Name ship: CALLISTO

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1900
Classification Register:
IMO number:
Nat. Official Number:
Category: Cargo vessel
Propulsion: Steamship
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Spar deck
Masts:
Rig:
Lift Capacity:
Material Hull:
Decks: 2
Construction Data

Shipbuilder: C.S. Swan & Hunter Ltd., Newcastle on Tyne, Great Britain
Yardnumber: 257
Date Laid Down:
Launch Date: 1900-00-00
Delivery Date: 1900-12-00
Technical Data

Engine Manufacturer: Blair & Co. Ltd., Stockton-on-Tees, Great Britain
Engine Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Power: 1300
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: (24 , 40 & 66 - 45)
Speed in knots: 9.50
Number of screws:
 
Gross Tonnage: 3521.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 2284.00 Net tonnage
Deadweight: 6000.00 tons deadweight (1016 kg)
Grain: 318000 Cubic Feet
Bale: 291000 Cubic Feet
 
Length 1: 348.00 Feet (British) Registered
Beam: 45.30 Feet (British) Registered
Depth: 26.00 Feet (British) Registered
Draught:
 
Configuration Changes

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1900-12-00 CALLISTO
Manager: Firma Hudig & Veder, Rotterdam, Netherlands
Owner: N.V. Hudig & Veder's Stoomvaart Maatschappij, Rotterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: NHPR
Additional info:

Date/Name Ship 1914-00-00 CALLISTO
Manager: Firma Hudig & Veder, Rotterdam, Netherlands
Owner: N.V. Maatschappij Zeevaart, Rotterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: NHPR
Additional info:

Date/Name Ship 1916-02-11 NORDFJELD
Manager: H.C. Gørrisen, Kristiania (Oslo), Norway
Owner: A/S. 'Doris', Kristiania (Oslo), Norway
Shareholder:
Homeport / Flag: Kristiania (Oslo) / Norway
Callsign:
Additional info:

Ship Events Data

1900-04-00: NRC 06.04.1900: Door Hudig & Veder’s Stoomvaart Maatschappij te Rotterdam is bij de bouwmeester C.S.Swan & Hunter te Wallsend een stoomschip besteld van 5850 ton deadweight. De afmetingen zullen zijn 348 voet bij 45,3 voet bij 28,9 voet. De machine van het triple expansiesysteem met cylinders van 24, 40 en 66 duim bij 45 duim slag, worden vervaardigd door de firma Blair & Co. Het schip, dat in december moet worden geleverd, zal de naam CALLISTO dragen.

1900-10-23: DS 23.10.1900: Heden (23 oktober) is van de werf Swan Hunter & Co te Wallsend te water gelaten het stoomschip CALLISTO bestemd voor Hudig & Veder te Rotterdam.

1900-10-30: NRC 30.10.1900: Het stalen schroefstoomschip CALLISTO, te Wallsend gebouwd door de firma Swan & Hunter voor rekening van de firma Hudig & Veder, dat 23 dezer van stapel liep, is lang 348 voet, breed 45 voet en 3 duim, hol 28 voet en 9 duim en zal ongeveer 5300 ton deadwight kunnen laden bij een diepgang van 23 voet. De machines van het triple expansiesysteem en de ketels worden vervaardigd door de firma Blair & Co. te Stockton.

1905-12-11: Het vrachtschip ss. CALLISTO van de NV Maatschappij Zeevaart (Rederij Hudig & Veder) in Rotterdam, op weg van New Orleans naar Kopenhagen geladen met graan en stukgoed, loopt tijdens dichte mist aan de grond bij Helsingborg. Een deel van de lading kan later worden overgeladen in lichters, waarna het schip met behulp van sleepboten weer kan worden vlotgebracht.

1911-04-17: Het vrachtschip ss CALLISTO van de Maatschappij Zeevaart (Rederij Hudig & Veder) te Rotterdam, varende van Rotterdam naar Port Said,
komt bij het lichtschip 'Sandettie' in aanvaring met het Britse ss Dawlish. Door deze aanvaring raakt de voorpiek lek en is het schip
genoodzaakt om voor de benodigde reparaties terug te keren naar Rotterdam.

1922-11-22: Final Fate: Op reis met een lading steenkolen van Cardiff naar Gaspé (Quebec) is de NORDFJELD op 22 november 1922 in stormweer aan de grond gelopen op Flowers-Island (Newfoundland, Canada) en verloren gegaan.

Ship Masters Data

Images


Description: De CALLISTO, liggende in de Rotterdamse haven
Image type: Photo

Description:
Image type: Photo
Sources