Name ship: BREEZAND

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1937
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO number: 5051054
Nat. Official Number: 7818 Z ROTT 1951
Category: Cargo vessel
Propulsion: Motor Vessel
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Raised quarter deck
Masts: One mast
Rig: 2 derricks
Lift Capacity:
Material Hull: Steel
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: Béliard, Crighton & Cie. S.A., Ostend (Oostende), Belgium
Yardnumber: 70
Date Laid Down:
Launch Date:
Delivery Date: 1937-12-00
Technical Data

Engine Manufacturer: S.A. John Cockerill, Seraing, Belgium
Engine Type: Motor, Oil, 2-stroke single-acting
Number of Cylinders: 8
Power: 360
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Cockerill Type (220x370)
Speed in knots: 9.00
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 499.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 310.00 Net tonnage
Deadweight: 700.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 34020 Cubic Feet
Bale: 32015 Cubic Feet
 
Length 1: 51.01 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 48.06 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 8.74 Meters Breadth, moulded
Depth: 3.63 Meters Depth, moulded
Draught: 3.22 Meters Draught, maximum
 
Configuration Changes

1951-00-00: 1951 verbouwd en van een nieuwe hoofdmotor voorzien: 4tew 8 cil. 390 Pk MAN Type (285x420) 8,5 Kn.

1957-00-00: 1975 nieuwe hoofdmotor: 2tew 5 cil 500Pk Alpha Type (260x400) 9,5 Kn.

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1937-12-00 MARIE FLORÉ
Manager: Armement René Geurts, Antwerp, Belgium
Owner: Armement René Geurts, Antwerp, Belgium
Shareholder:
Homeport / Flag: Antwerp / Belgium
Callsign: OOZL
Additional info:

Date/Name Ship 1951-11-21 BREEZAND
Manager: N.V. Wijnne & Barends' Cargadoors- en Agentuurkantoren, Delfzijl, Netherlands
Owner: N.V. Boele's Scheepswerven & Machinefabriek, Bolnes, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Bolnes / Netherlands
Callsign: PDPG
Additional info:

Date/Name Ship 1960-02-29 BREEZAND
Manager: Gösta Dampegård, Skärhamn, Sweden
Owner: Gösta Dampegård, Skärhamn, Sweden
Shareholder:
Homeport / Flag: Skärhamn / Sweden
Callsign: SHYX
Additional info:

Date/Name Ship 1970-00-00 BREEZAND
Manager: Stig H. Björnhage P/R, Skärhamn, Sweden
Owner: Stig H. Björnhage P/R, Skärhamn, Sweden
Shareholder:
Homeport / Flag: Skärhamn / Sweden
Callsign: SHYX
Additional info:

Date/Name Ship 1981-00-00 MAGDALENA
Manager: Gösta Karl Johan Bagenholm, Skärhamn, Sweden
Owner: Gösta Karl Johan Bagenholm, Skärhamn, Sweden
Shareholder:
Homeport / Flag: Skärhamn / Sweden
Callsign: SHYX
Additional info:

Ship Events Data

1949-07-01: Onderweg van Antwerpen naar Londen, na een aanvaring met het Noorse motorschip 'Ragnhild Brovig' in de monding van de Schelde voor de Belgische kust gezonken. Op 3 juli 1950 werd het wrak geborgen en naar Vlissingen gesleept. In 1951 verkocht aan Boele te Bolnes.

1951-11-22: Op 22-11-1951, als BREEZAND, zijnde een stalen motorschip, groot 1414.74 m3 bruto inhoud, volgens meetbrief 8458, afgegeven te 's Gravenhage d.d. 01-06-1951, liggende te Bolnes, door T. van 't Hof, scheepsmeter te Rotterdam, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 7818 Z ROTT 1951 op het achterschip midscheeps in achterwand dekhuis, 4.60 M. uit hekplaat, 0.00 M. uit lengteas en 1.52 M. boven dek.

1957-02-11: Onderweg van La Pallice naar Bayonne, gezonken in de monding van de Adour, bij Bordeaux.
NvhN 20-02-1957: BREEZAND kon niet vlot komen. Schip wordt als totaal verloren beschouwd. De pogingen van bergingsploegen om het 310 ton metende Nederlandse vrachtschip Breezand (kapitein A. Mulder uit Delfzijl) dat op 11 februari tijdens een storm voor de monding van de rivier de Adour aan de grond is gelopen, vlot te krijgen zijn gisteren opgegeven. Een zeewaardige sleepboot uit Bordeaux trachtte gisteravond en vanmorgen de kleine stoomboot van het strand te krijgen, maar niet in staat het schip in beweging te krijgen, ondanks een vaargeul die door een bulldozer was gegraven. Men beschouwt het schip als totaal verloren.

1957-04-14: Op 14-04-1957 na berging naar Rotterdam gesleept voor herstel.

1985-09-25: Final Fate: Begonnen met sloop door Marin & Maskin i Stockholm A/B te Stockholm. Na ontmanteling werd de hulk verkocht aan Nater O/Y, Naantali alwaar zij in november 1985 arriveerde voor voltooiing van de sloop.


Ship Masters Data

Images


Description: Marie Floré 1937
Image type: Photo

Description: Marie Floré 1937 - berging in 1950.
Image type: Photo

Description: 'Marie Floré' - na de berging in 1950
Image type: Photo

Description: Breezand 1937 ex Marie Floré
Image type: Photo

Description: Breezand 1937 ex Marie Floré
Image type: Photo

Description: Breezand 1937 ex Marie Floré
Image type: Photo

Description: Breezand 1937 ex Marie Floré
Image type: Photo

Description: Breezand 1937 (ex Marié) gestrand in 1957.
Image type: Photo

Description: De berging van de 'Breezand' na de stranding op 11.02.1957 in de monding van de rivier de Adour.
Image type: Photo

Description: De berging van de 'Breezand' na de stranding op 11.02.1957 in de monding van de rivier de Adour.
Image type: Photo

Description: Artikel uit De Blauwe Wimpel (1)
Image type: Photo

Description: Artikel uit De Blauwe Wimpel (2)
Image type: Photo

Description: Magdalena 1937 ex. Breezand the 8th March 1982 inbound Delfzijl.
Made By: © Olinga, F.J. (Frits)
Image type: Photo

Description: Magdalena 1937 ex. Breezand the 8th March 1982 inbound the sealocks Delfzijl.
Made By: © Olinga, F.J. (Frits)
Image type: Photo

Description: Magdalena 1937 ex. Breezand the 8th March 1982 Eemskanaal Delfzijl.
Made By: © Olinga, F.J. (Frits)
Image type: Photo
Sources

General information regarding this ship

NvhN  110257
Nederlands kustvaartuig aan de grond.
Het Nederlandse kustvaartuig BREEZAND is bij Bayonne gestrand. Het schip heeft een lek in de machinekamer, die vol water staat. De motor kan niet draaien. De BREEZAND kan niet vlot getrokken worden voordat een gat in de scheepswand is gedicht. Daar het weer gunstig is, bestaat er geen onmiddellijk gevaar. De 499 brt. metende BREEZAND (ex MARIE FLORE) werd in 1937 gebouwd. Kapitein/eigenaar is de heer Boele; de thuishaven is Bolnes. 

NvhN 200257
BREEZAND kon niet vlot komen - Schip wordt als totaal verloren beschouwd.
De pogingen van bergingsploegen om het 310 ton metende Nederlandse vrachtschip BREEZAND (kapitein A. Mulder uit Delfzijl) dat op 11 februari tijdens een storm voor de monding van de rivier de Adour aan de grond is gelopen, vlot te krijgen zijn gisteren opgegeven. Een zeewaardige sleepboot uit Bordeaux trachtte gisteravond en vanmorgen de kleine boot van het strand te krijgen, maar niet in staat het schip in beweging te krijgen, ondanks een vaargeul die door een bulldozer was gegraven. Men beschouwt het schip als totaal verloren. 

 

NvhN 150457
M.s. BREEZAND na twee maanden vlot.
Het Nederlandse kustvaartuig BREEZAND (499 brt.), dat op 11 februari in de monding van de Adour (Zuid-Frankrijk) aan de grond liep, is zondag vlot gekomen. De BREEZAND was bij Bayonne op een wrak gestoten en had een lek in de machinekamer gekregen, welke ten gevolge daarvan was ondergelopen. De motor kon niet meer draaien. Het schip kon niet worden vlot getrokken voordat het gat in de scheepswand was gedicht. De BREEZAND (ex-MARIE FLORE) werd in 1937 gebouwd. Het schip stond in februari onder bevel van kapitein Mulder uit Delfzijl. Het is eigendom van Boele's Scheepswerven en Machinefabriek. De thuishaven is Bolnes. Bij de laatste geslaagde poging tot het vlot krijgen werd de BREEZAND bijgestaan door de Nederlandse sleepboot TITAN en een tractor. Met behulp van bulldozers was een geul in een zandbank gemaakt om het schip in staat te stellen vrij water te bereiken. De TITAN heeft de BREEZAND op sleeptouw genomen naar Bayonne.