Name ship: CALCUTTA

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1911
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO number:
Nat. Official Number:
Category: Cargo vessel
Propulsion: Steamship
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Full scantling
Masts: Two masts
Rig:
Lift Capacity:
Material Hull: Iron
Decks: 2
Construction Data

Shipbuilder: A. Mc. Millan & Son Ltd., Dumbarton, Great Britain
Yardnumber: 441
Date Laid Down:
Launch Date: 1911-11-16
Delivery Date: 1911-12-00
Technical Data

Engine Manufacturer: David Rowan & Co. Ltd., Glasgow, Great Britain
Engine Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Power: 2400
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: (27, 44 & 73 - 48)
Speed in knots: 10.50
Number of screws:
 
Gross Tonnage: 5541.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 3537.00 Net tonnage
Deadweight: 9390.00 tons deadweight (1016 kg)
Grain: 469000 Cubic Feet
 
Length 1: 415.40 Feet (British) Registered
Beam: 56.00 Feet (British) Registered
Depth: 28.10 Feet (British) Registered
Draught:
 
Configuration Changes

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1911-12-00 CALCUTTA
Manager: N.V. Stoomvaart Maatschappij 'Nederland', Amsterdam, Netherlands
Owner: N.V. Stoomvaart Maatschappij 'Nederland', Amsterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: NHPC
Additional info:

Ship Events Data

1911-11-16: NRC 231111
Londen, 21 november. Op de 16e dezer werd te Dumbarton het voor rekening van de Stoomvaart Mij. Nederland (Java-Bengalen Lijn) gebouwde stoomschip CALCUTTA te water gelaten. Het stoomschip dat een draagvermogen heeft van 9.400 ton, heeft de volgende hoofdafmetingen: Lang tussen de loodlijnen 415 voet, breed 56 voet en hol 30 voet 9 duim. Het is gebouwd met grote ruimen, met grote ballast capaciteit in de cellulaire dubbele bodem, achterpiek en in de dieptank in de midscheeps. De machines voor het verwerken van de lading zijn van de nieuwste vindingen. Schip en machines zijn onder speciaal toezicht van Lloyds en voor de hoogste klasse gebouwd.

1927-05-13: Op 13.05.1927 liggende te Tandjong Priok voorzien van een nieuw brandmerk: 462 Z AMST 1927

1927-08-29: Final Fate: Het vrachtschip ss. 'Calcutta' (1911) van de Stoomvaart Maatschappij 'Nederland' (SMN), op weg van Semarang (Nederlands IndiŽ) naar Calcutta (India), komt ter hoogte van Falta Piont bij Calcutta in aanvaring met het Duitse vrachtschip ss. 'Rabenfels'. Bij deze aanvaring vallen geen slachtoffers.
Op reis met een lading van ruim 8300 ton, voornamelijk suiker en melasse en enig stukgoed, van Semarang naar Calcutta stoomde de CALCUTTA de rivier Hooghly op, onder weg van zee naar Calcutta. Zij passeerde op 29 augustus 1927 om 12.38 uur in de middag Falta Point, toen men het Duitse stoomschip RABENFELS zag naderen. Door de stroom op de rivier en de te grote snelheid van beide schepen, en door het feit dan men elkaar's manoeuvres niet begreep, ofschoon beide schepen loodsen aan boord hadden, volgde om 12.45 uur een hevige aanvaring. De RABENFELS trof de CALCUTTA ter hoogte van het voorbrugschot. De CALCUTTA geraakte op stuurboordswal van de rivier en terstond vulden zich ruim II, de machinekamer en het ketelruim met water. Het anker van de RABENFELS bleef echter haken aan de reling van de CALCUTTA, zodat de ankerketting geheel uitliep en afbrak. De CALCUTTA werd hierdoor van de wal getrokken, kreeg zware slagzij aan stuurboord en scheerde zinkend over de 180 meter brede rivier naar de Falta-sands, waar men om 14.00 uur aan de grond geraakte. Het voorschip zonk snel en de bemanning verliet het schip. Om 00.00 uur (middrnacht van 29 op 30 augustus 1927) brak de CALCUTTA en verdween ook het achterschip in de golven.

Ship Masters Data

Images


Description:
Image type: Photo

Description:
Image type: Photo

Description:
Image type: Photo
Sources