Name ship: BURGEMEESTER VAN VOLLENHOVEN

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1884
Classification Register:
IMO number:
Nat. Official Number: 2228 ROTT 1884
Category: Cargo vessel
Propulsion: Steamship
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Flush deck
Masts: Two masts
Rig:
Lift Capacity:
Material Hull: Iron
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: P. Smit Jr., Slikkerveer, Netherlands
Yardnumber: 63
Date Laid Down: 1884-03-15
Launch Date: 1884-08-21
Delivery Date: 1884-10-03
Technical Data

Engine Manufacturer: P. Smit Jr., Slikkerveer, Netherlands
Engine Type: Steam, Compound
Number of Cylinders: 2
Power: 40
Power Unit: NHP
Eng. additional info: (15 1/2 & 28 - 16)
Speed in knots:
Number of screws:
 
Gross Tonnage: 211.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 124.00 Net tonnage
Deadweight: 300.00 tons deadweight (1016 kg)
 
Length 1: 119.80 Feet (British) Registered
Beam: 19.40 Feet (British) Registered
Depth: 8.70 Feet (British) Registered
Draught:
 
Passengers:
1st 2nd 3rd Steerage Deck Total
0 0 0 0 0 0
Configuration Changes

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1884-08-00 BURGEMEESTER VAN VOLLENHOVEN
Manager: N.V. Duinkerksche Stoomboot-Reederij, Rotterdam, Netherlands
Owner: N.V. Duinkerksche Stoomboot-Reederij, Rotterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: NHMR
Additional info:

Date/Name Ship 1898-05-00 DEKABRIST
Manager: Ali Babaschow, Astrakhan, Russia
Owner: Ali Babaschow, Astrakhan, Russia
Shareholder:
Homeport / Flag: Astrakhan / Russia
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1906-00-00 GULYAM MIRSA
Manager: Ali Babaschow, Astrakhan, Russia
Owner: Ali Babaschow, Astrakhan, Russia
Shareholder:
Homeport / Flag: Astrakhan / Russia
Callsign:
Additional info: writing name ship is correct, not so in LR

Ship Events Data

1884-03-15: Type: Building History
NRC 160384. Slikkerveer, 15 maart. Op het etablissement van de heer P. Smit Jr., scheepsbouwmeester en fabrikant van stoomwerktuigen alhier, wordt heden de kiel gelegd van het stoomschip BURGEMEESTER VAN VOLLENHOVEN, bestemd voor passagiers en goederen tussen deze gemeente en Duinkerken, waarvan de gezagvoerder zal zijn L. Hoogerwerff, en dat onder directie zal staan van de heren G. Outshoorn en C.L. Torley Duwel. De machine van het surface condensing compound systeem, alsmede de stoomketel worden aan dezelfde fabriek vervaardigd, terwijl de nieuwste verbeteringen, zowel op het gebied van scheepsbouw als op dat van werktuigkunde, bij dit stoomschip in toepassing zullen worden gebracht.

1884-10-03: NRC 041084. Rotterdam, 3 oktober. Het stoomschip BURGEMEESTER VAN VOLLENHOVEN, gebouwd op het etablissement van de heer P. Smit Jr., deed heden een proeftocht naar de Nieuwe Waterweg.

1891-01-16: VCO 16.01.1891
Vlissingen, 15 januari. De BURGEMEESTER VAN VOLLENHOVEN, van Rotterdam en bestemd voor Duinkerken, maar wegens storm hedennacht hier binnengekomen, vertrok gisteren van Rotterdam met 27 koeien, waarvan drie overboord zijn geslagen, de anderen zijn bijna allen dood, twee of drie zijn nog in leven. Aan boord bevond zich o.a. als arrestant een bankier uit Parijs, die door de politie van Rotterdam naar Duinkerken moest worden overgebracht.

1891-07-03: NRC 03.07.1891
Maassluis, 2 juli. Volgens rapport ligt het stoomschip BURGEMEESTER VAN VOLLENHOVEN met defecte machine bij de Schouwenbank geankerd. De sleepboot NIEUWESLUIS vertrok derwaarts.

1891-07-04: PGC 04.07.1891
Rotterdam, 2 juli. Het stoomschip BURGEMEESTER VAN VOLLENHOVEN van hier, dat met defecte machine werd gerapporteerd, arriveerde hedenavond te 8.30 uur te Duinkerken. Alles wel aan boord.

1893-10-27: PGC 30.10.1893
Rotterdam, 27 oktober. Volgens bij de rederij ontvangen bericht is het stoomschip BURGEMEESTER VAN VOLLENHOVEN, kapt. W.H. Scholten, van hier naar Duinkerken, gisteravond om 6 uur Oostende binnengelopen wegens stormweder. Aan boord is alles wel.

1894-05-05: PGC 08.05.1894
Rotterdam, 5 mei. Volgens telegrafisch bericht van Duinkerken kan het stoomschip BURGEMEESTER VAN VOLLENHOVEN niet vertrekken, omdat de vaart in de haven is belemmerd door het wrak van de GEORG FISHER.
NRC 09.05.1894
Duinkerken, 7 mei. De haven is door het gezonken stoomschip GEORG FISHER nog steeds versperd en belet het stoomschip BURGEMEESTER VAN VOLLENHOVEN, bestemd voor Rotterdam, de haven te verlaten.

1895-11-23: ZZN 23.11.1895
Op het stoomschip BURGEMEESTER VAN VOLLENHOVEN, varende van Rotterdam op Duinkerken, werd bij het vertrek van laatstgenoemde plaats op 17 dezer één der schepelingen vermist. Dinsdagavond vond men bij aankomst aan de Maaskade te Rotterdam het treurig overschot in één der kolenruimen. Uiterlijke kenteken van geweld waren niet op de man te bespeuren.

1898-05-17: PGC 20.05.1898
Rotterdam, 17 mei. Het Nederlandse stoomschip BURGEMEESTER VAN VOLLENHOVEN, varende tussen hier en Duinkerken, is aan een Russische maatschappij verkocht en zal worden herdoopt in DEKABRIST. Hiermede houdt de Duinkerkensche Stoomboot-Reederij op te bestaan. (opm: het schip is 28 mei van Rotterdam naar St. Petersburg vertrokken)

1910-00-00: Final Fate: De ‘GULAM MIRSA’ is in 1910 in Rusland voor sloop verkocht.

Ship Masters Data

Date from: 1884
Captain: Hoogewerff, Leendert
College:
Flagnumber: 0
Other information: 0

Date from: 1886
Captain: Scholten, W.H.
College:
Flagnumber: 0
Other information: 0

Images

Sources