Name ship: BREEWIJD

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1965
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO number: 6505002
Nat. Official Number: 11965 Z ROTT 1965
Category: Cargo vessel
Propulsion: Motor Vessel
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Half shelterdeck
Masts: Two masts
Rig: 3 derricks
Lift Capacity: 3 ton each
Material Hull: Steel
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: Scheepswerven D. Boot N.V., Scheepsbouwwerf 'De Vooruitgang', Alphen aan den Rijn, Netherlands
Yardnumber: 1320
Date Laid Down:
Launch Date: 1964-11-12
Delivery Date: 1965-01-22
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Motorenfabriek 'De Industrie', Alphen aan den Rijn, Netherlands
Engine Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 8
Power: 1000
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Industrie nr. 4477 Type 8D70HDN (305x460)
Speed in knots: 12.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 494.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 271.00 Net tonnage
Deadweight: 1000.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 57277 Cubic Feet
Bale: 51532 Cubic Feet
 
Length 1: 65.98 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 61.92 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 10.02 Meters Breadth, moulded
Depth: 5.90 Meters Depth, moulded
Draught: 3.830 Meters Draught, maximum
 
Configuration Changes

1994-08-00: Omgebouwd tot veetransportschip.

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1965-01-20 BREEWIJD
Manager: P.A. van Es & Co. N.V., Rotterdam, Netherlands
Owner: P.A. van Es & Co. N.V., Rotterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PDGP
Additional info:

Date/Name Ship 1973-01-23 BREEWIJD
Manager: P.A. van Es & Co. B.V., Rotterdam, Netherlands
Owner: P.A. van Es & Co. B.V., Rotterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PDGP
Additional info:

Date/Name Ship 1974-03-01 ALBERT V
Manager: International Shipbrokers Ltd., London, Great Britain
Owner: N.V. Zeelichter 'Thames IV', Rotterdam, Netherlands
Shareholder: H. van der Eb, Rotterdam
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PCGN
Additional info: 07-02-1984 B.V. Zeelichter "Thames IV".

Date/Name Ship 1984-02-15 IKAROS
Manager: Ikaros Shipping Company Ltd., Piraeus, Greece
Owner: Ikaros Shipping Company Ltd., Piraeus, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Piraeus / Greece
Callsign: SV8881
Additional info:

Date/Name Ship 1989-00-00 IKAROS
Manager: G. & E. Visvikis & I. Vasdekis & M. Dimitroula, Volos, Greece
Owner: G. & E. Visvikis & I. Vasdekis & M. Dimitroula, Volos, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Volos / Greece
Callsign: SV8881
Additional info:

Date/Name Ship 1991-12-00 IKAROS
Manager: Thisseas Luck Shipping Co., Volos, Greece
Owner: Thisseas Luck Shipping Co., Volos, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Volos / Greece
Callsign: SV8881
Additional info:

Date/Name Ship 1994-04-00 SHAMS DDIN 3
Manager: Mahmood Saweitha, Lattakia, Syria
Owner: Mahmood Saweitha, Lattakia, Syria
Shareholder:
Homeport / Flag: Lattakia / Syria
Callsign: YKJR
Additional info:

Date/Name Ship 2001-00-00 SHAMSDDIN III
Manager: Mahmood Saweitha, Lattakia, Syria
Owner: Mahmood Saweitha, Lattakia, Syria
Shareholder:
Homeport / Flag: Lattakia / Syria
Callsign: YKJR
Additional info:

Ship Events Data

1965-01-07: Het Vrije Volk 07-01-1965: Van een onzer verslaggevers) Binnenkort zal de scheepswerf D. en Joh. Boot te Alphen aan den Rijn aan de scheepvaartonderneming P. A. van Es & Co. N.V. te Rotterdam het ms. Breewijd opleveren. De Breewijd is een schip van het half-shelterdeck-type en meet circa 1050 t.d.w. Nog twee schepen van hetzelfde type zijn in bestelling. Bij de bouw wordt volledig rekening gehouden met de eisen van deze tijd. Naast een ver doorgevoerd systeem van automatisering en brugbediening, waardoor met minder personeel dan gebruikelijk kan worden gevaren, is veel aandacht besteed aan een comfortabele accommodatie voor de bemanning. Het motorvermogen is aanzienlijk, waardoor de dienstsnelheid ver uit zal gaan boven die van de doorsneecoaster. Afwekend van die van de gebruikelijke moderne coaster zijn ook de vormgeving en rationalisatie van het stuurhuis. De Breewijd zal op 20 januari ligplaats kiezen aan de Parkkade. Wanneer de bestelling zal zijn uitgevoerd, bestaat de vloot van Van Es uit 23 coasters. Vijf jaar geleden bezat Van Es slechts vier coasters, maar in deze situatie kwam verandering toen het bedrijf eind 1959 een dochteronderneming. werd van Phs. van Ommeren N.V.

1965-01-20: Op 20-01-1965 als BREEWIJD, zijnde een stalen motorschip, metende 1399.72 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage no. 13468 d.d. 14-01-1965, liggende te Rotterdam, door B. Wijnstekers, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Rotterdam, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 11965 Z ROTT 1965 op het achterschip aan S.B. zijde in achterwand dekhuis op kampanje, 6.80 m. uit hekplaat, 1.00 m. uit lengteas en 1.60 m. uit dek.

1965-01-21: Het Vrije Volk 21-01-1965: Twintigste coaster van P. A. v. Es en Co. (Van een onzer verslaggevers) Rederij P. A. van Es & Co. heeft gistermiddag aan de Parkkade vol trots de laatste aanwinst van zijn coastervloot getoond. Het is het ms. Breewijd (494 brt.), dat vrijdag door de werd „De Vooruitgang" zal worden overgedragen en dat zijn eerste reis zal maken naar Cartagena. De Breewijd is de eerste van een serie van drie kustvaartuigen, die door „De Vooruitgang" gebouwd wordt. Het schip wijkt op verschillende punten af van de conventionele coaster. Zo is de traditionele schoorsteen vervangen door twee gescheiden rookkanalen, waardoor vanaf de brug een maximaal uitzicht naar achteren is verkregen. Rederij P. A. van Es & Co. heeft thans een vloot van twintig coasters.

1970-01-23: Het Vrije Volk 23-01-1970: Breewijd naar Nigeria. (Van een onzer verslaggevers) Rotterdam — Het vrachtschip Breewijd zal met hulpgoederen op Nigeria gaan varen. Het 700 ton metende schip wordt thans bij Boele in Bolnes voor zijn tocht uitgerust. Het zal wellicht nog in het weekeinde uitvaren. De inschakeling van de Breewijd, eigendom van de Rotterdamse rederij Van Es & Co. geschiedt onder verantwoordelijkheid van het Rode Kruis. Dit heeft van de Nigeriaanse regering toestemming gekregen het schip beschikbaar te stellen voor het vervoer van voedsel, medicamenten en andere hulpgoederen tussen Lagos en de rampgebieden. Op de heenreis voert het schip een lading zout mee, waaraan in Nigeria grote behoefte bestaat. Inclusief de heen en de terugreis zal de Breewijd vier maanden onderweg zijn, een charter waarvoor het Nederlandse Rode Kruis een bedrag van ƒ400.000,- zal moeten betalen. De keus is op dit schip gevallen, omdat het de hulpgoederen ver de rivieren op kan brengen. Kapitein van de "Breewijd” is de heer J.Kist, die van december '68 tot augustus van het vorige jaar met de Imber van dezelfde rederij hulpgoederen voor het Rode Kruis vervoerde.
Leeuwarder courant 26-01-1970: Zaterdagmiddag is uit Rotterdam het Nederlandse schip Breewijd naar Nigeria vertrokken. De Breewijd, die onder Rode-Kruis-vlag vaart, zal voorlopig worden gebruikt bij het vervoer van hulpgoederen in het noodgebied. Het schip is ter beschikking gesteld van het Nigeriaanse Rode Kruis en wordt betaald uit de giften aan het Nederlandse Rode Kruis. Aan boord van de Breewijd bevindt zich 60 ton zout, waaraan in de geteisterde gebieden een grote behoefte bestaat.
Het Vrije Volk 26-01-1970: Scheepsruimte het beste voor Biafra. Breewijd (met 60 ton zout) vertrokken. (Van een onzer verslaggevers) Rotterdam — Geladen met niet meer dan zestig ton zout voer zaterdagmiddag de 800 ton metende kustvaarder “Breewijd” de Rotterdamse haven uit, koers Nigerië. Vier maanden lang zal het schip ter beschikking zijn van het Nigeriaanse Rode Kruis, dat de hulp aan Biafra organiseert. Er is grote behoefte aan kleine niet te diep stekende schepen, die een eindweegs de rivieren op kunnen. „Ik denk," zei kapitein J. Kist voor zijn vertrek, dat we op en neer moeten gaan varen tussen de hoofdstad Lagos en de steden Port Harcourt en Calabar, die dichtbij het voormalige strijdgebied liggen. Waarschijnlijk kunnen we die steden nog wel een eind voorbij. Volbeladen heeft de Breewijd een voet of tien water nodig en dat is er zelfs wel in de droge tijd. Kapitein Kist (56, uit Almelo) kent Nigeria uitstekend. Hij was er al eerder voor het Rode Kruis (van december '68 tot augustus '69) met de kustvaarder Imber, wat groter en daardoor ook iets minder goed bruikbaar op de rivieren. „Scheepsruimte leveren met spoed, dat was het beste dat we in deze omstandigheden voor Biafra konden doen," legden Rode Kruis vertegenwoordigers uit, die bij het vertrek van de Breewijd aanwezig waren „Natuurlijk hadden we het schip vol voedsel kunnen stoppen, maar dat was zinloos. In de Nigeriaanse centra liggen voorraden voor twee maanden. Er komen grote voedselstromen, vooral uit Amerika. Het gaat er nu om dat die voorraden snel worden gedistribueerd. En daar zijn wij Nederlanders goed in."' Als er hier en daar wat ongelovige gekeken wordt verklaren de Rode Kruis mensen zich nader: „De “Breewijd” vol voedsel laden vraagt organisatie, transport, overslag. Dat kost gauw een dag of vier. Het is belangrijker dat het schip onmiddellijk vertrekt. Die zestig ton zout konden wel snel worden ingeladen. Daar is grote behoefte aan." En voor de rest achten zij het veel doelmatiger voedsel te kopen op de Afrikaanse markt, als dat nodig is. Het laat zich uit de omringende landen gemakkelijker aanvoeren met minder kans op bederf. Kapitein Kist, die gewoonlijk met de Imber op de VS vaart, wist pas een dag tevoren dat hij zijn verlof moest afbreken om naar Nigerië terug te gaan. Hij deed dat graag. De 800 ton scheepsruimte is de tweede grote gift van het Nederlandse Rode Kruis aan de Liga in Genève, die de internationale hulpverlening coördineert. De Nederlandse organisatie schonk al eerder een kwart miljoen gulden voor de aankoop van Landrovers en vrachtauto's.

1974-03-15: Amigoe di Curacao 15-03-1974: P. A. van Es en Co. Bv te Rotterdam heeft de motorvrachtschepen Breewijd (990 dwt) en Breehees (1005 dwt) — beide met bouwjaar 1965 — verkocht.

1998-01-12: Aankomst te Koewait. 14 januari 1998 vertrek Koewait. (Laatste rapportage.)

2013-09-00: In 09-2013 nog geregistreerd in Equasis, maar zonder vlag of roepletters vermelding.

Ship Masters Data

Images


Description: Breewijd 1965
Image type: Photo

Description: Breewijd 1965
Image type: Photo

Description: Albert V 1965 ex Breewijd
Image type: Photo

Description: Albert V 1965 ex Breewijd
Image type: Photo

Description: Albert V 1965 ex Breewijd
Image type: Photo

Description: Albert V 1965 ex Breewijd near Maassluis.
Image type: Photo

Description: Ikaros 1965 ex Albert-V ex Breewijd on 20-8-1990 at Heraklion.
Made By: © Grootenboer, T. (Ton)
Image type: Photo
Sources