Name ship: AHOY

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1953
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO number: 5005976
Nat. Official Number: 3006 Z GRON 1953
Category: Cargo vessel
Propulsion: Motor Vessel
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Flush deck
Masts: Two masts
Rig: 2 derricks.
Lift Capacity: 2 ton each.
Material Hull: Steel
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: N.V. Scheepswerf 'Delfzijl' v/h Gebr. Sander, Delfzijl, Netherlands
Yardnumber: 196
Date Laid Down:
Launch Date: 1953-05-30
Delivery Date: 1953-07-31
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Appingedammer Bronsmotorenfabriek, Appingedam, Netherlands
Engine Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 4
Power: 220
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Brons Nr. 10170 Type 4ED (290x450)
Speed in knots: 8.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 369.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 177.00 Net tonnage
Deadweight: 438.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 21200 Cubic Feet
Bale: 20460 Cubic Feet
 
Length 1: 46.90 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 43.03 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 7.53 Meters Breadth, extreme
Depth: 3.20 Meters Depth, moulded
Draught: 2.934 Meters Draught, maximum
 
Configuration Changes

1969-00-00: 1969 nieuwe hoofmotor: 2tew 5 cil 250 Pk Brons Nr. 14569 Type 5GB (220x380)

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1953-07-27 AHOY
Manager: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl, Netherlands
Owner: Arend Brouwer & Frederik Galenkamp (V.o.F. Brouwer & Galenkamp), Kampen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Kampen / Netherlands
Callsign: PCFN
Additional info:

Date/Name Ship 1977-06-21 AHOY
Manager: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl, Netherlands
Owner: Frederik Galenkamp, Kampen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Kampen / Netherlands
Callsign: PCFN
Additional info:

Date/Name Ship 1979-01-09 AHOY
Manager: Bukas Corporation N.V., Willemstad (NA),
Owner: Bukas Corporation N.V., Willemstad (NA),
Shareholder:
Homeport / Flag: Willemstad (NA) /
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1979-10-00 AHOY
Manager: Bukas Corporation N.V., Panama, Panama R.P.
Owner: Bukas Corporation N.V., Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign: HO5754
Additional info:

Date/Name Ship 1986-09-00 AHOY
Manager: Marítima Santa Catalina, Colombia
Owner: Marítima Santa Catalina, Colombia
Shareholder:
Homeport / Flag: Colombia
Callsign:
Additional info:

Ship Events Data

1953-06-02: NvhN 02-06-1953: Tewaterlating m.s. „AHOY”. Een dezer dagen werd met goed gevolg van de werf der Gebr. Sander te Delfzijl te water gelaten het casco van het 450 tons d.w. m.s. „AHOY", hetwelk voor rekening van de heren Brouwer en Galenkamp te Kampen wordt gebouwd. Het schip dat een lengte over alles heeft van 46.85 m. en een breedte van 7.50 m. met een holte van 3.18 m., zal worden voorzien van een 240 P.K., op 195 P.K: afgestelde 4 cyl. motor. De werf der Gebr. Sander heeft nog 2 soortgelijke schepen in opdracht.

1953-07-28: Op 28-07-1953 als AHOY, zijnde een motorvrachtschip, metende 1046,01 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage no. 9189 d.d. 20-07-1953, liggende te Delfzijl, door A. Jonkers, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdient te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 3006 Z GRON 1953 op het achterschip aan S.B. zijde in het achterschot van het dekhuis op verhoogd achterdek, 5.75 m. uit hekplaat, 0.35 m. uit lengteas en 1.50 m. uit dek.

1955-10-10: De Heerenveensche koerier 10-10-1955: Tekort aan arbeidskrachten te Delfzijl. Harlingen— Alhier arriveerde de kustvaarder AHOY met een lading hout uit Sundsvall, bestemd voor Delfzijl. Daar is mede door de aardappelexport een ernstig tekort aan havenarbeiders, vandaar dat de Ahoy naar de Friese zeehaven is doorgevaren waar men de lading heeft gelost.

1957-11-27: NvhN 27-11-1957: „Geslaagde reddingstraining”. Vliegtuig in zee, bemanning gered. Buiklanding op het water. Nauwelijks onder de indruk van hun zojuist meegemaakte vliegramp en de daarop volgende fortuinlijke redding, zijn gisteravond omstreeks acht uur drie jongelui te IJmuiden aan wal gestapt: de bemanning van de Avenger, een verkenningsvliegtuig van de Marine Luchtvaartdienst, dat gistermiddag, zoals wij in een deel onzer edities reeds meldden, 30 mijl bewesten IJrnuiden in zee is gestort. De redding. Zij hebben in het kort het verhaal van de ramp en de redding verteld. Daaruit bleek, dat het toestel omstreeks half drie motorstoring kreeg. Daarop heeft gezagvoerder, luitenant ter zee tweede kl. H. I. Uurbanus, een geslaagde buiklanding op het water gemaakt. Dit viel bij de deining niet mee en het toestel zonk dan ook in korte tijd zonder dat het echter brak. De beide andere toestellen die in dezelfde formatie als het verongelukte toestel vlogen, bleven in de buurt en stagen dat de drie bemanningsleden met behulp van twee rubberreddingboten in veiligheid konden brengen en zelfs nog wat spullen mee kon den grissen. Lekker druk;
Nadat de drie mensen over de twee „dingies" verdeeld waren, bleef het boven hun hoofd „lekker druk", want niet alleen de beide meevliegende toestellen cirkelden daar rond, maar via Valkenburg waren ook een Marmer, een Neptune en een helikopter gealarmeerd. Tevens was via Scheveningen Radio een noodsein de lucht ingegaan, bestemd voor in de buurt varende schepen om uit te kijken. De schepen hebben het tenslotte van de vliegtuigen gewonnen, want om kwart over vier nam de naar Nieuwpoort onderweg zijnde Nederlandse kustvaarder AHOY, onder commando van kapitein A. Brouwer, de drie verongelukte vliegers aan boord. De Ahoy zette onmiddellijk koers naar IJrnuiden, waar de reddingboot Neeltje Jacoba was uitgevaren om aan het opsporingswerk deel te nemen. Aan wal; Om zes uur ontmoetten beide schepen elkaar ondanks het feit dat de radio van de Neeltje Jacoba defect was: met lichtseinen heeft de reddingboot de aandacht van de Ahoy toen weten te trekken en om acht uur stonden die drie jonge vliegers — gezagvoerder H. I. Uurbanus (27), zijn metgezel luit. ter zee 2e klasse R. J. J. A. A. A. van de Clooster baron Sloeth tot Evelo (25) en de derde inzittende korporaal-vliegtuigmaker constabel C. P. J. van Kaam (22) — monter op de steiger van de reddingboot Daar stond niet alleen hun commandant luitenant Luns op hen te wachten, maar tevens de vertegenwoordiger van de plaatselijke commissie van de Koninklijke Noord- en Zuid- Hollandse Redding Mij., die hen naar de warme huiskamer en een hartige dronk loodste. Luitenant Luns vond het hele geval ; niet zo erg belangrijk en zijn enige , reactie was, dat de drie mannen een "bijzonder geslaagde reddingstraining" hebben meegemaakt en dat alles volkomen volgens de theorie was verlopen. Het enige nadeel was, dat het waterdichte pak van de korporaal niet helemaal waterdicht bleek te zijn, zodat hij in de rubberboot lichtelijk nat is geworden.
Algemeen Handelsblad 27-11-1957: bMarine vliegtuig na landing op zee gezonken. (Van onze correspondent) Een verkenningsvliegtuig van de marine van het type Avenger moest gistermiddag omstreeks half drie, zoals wij reeds in een gedeelte van onze vorige editie meldden, ten gevolge van een motorstoring op zee, dertig mijl ten westen van IJmuiden, landen en is kort daarna gezonken. De drie inzittenden, de 27jarige commandant luitenant ter zee vlieger 2e klasse H. J. Urhanus uit Voorschoten, de luitenant ter zee tweede klasse R. J. J. A. van den Clooster Sloet tot Everloo, 25 jaar oud en afkomstig uit Apeldoorn en de 22-jarige korporaalconstabel C. P. J. van Kaam uil Breda, konden zich in een grote en een kleine dinghy in veiligheid brengen. Zij zijn ruim anderhalf uur na de landing opgepikt door de Nederlandse kustvaarder Ahoy, die hen om zes uur kon overgeven aan de reddingboot Neellje Jacoba uit IJmuiden. Om 8 uur precies zetten de vliegers voet aan wal. Het toestel maakte deel uit van een formatie van drie vliegtuigen. De motor verloor vermogen, aldus de gezagvoerder, die toen geen andere keus had dan te proberen op zee een noodlanding te maken. Het toestel sloeg een paar keer hard tegen de golven, maar bleef drijven. Slechts kort; de mannen hadden amper de tijd zich in veiligheid te brengen. Ze waren nog maar net overgestapt in een van de dinghy's, toen het toestel in de golven verdween. De beide andere vliegtuigen van de formatie hadden inmiddels alarm gemaakt. Een Neptune, een helikopter en een Mariner vlogen naar de aangegeven plaats en Scheveningen-Radio waarschuwde de scheepvaart. Om tien minuten over half vier vertrok uit IJmuiden de reddingboot en een half uur later meldde de kustvaarder Ahoy, die op weg was naar Newport, dat de drie schipbreukelingen in goede welstand aan boord waren genomen. Ondanks een defecte radio-installatie koerste de reddingboot haarscherp op de Ahoy aan, die in oostelijke richting precies zes uur hebben wij mannen overgezet op de reddingboot. Vervolgen onze koers. De reddingboot wendde de steven en meerde klokslag acht uur in de Vissershaven van IJmuiden. Ten huize van de chef van de halpolitie van het staatsvissershavenbedrijf konden de vliegers wat op verhaal komen. Daar werden zij ook begroet door commandant J. F. T. Luns van het tweede squadron, die de reddingsactie bijzonder geslaagd noemde, omdat alles geheel volgens het schema was verlopen.
Friese koerier 27-11-1957: Ned. vliegtuig in zee gevallen, drie leden van bemanning gered. Den Haag (ANP) — Omstreeks half drie dinsdagmiddag is een Avenger-verkenningsvliegtuig van de Marine luchtvaartdienst op 30 mijl ten westen van IJrnuiden in de Noordzee terecht gekomen. De drie bemanningsleden hebben zich tijdig in veiligheid kunnen stellen en zijn door het kustvaartuig “Ahoy” aan boord genomen. Nadien heeft dit schip de drie mannen overgezet op de reddingboot “Neeltje Jacoba”, die het drietal naar IJmuiden heeft gebracht.

1960-08-23: NvhN 23-08-1960: Duizendste schip in Harlinger haven. In het bijzijn van de havenmeester, de adjucthavenmeester en de gemeentesecretaris, overhandigde burgemeester B. Nauta maandagmiddag aan kapt. A. Brouwer van de 450 ton metende kustvaarder AHOY (rederij Brouwer en Galenkamp uit Kampen) een wandbord van Makkumer aardewerk met het wapen van Harlingen er op en een Wyt's Guide 1960, ter ere van het feit, dat de Ahoy het duizendste schip was, dat dit jaar de Harlinger haven aandeed. Op zich zelf was dit overigens niet een al te groots feit, want vorig jaar was het duizendste schip er ruim een maand eerder. Toen was het de kustvaarder Christel. Kapitein Brouwer trekt zich blijkbaar niet veel aan van het gezegde „een vrouw of een kip is een pest op je schip": Met drie vrouwen (zijn echtgenote en de dochters Clara en Greetje) kwam hij met een lading „juffers" voor het houtbedrijf K. Posthumus naar Harlingen. Verder waren er nog zeven man personeel aan boord Stuurman is zijn zwager - en medereder - de heer F. Galenkamp. Vrouw en dochters voeren slechts voor deze keer mee, bij wijze van vakantie. Het schip werd zeven jaar geleden in Delfzijl gebouwd.
Friese koerier 23-08-1960: Duizendste schip in Harlinger haven. Harlingen— In het bijzijn van de havenmeester, adjuncthavenmeester en van zijn gemeente- secretaris overhandigde burgemeester B. Nauta maandagmiddag aan kapt. A. Brouwer, van de 450- ton metende kustvaarder „Ahoy", rederij Brouwer en Galenkamp uit Kampen, een wandbord van Makkumer aardewerk met het wapen van Harlingen er op en een Wyt's Guide 1960, ter ere van het feit dat de „Ahoy" het duizendste schip was, dat dit jaar de Harlinger haven aandeed. Op zich zelf overigens niet een al te groots feit, want vorig jaar was het duizendste schip er ruim een maand eerder. Toen was het de kustvaarder „Christel".

1971-00-00: De AHOY kreeg in de zomer van 1971 een geschonden neus. Deze schade was ontstaan op een reis van Delfzijl naar Colchester nabij lichtschip Sunk. Terwijl de AHOY in potdikke mist zo goed als stil lag doemde een volle kracht varend Duits motorschip op uit de nevelen en schampte de voorsteven van de Kamper coaster. Scheepswerf Sander heeft de schade in twee weken tijd hersteld.

1978-05-23: Op 23.05.1978 bij paal 18 op Ameland aan de grond gelopen. Ze was op weg van Delfzijl naar Engeland met een lading karton en landbouwmachine's. Op 06.06.1978 door Wijsmuller m.b.v. een sleepboot vlot gebracht. (In eerste instantie lukte het de TITAN en de CYLOOP van Wijsmuller om het schip enkele graden te draaien en een paar meter richting zee te brengen. De AHOY moest echter verder uitgegraven worden en op 6 juni 1978 lukte het de CYCLOOP om het schip vlot te slepen. De AHOY had weinig geleden van de stranding en kon op eigen kracht naar Delfzijl varen begeleid door de CYCLOOP.)
Leeuwarder courant 24-05-1978: Kleine coaster op het strand van Ameland. Ameland- Op het strand van Ameland ter hoogte van paal 18, ongeveer drie kilometer oostelijk van het badstrand van Buren, zit sinds gistermorgen een kleine coaster vast op het strand. Het is de „AHOY", die als thuishaven Kampen heeft en met een lading van ruim 250 ton van Delfzijl op weg was naar Engeland. Aan boord bevinden zich zes man, namelijk drie Nederlanders, onder wie de kapitein, twee Portugezen en een man van de Kaapverdische eilanden. Over de oorzaak van de stranding is nog niets bekend. De sleepboot „Titan" van Weissmuller zou vandaag een poging ondernemen om het schip vlot te trekken.
Het schip ligt zo hoog, dat het bij laag water van het strand af te bereiken is. Het trekt dan ook vrij veel nieuwsgierigen. De lading bestaat uit 120 ton aardappelmeel, 54 ton strokarton en tachtig ton van een onbekende stof. die volgens de rijkspolitie niet gevaarlijk is. Aan dek staat verder nog een lading landbouwwerktuigen.

1978-05-26: Nieuwsblad v/h Noorden, vrijdag 26 mei 1978. Vlottrekken mislukt. Kustvaarder AHOY nog op strand van Ameland. De kustvaarder AHOY uit Kampen, die woensdag bij kilometerpaal 18 bij Ameland op het strand liep, ligt daar nog steeds. Er stond te veel branding, zodat het voor het bergingsbedrijf Wijsmulder onmogelijk was om iets te ondernemen. Het 450 ton laadvermogen metende schip is door nog onbekende oorzaak op het strand gelopen. De kapitein van de kustvaarder, de heer Galenkamp die tevens eigenaar is, nam pas contact op met de kustwacht op Ameland nadat de boot al gestrand was. Het schip is beladen met landbouwmachines en karton en was op weg van Delfzijl naar Engeland.

1978-06-06: Leeuwarder Courant 06-06-1978: AHOY van strand Ameland gesleept. Ameland - Vanmorgen omstreeks half elf is de sleepboot Titan van Wijsmüller er in geslaagd de coaster AHOY uit Kampen van het strand te trekken. Het schip, dat drie weken heeft vastgezeten door een navigatiefout, kon het ruime sop weer kiezen doordat er een geul naar dieper water was gegraven.

1993-07-00: Final Fate: Aankomst op 08-07-1993 te Barranquilla, Colombia en daar gesloopt.
1997 volgens Lloyd's is het nog bestaan van het schip twijfelachtig.

Ship Masters Data

Images


Description: Ahoy 1953.
Image type: Photo

Description: Ahoy 1953, met de kerstboom in top...
Image type: Photo

Description: Ahoy 1953, passing the "Bocht van Watum' on River Eems inward bound for Delfzijl in April 1968.
Made By: © Olinga, F.J. (Frits)
Image type: Photo

Description: Ahoy 1953 met kopschade te Delfzijl in 1971.
Made By: © Groot, H. de (Harry)
Image type: Photo

Description: De Ahoy 1953 in 05-1978 gestrand bij paal 18 voor Ameland.
Image type: Photo
Sources