Name ship: DRIE GEBROEDERS

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 18??
Classification Register:
IMO number:
Nat. Official Number:
Category: Cargo vessel
Propulsion: Sailing Vessel
Type: Tjalk
Standard Ship Type:
Type Deck:
Masts:
Rig:
Lift Capacity:
Material Hull: Wood
Decks:
Construction Data

Shipbuilder: Hoogezand, Netherlands (Pre November 1813)
Yardnumber:
Date Laid Down:
Launch Date:
Delivery Date:
Technical Data

Ship is not motorized.
 
Gross Tonnage:
Net Tonnage: 16.00 lasts (commercial)
Deadweight: 30.00 lasts (rye)
 
Length 1:
Beam:
Depth:
Draught:
 
Configuration Changes

Certificate of Registry
Year registered 1814
Number in register 18140004
Name ship DRIE GEBROEDERS
Type Tjalk
Lasts 16
Built province/country Hoogezand, Drenthe
Binnenland
Remarks
Date agenda 1814-01-02
Passport requested by Verboon, Pieter
City Rotterdam
Master at time of request Parlevliet, Leendert
Harbour Rotterdam
Other Remarks enig eigenaar

Ship History Data

Date/Name Ship 1810-12-06 DRIE GEBROEDERS
Manager: Pieter Verboon, Rotterdam, Netherlands (part of French Empire 1810-1813)
Owner: Pieter Verboon, Rotterdam, Netherlands (part of French Empire 1810-1813)
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands (part of French Empire 1810-1813)
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1814-01-02 DRIE GEBROEDERS
Manager: Pieter Verboon, Rotterdam, Netherlands
Owner: Pieter Verboon, Rotterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign:
Additional info:

Ship Events Data

1816-10-01: Final Fate: RC 031016
Rotterdam, 2 oktober. Van Maassluis wordt heden gemeld: volgens berichten der loodsen
was gisteren namiddag, aan den Hoek van Holland gestrand een tjalkschip, denkelijk
gevoerd door kapt. L. Parlevliet (opm: DRIE GEBROEDERS). Men was bezig een gedeelte
der lading te bergen, bestaande in tjalk; de wind Z.Z.W.


Ship Masters Data

Date from: 1810
Captain: Parlevliet, Leendert
College:
Flagnumber: 0
Other information: 1810-12-06

Images

Sources

General information regarding this ship

(opm: hieronder volgt een selectie van gedurende december 1813 door verschillende cargadoors geplaatste advertenties van in Rotterdam in lading liggende schepen, welke een  indruk geeft van de ‘lijndiensten’ op een aantal Engelse havens)

Naar Londen:
Kaptein Albert Plug, voerende het Hollandsch Bomschip ALBERTUS ADRIANUS, om aanstaande Vrydag den 10 dezer te vertrekken.
Om spoedig te vertrekken, het Hollandsch Bomschip WILLEM DEN EERSTE, kaptein Netscher.
Het Hollandsch Chaloupschip OMNIBUS, kapitein Hendrik Borreman.
Idem Hollandsch Brikscheepje MARIA CHARLOTTA, kaptein Willem Alexander.
Adres by J. van Ommeren Fz, Cargadoor.

Het Hollandsch Kofschip de KOOPHANDEL, schipper Ary Schaap,
Het Hollandsch Kofschip de ZEEMEEUW, schipper Volkert Plug,
Het Hollandsch smakschip de JONGE HARM, schipper Cornelis Vermys,
Het Hollandsch Kofscheepke de JONGE JACOBUS, schipper Jan Arend Bon,
Het Hollandsch Bomscheepje de INDUSTRIE, schipper Pieter van den Waart,
Het Hollandsch Bomschip de GOEDE HOOP, schipper Filipes de Best,
Het Hollandsch Bomschip MARIA ELIZABETH, schipper Jan Vlieland,
Het Hollandsch Sloepscheepje VROUWE CATHARINA, schipper Jacob Parlevliet,
Adres by Kuyper, Van Dam en Smeer.

Het Kofschip LOUISA, gevoerd door schipper Cornelis Dubbelaar. Iemand Goederen inhetzelve willende laden, gelieve zich te adresseren by Smith en Van Es, Cargadoors.

Het Hollandsch Schoonerschip ANNA SOPHIA, kaptein Fredrik Tupper.
Het Hollandsch Kofschip de JONGE JAN, kaptein J.B. Wilderman,
Het Hollandsch Sloepschip de ONGELUKKIGE, kaptein W. Verloop,
Adres by de Cargadoor Hudig, Blokhuyzen en Van der Eb.

Naar Hull:
Het Hollandsch Kofschip ONDERNEMING, kaptein Reyn Hakker,
Het Hollandsch Snikschip de COURIER, kaptein Cornelis van der Zwet.
Voor enig vlas en zaad, om uiterlyk den 21 December te vertrekken, op verbeurte van de Vragt, het Hollandsch Smakschip de VROUW MARGARETHA, schipper Nicolaas Visser,
Adres by Kuyper, Van Dam en Smeer.

Naar Newcastle:

Het Hollandsch Kofschip VOLHARDING, kaptein Jacob Ouwehand,
Het Hollandsch Tjalkschip de DRIE GEBROEDERS, kaptein Leendert Parlevliet.

Naar Stockton upon Tees:
Om spoedig te vertrekken, het Bomschip de JONGE BERNARDUS, schipper Cornelis de Moll, onder Hollandsche vlag,
Het Hollandsch Smakschip de MORGENSTER, schipper Michiel Pronk.

Naar Leith in Schotland:
Het Hollandsch Hoekerschip de JONGE CORNELIA, schipper Gerrit van der Borde,
Cargadoor Heaton en Boutmy.

Om spoedig te vertrekken, kaptein Adrian van der Waal, voeren de het Tjalkschip de JONGE WYNANDIA, met een vast Dek,
Adres by John Veder, Cargadoor.

Het Hollandsch Smakschip de VROUW ELSINA, schipper Jacob Swart,
Het Hollandsch Galjasschip de HOOP, kaptein Jan Krook,
Naar Belfast: Het Hollandsch Hoekerschip CORNELIA LUCIA, kaptein Jacob Altens,
Naar Dublin: het Hollandsch Brigantynschip MARIA, kaptein Haye Rubinga,
Adres by D. Burger & Zoonen

 

RC 280315

Advertentie. Op den 18 maart 1815 is bij de Vijf Sluizen nabij Vlaardingen overboord geslagen en verdronken de persoon Jeroen Cornelis de Vink, varende als stuurman op het schip de DRIE GEBROEDERS, kapt. Leendert Parlevliet, komende uit Engeland; gekleed geweest, bij opgaaf van de kapitein, met een wit buis, bont hemd, rode doek om de hals, nieuwe schoenen met strikken, in de zak een nieuw Engels knipmes, met enig geld. Die

voornoemde persoon, bij opvissing, mogt ontdekken, vervoege zich ten huize van Kornelis de Vink, op de Schorschendijk, letter C nummer 100 te Rotterdam, zal voor zijn diensten genereus beloond worden.

 

RC 031016

Rotterdam, 2 oktober. Van Maassluis wordt heden gemeld: volgens berichten der loodsen was gisteren namiddag, aan den Hoek van Holland gestrand een tjalkschip, denkelijk gevoerd door kapt. L. Parlevliet (opm: DRIE GEBROEDERS). Men was bezig een gedeelte der lading te bergen, bestaande in tjalk; de wind Z.Z.W.