Name ship: BRESKENS

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1898
Classification Register:
IMO number:
Nat. Official Number: 811 Z 'S HAGE 1948
Category: Cargo vessel
Propulsion: Steamship
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Raised quarter deck
Masts:
Rig:
Lift Capacity:
Material Hull: Steel
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: S.P. Austin & Son Ltd., Sunderland, Great Britain
Yardnumber: 199
Date Laid Down:
Launch Date: 1898-00-00
Delivery Date: 1898-05-00
Technical Data

Engine Manufacturer: George Clark Ltd., Sunderland, Great Britain
Engine Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Power: 1250
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: (21 1/2 , 35 & 57 1/2 - 39)
Speed in knots: 9.00
Number of screws:
 
Gross Tonnage: 1837.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 1035.00 Net tonnage
Deadweight: 2574.00 tons deadweight (1016 kg)
Grain: 117000 Cubic Feet
Bale: 112000 Cubic Feet
 
Length 1: 268.00 Feet (British) Registered
Beam: 37.60 Feet (British) Registered
Depth: 16.90 Feet (British) Registered
Draught:
 
Passengers:
1st 2nd 3rd Steerage Deck Total
0 0 0 0 0 0
Configuration Changes

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1898-00-00 HARRINGTON
Manager: J. & C. Harrison Ltd., London, Great Britain
Owner: J. & C. Harrison Ltd., London, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: London / Great Britain
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1899-00-00 CALGARTH
Manager: R. & J.H. Rea, London, Great Britain
Owner: R. & J.H. Rea, London, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: London / Great Britain
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1911-00-00 SAMPAN
Manager: Denaby & Cadeby Main Collieries Ltd., Liverpool, Great Britain
Owner: Denaby & Cadeby Main Collieries Ltd., Liverpool, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Liverpool / Great Britain
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1923-00-00 SAMPAN
Manager: Frederick Jones & Co., Cardiff, Great Britain
Owner: Melrose Abbey Shipping Co. Ltd., Cardiff, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Cardiff / Great Britain
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1923-12-24 SÜDSEE
Manager: W. Schuchmann, Bremerhaven, Germany
Owner: W. Schuchmann, Bremerhaven, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Bremerhaven / Germany
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1930-00-00 SÜDSEE
Manager: Bugsier Reederei & Bergungs A.G., Hamburg, Germany
Owner: Bugsier Reederei & Bergungs A.G., Hamburg, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Hamburg / Germany
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1935-00-00 SÜDSEE
Manager: W. Schuchmann, Bremerhaven, Germany
Owner: W. Schuchmann, Bremerhaven, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Bremerhaven / Germany
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1948-02-00 BRESKENS
Manager: Anthony Veder & Co, Rotterdam, Netherlands
Owner: Directoraat-Generaal van de Scheepvaart, The Hague, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: 's-Gravenhage / Netherlands
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1948-06-09 HOUTLAAN
Manager: F.W. Uittenbogaart, Rotterdam, Netherlands
Owner: N.V. Stoomschip 'Hannah', Rotterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign:
Additional info:

Ship Events Data

1945-05-00: De ‘SÜDSEE’ lag in mei 1945 vrijwel onbeschadigd te Kiel. In mei 1946 werd zij als herstelbetaling aan Nederland toegewezen en in september 1946 naar Rotterdam overgebracht, alwaar zij tot eind 1947, nog steeds als ‘SÜDSEE’, was opgelegd. Ten slotte werd zij eind 1947 verdoopt tot ‘BRESKENS’, hersteld en in februari 1948 weer in de vaart gebracht.

1948-09-17: Final Fate: De ‘HOUTLAAN’ werd, na eerst te Helsinki met hout te zijn beladen, daarna te Kotka afgeladen en vertrok op 17 september 1948 om 8.00 uur des morgens van Kotka met totaal 796 standaard hout, ook aan dek, met bestemming naar Rotterdam. Tijdens het afladen al rank, maar bij vertrek lag het schip vrijwel recht. Kort na vertrek kreeg de ‘HOUTLAAN’ weer 7° slagzij over bakboord. Te 11.55 uur werd bij Biostö van loods verwisseld. De weersverwachtingen waren slecht en men besloot daarom binnendoor naar Helsinki te gaan om daar zo nodig deklast te lossen. Men stuurde het schip vrij hard naar bakboord doch de ‘HOUTLAAN’ viel tegelijkertijd over stuurboord en kreeg een slagzij van 45°. Het was niet meer recht te krijgen en te 12.30 uur ging een gedeelte van de bemanning van boord en om 13.30 uur de overige opvarenden. Het schip had toen al 70° graden slagzij. Er werd gepoogd de deklast te werpen, doch ook dit mislukte. Om 16.00 uur begon het schip snel te zinken en moest om 19.00 van 17 september 1948 als verloren worden beschouwd. Na enige uren was de ‘HOUTLAAN’ geheel onder water verdwenen op 1 mijl West-Zuid-West van loodsstation Boistö (Finland). De ‘HOUTLAAN’, die géén certificaat voor de houtvaart had, was overladen en lag 17 cm te diep (136 ton te veel lading)(12 maanden ontzegging bevoegdheid gezagvoerder).


Ship Masters Data

Images


Description:
Image type: Photo

Description: De SüDSEE. Het is niet onmogelijk, dat het schip op deze foto in een Nederlandse haven ligt, kort na de overdracht aan Nederland als herstelbetaling.
Image type: Photo
Sources