Name ship: BRINDA

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1956
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO number: 5052010
Nat. Official Number: 3453 Z GRON 1956
Category: Cargo vessel
Propulsion: Motor Vessel
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Half shelterdeck
Masts: Two masts
Rig: 2 derricks
Lift Capacity: 3 ton each
Material Hull: Steel
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: N.V. Scheepsbouwwerf v/h De Groot & van Vliet, Slikkerveer, Netherlands
Yardnumber: 313
Date Laid Down:
Launch Date: 1956-07-18
Delivery Date: 1956-09-26
Technical Data

Engine Manufacturer: D. & Joh. Boot N.V., Motorenfabriek 'De Industrie', Alphen aan den Rijn, Netherlands
Engine Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 8
Power: 600
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Industrie nr. 4140 Type 8D7O (395x460)
Speed in knots: 10.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 499.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 286.00 Net tonnage
Deadweight: 894.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 46689 Cubic Feet
Bale: 43086 Cubic Feet
 
Length 1: 56.63 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 54.16 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 9.04 Meters Breadth, moulded
Depth: 3.26 Meters Depth, moulded
Draught: 3.78 Meters Draught, maximum
 
Configuration Changes

1969-08-00: Verlengd en verdiept door Scheepswerf Vlaardingen-Oost en kuil volgebouwd (flushdekker): Brt 895, Nrt 594, Dwat 1270, Loa 63,58, Ll 59,34.

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1956-09-17 BRINDA
Manager: C. Holscher's Scheepvaartbedrijf (Holscher Shipping) N.V., Rotterdam, Netherlands
Owner: Erven Rijnder Brinkman, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PDGU
Additional info:

Date/Name Ship 1957-00-00 BRINDA
Manager: N.V. Scheepvaartbedrijf "Gruno", Groningen, Netherlands
Owner: Rederij Brinkman, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PDGU
Additional info:

Date/Name Ship 1962-00-00 BRINDA
Manager: N.V. Scheepvaartkantoor Groningen, Groningen, Netherlands
Owner: Rederij Brinkman, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PDGU
Additional info:

Date/Name Ship 1970-00-00 BRINDA
Manager: Rederij Brinkman, Groningen, Netherlands
Owner: Rederij Brinkman, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PDGU
Additional info:

Date/Name Ship 1979-04-18 BRINDA
Manager: Sherman & Ovid Stoll, Panama, Panama R.P.
Owner: Sherman & Ovid Stoll, Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign: HO2965
Additional info:

Date/Name Ship 1984-00-00 BRINDA
Manager: Sherman & Ovid Stoll, Kingstown, St. Vincent (and Grenadines)
Owner: Sherman & Ovid Stoll, Kingstown, St. Vincent (and Grenadines)
Shareholder:
Homeport / Flag: Kingstown / St. Vincent (and Grenadines)
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1987-00-00 BRINDA
Manager: Sherman & Ovid Stoll, San Lorenzo, Honduras
Owner: Sherman & Ovid Stoll, San Lorenzo, Honduras
Shareholder:
Homeport / Flag: San Lorenzo / Honduras
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1991-00-00 BRINDA
Manager: Brinda Shipping S. de R.L., San Lorenzo, Honduras
Owner: Brinda Shipping S. de R.L., San Lorenzo, Honduras
Shareholder:
Homeport / Flag: San Lorenzo / Honduras
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1993-12-00 BRINDA
Manager: Brinda Shipping Co. Ltd., Panama, Panama R.P.
Owner: Brinda Shipping Co. Ltd., Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Belize City / Belize (British Honduras)
Callsign:
Additional info:

Ship Events Data

1956-09-17: 17-09-1956: De Erven Rijnder Brinkman zijn: Maria Johanna Das, wed. van Rijnder Brinkman en Uge Brinkman, kapt. reder kleine handelsvaart, elk 1/2 deel. De leden van de Rederij Brinkman, gevestigd te Groningen zijn: Maria Johanna Das, wed. van Rijnder Brinkman 7/10, Jurjen Schokkenbroek, scheepskapitein te Groningen 3/40, Willem Schotte, sigarenwinkelier te Groningen 3/40, Uge Brinkman, scheepskapitein te Groningen 3/40 en Maria Johanna Brinkman, zonder beroep te Groningen 3/40 deel. Op 27-07-1972 Scheepvaart- en Handelsonderneming Brinkman N.V. en op 21-02-1973 Scheepvaart- en Handelsonderneming Brinkman B.V.

1956-09-19: Op 19-09-1956 als BRINDA, zijnde een motorvrachtschip, metende 1416.41 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage no. 10361 d.d. 15-09-1956, liggende te Slikkerveer, door H. Greeuw, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Rotterdam, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 3453 Z GRON 1956 op het achterschip aan S.B. zijde in achterschot dekhuis, 3.50 m. uit hekplaat, 0.80 m. uit lengteas en 1.53 m. uit dek.

1956-10-01: NvhN 01-10-1956: M.s. Brinda voor Groninger rederij. De N.V. Scheepsbouwwerf v/h. De Groot en Van Vliet heeft aan de rederij R. Brinkman te Groningen afgeleverd het motorschip Brinda. De Brinda is een zeemotorvrachtschip met een d.w. van 909 ton. Zij is van het gladdektype met voorop een bank, die als schutdek tot achter het eerste luikhoofd is doorgetrokken. De hoofdafmetingen van het schip zijn: lengte 56.85 m., breedte 9 m en holte 4.10 m.

1970-07-14: Het Vrije Volk 14-07-1970: Vlieger gered. Whitby (AP) — De Nederlandse, kustvaarder Brinda uit Groningen heeft gisteren twee inzittenden van een lestoestel van de Royal Air Forcë dat in de Noordzee neerstortte uit zee kunnen oppikken.

1974-02-05: NvhN 16-11-1974: Bevoegdheid voor 5 maanden ontzegd. Kapitein (48) schuldig bevonden aan aanvaring. De 48-jarige kapitein G. D. uit Groningen is voor vijf maanden de bevoegdheid ontnomen om als kapitein op zeeschepen te varen. Dit is de straf die de Raad voor de Scheepvaart hem heeft opgelegd wegens zijn „zware schuld" aan de aanvaring op 5 februari van zijn schip, het ms Lumey met het ms Brinda op de Noordzee. Beide schepen liepen schade op maar konden hun reis vervolgen. Naar het oordeel van de raad had de Lumey de plicht voor de Brinda uit de weg te gaan. Kapitein D., die de wacht op de Lumey had en verantwoordelijk was voor de navigatie, kwam deze verplichting niet na. „Hij is op grove en onverantwoorde wijze nalatig geweest in het voeren van de navigatie en het houden van goede uitkijk, door tijdens de nadering van beide schepen de brug te verlaten. Tengevolge hiervan is hem het gevaar geheel ontgaan en kon hij ook niet reageren op de aandachtseinen, die door de Brinda zijn gegeven," aldus de raad. Deze had kapitein D. al eerder meermalen moeten corrigeren, o.a. ook wegens het niet houden van uitkijk op wacht. De kapitein van de Brinda heeft naar het oordeel van de raad lichte medeschuld aan de aanvaring. Hij komt er echter met een berisping af.

1978-04-08: Opgelegd in Groningen voor de verkoop.

1988-00-00: Opgelegd in Georgetown, Guyana.

1996-04-06: Laatste vertrekbericht van Port au Prince, Haiti daarna onbekend.

2002-00-00: In 2002 uit LR i.v.m twijfel over het nog bestaan van het schip.

Ship Masters Data

Images


Description: Brinda 1956
Image type: Photo

Description: Brinda 1956
Image type: Photo

Description: De Brinda na de verlenging en verbouwing.
Image type: Photo

Description: zomer 1978: opgelegd in het Winschoterdiep te Foxhol.
Made By: © Johannes, L.M. (Leo)
Image type: Photo
Sources