Name ship: BREEZAND

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1962
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO number: 5051042
Nat. Official Number: 3857 Z GRON 1962
Category: Cargo vessel
Propulsion: Motor Vessel
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Flush deck
Masts: Two masts
Rig: 2 derricks, 2 winches
Lift Capacity: 3 ton each
Material Hull: Steel
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: N.V. Scheepswerf Kerstholt, Groningen, Netherlands
Yardnumber: 371
Date Laid Down:
Launch Date: 1962-10-02
Delivery Date: 1962-11-03
Technical Data

Engine Manufacturer: D. & Joh. Boot N.V., Motorenfabriek 'De Industrie', Alphen aan den Rijn, Netherlands
Engine Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 750
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Industrie nr. 4400 Type 6D70HD (305x460)
Speed in knots: 11.00
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 499.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 309.00 Net tonnage
Deadweight: 950.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 40000 Cubic Feet
Bale: 37000 Cubic Feet
 
Length 1: 60.99 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 58.31 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 9.24 Meters Breadth, moulded
Depth: 3.07 Meters Depth, moulded
Draught: 3.65 Meters Draught, maximum
 
Configuration Changes

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1962-11-00 BREEZAND
Manager: P.A. van Es & Co. N.V., Rotterdam, Netherlands
Owner: P.A. van Es & Co. N.V., Rotterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PDGO
Additional info:

Date/Name Ship 1973-01-24 BREEZAND
Manager: P.A. van Es & Co. B.V., Rotterdam, Netherlands
Owner: P.A. van Es & Co. B.V., Rotterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PDGO
Additional info:

Date/Name Ship 1973-04-19 AAT V
Manager: International Shipbrokers Ltd., London, Great Britain
Owner: N.V. Scheepvaart-Maatschappij 'Diana V', Rotterdam, Netherlands
Shareholder: H. van der Eb, Rotterdam
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PCAU
Additional info:

Date/Name Ship 1984-09-06 DEDALOS
Manager: Ikaros Shipping Company Ltd., Piraeus, Greece
Owner: Ikaros Shipping Company Ltd., Piraeus, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Piraeus / Greece
Callsign:
Additional info:

Ship Events Data

1962-10-02: NvhN 02-10-1962: M.s. Breezand te water. Bij de scheepswerf Kerstholt N.V. te Groningen werd het nieuwe motor-kustvaartuig Breezand te water gelaten. De Breezand wordt gebouwd voor rekening van de rederij P. A. van Es & Co. te Rotterdam. Het schip is van het gladdektype, meet 965 ton d.w. en zal worden uitgerust met een 750 pk motor, radar en een automatische piloot. De kiel zal worden gelegd voor een zusterschip van het m.s. Breezand, eveneens voor rekening van de rederij P. A. van Es & Co te Rotterdam.

1962-10-30: Op 30-10-1962 als BREEZAND, zijnde een motorschip, metende 1415.00 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage no. 12677 d.d. 23-10-1962, liggende te Groningen, door C.J. Manneke, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 3857 Z GRON 162 op het achterschip aan B.B. zijde in het achterschot van het dekhuis op het verhoogd achterdek, 3.70 m. uit hekplaat, 1.60 m. uit lengteas en 1.40 m. uit dek.

1962-11-02: NvhN 02-11-1962: Proefvaart m.s. Breezand. Op de Eems heeft de geslaagde proefvaart plaats gevonden van het nieuwe motorkustvaartuig Breezand, dat werd gebouwd bij de Scheepswerf Kerstholt N.V. te Groningen voor rekening van de rederij P. A. van Es en Co te Rotterdam. De Breezand is van het gladdektype, meet 965 ton d.w. en is 61 m. lang. De voortstuwing geschiedt door een 750 pk motor, waarmee het schip tijdens de proefvaart een snelheid behaalde van ca. 11 knoop.

1971-05-24: NRC Handelsblad 24-05-1971: Breezand in moeilijkheden. Door een onzer redacteuren Rotterdam, 24 mei — De Nederlandse kustvaarder Breezand — op weg van Finland naar Sohotland met een lading gezaagd hout — is dit weekeinde op de Noordzee in moeiliikheden komen te verkeren. Zondagavond meldde het schip dat het water maakte en zware slagzij nadat de deklading bij zwaar stormweer aan het schuiven was geslagen. Na het alarmerende bericht dat er een slagzij was ontstaan van wel 45 graden, werd geprobeerd het schip weer recht te krijgen door een deel van de lading in zee te lossen. Om half tien volgde het bericht dat men de zaak onder controle had, maar des nachts volgde opnieuw een verzoek om assistentie. Twee schepen zetten koers naar het in nood verkerende schip dat meldde „zware slagzij te maken met water in de ruimen". Vanmorgen vroeg meldde de kapitein van de Breezand via Scheveningenradio dat het noodverkeer geëindigd kon worden en dat het schip 'in goede conditie' zijn reis vervolgde naar Pentland.

1987-04-01: Zwaar beschadigd aan bakboordzijde achter toen het schip te Aliveri tegen de kade aanvoer.

1987-09-18: Final Fate: Te Perama om gesloopt te worden.

Ship Masters Data

Images


Description: Breezand 1962 on her day of delivery.
Image type: Photo

Description: Breezand 1962
Image type: Photo

Description: Breezand 1962
Image type: Photo

Description: 'Aat V' ex 'Breezand'
Image type: Photo

Description: 'Aat V' (ex 'Breezand')
Image type: Photo
Sources