Name ship: BREEZAND

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1983
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO number: 8211629
Nat. Official Number: 5342 Z GRON 1983
Category: Cargo vessel
Propulsion: Motor Vessel
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck:
Masts: Gearless
Rig:
Lift Capacity:
Material Hull: Steel
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: Scheepswerf Bijlsma B.V., Wartena, Netherlands
Yardnumber: 621
Date Laid Down:
Launch Date: 1983-11-30
Delivery Date: 1983-12-21
Technical Data

Engine Manufacturer: Klöckner-Humboldt-Deutz A.G., Cologne (Köln), Germany
Engine Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 883
Power Unit: kW
Eng. additional info: Deutz nr. 6744479 Type SBV6M628 (240x280) 900 rpm.
Speed in knots: 9.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 1402.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 759.00 Net tonnage
Deadweight: 2200.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 3190 Cubic Meters
Bale: 3168 Cubic Meters
TEU: 98
 
Length 1: 87.76 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 82.78 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 11.10 Meters Breadth, moulded
Depth: 5.21 Meters Depth, moulded
Draught: 4.052 Meters Draught, maximum
 
Configuration Changes

1994-00-00: 1994 Hermeten: GT 1560, NRT 867, DWT 2401.

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1983-05-24 BREEZAND
Manager: B.V. Scheepvaartbedrijf 'Poseidon', Delfzijl, Netherlands
Owner: Rederij Madora III B.V., Lemmer, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Lemmer / Netherlands
Callsign: PDGM
Additional info: T. Verschoor.

Date/Name Ship 1991-01-03 BREEZAND
Manager: Euro Marine Service B.V. (B.A.), Essen, Belgium
Owner: Newtrend Shipping Ltd., Limassol, Cyprus
Shareholder:
Homeport / Flag: Limassol / Cyprus
Callsign:
Additional info: K. de Groot, Lemmer.

Date/Name Ship 1997-10-00 BREEZAND
Manager: Q Shipping B.V., Ridderkerk, Netherlands
Owner: Rederij m.s. Breezand, Ridderkerk, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Ridderkerk / Netherlands
Callsign: PDAD
Additional info: 03.11.1997 nieuw brandmerk: 19065 Z R 1997

Date/Name Ship 1999-01-01 BREEZAND
Manager: RAH Management B.V., Rhoon, Netherlands
Owner: Rederij m.s. Breezand, Ridderkerk, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Ridderkerk / Netherlands
Callsign: PDAD
Additional info:

Date/Name Ship 2005-02-00 OAK
Manager: VW-NYKI Shipping B.V., Rhoon, Netherlands
Owner: Oak Shipping International Ltd., Cardiff, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Nassau / Bahamas
Callsign: C6UH7
Additional info:

Date/Name Ship 2012-11-18 OAK
Manager: Furkan Shipping Investment Ltd., Avatiu, Cook Islands
Owner: Darya B Shipping Ltd., Avatiu, Cook Islands
Shareholder:
Homeport / Flag: Avatiu / Cook Islands
Callsign: E5U2636
Additional info:

Date/Name Ship 2014-09-09 OAK
Manager: Tambels Ltd-Bze, Liepaja (Libau), Latvia
Owner: Tambels Ltd-Bze, Liepaja (Libau), Latvia
Shareholder:
Homeport / Flag: Avatiu / Cook Islands
Callsign: E5U2636
Additional info:

Ship Events Data

1983-06-02: Op 02-06-1983 als BREEZAND, bouwnr. 261 van Scheepswerf Bijlsma B.V. te Wartena, zijnde een motorvrachtschip in aanbouw, nog niet gemeten, liggende te Wartena, door D. Hilgen, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, voorlopig van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 5342 Z GRON 1983 op het achterschip aan S.B. zijde in schot spant 2, 0 m. uit hekplaat, 2.50 m. uit lengteas en 1.05 m. uit dek.

1983-12-16: Op 16-12-1983 als BREEZAND, zijnde een motorvrachtschip, metende 1560 bruto tonnage volgens zeemeetbrief afgegeven te Rijswijk no. 21319 d.d. 14-12-1983, liggende te Wartena, door M. Alberts, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, definitiedvan haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 5342 Z GRON 1983 op het achterschip aan S.B. zijde in achterschot dekhuis, 3.20 m. uit hekplaat, 0.75 m. uit lengteas en 0.90 m. uit dek.

1984-03-02: Limburgsch dagblad 02-03-1984: Coaster knalt tegen Servaasbrug. Maastricht - De Servaasbrug in Maastricht zal gedurende minstens een maand beperkingen opleggen aan het verkeer zowel te land als te water. Gemotoriseerd verkeer zal dan niet de brug over kunnen en schepen, die hoger dan 5.85 meter boven de waterspiegel zijn gelegen, zullen dan niet onder de brug door mogen. Deze beperkingen zijn het gevolg van een forse aanvaring, die een coaster met het hefbare gedeelte van de Servaasbrug heeft gehad. De brug is als gevolg van de enorme klap ontzet en kan niet worden geheven. De schade aan de brug wordt geschat op twee ton. In de loop van de volgende week zal worden begonnen met de reparatiewerkzaamheden, die een maand in beslag zullen nemen. Daartoe dient het hefbare gedeelte te worden opgevijzeld, waardoor autoverkeer over de brug voorlopig onmogelijk zal zijn. De aanvaring voltrok zich woensdagavond laat. De Nederlandse 2400 tons coaster Breezand, die pas twee maanden in de vaart is en op weg naar Luik was, knalde met zijn hijskraan tegen het 'ijzeren gedeelte' van de Servaasbrug. De botsing was zo hevig dat de brug vijf tot tien centimeter werd opgetild en thans nog slechts op drie van haar vier steunpunten leunt. De hijskraan werd als een brok verwrongen staal tegen het scheepsdek gesmeten. Gescalpeerd. Hoe het ongeluk is kunnen gebeuren, is nog niet duidelijk. Mogelijk heeft de schipper-eigenaar van de Breezand de 'overhoogte' van de brug overschat. Om de bruggen over het Julianakanaal te kunnen passeren had de coaster uit voorzorg duizend ton ballast aan boord genomen. In de normale situatie kunnen schepen met een maximale hoogte van 5.85 meter de Servaasbrug gemakkelijk passeren. De kraan op de coaster stak echter ondanks de grotere diepgang door de ballast 6.60 meter boven de waterspiegel uit, waardoor het schip zich bij zijn poging onder de niet-geheven brug te varen zich als het ware scalpeerde. Het schip ligt na het ongeluk aangemeerd aan de Wilhelminakade in Maastricht. Het lag gisteren in de bedoeling dat het in de loop van de avond ondanks de opgelopen averij - de schipper is verzekerd - zou doorvaren naar Luik.
Limburgsch dagblad 23-03-1983: Servaasbrug tot mei voor verkeer dicht. Maastricht - De Servaasbrug in Maastricht zal vanaf de volgende week tot minstens 1 mei voor het gemotoriseerde verkeer gesloten blijven. Tijdens die maanden wordt het hefbare gedeelte van deze Maasoeververbinding hersteld van de gevolgen van een aanvaring door de 2400 tons Nederlandse coaster Breezand. Begin deze maand knalde het vrijwel gloednieuwe schip met zijn hijskraan tegen de niet-geheven brug. Door deze botsing werd het hefbare gedeelte opgetild waarbij één van de vier steunpunten werd verbogen. Sindsdien kan de brug niet meer worden geheven en vormt zij als gevolg daarvan een obstakel voor sommige schepen. Vanaf de volgende week zal het ijzeren gedeelte' van de Servaasbrug permanent geheven blijven totdat de reparatiewerkzaamheden, die gedeeltelijk in een fabriek plaatsvinden, zijn voltooid. De brug blijft toegankelijk voor voetgangers en fietsers.

1984-09-22: Leeuwarder courant 22-09-1984: Lage kruiplijncoaster een nieuw scheepstype op zee en binnenwater. Een nieuw type schip is verschenen op de zeeën en op de grotere Westeuropese binnenwateren: de kruiplijncoaster, een tussenvorm van de grote kustvaarder en het grote binnenschip. De kruiplijncoaster vaart de Rijn op, naar een ver van zee gelegen binnenhaven als Bazel, maar evengoed kan het scheepssilhouet zich aftekenen tegen de ondergaande zon bij het binnenvaren van een Noordafrikaanse haven. De kruiplijncoaster trotseert de stormen van Het Kanaal, vaart om Schotland heen door de gevaarlijke stromingen van de Pentland Firth en soms zoekt de schipper een oppertje in Harlingen. In de Friese havenstad zijn overigens ook enkele kruiplijncoasters . geregistreerd. Waarin onderscheidt de kruiplijncoaster zich van de gewone kustvaarder? Het schip kan de meeste vaste bruggen over de rivieren passeren aangezien de uitstekende delen in opwaartse richting, beweegbaar zijn. De stuurhut kan in een handomdraai twee tot drie meter zakken. Masten en laadgerei, door sommige zeelui het bokketuig genoemd, worden horizontaal neergelegd. Een stad als Parijs is gemakkelijk bereikbaar voor de kruiplijncoaster - de vaste Seine-bruggen vormen geen belemmering meer. Ook een industrieel centrum als Luik is opgenomen in de routes van het nieuwe type kustvaarders. Rederij Madora uit Lemmer vervoert ook regelmatig staal vanuit het Waalse bekken naar Britse havens. De Breezand, gebouwd bij Bijlsma in Wartena, en een geslaagd ontwerp zoals is gebleken uit de Britse belangstelling. Volledige zeevaart. In feite heeft de kruiplijncoaster de kustvaart, zoals ze rond de eeuwwisseling werd bedreven, weer teruggebracht in de maritieme economie. De kustvaart van tachtig jaar geleden heeft zich in de loop van de eeuw ontwikkeld tot volledige zeevaart, met toenemende afmetingen van de schepen die de hele wereld tot hun arbeidsgebied rekenen. De kleinere havens, en in elk geval een aantal havens in het binnenland, werd onbereikbaar voor de grote kustvaarder. De Rijn wordt nog wel gerekend tot het arbeidsterrein omdat hier tot ver rivieropwaarts vrije vaart mogelijk is. Niet, dat de kapiteins dat in het algemeen gesproken zo prettig vinden. We herinneren ons de opmerking van één hunner, varend op een Kustvaarder van Holwerda-Heerenveen: „Liever drie dagen in dikke mist bij New Foundland dan een reisje de Rijn op naar Duisburg...". Overigens is de Friese rederij voortgekomen uit de, toen beperkte, kustvaartactiviteiten van rond de eeuwwisseling. De derde generatie van de familie staat nu aan het roer van de onderneming. Bouwers van kruiplijncoasters zijn in Friesland de werven De Tille in Kootstertille en Bijlsma in Wartena. Nog niet zo lang geleden werd dit type schip Wadvaarder genoemd, vanwege het beperkte vaargebied op de Noordzee: tussen Hamburg en Delfzijl, later uitgebreid tot Harlingen, na aandringen van rederij Switynk die hier is gevestigd. De Lemster rederij Verschoor heeft niet minder bijgedragen tot de ontwikkeling van de handelsvaart met lage kruiplijncoasters. Tijs Verschoor treedt daarbij op als walkapitein. Een gesprek met hem over de vaart, in zijn huis aan de Lemster Zijlroede, wordt soms onderbroken als een opvallend schip passeert. De sonore tjomp-tjomptjomp van het voormalige binnenschip Harlingen (eigenaar Leyenaar, Leeuwarden) voert ons naar de oever van de Zijlroede: een onverwachte ontmoeting met een karakteristieke vertegenwoordiger van de binnenvaart, uitstekend onderhouden, en zich op een voorname manier door het water bewegend. Het is voor Tijs Verschoor aanleiding om uit te pakken over zn avonturen te water: hoe de schippers met ondernemingsgeest de zeeroute tussen Delfzijl en Hamburg of Bremerhaven verkozen boven een saaie tocht door het Küstenkanaal. „Bij het uitklaren in Delfzijl gingen we richting Emden, maar onder de Oostfriese wal keerden we richting Noordzee als het weer goed was. Die mannen van de douane wisten dat wel, maar ze konden er niks aan doen. De Duitsers ook niet, maar ze hadden er wel de pest over in. Later is het allemaal legaal geworden. De schepen werden ook zwaarder gebouwd...". Denemarken-vaart. In 1970 bouwde Bijlsma in Wartena de Banjaard voor Verschoor, een bijna duizendtonner die na enige tijd kon worden aangepast aan de eisen die toen voor de kleine kustvaart gingen gelden. De Verschoors - de vier zoons van Tijs varen ook - beschikken nu over een nieuwe Banjaard. Deze 2200-tonner liep vorig jaar bij Bijlsma van stapel. Nog nieuwer is de Breezand, 2400 ton. Met de grote Noordland wordt de gewone ustvaart (Kleine Handelsvaart) beoefend. De Denemarken-vaart, zoals de kleine kustvaart gewoonlijk wordt genoemd, blijkt een lucratieve handelsroute te zijn. Dankzij het Kielerkanaal kunnen de coasters binnendoor de Deense archipel bereiken. Het vaargebied eindigt officieel in het zuidelijk Kattegat. Verschoor heeft vroeger, vertelt hij, de oversteek over de Noordzee, via de Limfiord in Jutland, wel gewaagd. „Als het mooi weer is zit er geen gevaar bij". Tijs Verschoor mag worden beschouwd als een voortrekker in de wereld van de kleine kustvaart. Hij is trots op de Breezand die naar inzichten van de familie is gebouwd bij Bijlsma, „een soepele werf waar alles kan", naar Verschoor vertelt. De Breezand trok de aandacht van een Britse rederij waarbij de Verschoors in charter varen. Conoship, de combinatie van noordelijke scheepsbouwers, heeft daar de order aan te danken voor vier coasters. Bijlsma, uiteindelijk de bouwer van het prototype-Breezand, wilde er graag eentje van bouwen - er waren zekere rechten. Maar de Britten willen de schepen snel in de vaart brengen en Bijlsma, goed voorzien van orders, kon niet voldoen aan de gewenste levertijd. Verschoor: „De lage kruiplijncoaster is in trek, dat merken we". Opleving begonnen. De opgang van dit type kustvaarder is opmerkelijk, maar ook weer niet zo verrassend: het internationale zeetransport is voorzichtig bezig met eer. opleving en de vraag naar eenvoudig te behandelen schepen die ook ondiepe en ver landinwaarts gelegen havens kunnen bereiken, neemt toe. Overslag van goederen in een te zeehaven is peperduur. I vervoer van haven naar haven bespaart tijd en geld. De lage kruiplijncoaster mag bovendien varen met een betrekkelijk kleine bemanning, dankzij intensieve mechanisatie en de hulpmiddelen aan boord. Tijs Verschoor herinnert zich levendig, dat hij nog zonder radar voer. Hij moest aanvankelijk niets weten van de apparatuur die zee en kust verkent onder de slechtste weersomstandigheden. Een schipper, die was opgegroeid met alleen z'n oren en ogen als waarschuwingsmiddel voor dreigende gevaren, bekeek radar wantrouwend. Nu is het ondenkbaar, dat een schip op de grotere routes zonder radar zou varen.. Verschoor en zonen zijn, met vele anderen, een voorbeeld van maritieme ondernemingsgeest: Verschoor senior noemt de schipperij „een boeiend, spannend en avontuurlijk vak". Zijn betrokkenheid bij het beroep heeft geleid tot vernieuwingen, die inmiddels hebben geleid tot een opzienbarende order voor de noordelijke scheepsbouwindustrie.

1985-12-01: Leeuwarder Courant 01-12-1983: Wartena - Een flinke vloedgolf en een loeiende sirene begeleidden gistermiddag de tewaterlating van het motorschip „Breezand" bij de scheepswerf Bijlsma te Wartena. Het schip gleed precies volgens het boekje van stapel en bleef na enige schommeling keurig recht liggen in het water van het Langdeel. De doopplechtigheid werd verricht door mevrouw Doortje Verschoor-Mulder, echtgenote van directeur Tijs Verschoor van rederij Madora te Lemmer. De Lemster rederij is eigenaar van de „Breezand", een „lage-kruiplijncoaster", bestemd voor vrachtvervoer over zee, maar ook geschikt voor de vaart op kanalen en rivieren. In juni heeft de scheepswerf Bijlsma een soortgelijk schip aan de rederij Madora geleverd dat onder de naam Banjaard al in de vaart is. De nieuwe coaster heeft een draagvermogen van 2400 ton, is 87 meter lang, elf meter breed en 5,20 meter diep. Een twaalfhonderd pk dieselmotor zorgt voor de aandrijving. Voor het passeren van bruggen kan men de stuurhut laten zakken. Het schip kost tussen de zes en zeven miljoen gulden. Tijs Verschoor junior wordt kapitein op de Breezand, zo werd meegedeeld. Bij Bijlsma is men inmiddels al weer begonnen met de bouw van een onderzoeksvaartuig voor een NederlMdse opdrachtgever. De directie is optimistisch over de werkgelegenheid op korte termijn voor de vijftig werknemers van de werf.

2012-03-11: 11-03-2012 aan de ketting gelegd te Teignmouth op verzoek van de Admiralty Marshall vanwege een civiele claim op de eigenaar, de bemanning, bestaande uit Filippijnen, Indonesiërs and Russen, men had al 2 maanden geen salaris ontvangen, door de kerk voor zeevarenden Apostleship of the Sea voorzien van o.a. kleding en beltegoed voor de mobile telefoons, 15-3-2012 vertrokken van Teignmouth naar Hull en daar opgelegd.

Ship Masters Data

Images


Description: 'Breezand'
Image type: Photo

Description: Breezand 1983, Parkkade, Rotterdam in 11-1987.
Made By: © Bolhuis, R.J. van (Riemer)
Image type: Photo

Description: 'Breezand' (bj 1983) - foto: Amsterdam, 10 okt. 1998
Made By: © Johannes, L.M. (Leo)
Image type: Photo

Description: Oak 1983 ex Breezand on 06-08-2008 Dockside Shipyard Rotterdam-IJsselmonde.
Made By: © Goudriaan, J. (Koos)
Image type: Photo

Description: Oak 1983 ex Breezand on 02-07-2016 at IJmuiden.
Made By: © Coster, M. (Marcel)
Image type: Photo
Sources