Name ship: CABO

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1931
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO number:
Nat. Official Number: 1439 Z GRON 1931
Category: Cargo vessel
Propulsion: Motor Vessel
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Flush deck
Masts: One mast
Rig: 2 derricks
Lift Capacity:
Material Hull: Steel
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: Scheepswerf 'Gideon' J. Koster Hzn., Groningen, Netherlands
Yardnumber: 130
Date Laid Down:
Launch Date: 1931-01-00
Delivery Date: 1931-02-19
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Machinefabriek 'Bolnes' v/h J.H. van Cappellen, Bolnes, Netherlands
Engine Type: Motor, Oil, 2-stroke single-acting
Number of Cylinders: 2
Power: 110
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Bolnes Type (270x360)
Speed in knots: 8.00
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 155.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 76.00 Net tonnage
Deadweight: 200.00 tons deadweight (1016 kg)
Grain: 8000 Cubic Feet
 
Length 1:
Length 2: 30.46 Meters Registered
Beam: 5.79 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.33 Meters Depth, moulded
Draught:
 
Configuration Changes

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1931-02-19 CABO
Manager: International Shipbrokers Ltd., London, Great Britain
Owner: Bouwe Pronk, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: NHMW
Additional info: 1934 callsign PDIE

Date/Name Ship 1939-00-00 CABO
Manager: Carebeka N.V., Groningen, Netherlands
Owner: Bouwe Pronk, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PDIE
Additional info:

Date/Name Ship 1941-08-01 ZALMHAVEN
Manager: N.V. Gebroeders van Uden's Scheepvaart- en Agentuur Maatschappij, Rotterdam, Netherlands
Owner: Fa. Europeesche Kustvaart, Rotterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PIWB
Additional info:

Ship Events Data

1931-02-12: Op 12-02-1931 als CABO, zijnde een motorzeevrachtschip, groot 155.05 reg ton. liggende te Groningen, door J. Gerrits, scheepsmeter te Groningen, ten verzoeke van Bouwe Pronk, schipper te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 1439 Z GRON 1931 op het achterschip op stuurboordzijde van de lichtkap motorkamer.

1931-02-20: NvhN 20-02-1931: Heden vond op de Eems de uitstekend geslaagde proefvaart plaats met het door de Scheepswerf „Gideon" van J. Koster Hzn. te Groningen gebouwde motorzeevrachtschip „CABO". Het schip, dat afmetingen heeft van 32 bij 5,75 bij 2.50 M-, is voor rekening van kapt. B. Pronk te Groningen gebouwd onder speciaal toezicht Bureau Veritas klasse kleine kustvaart met uitbreiding tot de geheele Noord- en Oostzee en Engelsch Kanaal. Het deadweight bedraagt 210 ton. De voortstuwing geschiedt door middel van een 110 p.k. Bolnes motor. Bij de mast is een motorlaadlier opgesteld, geschikt voor het heffen van lasten van 2 ton. De verblijven zijn uiterst geriefelijk en modern ingericht. Na afloop van de proefvaart werd het schip zeer tot tevredenheid door den kapitein overgenomen.

1939-03-04: De Telegraaf 04-03-1939: Drie te diep geladen schepen. Amsterdam, 3 Maart. -In de zitting van de Raad voor de Scheepvaart is een drietal klachten van den Inspecteur-generaal voor de scheepvaart tegen de gezagvoerders van de kustvaarders “Eben Haezer”, de “Cabo” en “Gejo” wegens het te diep beladen van hun schepen behandeld. De schipper van de “Cabo” was niet verschenen. De Inspecteur-generaal merkte op dat bij de Willemsluizen te Amsterdam, toegang gevend tot het Noordhollandsch Kanaal, geconstateerd was, dat het schip vijf centimeter te diep lag. Op de reis van Londen moet olie zijn verbruikt en hierdoor kan aangenomen worden, dat het schip bij vertrek uit Londen reeds aanmerkelijk overladen was. Het overgekomen water kan de 30 ton te veel niet veroorzaakt hebben. De Raad zal later uitspraak doen.

1939-09-02: Algemeen Handelsblad 02-09-1939: Berisping uitgesproken. De Raad voor de Scheepvaart deed uitspraak in zake de klacht van den inspecteurgeneraal voor de scheepvaart tegen den kapitein van het motorschip „CABO" wegens te diep beladen van dat vaartuig. De Raad achtte de klacht gegrond en strafte den aangeklaagde door het uitspreken van een berisping.

1941-02-19: In augustus 1941 door de Duitsers in beslag genomen en in management bij de Reederei 'Alo'. Op 10 februari 1943 vertrok het schip van Delfzijl naar Kopenhagen, via het Kieler-Kanaal. De lading bestond uit zand en kalk in zakken en een partij geroofde bronzen kerkklokken. Eerst lag de 'Zalmhaven' enkele dagen bij Nordeney voor anker, todat op de 18 februari 1943 de reis kon worden voortgezet naar de Elbe. s’ Avonds ging men ten anker in de monding van de Elbe in verband met luchtalarm. Bovendien was het onmogelijk de versperring in het donker te passeren. In de nacht werd het schip vermoedelijk getroffen door een magnetische mijn, die was afgeworpen door één van de overkomende vliegtuigen, en zonk na een explosie bij Brunsbüttelkoog. Drie opvarenden, de kapitein, de stuurman en een Duitse matroos verloren bij deze ramp het leven. Vijf opvarenden werden gered door de loodsboot. In 1946 gelicht en gesloopt bij Eisen & Metalwerke m.b.H. te Hamburg.

Ship Masters Data

Images


Description: 'Cabo' (bj 1931)
Image type: Photo

Description: De 'Cabo' liggende in de Oosterhaven te Groningen - foto omstreeks 1939
Image type: Photo

Description: De 'Cabo' liggende in de Oosterhaven te Groningen - foto omstreeks 1939
Image type: Photo
Sources