Name ship: CALLISTO

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1920
Classification Register:
IMO number:
Nat. Official Number: 12718 ROTT 1920
Category: Cargo vessel
Propulsion: Steamship
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Full scantling
Masts:
Rig:
Lift Capacity:
Material Hull: Steel
Decks: 2
Construction Data

Shipbuilder: De Rotterdamsche Droogdok Maatschappij N.V., Rotterdam, Netherlands
Yardnumber: 67
Date Laid Down: 1917-09-17
Launch Date: 1919-12-30
Delivery Date: 1920-04-24
Technical Data

Engine Manufacturer: De Rotterdamsche Droogdok Maatschappij N.V., Rotterdam, Netherlands
Engine Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Power: 1900
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: (25 , 41 & 68 - 45)
Speed in knots: 10.00
Number of screws:
 
Gross Tonnage: 4310.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 2660.00 Net tonnage
Deadweight: 7250.00 tons deadweight (1016 kg)
Grain: 396000 Cubic Feet
Bale: 364000 Cubic Feet
 
Length 1: 377.60 Feet (British) Registered
Beam: 51.60 Feet (British) Registered
Depth: 25.10 Feet (British) Registered
Draught:
 
Configuration Changes

1919-02-15: Op 15-02-1919 bouwopdracht verstrekt.

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1920-04-28 CALLISTO
Manager: Hudig & Veder N.V., Rotterdam, Netherlands
Owner: N.V. Maatschappij Zeevaart, Rotterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: NHPQ
Additional info:

Ship Events Data

1926-11-04: Op 04.11.1926 liggende te Rottterdam van een nieuw brandmerk voorzien: 30 Z ROTT 1926

1928-04-20: Final Fate: Op 20 april 1928 vertrok de ‘CALLISTO’ met een lading van 6.100 ton suiker en tevens 1.030 ton bunkerkolen van Barahona (San Damingo) naar Montreal. Op 29 april 1928 te 0.20 uur (dus kort na middernacht) werd het laatste bericht van de ‘CALLISTO’ opgevangen, een S.O.S. met de mededeling dat het schip aan de grond was gelopen bij Louisburg (Cape Breton) en om hulp vroeg. Alle verzoeken om nadere inlichtingen bleven onbeantwoord, zodat waarschijnlijk na het S.O.S. bericht van 0.20 uur de inrichting voor draadloze telegrafie onklaar was geraakt. Het weer was slecht, storm en mist (!). Eerst enige dagen later is het wrak van de ‘CALLISTO’ gevonden op 500 meter uit de kust bij Port Nova (Cape Breton); er stoken slechts enkele laadbomen boven water uit, wrakhout en de stoffelijke resten van enige der opvarenden waren toen al aangespoeld. De oorzaak van de ramp, waarbij alle 32 opvarenden om het leven waren gekomen, zal waarschijnlijk hebben gelegen in de zeer slechte weersomstandigheden, hevige storm vergezeld van dikke mist, op deze gevaarlijke kust. (Port Nova ligt in positie 45°55’42”NB. en 59°46’15”WL.; het is een eiland).

Ship Masters Data

Images


Description:
Image type: Photo

Description:
Image type: Photo
Sources