Name ship: BROUWERSGRACHT

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1950
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO number: 5053935
Nat. Official Number: 2565 Z GRON 1950
Category: Cargo vessel
Propulsion: Motor Vessel
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Flush deck
Masts: Two masts
Rig: 2
Lift Capacity:
Material Hull: Steel
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: Bodewes Scheepswerven N.V., Martenshoek, Netherlands
Yardnumber: 388
Date Laid Down: 1950-06-23
Launch Date: 1950-11-08
Delivery Date: 1950-12-27
Technical Data

Engine Manufacturer: Werkspoor N.V., Amsterdam, Netherlands
Engine Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 8
Power: 500
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Werkspoor nr. 1016 Type TMAS278 (270x500)
Speed in knots: 10.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 498.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 333.00 Net tonnage
Deadweight: 840.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 37000 Cubic Feet
Bale: 35000 Cubic Feet
 
Length 1: 57.75 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 53.33 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 8.89 Meters Breadth, moulded
Depth: 3.27 Meters Depth, moulded
Draught:
 
Configuration Changes

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1950-12-27 BROUWERSGRACHT
Manager: Spliethoff's Bevrachtingskantoor N.V., Amsterdam, Netherlands
Owner: C.V. 'Hanmar', C.V. 'Björndal' & N.V. 'Ansyma', Amsterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PDHE
Additional info: Hanmar 20%, Björndal 40%, Ansyma 40%

Date/Name Ship 1964-03-11 BEURSPLEIN
Manager: Spliethoff's Scheepvaartkantoor N.V., Rotterdam, Netherlands
Owner: Scheepvaart-Maatschappij 'Pleinlijn' C.V., Rotterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PDCG
Additional info:

Date/Name Ship 1965-08-26 ILSE SUHR
Manager: Reederei Heinz Suhr, Hamburg, German Federal Republic
Owner: Reederei Heinz Suhr, Hamburg, German Federal Republic
Shareholder:
Homeport / Flag: Hamburg / German Federal Republic
Callsign: DNKG
Additional info:

Date/Name Ship 1975-00-00 GEORGIOS B
Manager: Belken Shipping Corporation, Famagusta, Cyprus
Owner: Belken Shipping Corporation, Famagusta, Cyprus
Shareholder:
Homeport / Flag: Famagusta / Cyprus
Callsign:
Additional info:

Ship Events Data

1950-11-08: NvhN 08-11-1950: Tewaterlaring m.s. Brouwersgracht. Bij Bodewes' Scheepswerven N.V. te Martenshoek werd vandaag met goed gevolg te water gelaten de stalen motorcoaster BROUWERSGRACHT, groot ca 860 ton, welke wordt gebouwd voor rekening van Spliethoff's Bevrachtingskantoor te Amsterdam. Het schip wordt voorzien van een 500 pk dieselmotor en gebouwd onder klasse Lloyds en Scheepvaartinspectie voor de Atlantische vaart met rjsversterking. De kiel zal worden gelegd voor een dito schip voor rekening van de N.V. Motorschip „Zuldland" te Rotterdam.

1950-12-15: Op 15-12-1950 als BROUWERSGRACHT, zijnde een stalen motorschip, groot 1411.64 m3 bruto inhoud volgens meetbrief 's Gravenhage d.d. 04-12-1950 no. 8317, liggende te Martenshoek, door J. Frik, scheepsmeter te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 2565 Z GRON 1950 op het achterschip aan S.B. zijde in het achterkant dekhuis op het verhoogd achterdek, 4.55 m. uit de hekplaat, 0.30 m. uit de lengteas, 1.30 m. boven dek.

1950-12-28: NvhN 28-12-1950: Proefvaart m.s. BROUWERSGRACHT. Woensdag heeft op de Eems de goed geslaagde proefvaart plaats gehad van het 860 ton metende kustvaartuig Brouwersgracht, dat bij Bodewes Scheepswerven N.V. te Martenshoek werd gebouwd voor rekening van Spliethoff's Bevrachtingskantoor te Amsterdam. De Brouwersgracht is voorzien van een 500 p.k. motor, waarmede tijdens de proefvaart een snelheid werd behaald van goed 11 mijl.

1952-07-07: De Heerenveensche Koerier 07-07-1952: Een schip vaart op een schip. Een merkwaardig transport is thans op weg van Rotterdam naar de Finse haven Aabo, waar het Woensdag of Donderdag wordt verwacht. Het is een hier te lande geheel van aluminium vervaardigd passagiersschip voor de Finse meren. De „Aulanke'', zoals het schip heet — naar de haven waar het zal thuis behoren — kan honderd passagiers vervoeren. Het werd van aluminium vervaardigd om de geringe diepgang mogelijk te maken, nodig voor de vaart op de Finse meren. Het is 26 meter lang, 5.50 meter breed en 5.70 meter hoog. Daar het niet op eigen kracht door de geringe diepgang naar Finland kon varen, moest het aan boord van een ander schip daar naar toe worden vervoerd. Dit geschiedt thans met speciale toestemming van de Scheepvaartinspectie met het m.s. „Brouwersgracht", welk schip in de Suomi-lijn een geregelde dienst onderhoudt met Finland. Om de „Aulanke" aan boord van de „Brouwersgracht", waarvan het bijna het gehele dek inneemt, te kunnen plaatsen, moesten de stutten voor de laadbomen van het m.s. „Brouwersgracht" worden afgebrand. Twee grote bokken hesen de „Aulanke" Zaterdagmiddag in de Jobshaven te Rotterdam aan boord. De aankomst ontscheping te Aabo zullen met enige plechtigheid geschieden, ook de Nederlandse gezant in Finland, de heer A. J. Th. van der Vlugt, zal hierbij tegenwoordig zijn.

1953-01-26: Algemeen Handelsblad 26-01-1953: Ongeluk in Rotterdams haven. Het kustvaartuig Rapid, dat in de Jobshaven te Rotterdam lag, is vannacht aangevaren door de deze haven binnenkomende kustvaarder Brouwersgracht, die een bocht moest maken en de Rapid te laat zou hebben opgemerkt. De Brouwersgracht kwam met de voorsteven tussen de kademuren en de bakboordsboeg van de Rapid, die gedeeltelijk ingedeukt werd. De Brouwersgracht liep in de boeg een gat van ongeveer 50 bij 80 cm op. Er deden zich geen persoonlijke ongevallen voor.

1953-03-23: De Telegraaf 23-03-1953: 1000ste schip in haven. Amsterdam, 21 Maart. — Vanochtend is het 1000ste schip van dit jaar de Amsterdamse haven binnengekomen. Het is het Nederlandse m.s. “Brouwersgracht", geladen met hout. Vorig jaar kwam het 1000ste schip op 27 Maart aan.

1964-05-16: Het Vrije Volk 16-05-1964: Beursplein aan de grond en snel weer vlot. (Van een onzer verslaggevers) ,De Nederlandse coaster Beursplein (498 brt.) is vannacht voor de Noorse kust, ter hoogte van Trondheim, in moeilijkheden geraakt. Het in ballast varende schip, van Spliethoff's Bevrachtingskantoor te Amsterdam, raakte bij slecht weer op de rotsen. Eerst werd gevreesd voor het lot van de bemanning van tien koppen, maar twee uur later meldde de kapitein dat de coaster, op- eigen kracht was vlot gekomen. De Beursplein, de vroegere Brouwersgracht, kon zijn reis naar Archangel vervolgen. Het schip had de hele dag met zwaar weer te kampen gehad. Of het bij de stranding schade heeft opgelopen, is niet bekend. De kapitein had vrijdagmiddag twee Noorse loodsen aan boord genomen voor de reis door het fjordengebied.
NvhN 16-05-1964: Niet aan de grond. Kapitein vergiste zich in 't bestek. Volgens het Noorse persbureau J.T.B. heeft de kapitein van het Nederlandse schip Beursplein zich gisteravond vergist, toen hij meende dat zijn schip aan de grond was gelopen. Het vaartuig had enig water gemaakt doordat een paar deuren het hadden begeven. De Beursplein had 2 loodsen aan boord sinds donderdagochtend, toen het schip ook in moeilijkheden kwam. Het was in gevaarlijk water gekomen ten westen van Floroe aan de Noorse westkust. De kapitein had zich kennelijk in zijn bestek vergist, aldus N.T.B. Hij vroeg, nadat hij met hulp van een kustradiostation en een Noors schip weer in de goede koers was gekomen, om 2 Noorse loodsen. De Beursplein is op weg naar de Russische haven Archangel.

1967-02-05: Onderweg van Mantyluoto naar Kings Lynn in zwaar weer met slagzij verlaten door de bemanning. Omgeslagen. Naar Kappelshamn Bay gesleept. 12-02- 1967 gericht en naar een werf voor reparatie. In 04-1967 weer in de vaart.
Friese koerier 06-02-1967: Westduits schip op Oostzee vergaan. Den Haag (ANP) — Het 499 ton metende Westduitse motorschip Ilse Suhr is zondagochtend op de Oostzee vergaan. Het was van Engeland op weg naar Finland. De 6 opvarenden zijn gered. Noodsignalen van de Ilse Suhr werden door de Zweedse kuststations niet ontvangen door storingen op de betrokken internationale radiofrequentie. Deze zijn volgens de Zweden te wijten aan twee radio-verreschrijvers in Polen, die al eerder deze frequentie hebben geblokkeerd.
Het Vrije Volk 06-02-1967: Duitse coaster in Oostzee vergaan. (Van een onzer verslaggevers) De 499 ton metende Westduitse coaster Ilse Suhr is zondagmorgen in de Oostzee, dwars van het eiland Gottland, lek geslagen en gezonken. De zes bemanningsleden zijn op het SOS aan boord genomen van het Duitse schip Bremer Reeder. De Ilse Suhr was op weg van Engeland naar Finland.

1975-12-14: Final Fate: Onderweg van St. Sampson (Guernsey) naar Volos met ijzerschroot met machineschade in zwaar weer door bemanning verlaten. Op sleeptouw genomen maar sloeg los van de tros, raakte op drift en zonk in pos. 48.56.08.N. - 03.11.04.W.

Ship Masters Data

Images


Description: De proefvaart en oplevering van de 'Brouwersgracht' op 27 december 1950.
Image type: Photo

Description: Brouwersgracht 1950
Image type: Photo

Description: 'Beursplein' (ex 'Brouwersgracht')
Image type: Photo

Description: 'Ilse Suhr' (ex 'Brouwersgracht')
Image type: Photo
Sources