Name ship: CALVYN

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1955
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO number: 5058844
Nat. Official Number: 3308 Z GRON 1955
Category: Cargo vessel
Propulsion: Motor Vessel
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Flush deck
Masts: Two masts
Rig: 2 derricks
Lift Capacity:
Material Hull: Steel
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: N.V. Scheepsbouw- en Reparatiebedrijf Gebr. Sander, Delfzijl, Netherlands
Yardnumber: 199
Date Laid Down:
Launch Date: 1954-12-17
Delivery Date: 1955-02-25
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Appingedammer Bronsmotorenfabriek, Appingedam, Netherlands
Engine Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 4
Power: 220
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Brons Nr. 10220 Type 4ED (290x450)
Speed in knots: 8.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 373.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 183.00 Net tonnage
Deadweight: 475.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 23250 Cubic Feet
Bale: 21750 Cubic Feet
 
Length 1: 47.87 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 45.47 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 7.70 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.88 Meters Depth, moulded
Draught: 2.70 Meters Draught, maximum
 
Configuration Changes

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1955-02-18 CALVYN
Manager: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl, Netherlands
Owner: Roelof van Urk, Kampen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PDID
Additional info:

Date/Name Ship 1975-10-31 MICHELLE C
Manager: C.A. Clark, Kingstown, St. Vincent (and Grenadines)
Owner: C.A. Clark, Kingstown, St. Vincent (and Grenadines)
Shareholder:
Homeport / Flag: Kingstown / St. Vincent (and Grenadines)
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1981-00-00 MICHELLE C
Manager: Marine Syndicate Ltd., Georgetown, Cayman Islands
Owner: Marine Syndicate Ltd., Georgetown, Cayman Islands
Shareholder:
Homeport / Flag: Georgetown / Cayman Islands
Callsign:
Additional info:

Ship Events Data

1954-12-18: NvhN 18-12-1954: Calvyn te water gelaten. Bij de Scheepswerf Gebr. Sander (afd. nieuwbouw) te Delfzijl werd Vrijdagmiddag het casco van het nieuwe motorschip Calvyn te water gelaten. De opdracht hiervoor werd ontvangen van de heer R. van Urk te Delfzijl, terwijl de bouw geschiedt onder klasse Bureau Veritas en certificaat Scheepvaart Inspectie. De voornaamste afmetingen zijn als volgt: lengte over alles 48 m., lengte tussen de loodlijnen 43.23, breedte 7.65 m. en holte 3.15 m.. terwijl het draagvermogen ca. 475 ton zal bedragen. Voorts wordt het schip geheel modern uitgerust en krijgt het twee masten met twee laadbomen met 2 tons hijsvermogen. In de machinekamer zal een 240 p.k. motor worden geplaatst, die zal worden afgesteld op 220 p.k. De thuishaven van de Calvyn wordt Delfzijl.

1955-02-19: Op 19-02-1955 als CALVYN, zijnde een motorschip, groot 1055.32 m3 bruto inhoud volgens meetbrief 's Gravenhage d.d. 11-02-1955 no. 9735, liggende te Delfzijl, door A. Kraaijema, scheepsmeter te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 3308 Z GRON 1955 op het achterschip aan S.B. zijde in achterkant dekhuis op verhoogd achterdek, 5.55 m. uit de hekplaat, 1.70 m. uit de lengteas, 1.50 m. boven dek.

1958-12-06: Trouw 06-12-1958: Onderwijzer wordt „schipmeester”. De uit Urk afkomstige heer K. U Romkes is benoemd tot onderwijzer aan boord van de kustvaarder Calvijn. Hij zal privélessen gaan geven aan kinderen van leden van de bemanning. De Calvyn vaart voornamelijk van Nederland naar België, Engeland, Frankrijk en Scandinavië. Waar de leerlingen niet naar de onderwijzer komen, komt de meester in dit geval naar de kinderen. Tot dusver was de heer Romkes verbonden aan de christelijke school te Vollenhove.

1961-02-16: Met een lading kunstmest onderweg van IJmuiden naar Berwick bij de haven van Berwick aan de grond gelopen en lek gestoten. Doordat ook de machinekamer onder water liep kon men zelf het water niet wegpompen. Nadat de sleepboten 'Quaysider' en 'King George' het water hadden weggepomp werd het schip vlotgebracht en naar Workwood gesleept voor voorlopige reparatie's.
Het Parool 17-02-1961: Voor Engelse kust. Sleper zet lekke kustvaarder aan de grond. Newton by the Sea, vrijdag (Reuter). — De 450 ton metende kustvaarder Calvyn uit Delfzijl, die gistermorgen ter hoogte van Newton-by-the-sea (Northumberland) op de rotsen liep en lek sloeg, is gisteravond voor de Engelse kust bij Amble Harbour aan de kust gezet. Kapitein-reder R. van Urk en vijf van de zeven bemanningsleden waren toen nog aan boord. De Engelse sleepboot Forman heeft getracht de lekke kustvaarder de rivier de Tyn op te slepen. De sleper werd echter door de vloed gedwongen koers te kiezen naar de dichtst bijzijnde haven Amble. Het tij was te laag om hier binnen te varen. De Calvyn, die midscheeps een gat heeft, maakte water zodra ze van de rotsen kwam. Het schip was onderweg van IJmuiden naar Berwick met een lading mest. Toen het schip begon te zinken bracht de kapitein zijn vrouw er drie kinderen aan boord van een reddingsboot. De bemanning zette 35 tot kunstmest overboord. De reeds uitgevaren sleper Simson var bureau Wijsmuller keerde terug naar IJmuiden toen men vernam dat de Engelse sleper Forman de Calvyn reeds dicht was genaderd.
De Volkskrant 17-02-1961: Plotseling naar de kelder. Twee der schepen die op de Noordzee in moeilijkheden raakten waren Nederlanders. De kustvaarder „Calvyn" liep bij Newton on the Sea vast, werd vlotgetrokken, maar begon plotseling te zinken. De vrouw van de kapitein en drie kinderen waren toen al van boord. De 10.000 ton metende „Amstelhoek" liep lichte schade aan de voorsteven op bij een botsing met het ongeveer even grote schip „Ocean Evelyn". Deze botsing gebeurde 25 mijl ten Oosten van Northeforeland.
Trouw 17-02-1961: Coaster „Calvyn” zinkt op rotsen bij Engeland. De 450 ton metende Delfzijlse kustvaarder „Calvijn" is donderdag, kort voor de middag, aan de (rotsachtige) grond gelopen bij Long Stone in Engeland, 's Avonds begon het schip te zinken. Van het achterdek stak nog maar een klein deel boven water. De echtgenote van de kapitein-reder R. van Urk en drie kinderen waren intussen al aan boord van een reddingboot gebracht. 's Middags
had de bemanning van de kustvaarder 35 ton kunstmest over boord gezet. Toen het tij opkwam raakte het schip, waarvan de machinekamer reeds vol water stond, weer enigszins vlot. Het werd daarna voor anker gelegd. De inmiddels uitgevaren sleper „Simson" van Bureau Wijsmuller keerde terug naar IJmuiden, omdat een Engelse sleper, de „Forman" al dichtbij de „Calvyn" was. Het lag in de bedoeling, dat de „Forman" de gestrande kustvaarder naar IJmuiden zou brengen voor reparatie. Dat plan viel in duigen, toen het schip plotseling begon te zinken.
NvhN 17-02-1961: Warkworth binnengesleept Coaster Calvyn weer vlot. De Delfzijlster coaster Calvyn, die, zoals wij reeds hebben gemeld, gistermorgen nabij de Engelse havenplaats Berwick aan de grond was gelopen en daarbij een lek opliep, is gistermiddag weer vlot gekomen, nadat de bemanning ± 35 ton van de lading overboord had gezet. Doordat de motor defect was dreef de coaster echter af, waarop kapitein R. van Urk besloot voor anker te gaan. Tegen vijf uur werd echter gemeld, dat het schip steeds verder zonk en dat het achterdek nog slechts met een gering deel boven water was. De vrouw van de kapitein en de drie kinderen verlieten het schip en gingen aan boord van een reddingboot. Vannacht is de Calvijn met behulp van de Britse sleepboten Quaysider en King George op het strand gezet. Dat gebeurde ter hoogte van het Britse plaatsje Warkworth. Er zijn pompen aan boord gebracht waarmee men het schip leeg wil maken. Vandaag is de Calvyn Warkworth binnengesleept, waar de lading zal worden gelost.
Leeuwarder courant 18-02-1961: De Delfzijlster kustvaarder „Calvyn", die met een lading mest bij Amble aan de Engelse oostkust op de rotsen was gelopen, lek sloeg en daarna op het strand was gezet, is de haven van Amble binnengesleept. Het schip zal worden gelost en daarna weer op het strand worden gezet om he lek te dichten. Kapitein R. van Urk en zijn gezin zijn naar Nederland teruggekeerd.
Het Vrije Volk 01-03-1961: „Nee — geen publiciteit," weerde vanmorgen de kapitein van de Nederlandse kustvaarder Calvyn met beslistheid af. Gesleept door de Britse sleepboot Foreman arriveerde de coaster omstreeks kwart voor zes in Rotterdam. Behouden, maar met vrij grote schade.Op 16 februari liep de Calvyn bij Long Stone, Engeland, op de rotsen. Het schip was met een lading kunstmest op weg van IJmuiden naar Berwick. Het kreeg een gat ter hoogte van de machinekamer, verspeelde het roer en een deel van de kiel. De motoren vielen uit. De Calvyn kon uit zijn netelige positie worden bevrijd nadat de bemanning een deel van de lading overboord had gezet. Enige uren, nadat de kustvaarder had aangelegd aan de Parkkade in Rotterdam, vertrok hij weer, nu naar een werf in Capelle aan den IJssel. Daar zal de schade worden hersteld. De bemanning van het 475 dw-ton metende en uit Delfzijl afkomstige schip had toen de reis naar huis al lang en breed aanvaard.
De Waarheid 01-03-1961: Calvyn terug—De Delfzijlse kustvaarder 'Calvyn' die op 16 februari op de Engelse oostkust op de rotsen liep, wordt vandaag in Hoek van Holland verwacht.
Leeuwarder courant 15-07-1961: Kapitein gestraft voor stranding. De Raad voor de Scheepvaart heeft de 47-jarige kapitein R. van U. uit Kampen gestraft door hem de bevoegdheid om als kapitein op zeeschepen te varen voor de tijd van een week te ontnemen. De raad is van oordeel dat het aan de schuld van kapitein Van U. moet worden geweten, dat het aan hem toebehorende motorschip „Calvyn" op 16 februari van dit jaar op de reis van IJmuiden naar Berwich op de Faggot Rocks aan de oostkust van Engeland is gestrand. Schip en lading liepen tengevolge hiervan grote schade op.

1968-07-10: Leeuwarder courant 10-07-1968: Luther en Calvijn waren in Harlingen. De kerkhervormers Luther en Calvyn hebben elkaar nimmer ontmoet; geen van beiden is ooit ook in Harlingen geweest. Als coasters zijn zij nu echter gezamenlijk in de Friese havenstad geweest. Maar heel kort en niemand heeft dat eigenlijk gemerkt, want de schepen kwamen in de nacht van maandag op dinsdag en de kapiteins wilden zo snel mogelijk doorvaren .'Luther' was met hout op weg naar Zwolle en „Calvyn" — ook met hout — naar Kampen. „Luther" meet 351,22 bruto registerton en heeft Groningen als thuishaven. „Calvyn" is even groter en meet 372,53 brt. Deze kustvaarder heeft Delfzijl tot thuishaven.

1990-11-06: Type: Sunk
Final Fate: Gezonken voor de kust van Venezuela, na bodemlekkage, kort nadat het Guyana had verlaten op weg naar Trinidad met een lading hout. Passerende vissers wisten de bemanning te redden.

Ship Masters Data

Images


Description:
Image type: Photo

Description:
Image type: Photo

Description: Calvyn 1973 at Delfzijl.
Made By: © Olinga, F.J. (Frits)
Image type: Photo

Description: Calvyn 1955
Image type: Photo

Description: Calvyn 1955 on River Ems ouward from Delfzijl in 1973.
Made By: © Olinga, F.J. (Frits)
Image type: Photo

Description: Michelle C 1955 ex Calvyn on 18-04-1979 at Port of Spain.
Image type: Photo
Sources