Name ship: BRION

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1922
Classification Register: British Corporation Register of Shipping and Aircraft (BC)
IMO number:
Nat. Official Number:
Category: Cargo vessel
Propulsion: Steamship
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Shelterdeck open
Masts:
Rig:
Lift Capacity:
Material Hull: Steel
Decks: 2
Construction Data

Shipbuilder: Coaster Construction Co. Ltd., Montrose, Canada
Yardnumber: 109
Date Laid Down:
Launch Date: 1922-00-00
Delivery Date: 1922-03-00
Technical Data

Engine Manufacturer: Fleming & Ferguson Ltd., Paisley, Great Britain
Engine Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Power: 600
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: Type (15 , 25 & 40 - 27)
Speed in knots: 9.50
Number of screws:
 
Gross Tonnage: 761.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 295.00 Net tonnage
Deadweight: 923.00 tons deadweight (1016 kg)
Grain: 66000 Cubic Feet
Bale: 60000 Cubic Feet
 
Length 1: 202.90 Feet (British) Registered
Beam: 33.20 Feet (British) Breadth, moulded
Depth: 10.50 Feet (British) Breadth, moulded
Draught:
 
Configuration Changes

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1922-03-00 BRION
Manager: Koninklijke Nederlandsche Stoomboot-Maatschappij N.V., Amsterdam, Netherlands
Owner: N.V. West-Indische Scheepvaart Maatschappij, Willemstad (NA), Netherlands Antilles
Shareholder:
Homeport / Flag: Willemstad (NA) / Netherlands Antilles
Callsign: TNDM
Additional info:

Ship Events Data

1922-00-00: In 1922 voor de K.N.S.M. te water gelaten als SCIPIO

1934-01-21: Final Fate: Het vrachtschip ss. 'BRION' (1921) van de KNSM, op weg van Guayaquil, via Buenaventura naar Christobal, loopt in het Gatun Meer (Panama-kanaal) aan de grond en zinkt. De bemanning kan worden gered.
De BRION vertrok op 19 januari 1934 met een lading van 688 ton stukgoederen van Buenaventura naar Christobal. Met deze lading lag het schip nog lang niet aan haar merk. Op 21 januari 1934 arriveerde men te 06.30 uur te Balboa, waar men de kanaal-loods aan boord nam en het Panama-kanaal instoomde. Na twee sluizen te zijn gepasseerd voer de BRION vervolgens volle kracht - 10 mijl- door het Gatun-meer. Omstreeks 13.15 uur bemerkte men dat het schip enige slagzij -4 a 5 graden- over bakboord kreeg. Deze slagzij werd snel meer en de spuigaten van het schutdek, die openstonden, trachtte men dicht te maken. Het schip lag nu in het ankerbassin voor de volgende sluis. De toestand werd gevaarlijk en men verliet de BRION. Terwijl men doende was het schip nog recht te krijgen, viel zij om 16.15 uur op 21 januari 1934 met de boeg tegen de wal weer scheef. Onmiddelijk verlieten allen het schip, dat terstond daarna plat op de bakboorzijde viel, waarna zij met de masten nagenoeg horizontaal is weggezonden. (In juli 1947 lag het wrak daar nog.) Door het laten openstaan van de spuigaten in het shelterdek is de BRION bij goede weersomstandigheden derhalve door nalatigheid en zorgeloosheid volgelopen, gekapseisd en gezonken. Het was niet mogelijk de Nederlandse gezagvoerder te straffen, daar de BRION een Curaçaose zeebrief had.

Ship Masters Data

Images


Description: Brion 1921
Image type: Photo

Description: Brion 1921
Image type: Photo

Description: Op 21 jan. 1934 is de 'Brion' op het Gatunmeer (Panama-kanaal) aan de grond gelopen en gezonken.
Image type: Photo
Sources