeria (Afrika) wachten op hun beurt om gelost te worden om te voorkomen dat ze worden beroofd. Deze veiligheidsmaatregel wordt sinds vorig jaar getroffen, deelt minister Van der Stoel van buitenlandse zaken mee aan de Tweede Kamer. Midden vorig jaar is het Nederlandse schip Straat Nagasaki op de rede van de Nigeriaanse hoofdstad Lagos door rovers overvallen. In december vorig jaar is de Nederlandse kustvaarder Breevoort overvallen door rovers in een rivier, 300 kilometer oostelijk van Lagos. Volgens minister Van der Stoel hebben dieven en rovers het vooral gemunt op schepen die nabij de kust liggen. Na de ervaringen van Straat Nagasaki en Breevoort houden Nederlandse schepen wat meer afstand. Dat is afdoende gebleken als veiligheidsmaatregel volgens minister Van der Stoel.
NvhN 16-08-1977: Minister Van der Stoel: Rede van Lagos wordt scherp in 't oog gehouden. (ANP) De ambassadeurs van de landen van de Europese Gemeenschap in Nigeria houden de situatie op de rede van Lagos bij voortduring in het oog. Dit heeft minister Van der Stoel (Buitenlandse Zaken) geantwoord op schriftelijke vragen van het Tweede-Kamerlid Van der Doef (PvdA). Het Kamerlid had er over geklaagd dat de Nederlandse regering in het geheel geen helpende hand uitstak naar de opvarenden van Nederlandse schepen, die voor de kust van Nigeria het object zijn van roof. In zijn antwoord zegt Van der Stoel, dat de klacht niet juist was. Dit jaar deed zich geen enkel geval van roof op Nederlandse schepen voor de Nigeriaanse kust voor. Althans, aldus de bewindsman, hebben de Nederlandse ambassade in dat land, noch het departement van Buitenlandse Zaken in Den Haag hierover klachten van rechtstreeks betrokkenen bereikt. Uit het antwoord blijkt, dat midden vorig jaar het Nederlandse schip Straat Nagasaki op de rede van Lagos door rovers werd overvallen. Hiervan is aangifte gedaan bij de Nigeriaanse autoriteiten, maar de reder deed geen beroep op consulaire bijstand. Het enige geval van een overval op een Nederlands schip, waarover een klacht werd ingediend betrof de Nederlandse kustvaarder Breevoort. Daarop vond op 23 december 1976 een overval plaats, en wel in een rivier, 300 km oostelijk van Lagos. Na ontvangst van de klacht over de overval verzocht de Nederlandse ambassadeur de Nigeriaanse autoriteiten om een onderzoek. In zijn antwoord deelt minister Van der Stoel mee, dat sinds het gebeuren met de Straat Nagasaki de Nederlandse schepen enige mijlen uit de kust blijven wachten op hun beurt om gelost te worden. Overigens hebben de Nederlandse werknemersbonden ook herhaaldelijk op de onhoudbare toestand op de rede te Lagos gewezen.

1987-02-01: Final Fate: Vertrokken van Volos naar Port Said. Op 6 februari werd gerapporteerd dat het schip in de oostelijke Middellandse Zee was gezonken. De bemanning werd gered.

Ship Masters Data

Images


Description: 'Flynderborg' (bj 1965)
Image type: Photo

Description: Breevoort 1965 (ex Flynderborg)
Image type: Photo

Description: Breevoort 1965 (ex Flynderborg)
Image type: Photo
Sources