Name ship: BURGUNDIA

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1964
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO number: 6409167
Nat. Official Number: 485 Z NIJM 1963
Category: Cargo vessel
Propulsion: Motor Vessel
Type: General Cargo, Paris trade-low air draft
Standard Ship Type:
Type Deck: Shelterdeck open
Masts: Gearless
Rig:
Lift Capacity:
Material Hull: Steel
Decks: 2
Construction Data

Shipbuilder: N.V. Scheepswerf 'De Waal', Zaltbommel, Netherlands
Yardnumber: 678
Date Laid Down:
Launch Date: 1964-01-04
Delivery Date: 1964-02-19
Technical Data

Engine Manufacturer: Maschinenbau Kiel A.G., Kiel, German Federal Republic
Engine Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 800
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: MAK nr. 24029 Type 6MU51AK (320x450)
Speed in knots: 11.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 432.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 217.00 Net tonnage
Deadweight: 720.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 62000 Cubic Feet
Bale: 58000 Cubic Feet
 
Length 1: 59.97 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 56.10 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 9.52 Meters Breadth, moulded
Depth: 5.54 Meters Depth, moulded
Draught: 3.332 Meters Draught, maximum
 
Configuration Changes

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1963-09-06 BURGUNDIA
Manager: Vereenigd Cargadoorskantoor N.V., Amsterdam, Netherlands
Owner: N.V. Scheepvaart Maatschappij 'Ella', Amsterdam, Netherlands
Shareholder: Rederi Bratt-Götha, Gothenburg
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PDHI
Additional info:

Date/Name Ship 1971-06-25 TOR BURGUNDIA
Manager: Vereenigd Cargadoorskantoor N.V., Amsterdam, Netherlands
Owner: N.V. Scheepvaart Maatschappij 'Ella', Amsterdam, Netherlands
Shareholder: Rederi Bratt-Götha, Gothenburg
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PIAE
Additional info:

Date/Name Ship 1973-02-19 BURGUNDIA
Manager: Scheepvaartbedrijf Verschoor & Switynk B.V., Harlingen, Netherlands
Owner: Burgundia Shipping Corp. Inc., Panama, Panama R.P.
Shareholder: Jacob Reinier Verschoor & Jacob Switynk, Makkum
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1975-00-00 BURGUNDIA
Manager: Jonny Petersen, Hamburg, German Federal Republic
Owner: Jonny Petersen, Hamburg, German Federal Republic
Shareholder:
Homeport / Flag: Hamburg / German Federal Republic
Callsign: DGAP
Additional info:

Date/Name Ship 1976-00-00 BURGUNDIA
Manager: Burgundia Shipping Corp. Inc., Singapore, Singapore
Owner: Burgundia Shipping Corp. Inc., Singapore, Singapore
Shareholder:
Homeport / Flag: Singapore / Singapore
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1979-00-00 BURGUNDIA
Manager: Burgundia Shipping Corp. Inc., Panama, Panama R.P.
Owner: Burgundia Shipping Corp. Inc., Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign:
Additional info:

Ship Events Data

1963-09-17: Op 17-09-1963 als ongenoemd schip, zijnde een motorschip in aanbouw onder bouwnr. 678 bij Scheepswerf De Waal N.V. te Zaltbommel, nog niet gemeten, liggende te Zaltbommel, door C. van Oossanen, ambtenaar van de Scheepsmetingsdient te Amsterdam, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 485 Z NIJM 1963 op het achterschip aan S.B. zijde in eindwrang van dubbele bodem op spant 24, 0.25 m. uit de hekplaat, 0.60 m. uit lengteas en 0.60 m. uit vlak.

1964-02-14: Op 14-02-1964 als BURGUNDIA, zijnde een motorschip, metende 1224.50 m3. bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage, nr. 13112 d.d. 07-02.1964, liggende te Zaltbommel, door K. Kamp, ambtenaar van de Scheepsmetingsdient te Amsterdam, definitief van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 485 Z NIJM 1963 op het achterschip aan S.B. zijde in achterwand dekhuis, 8.30 m. uit de hekplaat, 2.80 m. uit lengteas en 1,70 m. uit dek.

1964-04-11: Het Vrije Volk 11-04-1964: Zeeweg Seine. Een nieuw, onder Nederlandse vlag varend schip, heeft de Fransen versteld doen staan. Het is de in januari te water gelaten "Burgundia" van de scheepvaartmaatschappij Ella, dochter van de Zweedse Götha-rederij. De Burgundia is het grootste schip, dat ooit de Seine tot Poissy is opgevaren. Daar staan de autofabrieken van Simca en de 600-tonner is erheen gevaren om tachtig wagens voor Göteborg te laden. Het schip is daar speciaal voor dit vervoer gebouwd.

1973-01-29: NvhN 29-01-1973: Tor-schepen naar Noorden verkocht. De scheepvaartmaatschappij Ella (VCK) te Amsterdam heeft haar motorschepen Tor Burgundia en Tor Normandia verkocht. De Tor Burgundia is overgegaan in handen van de heren J. R. Verschoor te Makkum en J. Swietink te Harlingen, die het schip onder de nieuwe naam Burgundia in de vaart hebben gebracht met als thuishaven Panama R.P. De Burgundia behoort tot het shelterdektype en heeft een draagvermogen van 720 ton bij 431 BRT. Het schip is voorzien van een 800 Dk MAK-dieselmotor. De Tor Normandia werd verkocht aan de heer J. Schokkenbroek te Groningen, die het schip in de vaart brengt onder de nieuwe naam Normandië. Dit schip behoort tot het shelterdektype en heeft een draagvermogen van 720 ton bij 431 BRT. Het is voorzien van een 1000 pk MAK-dieselmotor. Beide schepen werden in 1964 gebouwd bij de NV Scheepswerf De Waal te Zaltbommel en zijn speciaal geconstrueerd voor de vaart op Parijs. De verkoop kwam tot stand door bemiddeling van het Maritiem Bureau J. E. den Brave te Amsterdam,

1973-02-14: Op 14-02-1973 verkocht aan V.o.f. Verschoor en Switijnk, gevestigd te Makkum waarvan de vennoten zijn: Jacob Reinier Verschoor, reder te Makkum en Jacob Switijnk, kapitein te Makkum. De teboekstelling bij het Kadaster wordt op 19-02-1973 doorgehaald.

1975-05-02: Classed LR until 2/5/75

1981-02-08: Final Fate: Onderweg van Coleraine naar Lissabon met een lading aardappelen, door uitval van de hoofdmotor, aan de grond gelopen bij Castlerock (bij Londonderry) in de monding van de River Bann in pos. 44.30.N. - 08.12.W. Het was op weg naar zee na een machinestoring. Op 20 februari brak brand uit die grote schade veroorzaakte aan brug en accommodatie. Op 6 maart vlotgebracht en naar Belfast gesleept. Constructive total loss verklaard en voor de sloop verkocht. Aankomst 2 juni in Troon onder de tijdelijke naam BUR en gesloopt door West of Scotland Shipbreaking Co. Ltd. De hoofdmotor werd gedemonteerd en verkocht aan de heer J. de Waahl.

Ship Masters Data

Images


Description: Burgundia 1964
Image type: Photo

Description: Burgundia 1964
Image type: Photo

Description: Burgundia 1964
Image type: Photo

Description: Burgundia 1964
Image type: Photo

Description: 'Tor Burgundia' 1964 (ex 'Burgundia')
Image type: Photo

Description: Tor Burgundia 1964 (ex Burgundia)
Image type: Photo
Sources